המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכירים איראניים לאירופה: טילינו הבליסטיים לא מופנים נגדכם ואף יכולים לסייע לביטחונכם
21/11/2017


בכירים איראניים פונים לאירופה: אל תעסקו בעניין הטילים הבליסטיים שלנו, הם לא מופנים נגדכם ואף יכולים לשרת את ביטחונכם

 

הקדמה

בעקבות הצהרות נשיא צרפת מקרון, וככל הנראה גם גורמים אירופים אחרים, על הצורך לדון עם טהראן בנושא פיתוח הטילים הבליסטיים שלה, חזרו דוברי המשטר האיראני על עמדת טהראן, הדוחה מכל וכל מעורבות זרה כלשהי בנושא זה.

 

הדחייה הטוטאלית בוטאה בשני ממדים: ההיבט הרשמי ע"י עלי אכבר ולאיתי, יועצו של המנהיג העליון ח'אמנאי, שאיים בפגיעה באינטרסים הלאומיים של צרפת, אם זו תמשיך לפעול בכיוון זה.[1] ההיבט השני - שכנוע ופיתוי מצד חבר הוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ במג'לס, חשמתאללה פלאחת פישה, אשר חזר והבהיר, כמפקד משה"מ ג'עפרי לפניו, שאיראן הגבילה את טווח טיליה כך שלא יגיע לאירופה ולכן אין עליה כל איום מצד איראן (ראו דוח ממרי: מפקד משה"מ ג'עפרי במסר הרגעה לאירופה: אנו מסתפקים לפי שעה בטווח טילים של 2000 ק"מ, טווח המכסה את פריסת הכוחות האמריקאים באזור).  אדרבה, אירופה, לטענתו, יכולה אף להפיק תועלת מהטילים של איראן שיכולים להוות מחסום הגנתי מפני איומים ביטחוניים על אירופה, אך לא הבהיר באיזה איום ביטחוני עליה מדובר ומצד מי.

 

פלאחת פישה הדגיש כי איראן קיבלה על עצמה החלטה אסטרטגית כבר ב-2011, לא לאיים בטווח טיליה על אויבותיה מעבר לטווח של 2000 ק"מ, זאת משום שהנשיא בוש הציגה כאיום על אירופה. אי לכך איראן הודיעה על הפסקת פרויקט ייצור טיל 'השהאב 4' שטווחו מעל 2000 ק"מ. יצוין כי לפי הצהרת הרמטכ"ל האיראני דאז, חסן פירוזאבאדי, איראן הסכימה במהלך המו"מ הגרעיני בשנים 2013-2015, להגביל את טווח טיליה ל-2000 ק"מ בלבד – טווח המכסה את ישראל, אותו הגדירה כקו אדום עבור המשטר האיראני, וממשל אובמה הסכים לכך.[2]  

 

יצוין כי למרות שפלאחת פישה טוען כי טווח הטילים של 2000 ק"מ הוא הגנתי בלבד, טווח זה מקובל בקהילה המקצועית כאמצעי התקפי מובהק.

 

לצד הצגת דברי ולאיתי ופלאחת פישה, יציג דוח זה גם מאמר שפרסם יומון רפורמיסטי הקורא לדון עם אירופה על תכנית הטילים של איראן, במטרה לשמר את האינטרסים הלאומיים שלה, הן כדי לקבל הכרה אירופית בדבר נחיצות הטילים לטווח של 2000 ק"מ והן כדי להכשיר את התפשטותה באזור, מעבר לסוריה, אפגניסטן ועיראק:[3]

 

ולאיתי: "...זה לא לטובת מקרון וצרפת להתערב בענייני הטילים ובענייניה האסטרטגיים של איראן"

עלי אכבר ולאיתי, היועץ הבכיר של המנהיג ח'אמנאי אמר ב-18.11.2017, כי "אני דוחה ומגנה את העמדות האנטי איראניות האחרונות של נשיא צרפת. זה לא לטובת מקרון וצרפת להתערב בענייני הטילים ובענייניה האסטרטגיים של איראן כי הם מאוד רגישים עבורנו. להתערבויות מעין אלה אין שום תועלת למעט ירידה בערכה של צרפת בעיני איראן.

 

כאיראני המכיר את סוגיות מדיניות החוץ ואת ההיסטוריה של צרפת, אני מציע למדינה זו ללכת בדרכו של גנרל דה גול כשניהל את מדיניות החוץ [שלה], כלומר, להתנהג בצורה חצי עצמאית.

 

איננו מבקשים רשות מזרים [להחליט] בסוגיות ההגנה של איראן, [איננו שואלים אותם] אם יהיו לנו טילים אם לאו, או אם יאמרו לנו לאיזה טווח בק"מ יגיעו הטילים שלנו.

 

מה הקשר בין סוגיה זו ל[נשיא צרפת] מקרון? מי הוא בכלל שהוא מתערב? אם הוא רוצה שקשרי איראן - צרפת יהיו מסוג הקשרים שהולכים וצומחים, אל לו להתערב בעניינים שכאלה. זה נוגד גם את האינטרסים הלאומיים של צרפת.

 

ברור שתשובתנו תהיה שלילית. לשם מה הוא מעלה את הסוגיה הזו שכאשר יקבל עליה תשובה שלילית יאמרו שמקרון נכשל במדיניותו? עליו לעשות משהו שיאמרו שהוא הצליח במדיניות שלו.

 

על מקרון לשמוע למשפט הזה שאני אומר כאזרח איראני: [עליו] להסכים שאם יתערב בעניין זה, תשובתנו תהיה שלילית בוודאות ואין סיכוי, אף לא של אחוז אחד, שנשיב באופן חיובי לבקשה המתערבת בעניינינו הלאומיים.

 

אני גם דוחה חלק מההמלצות של כמה מהאנשים באיראן, על כך שעלינו לקיים עם אירופה שיחות על הטילים. אף מדינה עצמאית לא מציעה את האינטרסים הלאומיים שלה למכירת חיסול."[4]

 

פלאחת פישה: "איראן יכולה למחוק את המשטר הציוני בנשק קונבנציונלי"

חבר הוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ במג'לס, חשמתאללה פלאחת פישה, התראיין ב-6.11.2017 לסו"י איסנא בעניין סוגית הטילים האיראניים. בניסיון לשכנע את האירופים כי טילי איראן אינם מאיימים על אירופה הדגיש פלאחת פישה, כי הטילים האיראנים מופנים רק נגד ישראל ונגד האינטרסים האמריקאים במזה"ת.[5] להלן עיקרי הריאיון של ציר המג'לס פלאחת פישה:

 

"מפקד משה"מ, הגנרל ג'עפרי, ציין כי על פי מדיניות המנהיג [ח'אמנאי], טווח הטילים שלנו מגיע ל-2000 ק"מ. זה קשור לכך שאיראן החליטה להקפיא את פרויקט הטיל 'שהאב 4' בשנת 2011. אז, [הנשיא] בוש התחיל סדרת מלחמות בשם מלחמה קדושה, במטרה להבעיר את המזרח התיכון ורצה לשכנע את האירופים שאיראן נחשבת איום על מדינות אחרות.

 

איראן הודיעה אז רשמית שפרויקט הטיל 'שהאב 4' – פרויקט יצירת טיל לטווח של מעל 2000 ק"מ – נעצר. לפני כן, איראן הצליחה לבצע ניסוי מוצלח בטילי 'שהאב 3' שטווחם המקסימלי היה 2000 ק"מ...

 

השבתנו את פרויקט טיל 'שהאב 4' כי אסטרטגיית ההגנה שלנו מבוססת על האסלאם ועל הקוראן, כלומר, נתקוף רק את האויבים, ואם יתקפו אותנו, נגן על עצמנו...

 

איראן יכולה ליצור טילים לטווח של מעל 2000 ק"מ והיא יכולה לתקוף את הבסיסים הצבאיים של אמריקה ובעלות בריתה ולהגיב להם בצורה הולמת ונחרצת.

 

על אמריקה ובעלות בריתה לדעת, שאם הן יירו לעבר איראן [ולו] את הכדור הקטן ביותר, איראן לא תבדיל בין אמריקה למשטר הציוני. לכן, על פי אסטרטגיית ההגנה שלנו, בנוסף לבסיסים הצבאיים של אמריקה באזור, אנו יכולים לתקוף [גם] את האדמות הכבושות. איראן יכולה למחוק את המשטר הציוני בנשק קונבנציונאלי. כדי למחוק את המשטר הציוני ואת התשתיות שלו, איראן לא צריכה אף פעם נשק גרעיני... לאיראן יש טכנולוגיה לייצור טילים לטווח של מעל 2000 ק"מ, אך זו לא האסטרטגיה שלנו...

 

לאמריקה אין, בשום פנים ואופן, את האמצעים הדרושים כדי להציג את סוגיית הטילים של איראן כסוגיה עולמית, כי הטילים שלנו הם לצורכי הגנה ולא התקפה. הם נשק קונבנציונאלי שאין לו רש"ק גרעיני, כלומר הם יכולים לשאת רק רש"ק שאינו גרעיני והסיבה השלישית היא שטווחם לא מגיע בשום צורה מעל ל-2000 ק"מ.

 

"לאיראן יש טילים ... ויכולת צבאית בעומק האסטרטגי של האזור, ביכולתה לחסום כניסת האיומים לאירופה"

בכירי איראן, החל מנספחים צבאיים בשגרירויות של אירופה וכלה בבכירי מדיניות חוץ, במיוחד הנשיא, צריכים לדבר עם עמיתיהם, כגון [נשיא צרפת עמנואל] מקרון ולהציג להם את נושא אסטרטגית ההגנה שלנו, כי טילי איראן בטווח של פחות מ-2000 ק"מ יכולים לשרת גם את ביטחונו של האיחוד האירופי.

 

לאיראן יש טילים שכאלה ויש לה גם יכולת צבאית בעומק האסטרטגי של האזור, לכן היא יכולה להוות מחסום לכניסת האיומים לאירופה. אם נתקדם עם אסטרטגיה שכזו, אירופה תגן על יכולת הטילים של איראן כמו שהיא הגנה על ה-JCPOA. דבר זה מצריך אסטרטגיה מקיפה.

 

עלינו לצמצם את האתגר עם האויב. כאשר נצמצם את האתגר עם אמריקה, נצליח לקדם מהלך לפיו האירופים לא יחשבו שניתן לשתף פעולה עם איראן רק בממד הכלכלי, אלא הם יכולים גם להפיק תועלת צבאית על ידי שת"פ עם איראן."[6]

 

היומון ארמאן אמרוז: "האירופים יעשו את עבודתם ויסכימו למנגנון ההגנה [הטילי] של איראן"

היומון הרפורמיסט ארמאן אמרוז פרסם ב-11.11.2017 מאמר פרי עטו של המרצה ואיש האקדמיה, אחמד נקיב זאדה, שקרא למשטר לנהל שיחות עם האירופים, כדי לשמר את האינטרסים הלאומיים של איראן ולשכנעם בצורך של איראן לקיים תכנית טילית לטווח של 2000 ק"מ. לדבריו, ניהול השיחות חיוני לצורך הבהרת האינטרס של איראן, בין היתר, בתימן וכדי לשלול את הטענה כי איראן מתערבת באזור. להלן עיקרי המאמר:

 

"האירופים אמרו פעמים רבות שיש להם חילוקי דעות עם אמריקה בעניין איראן ובעניין ה-JCPOA , [לצד] הסכמה עם אמריקה בעניין תכנית הטילים של איראן. הם אמרו פעמים רבות ... שהם רוצים לשוחח על סוגיית הטילים של איראן. אך בניגוד לאמריקאים, הם לא רוצים להטיל סנקציות חדשות ללא שיחות ואזהרה מוקדמת, או לבטל את התכנית הזו לגמרי ולדרוש מאיראן להפסיקה.

 

נכון, הם אמרו שאם לא ישיגו תוצאה בעניין זה, ייתכן שיטילו סנקציות חדשות, ועד מידה מסוימת עמדות האירופים נראות חכמות, כי הם רוצים גם להשתיק את הרעש שהאמריקאים מייצרים וגם לא רוצים שסוגיית הטילים של איראן תהפוך למשבר שאין ממנו חזרה.

 

גם איראן נמצאת במצב טוב, היא השיגה את מטרותיה ויכולה להפסיק את התכנית בנקודה הנוכחית [של 2000 הק"מ]. טווח שמעל ל- 2000 ק"מ לא קיים בתכניות איראן. מוטב שנתחיל בשיחות ונסיר את סכנת המלחמה והסנקציות.

 

אם לא נקיים שיחות ייתכן שהאירופים יצטרפו לעמדות הקיצוניות והחריפות של האמריקאים. סעודיה היא אחת המדינות שיכולה להינזק ישירות ובאופן רציני ממנגנון הטילים של איראן. לכן גם סעודיה תומכת בעניין זה ויש לה עמדות קיצוניות וחריפות כלפיו.

 

האירופים יעשו את עבודתם ויסכימו למנגנון ההגנה של איראן. אך גם הם שואלים את השאלה הזו: מהי בדיוק מטרת הטילים האלה? כי טווח [הטילים] של איראן מגיע גם לאירופה. גם סעודיה תשמח [שיתנהלו] שיחות בעניין זה.

 

יש נקודה נוספת בשיחות האלה, מה שהם קוראים לו 'ההתערבות של איראן באזור'. כפי שמתבהר מהמתפרסם בכלי התקשורת באירופה, הם מכירים רשמית באינטרסים של איראן בעיראק ובאפגניסטן, אך לא באינטרסים של איראן בתימן. [לכל נגיעה איראנית] מעבר לכך הם קוראים התערבות ורוצים לשוחח על כך.

 

על גורמי המו"מ באיראן להסכים שגם לאירופים מגיעות זכויות באזור. למשל, האינטרסים של צרפת בסוריה ולבנון, איתן קיימה קשרים כבר בעבר הרחוק ולפי אמנת ורסאי, היו תחת האפוטרופסות שלה. מה גם שניתן לשתף פעולה עם הצרפתים.

 

בכל מקרה, בשיחות, למונח זכויות יש משמעות יחסית. למה שאירופה קוראת ויתור, איראן רואה בו דבר המגיע לה.

 

מה שמדאיג אותם [את האירופים] הוא שישראל נחשבת כבעלת ברית קלאסית שלהם.

 

פעמים רבות איראן אמרה שטיליה הם קונבנציונליים ולא [מיועדים] למטרות גרעיניות. בעניין זה אנו יכולים לעמוד על בהירות עמדתנו העיקרית ולהתעקש שלאיראן יש מטרה שקופה ביחס לטיליה, כלומר, איראן תנקוט צעד רק כאשר תראה זאת לנכון.

 

אם איראן תסכים להשאיר את טיליה בטווח של 2000 ק"מ, אולי הצד השני יבין שלא ניתן להשמיד את מנגנון הטילים של איראן.

 

נשים לב למבנה מנגנון ההגנה הסבילה [של איראן- הכוונה לטילים] ולכך שאין לה מטוסי הפצצה. איראן צריכה לשמור על האיזון שלה ביחס לתורכיה, סעודיה, ישראל ושאר מדינות האזור. מזווית זו, למנגנון הטילים יש חשיבות שלא ניתן להכחישה. גם האירופים רוצים לספק את ביטחון בעלות בריתם באזור.

 

האירופים כבר לא מדברים על תנאיהם המוקדמים בעניין עתידה של סוריה, והם כבר הכירו רשמית באינטרסים של איראן בסוריה. הם יודעים היטב מהו תפקידה של איראן בלחימה בדאעש והגיעו למסקנה שעזיבת בשאר אסד לא תשפר את המצב בסוריה. לכן, איראן יכולה להכיר רשמית באינטרסים של בעלות הברית של האירופים באזורים מסוימים כגון תימן, בצורה שדבר זה ישמור גם על האינטרסים של איראן."[7]



[1] דובר ועדת המג'לס לביטחון לאומי, חוסין נקווי חוסיני, למשל, קרא לממשלת רוחאני לשקול מחדש  את יחסיה עם צרפת ותהה מדוע איראן צריכה לקיים את הסחר המשמעותי ביותר מול אירופה עם מדינה הנוקטת כלפיה מדיניות תוקפנית. תסנים (איראן), 20.11.2017

[3] יצוין כי פרסום המאמר גרר ביקורת בקרב החוגים האידיאולוגים. חסן פירוזאבאדי, הרמטכ"ל לשעבר, טען כי יש לפעול משפטית נגד ארמאן שפרסם דברים המנוגדים להנחיות ח'אמנאי ולהתנהגות האומה האסלאמית.  www.yjc.ir 16.11.2017.

[4] תסנים (איראן), 18.11.2017 

[6] איסנא (איראן), 6.11.2017,

[7] ארמאן אמרוז (איראן), 11.11.2017