המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב מצרי בכיר קורא לג'יהאד נגד ישראל בתגובה להכרת טראמפ בירושלים כבירתה
13/12/2017


כותב מצרי בכיר קורא לג'יהאד נגד ישראל בתגובה להכרת טראמפ בירושלים כבירתה

 

בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ב-6.12.2017 על הכרה בירושלים כבירת ישראל[1], פרסם היומון המצרי אל-מצרי אל-יום, מאמר של הכותב הבכיר מוחמד אמין ששימש בעבר כיו"ר מועצת המנהלים של היומון, שבו מתח ביקורת על הערבים אשר, לדבריו, מוחים נגד החלטתו של טראמפ רק ברשתות החברתיות ולא עושים דבר מעבר לכך.

 

במאמר -  שפורסם תחת הכותרת "היכן המיליונים", כשם השיר המוכר מתקופת האינתיפאדה הראשונה הקורא לפלסטינים להשתתף בפעילות אלימה נגד ישראל[2] - קרא אמין לפעילי הג'יהאד להביע זעמם עד "שישראל לא תישן וטראמפ יתחרט ויחזור בו."


אזרח מצרי מצית את דגל ישראל במחאה במסגד באלכסנדריה[3]


 

להלן תרגום קטעים ממאמרו הנ"ל[4]:


"התרחישים [לגבי] 'מה יקרה אם טראמפ יחליט להעביר את השגרירות לירושלים' היו ידועים ומחושבים מראש. הסיפור מבחינת ישראל והאמריקאים היה ידוע – הערבים ישנו את [תמונות] הפרופיל שלהם בפייסבוק, ישירו, יכתבו שיר מחאה ויפרסמו הודעות גינוי [ולא יותר]...

 

למעשה, הצעירים הערבים כתבו ברשתות החברתיות 'ירושלים ערבית', עטו כפיה פלסטינית בתמונות, פרסמו אותן ודרבנו אחרים לפרסמן [גם כן]. חלקם הצביעו בטוויטר נגד החלטת טראמפ וכינוהו משוגע, וחלקם הפיצו את השיר 'היכן המיליונים?. היכן? היכן העם הערבי? היכן הכבוד היכן?' כולם הריעו לשיר...  זה היה הצפי ואלו התרחישים שקרו בדיוק!

 

אני יודע כי לחלק [מן האנשים] אין [יכולת לעשות] דבר פרט לשינוי [תמונת] הפרופיל... לשיר או לכתוב שירה ולהלחינה. גם זה סוג של [הבעת] זעם, אבל זה לא מטריד את הבית הלבן וזה נשאר בגבולות הבטוחים [של המחאה].

 

קראתי את המסרים [ברשתות החברתיות], קראתי את הבדיחות הלעגניות וצפיתי בג'וליה בוטרוס ששרה: היכן המיליונים? היכן, היכן, היכן? היכן העם הערבי? היכן הזעם הערבי? היכן הדם הערבי? היכן הכבוד הערבי?... [אבל] אין מיליוני שהידים ואין הולכים [לירושלים] ואין באים!

 

 כל אחד מסתתר ונח ומגן על עצמו בלבד. התפללנו את תפילת יום השישי ולא נאמר דבר על ירושלים ולא על אל-אקצא – לא בדרשה ולא בקריאת הקוראן – כאילו שמה שקרה לא קרה. רק באל-אזהר היו קריאות [בעניין ירושלים][5] וב[מסגד] אל-קאא'ד אבראהים [באלכסנדריה] שרפו את דגל ישראל.[6] השתתפות סמלית והתנהגות תרבותית – אני מבין זאת, אבל[אם] אף אחד לא יעשה דבר - דבר לא יקרה!

 

זוהי הזדמנות היסטורית עבור טראמפ [להכריז על החלטתו], בעיתוי שמתאים להם [לארה"ב ולישראל], שכן ארצות [ערב] סובלות ממלחמות, טרור והרס... קולות [המחאה] הרמים ביותר מגיעים מן המזרח, מאמריקה הלטינית, מסין ומקוריאה, כל שנותר הוא שהפלסטינים ייצאו לאינתיפאדה חדשה. זעמו ואל תחכו למיליונים. זעמו ואל תחכו להחלטות רשמיות להפגין ולזעום. המהפכה היא היעד...

 

מדובר בירושלים ובאל-אקצא. אנו רוצים לראות את גדודי הג'יהאד, את גדודי ההתנגדות ו[את גדודי עז אל-דין] אל-קסאם [הזרוע הצבאית של חמאס], רוצים כבר לראות את מעשי הגבורה  – זהו הזמן שלהם. הצילו את ירושלים ואת אל-אקצא, התנגדו להחלטה האמריקאית השרירותית, התנגדו להחלטה של טראמפ המשוגע.

 

טראמפ הימר על כך שרק [תמונות] הפרופיל ישונו ונתניהו הימר על הצתת דגל ישראל בלבד– אל תגרמו להימורים שלהם להיות נכונים – זעמו כדי שישראל לא תישן. [ראשת ממשלת ישראל לשעבר] גולדה מאיר נהגה לומר 'אלו עמים שישֵנים' ובעלי בריתה עדיין מאמינים בכך עד היום. עשו שטראמפ יתחרט ויחזור בו [ושגם] תל אביב [הכוונה לישראל] תעדיף לנהוג בצורה טובה [עם הפלסטינים]"

 



[2] הזמרת הלבנונית ג'וליה בוטרוס, ששרה את השיר "היכן המיליונים", הביעה זעמה על החלטת טראמפ בפוסט שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה שבו ציטטה מן השיר. בתגובה שיתפו גולשים רבים את מילות שירה של בוטרוס במחאה על החלטתו של טראמפ. על כך ראו אל-נהאר (לבנון), 7.12.2107.

[3] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 8.12.2017

[4] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 9.12.2017

[5] על קריאת שיח' אל-אזהר אחמד אל-טיב, לייחד את דרשת יום שישי לירושלים, ראו אל-מצרי אל-יום (מצרים), 7.12.17

[6] על כך ראו אל-יום אל-סאבע (מצרים), 8.12.2017