המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ההתקוממות באיראן 2017-2018 – עדכון מצב
4/1/2018

 

ההתקוממות באיראן  2017-2018 – עדכון מצב

 

מאת: א. סביון וי. כרמון

 

לאחר שבוע של הפגנות רבות משתתפים בכל רחבי איראן – בערים המרכזיות ובמעורבות של מפגינים הנראים כאנשי המעמד הבינוני ולא רק אנשי המעמד הנמוך בערי השדה –  ניתן לקבוע את המאפיינים הבאים של ההתקוממות:

 

* ההתקוממות היא באופן מובהק נגד משטר הרפובליקה האסלאמית. המשטר מנסה לנטרל ממד זה ע"י הסכמה לכאורה להפגנות שמטרתן שיפור המצב הכלכלי אך סיסמאות ההפגנות הן כדלהלן:

"מוות לדיקטטור", "מוות לח'אמנאי", סיסמאות נגד משטר הרפובליקה האסלאמית, נגד כפיית החיג'אב, נגד מדיניות המשטר ביחס להקצאת משאבי המדינה לסוריה ולעזה, ועוד.

 

* ברשתות החברתיות הציגו  הסיסמאות הבאות דרישה ל: משאל עם, ביטול [משטר] ולאית פקיה [שלטון חכם ההלכה], בחירות חופשיות, ביטול כפיית החיג'אב, חלוקה שווה של העושר, רשות שופטת עצמאית, תקשורת חופשית, הפרדת הדת מהמדינה, שוויון בין המינים.

 

כרזה ברשתות החברתיות שמפרטת את סיסמאות המפגינים[1]

 

* בסרטון ממרי מה-20.11.2017, כחודש לפני תחילת ההתקוממות, אישה מפגינה בטהראן מול שוטרים במחאה כנגד מדיניות המנהיג העליון להוצאת כספי העם על סוריה ועזה בעוד אזרחי איראן מדרדרים לעוני וזנות: 

 

* להתקוממות העממית הזו אין הנהגה ידועה הדוברת בשמה. ב-3.1.2018 הופיעו פרסומים ברשתות החברתיות המודיעים על ערים ושעות לקיום ההפגנות בחתימת גוף המכנה עצמו איראן אזאדי (FREE IRAN) - "המטה לתיאום ההפגנות," אך לא ידועים עליו כל פרטים נוספים:

   

בכרזה המצורפת רשימת הערים ומועדי ההפגנות בהן ליום רביעי 3.1.2018 [2]

 

·         ایرانآزادی @iranazadi1395 

·         עוד

🔴کمیته هماهنگی های تظاهرات قیام در #ایران چهارشنبه ۱۳دی اماکن متعاقبا اعلام میشود #تظاهرات_سراسری#پایتخت_بپاخیز#IranProtests



 


* המשטר האיראני לא הפעיל עד כה את משה"מ לדיכוי ההתקוממות, אלא הטיל את המשימה על הבסיג' והמשטרה, וזאת ככל הנראה מחשש ששימוש נרחב בכוח (כפי שהיה ב-2009) יגרום דווקא לליבוי ההתקוממות העממית נגדו.

 

* הדמויות הבולטות בזרם הרפורמיסטי, שהודר מן השלטון ומן החיים הציבוריים, חברו למשטר בניסיונות להרגיע את העם.[3] המשטר האיראני מנסה להשתמש בהם כגשר אל המפגינים על מנת למנוע את התרחבות ההתקוממות. משרד הפנים זימן לצורך זה פגישה של כלל המפלגות באיראן כולל הרפורמיסטיות שהוצאו אל מחוץ לחוק.

 

* בניגוד להתקוממות בסוריה לא נודע לפי שעה על עריקות משמעותיות של אנשי זרועות הביטחון אל המתקוממים.  בסרטון נראה שוטר המסביר לקהל המפגינים שלא הפך חייל כדי להילחם בעמו וזוכה למחיאות כפיים


* במהלך הימים הראשונים להתקוממות איש מן ההנהגה הבכירה של המחנה האידיאולוגי לא יצא לציבור. היחיד שהופיע היה הנשיא רוחאני שהמסר שלו היה פייסני ומבין את מניעי המפגינים אך ניסה להגבילם. המנהיג ח'אמנאי בחר לכנס ציבור של משפחות שהידים ובדבריו הטיל את אחריות להתקוממות על סעודיה, ישראל וארה"ב.


בקליפ ממרי, ח'אמנאי מאשים את אויבי איראן באחריות להתקוממות


* הנשיא רוחאני הטיל את האחריות למשבר הכלכלי על המשטר, בהסבירו שמרבית תקציב המדינה – 200 טריליון תומאן מתוך 360 טריליון – אינם בשליטתו כלל.[4] לאמור, הם בידי המנהיג העליון, ח'אמנאי ומשה"מ.

 

* בקרב המשטר החל ויכוח בשאלה מי אחראי להתפרצות ההתקוממות. המחנה האידאולוגי מטיל את האחריות על הנשיא רוחאני ומדיניותו הכלכלית (קיצוץ בסובסידיות ישירות לציבור, העלאת מיסים ומחירי מוצרי יסוד ובשחיתות).[5] רוחאני– כמו מורהו רפסנג'אני– יצא כנגד מדיניות המנהיג ח'אמנאי ומשה"מ, של יצוא המהפכה וביסוס הגמוניה איראנית אזורית המחייבת מזה שנים הוצאה עצומה של משאבים לפיתוח צבאי ומימון פרוקסיז ולא לרווחת הציבור האיראני.

 

בסרטוני ממרי למטה, ראו דברי רפסנג'אני המוחה כנגד מדיניות הדיכוי של המשטר ודברי המנהיג העליון ח'אמנאי המכנה "בגידה" מי שקורא [ברמיזה לרפסנג'אני]  שלא להשקיע בטילים אלא בשיחות שלום:




בסרטון ממרי למטה, ראו דברי המנהיג העליון ח'אמנאי בהתייחסו בבוז למחאת 2009


בסרטוני ממרי למטה, ראו השקעות המשטר בבניית ערי טילים תת קרקעיות



  בסרטוני ממרי למטה התייחסות לפיתוח הצבאי מחוץ לאיראן ולפרוקסיז של איראן כפי שמשתקף בדברי מפקד משה"מ
עלי ג'עפרי ומנהיג חזבאללה, חסן נאסרללה


 

* בעוד המשטר האיראני מאשים את המערב ובמיוחד את בריטניה ואת ארה"ב באחריות להתקוממות ולניהולה, העובדה היא שלמעט הנשיא טראמפ וסגנו היוצאים בבירור נגד המשטר האיראני והפרות זכויות האדם על ידיו,[6] מנהיגי אירופה ככלל התבטאו בצמצום. דובר ר"מ בריטניה תרזה מיי, נתן גיבוי למשטר האיראני בבקשה ממנו להתחשב בדרישות המפגינים.[7] הנשיא הצרפתי מקרון הביע דאגה ממספר הנפגעים מקרב המפגינים וקרא לריסון מצד המשטר.[8] שה"ח הגרמני גבריאל, כמוהו, הביע דאגה מכמות ההרוגים ופנה לממשלת איראן לכבד ז"א.[9]

 

* סיקור התקשורת המערבית של ההתקוממות באיראן אינו דומה לסיקור התקוממויות "האביב הערבי" במדינות ערב השונות שהיה סיקור מקיף, מעמיק ואף אוהד.סיקור ההתקוממות באיראן אינו נרחב ולא אוהד כלפי המפגינים, דבר שהביא מפגינים בבריטניה מול שגרירות איראן לצאת נגד ה-BBCו[10].


 

הערכה

ניתוק האינטרנט ע"י המשטר עשוי לפגוע ברמת ההשתתפות הציבורית בהפגנות אף כי לא ניכרת עד כה מגמה של דעיכה.

המשטר מביע נכונות להידבר עם קבוצות פוליטיות שאותן הדיר מפעילות ציבורית אך המפגינים קוראים קריאות נגד הרפורמיסטים ואינם רואים אותם כדובריהם ולכן המסלול הזה לא יוכל להביא לרגיעה.

העובדה שאין הנהגה ציבורית ידועה בשלב זה שתוכל למנף את המסרים הפוליטיים השונים תכביד על המשך ההתקוממות.




[1] Twitter.com/pessarbad/status/948452946232119296, January 3, 2018

[2] Twitter.com/iranazadi1395/status/948478702383456258, January 3, 2018.

[3] הנשיא הרפורמיסטי לשעבר, מוחמד ח'אתמי, שהמשטר אסר עליו להתראיין או לצאת מגבולות איראן, חזר על עמדת המשטר האיראני בכינוס פוליטי של מפלגת רוחאניון מבארז הרפורמיסטית ואף האשים את המפגינים ברצח: "סוכנים אופורטוניסטים ומפרי סדר מיישמים את המטרות הנפשעות של האויב באמצעות הפרת הסדר והביטחון, הרס רכוש ציבורי, זלזול בערכי הדת והלאום המקודשים ואפילו רצח חפים מפשע." את דבריו התומכים במשטר הביא ה-BBC בטוויטר. השר הרפורמיסטי בממשלת ח'אתמי, עטאאללה מהאג'ראני, צייץ: "ה- BBC ו-VOA מכסים את ההפגנות בתשוקה וברעש גדול. לו היו מכירים את איראן ואת העם האיראני היו מבינים שאין בסיס לגל חסר היסודות [הזה]." כיהאן (לונדון), 2.1.2018

[4] עסר-י איראן (איראן), 1.1.2018

[5] יצוין כי סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגירי, האשים את האידאולוגים שההסתה שלהם נגד רוחאני וממשלתו גרמה למהומות לחרוג מן המחאה הכלכלית להתקוממות עממית בעלת אופי פוליטי מובהק. ראו דוח ממרי: התקוממות עממית נגד המשטר האיראני ומדיניותו – 2017

[6] דוברת מחלקת המדינה, הת'ר נויירט,  טענה כי יש לבחון את "פוטנציאל"הפרות ז"א ע"י המשטר:

U.S. State Department spokeswoman Heather Nauert says sanctions are one tool the U.S. has to respond to Iran's behavior. She says the U.S. is "watching reports very closely of any potential human rights abuses."Associated Press, January 2, 2018.

[7] “We believe there should be meaningful debate about the legitimate and important issues that the protesters are raising, and we’re looking to the Iranian authorities to permit that,” www.reuters.com, Jan 2, 2018

[9]ןןReuters, January 1, 2018

[10] Twitter.com/KavehAbbasian/status/948342990745034752, January 2, 2018