המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתר אופוזיציה סורי: המשטר הונה את פקחי או"ם; העביר חומרים כימיים אסורים למתקן חשאי
19/12/2017


אתר אופוזיציה סורי: המשטר הסורי הונה את פקחי האו"ם; העביר חומרים כימיים אסורים למתקן חשאי

 

הקדמה

במהלך שנות המשבר הסורי, הואשם המשטר הסורי בשימוש בנשק כימי נגד המורדים ונגד אזרחים, כאשר האירוע שהסב את תשומת הלב העולמית לנושא זה, היה התקיפה הכימית בר'וטה המזרחית של דמשק באוגוסט 2013, בה  נהרגו מאות אזרחים. בעקבות אירוע זה איים נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, בתקיפה צבאית נגד המשטר, שנמנעה על-ידי רוסיה, בעלת בריתו של המשטר, באמצעות הסכם, שחייב  למסור את כל הנשק הכימי שבידיו, לצורך פירוק והשמדה.

 

חרף הודעתו של מנהל הארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי (OPCW), אהמט אוזומקו, כי ב- 23.6.2014 הושלם תהליך הוצאת החומרים הכימיים מידי המשטר,[1] המשיכו גורמי אופוזיציה סורים לדווח כמעט מידי יום, על מתקפות כימיות מצד המשטר הסורי, שהבולטת בהן היתה באפריל 2017 נגד העיירה ח'אן שיח'ון שבדרום מחוז אידליב שבה, על פי דיווחים, נהרגו כמאה איש. בעקבות כך, הורה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לתקוף את בסיס אל-שועיראת, ממנו יצאו המטוסים לתקיפה זאת.

 

המשטר הסורי מצדו שב והודף טענות אלה, בציינו כי גורמי האופוזיציה ודאעש, אחראים לתקיפות הכימיות.

 

כדי לאשש את טענות גורמי האופוזיציה, פרסם אתר האופוזיציה הסורי zamanalwsl.net בחודש האחרון שתי כתבות, שמהימנותן אינה ברורה, על מאגרים סודיים של נשק כימי שבידי המשטר הסורי. ב-2.11.2017 פרסם האתר מסמך רשמי של המשטר הסורי,  המוכיח, לדבריו, כי ערב הגעת פקחי ה-OPCW  לדמשק כדי להתחיל בפירוק הנשק הכימי בספטמבר 2013, העביר המשטר למקום מסתור חלק ממאגרי הנשק הכימי, כשלפרסום נלווית עדות של מקור שהשתתף בהעברת החומרים הכימיים. ב-14.11 פרסם האתר עדות של עובד לשעבר באתר חשאי ליד דמשק שבו לטענתו יוצרו חומרים כימיים.

 

להלן תרגום חלקים נרחבים משתי הכתבות שפרסם אתר zamanalwsl.net על מאגרי הנשק הכימי של המשטר הסורי:

 

דיווח באתר: מסמך רשמי של המשטר המורה להסתיר חלק מהמאגר הכימי

כאמור, ב-2.11.2017 פרסם האתר  מסמך רשמי של המשטר הסורי לטענתו, מספטמבר 2013, המורה להעביר את מאגר הנשק הכימי שנמצא באתר המוכר כמייצר נשק כימי לאתר אחר. להלן תרגום המסמך:  

 

סודי ביותר

הרפובליקה הערבית הסורית

המרכז למחקרים מדעיים

מכון 1000

סימוכין: 793/1000

תאריך: 22.9.2013

אל: ד"ר המנהל הכללי

בהתייחס למכתבכם בסימוכין 31/ת מה- 19.9.2013, שהורה למנות יושב ראש לועדת הפיקוח על העברת מאגר החומרים הכימיים המאוחסנים זמנית במחסני המכון [קרי, מכון 1000] בסניף 410, אל מחסני חטיבת 105, אנו מציעים למנות את לוטננט קולונל, המהנדס פראס אחמד, ראש משרד הביטחון במכון 1000 לראש [ועדת הפיקוח]. הוא יבחר את האנשים המתאימים בעיניו לבצע את משימת ההעברה באופן הטוב ביותר ובחשאיות הדרושה.

מנהל מכון 1000

ד"ר מוחמד ח'אלד נצרי


צילום המסמך שחשף אתר זמאן אל-וצל[2]


 

לטענת האתר המסמך "מרשיע את משטרו של בשאר אל-אסד וחושף את המניפולציה שלו בנושא מסירת כל המלאי הכימי שלו, ימים ספורים לפני הגעת מומחים מטעם האו"ם [לסוריה], כדי להתחיל בצעדים לפירוק הנשק הכימי של המשטר, בהתאם לעסקה בין ארה"ב לרוסיה שקוּבַּעה בהחלטת או"ם מחייבת מספר 2118."

האתר הדגיש כי ההוראה למנות את ראש ועדת הפיקוח על העברת המאגר הכימי ניתנה ב-19.9.2013 –  המועד בו מסר המשטר באופן רשמי לידי ה-OPCW את רשימת אתרי ייצור ואחסון [החומרים] הכימיים.

 

עוד נכתב, כי "תאריך המסמך עצמו – 22 בספטמבר 2013 – חושף שהמשטר היה במרוץ עם הזמן להעביר את מאגריו הכימיים ממקום אחד לאחר, בניסיון להונות את כולם, מכיוון שמומחי הפירוק של [הנשק] הכימי הגיעו לדמשק שמונה ימים לאחר תאריך המסמך , כדי להתחיל בעבודתם.

כמו כן, המסמך נכתב ימים ספורים לפני החלטת הארגון למניעת הפצה של נשק כימי, ב-27.9.2013, בנוגע [לנשק] הכימי של המשטר הסורי שהזהירה מפני [ניסיון] להסתיר או להעביר אותו. ביום זה התקבלה גם החלטת מועצת הביטחון מספר 2118 בנוגע להשמדת [הנשק] הכימי של המשטר הסורי, אשר קובעת במפורש באחת מפסקותיה, כי 'אף גורם בסוריה אינו רשאי להשתמש, לפתח, לייצר, להחזיק, לאחסן, לשמור או להעביר נשק כימי'. כמו כן, ההחלטה הזהירה כי הפרה של אחד או כל סעיפי ההחלטה ובכלל זה 'העברה לא מורשית של נשק כימי', תחייב  'נקיטת אמצעים בהתאם לפרק השביעי של אמנת האו"ם', שמתיר שימוש בכוח צבאי."

 

עדות משתתף בהעברת המאגר הכימי ממכון 1000 לחטיבה 105

כתימוכין לאמינות המסמך, הביא האתר את עדותו של "אחד האנשים שהיו שותפים להעברת המאגר הכימי ממחסני מכון 1000 לחטיבה 105", עליו נכתב, כי "המקור הדגיש בעדותו כי ההכנה בפועל למבצע העברת המאגר הכימי החלה ב- 24 בספטמבר והמבצע ארך שבוע. לצורך ביצוע המשימה נבחרו חמישים איש מכוחות המשטר, בהתאם לנאמנותם העדתית [קרי עלווים] ותחת פיקוח בריגדיר גנרל יוסף עג'יב, קצין ביטחון של המרכז למחקרים מדעיים ובהשתתפות לוטננט קולונל פראס אחמד, קצין ביטחון של מכון 1000, הנזכר במסמך".

בעדות נמסר כי הפעילים חולקו לחמש קבוצות שוות לפני העברתם מאזור ברזה שבצפון דמשק לאזור ג'מראיא, שם החלו הפעילים את משימתם ב-25.9.2013 באמצע הלילה. הם העמיסו את החומרים הכימיים שאוחסנו במיכלים והניחו אותם בתוך חמש משאיות קירור סגורות. בכל פעם שהמשאיות התמלאו, הן נסעו לכיוון חטיבה 105 כדי לרוקנן שם.

 

המקור ציין כי "מקום האחסון החדש היה במנהרות תת קרקעיות בחטיבה 105 והוסיף כי "לפי ידיעתו היה מבצע מקביל להעביר מאגר [כימי] אחר ממכון 2000 באזור ברזה לחטיבה 105."

 

הכתבה הציגה פרטים על מכון 1000 ועל חטיבה 105. כך נכתב בה: "מכון 1000 שוכן באזור ג'מראיא, מאחורי הר קאסיון צפונית מערבית לדמשק, הוא שייך לענף 410 והוקם בשיתוף פעולה עם הסובייטים בשנות השמונים של המאה הקודמת. המכון ידוע בפעילות של עריכת מחקרים לייצור נשק כימי."

 

צילום של מתקן מכון 1000 בג'מראיא[3]


 

עוד נכתב: "חטיבה 105 היא הגורם בעל השליטה וההשפעה הצבאית הראשון במעלה בסוריה, וכהוכחה לכך די להציג כמה משמות האישים שפיקדו עליה, כמו למשל: באסל אל-אסד [אחיו של הנשיא בשאר אל-אסד, נהרג ב-1994], בשאר אל-אסד, מנאף טלאס [בנו של שר ההגנה לשעבר מוסטפא טלאס, ערק ביולי 2012] וטלאל מח'לוף, המפקד הנוכחי על [דביזיית] משמר הרפובליקה בכל סוריה. חטיבה 105 ומכון 1000 שוכנים כמעט באותו אזור, קילומטרים אחדים בלבד מפרידים ביניהם ושניהם קרובים לארמון העם [אחד מארמונות הנשיאות בסוריה]."

 

הכתבה העריכה כי "הבחירה בחטיבה 105 כמקום להסתרת מצבור [הנשק] הכימי לא נעשתה באקראי, שכן אתר צבאי זה מבוצר כמו ארמונותיו של [הנשיא] בשאר ושום גורם בינלאומי לא מעז לבקש לבקר בו, קל וחומר לסייר בו ולערוך בו חיפוש. אם תהיה בקשה שכזו, יהווה הדבר תירוץ עבור המשטר להכשיל את כל פעילות הפיקוח הכימי, בטענה להפרת ריבונות וחריגה ממסגרת משימתה של המשלחת [לפיקוח על הנשק] הכימי.

 

ריקון [מכון 1000] בג'מראיא מהמלאי הכימי, העניק למשטר מרחב תמרון גדול מאוד. המכון נכלל ברשימת אתרי הייצור והאחסון של נשק כימי, אותה העביר המשטר לידי ה-OPCW. זאת, מתוך הבנה שהוא לא  יוכל  להימנע מהכללת האתר הזה [קרי מכון 1000] שפעילותו הכימית ידועה לכל הגורמים הבינ"ל. משום כך, החליט המשטר להסכים לעריכת חיפוש בו במקביל לריקונו, על מנת להציג עצמו כ'נקי כפיים' וכ'משתף פעולה' עם המשימה..."

 

לטענת האתר, המסמך "מוכיח נחרצות כי משטרו של בשאר אל-אסד הפר מראש את כל הסעיפים הללו [בהסכם בין ארה"ב לרוסיה וכן בהחלטת האו"ם 2118], באופן חלקי או מלא. לכן, על  מועצת הביטחון לפעול  בהתאם להתחייבותה להותיר את סוגיית הנשק הכימי תחת פיקוח..."[4]

 

דיווח נוסף: למשטר מתקן סודי לייצור חומרים כימיים צפונית מזרחית לדמשק

ב- 14.11.2017 פרסם האתר פרטים על אתר 'זובע' שבו, כך נטען, "ייצר המשטר הסורי לאורך השנים חומרים כימיים". בכתבה מובאים דבריו של אזרח שעבד במקום עד שנת 2012, ואשר לטענתו, במהלך עבודתו ראה  את מתקני ייצור החומרים הכימיים. לדבריו, כאשר גויס לתפקיד נאמר לו שזהו מקום "שעובדים בו למען המולדת וכהכנה לעימות עם ישראל".

לפי עדות המקור, האתר נמצא על הר במקום שומם כ- 2 ק"מ מאל-נאצריה צפונית-מזרחית לדמשק, ליד חטיבה 155 "חטיבת טילי הסקאד". לדבריו, על פניו האתר נראה כמו כל בסיס צבאי אחר, אולם כשני ק"מ אחרי שער המתקן "נמצא לב המתקן בו מכינים סוגים שונים של חומרים כימיים מסוכנים ורעילים מאוד. זה מתרחש במה שנקרא 'המנהרות' שהן  החלק החשוב והגדול ביותר של האתר, המשתרע לאורך של 2.5 ק"מ וברוחב של ק"מ אחד."


תמונת הדמייה של מרכז 'זובע' (ברקע אדום: המתקנים התת-קרקעיים)[5]


 

לדברי המקור, "אחד העובדים במתקן התנדב ללוותו לתוך המנהרות." הוא ציין כי "בכניסה למנהרות יש שער רחב וגבוה מבטון מזוין, שמשאיות גדולות יכולות לעבור דרכו ומאחוריו מנהרה שגובהה חמישה מטר לכל הפחות ואורכה כחמישים מטר. בסוף המנהרה הזו יש שני אולמות גדולים, להכנה ולייצור חומרים כימיים המכונים אולם 70 ואולם 50. בכל אחד מהם חדר בקרה עצמאי וכניסה ויציאה נפרדות. כל אולם הוא בגודל של 800 מ"ר..."

 

המקור הדגיש, כי כניסה לאולמות הייצור מחייבת חבישת מסכות מגן ולבוש מיוחד כדי למנוע שאיפה של חומרים מסוכנים ופגיעה מהם והוסיף כי כאשר הגיע לסוף האולמות, הבחין בברזים ובחביות שמלאות בתוצר הסופי. לדבריו, כששאל את מלווהו על תוכן החביות הוא נענה ספק ברצינות ספר בחיוך: "בזו יש תפוזים ובזו קפוצ'ינו. אל תשאל פעם נוספת, אחרת נחתוך את צווארך".

 

המקור ציין שבשני האולמות יש לוחות בקרה, מיכלי זכוכית עצומים ושטח לאחסון חומרי הגלם, כאשר בכל אולם מייצרים חומרים מסוימים שהוא לא יכול לזהותם וכי הממונים על הייצור הכימי היו חיילים מתנדבים.

 

המקור הדגיש כי העבודה באולמות התנהלה במשמרות לאורך כל שעות היממה ובכל משמרת עבדו כעשרים איש, קצין ומש"ק, רובם היו מאזורי החוף ומחומס. לדבריו, בסך הכל עבדו 120 איש במרכז 'זובע', מחציתם אזרחים, כאשר בכל שבוע יוצרו 100-120 חביות.

 

המקור לא ידע לספר כיצד התוצרת הועברה אל מחוץ למתקן ומה היה יעדה משום שהדבר התרחש לאחר שעות העבודה שלו (לאחר שעה 8 בערב), אולם הוא סיפר ש- 2-3 משאיות גדולות שהכילו חומרי גלם וחומרים אחרים נכנסו כל שבועיים למרכז.

 

לדבריו, בפברואר 2012 הודיעו לעובדים האזרחים על סגירת המתקן והעברתם למכון אחר "בשל חשש לביטחונם וכדי למנוע היתקלויות בחמושים". המקור לא הוציא מכלל אפשרות שהדבר נעשה בשל הקרבה לחטיבה 155 שהיתה אחראית על שיגור טילים בליסטים. עוד נכתב בכתבה כי עמית של המקור שהגיע לאתר מאוחר יותר, הבחין שנוסף שם קו לייצור חביות נפץ.[6]