המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
גורמי מחקר ערבים מציגים את פריסת הבסיסים הזרים באדמת סוריה
19/1/2018


גורמי מחקר ערבים מציגים את פריסת הבסיסים הזרים באדמת סוריה

 

אתר האופוזיציה הסורי זמאן אל-וצל פרסם ב- 2.12.2017  ממצאי מחקר על בסיסי האוויר הצבאיים של הכוחות הזרים בסוריה, מיקומם, שיוכם המדיני, ייעודם ויכולותיהם. האתר ציין כי המחקר נעשה "בידי מומחים צבאיים יודעי דבר", בלא שמסר את זהותם, וטען לבלעדיות על השגת המחקר. יודגש כי בשל חוסר הוודאות לגבי הגורם שביצע את המחקר, לא ניתן להעריך את מידת אמינותו.

באותו יום פרסם אתר זמאן אל-וצל גם בערוץ היוטיוב שלו סרטון באורך של ארבע דקות[1] שכותרתו: "למי שייכים והיכן ממוקמים עשרות הבסיסי הזרים בסוריה." הסרטון מציג מפת לוויין של סוריה עליה מסומנות הנקודות בהן נמצאים בסיסים ושדות תעופה זרים, לפי שיוכם המדיני, ובו הוצגו בסיסים נוספים שלא הוזכרו במחקר שפורסם באתר.

 

כשבועיים לאחר מכן, ב-18.12.17, פרסם זמאן אל-וצל דיווח על בסיס אמריקאי גדול נוסף בעיר אל-שדאדי בסוריה. יצוין כי שני הדיווחים של האתר לוו בצילומי לוויין רבים של הבסיסים.[2]

 

ב-19.12.17 פרסם גם המרכז הערבי-מפרצי למחקר איראני (AGCIS- Arabian Gulf Centre for Iranian Studies ),  הפועל מסעודיה, מפה המציגה 29 בסיסים צבאיים זרים בשטחי סוריה, בדומה מאוד לרשימת הבסיסים שהופיעה במחקרים שפרסם האתר זמאן אל-וצל. יש לציין כי ע"פ מפה זו יש לאמריקאים בסיס נוסף בצפון מחוז אל-רקה בתל אל-אביד שעל גבול סוריה תורכיה. [3]


מפת הבסיסים הצבאיים הזרים בסוריה ע"פ המרכז הערבי-מפרצי למחקר איראני[4]



דוח זה יסקור את ממצאי המחקרים כפי שפורסמו באתר זמאן אל-וצל ובסרטון שהוא פרסם ביוטיוב:


אתר זמאן אל-וצל מפרסם מחקר מקיף על הבסיסים האוויריים הזרים על אדמת סוריה:  בדיווח שפרסם אתר זמן אל-וצל ב-2.12.17 נכתב: "שבע שנים מלאו למלחמה בסוריה... שתוך זמן קצר חרגה מהמישור המקומי שלה ומדפוס הפעולה שלה ואדמת סוריה הפכה לזירה של מאבק, יריבות והתנגחות בין כוחות אזוריים ובינלאומיים... הכוללים רשימה ארוכה של מדינות, צבאות, מליציות וזרים מכל קצווי תבל.

 

התערבות זו [של כוחות זרים] שהחלה במישור המודיעיני, הפכה מהר מאוד להתערבות ישירה ו'הכוחות המיוחדים' הפכו לבסיסים צבאיים, בעלי מנחתים ומקומות מגורים, בבניה שאינה זמנית ולא בת חלוף.

אתר 'זמאן אל-וצל' השיג, באופן בלעדי, מחקר שעשו מומחים צבאיים יודעי דבר בנוגע לבסיסי האוויר הצבאיים [של הכוחות הזרים בסוריה], שיוכם המדינתי, פריסתם, מיקומיהם, טיבם הצבאי ויכולותיהם הלוגיסטיות [כמפורט להלן]:

המחקר מצטמצם לבסיסים האוויריים בלבד, מתוך מספר רב של בסיסים צבאיים זרים על אדמת סוריה.

 

הבסיסים הרוסים:

הכוחות הרוסים שהצטרפו למלחמה הסורית, כצד התומך במשטר, החלו את פעילותם הצבאית משדות התעופה הפעילים [בשטח סוריה] וביצעו את עיקר פעילותם בשדה"ת  הצבאי חמאה, בשדה"ת אל-מזה, בשדה"ת אל-שעיראת בריף [כלומר, האזור הכפרי] של חומס ובשדה"ת אל-דבעה בריף חומס. זאת, לפני שהחלו להקים בסיסים צבאיים - שהבולט שבהם הוא בסיס חמימים, שנראה כי הוא עתיד להישאר בסיס רוסי קבוע, על פי הצהרותיהם של בכירים רוסים. אחת ההצהרות הללו באה מפי ויקטור בונדארב, ראש ועדת ההגנה והביטחון במועצת הפדרציה הרוסית, שאמר לסוכנות [הידיעות הרוסית] ספוטניק  ב-25 בנובמבר 2017, כי רוסיה גמרה אומר לשמור על בסיסיה הצבאיים בחמימים ובטרטוס שבסוריה, בתום מה שכינה 'המלחמה בטרור'.

 

שדה”ת חמימים נחשב למפקדת המבצעים של הכוחות הרוסים הפועלים בכל שטח סוריה, לאחר שבשנת 2015 נחתם הסכם המעניק לרוסיה זכות להשתמש בשדה"ת ללא תמורה, לתקופה בלתי מוגבלת. בעקבות הסכם זה, בוצעו בשדה"ת חמימים פעולות של הרחבה, שיקום ותחזוקה בעלות של אלפי דולרים [כך במקור] כדי להפכו לבסיס אווירי צבאי המצויד באופן מלא.

 


 

על פי המחקר, לאחר שנמנע מכוחות המשטר [הסורי] להיכנס לשדה"ת חמימים, הם הקימו לו חלופות. [למטרה זו] שוקם שדה"ת החקלאי אל-חמידיה שמדרום לטרטוס, כדי להכשירו לקבלת מטוסים אזרחיים וכדי שישמש להמראת מטוסים צבאיים  בעת הצורך.



 

הוקם גם מנחת מסוקים בסטאמו [מחוז אל-לאד'קיה] עבור טייסת 618 הימית... וכעת ממוקמת בו קבוצת [מסוקים] מטייסת מסוקי התובלה בחטיבה 59  וקבוצת מל"טי מודיעין מסוג אורלן 10 שהמשטר [הסורי] קיבל מרוסיה.


 

שדה”ת מנג [בצפון העיר חלב] - נמסר לפני זמן לא רב לידי הכוחות הרוסים מידי הכוחות הכורדים [שהשתלטו עליו בפברואר 2016, לאחר שהיה קודם לכן בידי המורדים ואף בידי דאעש] והדגל הרוסי הונף מעליו בצעד חסר תקדים, כדי למנוע את כניסת התורכים וכוחות האופוזיציה אליו. נראה שהנוכחות הרוסית בו אינה זמנית.



שדה”ת תדמור:  לאחר נסיגת דאעש משדה"ת תדמור הפכו אותו הכוחות הרוסים לבסיס צבאי ואווירי עבורם בעומק המדבר הסורי, והוא משמש כבסיס למסוקים ולמל"טי מודיעין. בתוכו הוקם בסיס מתקדם להאזנה ולשיבוש [התקשורת של האויב]. יש מידע לפיו הכוחות הרוסיים משתמשים בשדה"ת תדמור לצורך הברחת שרידים ארכיאולוגים רבים שנגזלו מהעיר תדמור ומאזורים נוספים.

 

על פי המחקר, כוחות המשטר [הסורי] עדיין נמצאים בשדה"ת [תדמור] ובכלל זה טייסת מטוסי 39-L ויחידת מסוקי סיוע אש של חטיבה 64 מסוג 25-Mi .



 


 


 

יצוין כי סוכנויות ידיעות דיווחו בעבר כי סוריה החלה לבנות בסיס צבאי חדש בעיירה ח'רבת ראס אל-וער ליד ביר קסב, מזרחית לדמשק.

 

בסיסים איראניים:

איראן הייתה נוכחת במלחמה הסורית כבר משלב מוקדם, אם בכוחות ישירים או באמצעות שכירי חרב בני חסותה. קשה להגדיר מקומות מסוימים שבהם נמצאים הכוחות והמיליציות הללו, לאחר שמספרם, נוכחותם וציודם הפכו להיות רבים יותר מאלו של צבא המשטר עצמו.

המחקר מציין כמה בסיסים של הכוחות והמיליציות האיראניים, כמפורט להלן:

שדה”ת דיר אל-זור :לאחר הסרת המצור [ של דאעש] על שדה"ת בידי המשטר הסורי, השנה, התמקמו בו הכוחות האיראנים, כוחות חזבאללה והמיליציות השיעיות. כמו כן התמקמו בו יחידת מטוסי 39-L של המכללה האווירית - לאחר שכל מטוסי האימון של חטיבה 24 יצאו מכלל שימוש- וטייסת 17 של מסוקי התובלה Mi-8-Mi.

 


 



מנחת המסוקים [בעיר] אל-ספירה [25 ק"מ דרומית מזרחית לחלב]:

מנחת זה הוקם בידי הכוחות האיראנים המרוכזים במפעלי אל-ספירה שב[מחוז] חלב לטובת הובלת הציוד, חומרי הנפץ, התחמושת וחביות הנפץ המיוצרים שם. במנחת ממוקמים: יחידת מסוקי תובלה 8-Mi לצורך הובלת הציוד; יחידת מסוקי גאזל להובלת המפקדים וכן יחידת מל"טים בפיקוד איראני.



 

מנחת דרום אל-רקה:

במהלך קרבותיו באזור הכפרי שמדרום לאל-רקה הקים המשטר [הסורי] מנחת מסוקים מזרחית לכביש הדרומי של אל-רקה, שמאפשר למסוקים לנחות כדי לספק לכוחות ולמיליציות המשתפות עמו פעולה סוגים שונים של סיוע. כמו כן יש במנחת שני מל"טי מודיעין מתוצרת איראן יחד עם מערכת הפיקוד והשליטה שלהם.







שדה”ת הצבאי אל-דבעה [כפר באזור העיר אל-קוסייר שבמחוז חומס]:

לפני שהחלה פעילות המורדים לא היה בשדה”ת אל-דבעה שום מטוס של המשטר. לאחר השתלטות חזבאללה והכוחות השיעים על אזור אל-קוסייר הפך חזבאללה את שדה”ת הזה לבסיס צבאי עבורו, וריכז את אנשיו בתוך ההאנגרים של המטוסים ובסביבתם בצד המערבי של שדה”ת. חזבאללה משתמש בשדה”ת הזה להמראת מל"טים. כמו כן, נצפתה נחיתה של מטוסים איראנים בתוך בסיס זה מעת לעת, בהפרשי זמן גדולים.



 

בסיס ח'רבת אל-ורד [כפר סורי במרכז מחוז ריף דמשק]

לאחר השתלטות המיליציות השיעיות על אזור אל-סידה זינב [בריף דמשק] וסביבתו, קבעו מיליציות אלה את מנחת ח'רבת אל-ורד כמקום מושבן. הן שיקמו חלק ממנו והפכו אותו ראוי להמראה ולנחיתה של מל"טים ועד היום הן משתמשות בו.



 

הבסיסים האמריקאים:

הנוכחות הצבאית האמריקאית [בשטח סוריה] אינה עוד בגדר סוד, לאחר הסיוע הגלוי שלה לכוחות הכורדים בצפון סוריה ובמזרחה, תחת כותרת המלחמה בטרור. כמו כן, הנוכחות האמריקאית אינה מסתכמת עוד בכוחות מיוחדים ובמומחים בלבד, אלא היא מצריכה כעת בסיסים צבאיים שמעריכים כי כמה מהם יישארו דרך קבע.

 

מנחת רמילאן  [עיירה במחוז חסכה בצפון-מזרח סוריה]    

מנחת חקלאי ישן שהכוחות האמריקאים שיקמו אותו, הקיפו אותו בחומה והפכוהו למנחת למסוקים, למל"טים ולמטוסי תובלה (מסלול הנחיתה בו הוא באורך 1400 מטר). נחשב למנחת חשוב של הכוחות האמריקאים בשל קרבתו לשדות הנפט החשובים ביותר באזור שעליו שולטות היחידות להגנת העם הכורדי [YPG]. כעת נוחתים במנחת זה כמה מטוסי תובלה המובילים סיוע לכוחות סוריה הדמוקרטית [להלן, כס"ד – ארגון גג המאגד בתוכו בעיקר  כוחות כורדים בראשות מפלגת ה PYD    וכוחות ערבים הנלחמים בדאעש ונתמכים ע"י ארה"ב].


 

מנחת אל-מאלכיה [עיר סורית קטנה במחוז אל-חסכה]

שוכן דרומית-מערבית לעיר אל-מאלכיה וגם הוא, כמו מנחת אל-רמילאן, שוקם בידי האמריקאים לאותה מטרה. האמריקאים ביצעו בו תחזוקה כוללת והאריכו את מסלול הנחיתה שלו מ- 750 מטר ל- 1250 מטר, כך שהוא כשיר כעת לנחיתה והמראה של כל סוגי המטוסים.




הבסיס הצבאי האמריקאי הגדול ביותר [מצפון לעיר אל-טבקה]

מראשית שנת 2017, החלה ארה"ב להכשיר בסיס צבאי ענק מצפון ל[עיר] אל-טבקה [שבמחוז אל-רקה] כ- 90 ק"מ צפונית לעיירה סרין [במחוז חלב], בקרבת הכפרים סבת אל-פוקאני וסבת אל-תחתאני. בסיס זה הוא החשוב ביותר מכל הבסיסים האמריקאים בצפון סוריה, שכן תכניות הבנייה שלו מצביעות, ככל הנראה, על כך שהוא יהיה בסיס קבע ולא בסיס זמני. כמו כן, האמריקאים כבר החלו לבנות בסמוך לו מסלול נחיתה למטוסים על שטח חקלאי ריק.



 


 


 


 

[הבסיס האמריקאי] בין תל בידר לתל תמר [מחוז אל-חסכּה]

נחשב לאחד הבסיסים האמריקאים הגדולים בצפון סוריה. הוקם בו מסלול נחיתה ארוך למטוסים, וקרוב לוודאי שהוא מוכן לפעולה כעת, שכן כמה מטוסי תובלה גדולים נצפו נוחתים בו.



 



בסיס תל בידר

הוקם בו מנחת קטן למטוסים ומסוקים באורך 360 מטר בקרבת אסמי התבואה של תל אל-בידר, המשמש את הבסיס האמריקאי הגדול בתל אל-בידר. מנחת זה צויד בציוד קרבי חדש בנוסף לציוד צבאי אחר.



 


 

הצרפתים נמצאים ב[מפעל] לה-פארג' [קונצרן המלט הצרפתי]

בתוך מפעל לה-פארג' למלט בריף הצפוני של אל-רקה, הוקם מנחת, שמשמש את הכוחות הצרפתים ואת הכוחות האמריקאים, לאספקת ציוד ותחמושת לכוחות סוריה הדמוקרטית.



 

הבסיס הבריטי באל-תנף [עיירה סורית באזור תדמור שבמחוז חומס]

גם לכוחות הבריטים יש את חלקם, שכן הם הקימו בסיס צבאי ואווירי בריטי באזור אל-תנף,  ליד משולש הגבולות הסורי-עיראקי- ירדני, הכולל מערכת שליטה בקרה ואיסוף מידע. כמו כן, הם הציבו [שם] קבוצות של מל"טים כדי שיבצעו את משימותיהם בתוך שטח סוריה.  



 

המחקר נעצר לבסוף אצל הכוחות התורכים שאף הם נכנסו לשטח סוריה, אלא שלא הבחנו עד כה בבסיס אווירי משלהם. ייתכן שהדבר נעוץ בכך שאין להם צורך בו, בשל קרבת הגבול התורכי לזירת הסכסוך הסורי.

המחקר חותם באמירה כי הבסיסים ושדות התעופה הצבאיים השייכים למשטר הפכו לבסיסיהם של בעלי בריתם השונים, הן לצורך פעולות יבשתיות והן לפעולות אוויריות, כמו גם לצרכי סיוע טכני, לוגיסטי ומבצעי." [5] 

 

סרטון שהפיץ אתר זמאן אל-וצל מציג בסיסים רבים נוספים בסוריה:

יצוין כי הסרטון שהעלה אתר זמאן אל-וצל ליוטיוב ב-2.12.17 הציג בסיסים ושדות תעופה נוספים שלא נכללו  בדיווח שפורסם באתר, כמפורט להלן:

 

בסיסים איראניים: שדה"ת דמשק הבינלאומי; [בסיס צבאי] ג'בל עזאן [בריף חלב הדרומי]; [בסיס צבאי] אל-סת זינב [ריף דמשק], שדה"ת [הצבאי] אל-סין [ריף דמשק] ובסיס אל-כסוה [דרומית לדמשק]. 

בסיסי חזבאללה: בסיס אל-קוסייר [עיירה סורית במחוז חומס, על גבול לבנון]; בסיס אל-זבדאני [עיר בדרום מערב סוריה קרוב לגבול עם לבנון, בריף דמשק]; בסיס בג'באל אל-קלמון [רכס הרים צפונית מזרחית לדמשק, לאורך גבול סוריה-לבנון]; בסיס מדרום לסרר'איא [עיירה מצפון לדמשק באזור אל-זבדאני].

בסיסים אמריקאים: בסיס סרין [עיירה צפונית לחלב, על גבול תורכיה], בסיס ח'ראב אל-עשק [בריף אל-רקה הצפוני]; בסיס עין עיסא [מחוז אל-רקה, כולל גם כוחות צרפתים]; בסיס אל-מברוכה [בריף אל-חסכה]; שדה"ת אל-רויאריא [בריף חלב הצפוני]; בסיס עין דאדאת [בצפון מחוז חלב]; מחנה אל-זכף [ליד משולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן].

בסיסים צרפתים:  בסיס בשלב הקמה בעין ערב [מחוז חלב]

הכוחות הגרמנים: הבסיס הבינלאומי באל-תנף; בסיס בשלב הקמה ברמילאן.

הכוחות הרוסים: הבסיס בנמל טרטוס; המכללה הימית בג'בלה [עיר חוף מדרום לאל-לאד'קיה];  בסיס ושדה"ת בג'נדיריס [מחוז חלב]; בסיס אל-קאמישלי [בצפון-מזרח סוריה, על גבול תורכיה]; בסיס ח'רבה ראס אל-וער [מזרחית לדמשק].

בסיסים תורכים: בסיס ג'ראבלוס [מחוז חלב]; בסיס אח'תרין [עיירה במחוז חלב]; בסיס אעזאז [מחוז חלב].


מתוך הסרטון המציג את מפת הבסיסים הזרים בסוריה:


 

מחקר נוסף באתר האופוזיציה זמאן אל-וצל: בסיס אמריקאי גדול בעיר אל-שדאדי

כאמור ב-18.12.2017, פרסם אתר האופוזיציה זמאן אל-וצל מחקר נוסף שחשף פרטים על בסיס אמריקאי נוסף בסוריה, בעיר אל-שדאדי.

 

תמונה חדשה של בסיס האוויר האמריקאי אל-שדאדי


 

במחקר שפורסם ב-18.12.17 נכתב: "במסגרת חשיפת הבסיסים הצבאיים של הכוחות הזרים באדמת סוריה, הוכח כעת בוודאות דבר קיומו של בסיס צבאי ובו מנחתי מסוקים, שהקימו הכוחות האמריקאים בפאתי העיר אל-שדאדי בדרום [מחוז] אל-חסכה. ממיקומו של הבסיס הזה... כפי שעולה מהתמונות, נראה שייעודו הוא להגן על מנהלת [שדות] הנפט אל-ג'בסה ועל שדות הנפט בעיר אל-שדאדי. אם כן, הכוחות האמריקאים ממוקמים כעת בקרבת שני שדות נפט חשובים בצפון-מזרח סוריה: רמילאן ואל-שדאדי.

משקיפים סבורים כי הדבר שולל מהמשטר הסורי ומבעלי בריתו כל סיכוי להחזיר לעצמם את שדות הנפט שנמצאים בשליטת הכוחות הכורדים.

 

מחמוד אבראהים אל-מואָיד, ראש יחידת המחקר והלימודים במרכז 'בָּרְק' לייעוץ ולמחקרי העתיד [הפועל מתורכיה], טען כי, לפי התמונות, בסיס זה אינו בסיס במובן הקלאסי, אלא הוא נקודת תמיכה  שתפקידה להקים מנגנון לניהול ופיקוח על ייצור הגז וכן להגנה על קווי הגז. הוא ציין כי נוכחות המסוקים נועדה לאפשר התערבות מהירה נגד טרור ונגד גניבות וחבלות בקווי האנרגיה ובתחנות הפועלות במקום, וכי בזכות יכולות אלה הוא נחשב לבסיס מבצעים יבשתי בעל יכולות של הנחתה אווירית. 


 

מזה כמה ימים, יש בבסיס צבאי זה - בנוסף למנחתי המסוקים - מחנה אימון ללוחמה בשטח בנוי וחדר מבצעים מוקטן ובו שמונה מסוקים לפחות. בסוף חודש ספטמבר [2017] נפצעו בבסיס זה שבתוך העיר אל-שדאדי 12 חיילים מהכוחות האמריקאים כתוצאה מנפילת מסוק, במהלך ניסיון נחיתה כושל.

יצוין כי הכוחות האמריקאים המחזיקים כמה שדות תעופה ובסיסים צבאיים במחוז אל-חסכה נשענים על פי רוב על כוחות שהם מגייסים בשכר ומקפידים להקנות להם אופי שבטי, לצורך מלחמה בארגונים 'האסלאמיים' ובראשם ארגון דאעש באזורים הערבים בסוריה ובעיראק."[6]

 



[2] יצוין כי צילומי הלוויין שולבו בדוח זה באותו המקום בו שולבו בדיווחים של אתר זמאן אל-וצל.

[3] https://twitter.com/arabiangcis,  19.12.17

 "המרכז הערבי-מפרצי למחקר איראני" (AGCIS- Arabian Gulf Centre for Iranian Studies )הוא מרכז מחקר הפועל מריאד שבסעודיה ובראשו עומד ד"ר מחמד בן צקר אל-סלמי. המרכז מעיד על עצמו שהוא מוסד אזרחי עצמאי שעוסק בענייני איראן; בפרסום מחקרים ודוחות אסטרטגיים; בייעוץ ומתן קורסים לעיתונאים וחוקרים המתעניינים בנושא האיראני; מעביר קורסים ללימוד פרסית; וכי עובדיו הם מיטב החוקרים והמומחים לענייני איראן, מתוך האזור הערבי ומחוץ לו.  http://arabiangcis.org/

https://sabq.org , 9.10.2016

[5] www.zamanalwsl.net , 2.12.2017

 

[6] www.zamanalwsl.net , 18.12.2017