המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חוקר מצרי: עדיף לפלסטינים הסכם שישמור על מה שניתן ע"פ המתנה למימוש כל הזכויות
7/2/2018


מאמר ביומון המצרי הממסדי אל-אהראם: עדיף לפלסטינים הסכם שישמור על מה שניתן על פני המתנה למימוש כל זכויותיהם

 

גמאל עבד אל-גואד, חוקר במרכז אל-אהראם למחקרים מדיניים ואסטרטגיים ומרצה למדע המדינה באוניברסיטת קהיר, פרסם ב-21.12.2017 מאמר ביומון הממסדי אל-אהראם, שבו קרא לפלסטינים להכיר במאזן הכוחות הקיים עם ישראל ולחתום עמה  על ההסכם הטוב ביותר שיוכלו להשיג, הגם שאינו צודק מבחינתם. לדבריו, "שמירה על מה שאפשר [להשיג] מהזכות הפלסטינית, עדיפה על המתנה לפתרון צודק, שישיב את כל הזכויות שאיבדו האבות והסבים." לצורך השגת מטרה זו, כתב אל-גואד, יש לוותר על ההתנגדות החמושה שאין בה תועלת וסיכוי, ולגבש אסטרטגיה המשלבת מו"מ יעיל עם התנגדות בלתי אלימה, שתזכה לתמיכה בינלאומית ותפגע בלגיטימיות של ישראל; ויש צורך בהנהגה פלסטינית משותפת של תנועות פת"ח וחמאס, שתתעלה מעל האינטרסים הצרים ותפעל בתבונה.

 

גמאל עבד אל-גואד[1]


 

להלן תרגום קטעים מהמאמר[2]:

 

"הצהרות נגד, כינוסים המסתיימים בהודעות גינוי תקיפות; החלטות שמקבלת העצרת הכללית של האו"ם לאחר שהווטו האמריקאי הכשיל הצעת החלטה שהוגשה למועצת הביטחון; הפגנות, יידוי אבנים, מותם של  שהידים ומעצר של חבריהם בידי כוחות הכיבוש; כל זה קרה לאחר החלטת טראמפ, אך ירושלים וכל פלסטין עדיין נמצאות תחת כיבוש... תגובותינו [להכרזת טראמפ] אומרות לעולם כי הערבים זועמים על הזלזול בזכויותיהם, וזה דבר חיובי. אך, תגובותינו אומרות לו גם שהערך של מעשינו הוא מוגבל והם אינם מועילים, וזה גרוע מאד. האם יש דרך לעבור משלב הבעת הזעם לשלב של עשייה בעלת השפעה, קרי לעבור לשלב של שחרור חלק גדול ככל האפשר של אדמה ערבית מידי הכיבוש הישראלי?...

 

לא קל לתת עצות לפלסטינים, מכיוון שהם כבר ניסו כל מה שניתן לנסות במהלך שבעים שנות הכיבוש. הם נלחמו מלחמת גרילה... חטפו מטוסים והחזיקו בני ערובה, התנקשו במנהיגי האויב, ביצעו פיגועי התאבדות, הפגינו ויידו אבנים... הפלסטינים סירבו להכיר בישראל והחרימו כל פורום בו השתתפה... גם הם שינו את עמדתם כלפיה, הכירו בה, ניהלו מו"מ וקיימו תיאום ביטחוני עימה. הפלסטינים כבר עשו כל דבר שניתן לעשות באמצעות לחימה ומו"מ וחרף זאת זכויותיהם עדיין נשללות מהם וארצם עודנה גזולה. אכן, זהו מצב מייאש, מה אם כן ניתן לעשות?

 

מה שדרוש הוא התנגדות - ובלבד שתהיה חכמה, ומו"מ- ובלבד שיהיה יעיל. זאת, בתנאי שההתנגדות והמו"מ יהיו קשורים לאסטרטגיה מדינית אחת. זהו הלקח החשוב ביותר משבעים שנות סבל ומאבק. ישראל לא תוותר לפלסטינים על שעל אדמה אחד, אם לא יאלצו אותה לעשות זאת; והיא לא תעשה ולו ויתור אחד, אלא אם זה ישתלם לה יותר מאשר להימנע מעשיית ויתורים. מדובר בשילוב של אילוץ ופיתוי שתיצור האסטרטגיה הדרושה לפלסטינים.

 

על הפלסטינים לנהל התנגדות חסרת רחמים נגד הכיבוש תוך שימוש בשיטות, שהישראלים לא יצליחו לגבור עליהן. עליהם לחדול מההתנגדות המזוינת, שכן הכיבוש  מצטיין בשימוש בנשק יותר מכל. הפלסטינים לא יכולים להביס את ישראל במישור הצבאי -  כל הנשק שניתן להם [עד היום] לא שיחרר [עד כה] ולו שעל אחד מאדמת פלסטין והוא לא יעשה זאת [גם] בעתיד. לו היו הפלסטינים מחליטים להתפרק מנשקם באופן חד צדדי, לא היה הכיבוש נמשך ולו יום אחד [נוסף] והתמיכה הבינ"ל היתה משתנה לטובתם באופן מהותי. התנגדות פלסטינית חכמה היא התנגדות בלתי אלימה, בה נופלים לעיני המצלמות קורבנות פלסטינים שאינם חמושים, אפילו לא באבן... התנגדות חכמה מקריבה קורבנות גשמיים תמורת גרימת נזק מדיני ומורלי לכיבוש. מטרת התנגדות זו הוא שלילת הלגיטימיות של הכיבוש וחשיפת [חוסר] המוסריות שלו; זוהי הדרך היעילה ביותר כדי להפיק תועלת מהאמפתיה הגוברת מצד הקהילה הבינ"ל והחברה האזרחית הבינ"ל כלפי הבעיה הפלסטינית. ההתנגדות הבלתי אלימה איננה דבר חדש עבור הפלסטינים. הם כבר ניסו אותה בהצלחה באינתיפאדה הראשונה. עליהם רק ללמוד מההתנסות הזאת ולפתחה בהתאם להתפתחויות.

 

ההתנגדות החכמה צריכה להיות מלווה במו"מ יעיל. מו"מ יעיל הוא מו"מ המתקדם בהתמדה לקראת השגת המטרה ואיננו התנצחות עם האויב [ללא הכרעה]. מו"מ יעיל הוא כזה הקורא את מאזן הכוחות באופן מדוקדק, מכיר בו... ומגייס את כל קלפי המיקוח שמחזקים את עמדתו [של הצד הפלסטיני] כדי לחתום על ההסכם הטוב ביותר שאפשר. ההסכם הטוב ביותר שהפלסטינים יכולים להשיג [במצב הכוחות הנתון] הוא ללא ספק הסכם לא צודק, אך הוא הסכם שישמור על מה שנותר מירושלים ועל כל האדמות הנמצאות תחת כיבוש. שמירה על מה שאפשר [להשיג] מהזכות הפלסטינית, עדיפה על המתנה לפתרון צודק, שישיב את כל הזכויות שאיבדו האבות והסבים, ושאותן יאבדו גם הבנים בעתיד, אם ימשיכו לחשוב ולפעול באותו אופן.

 

התנגדות חכמה ומו"מ יעיל דורשים תבונה והנהגה פלסטינית המתעלה מעל לזוטות הקשורות ל[חילוקי דעות בין] הפלגים. רק הנהגה משותפת של פת"ח וחמאס תוכל לפתח וליישם אסטרטגיה כזו. ללא שת"פ כן בין השתיים ימשיכו הפרחת הסיסמאות וההכשלה ההדדית לשלוט בפוליטיקה הפלסטינית, והשגת הישגים חסרי ערך על חשבון היריב האידיאולוגי תמשיך להיות חשובה [עבורם] יותר מכל ניצחון על ישראל."



[2] אל-אהראם (מצרים), 21.12.2017