המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר בפת"ח וגדודי חללי אל-אקצא בעזה: נוסיף לאחוז בנשק ההתנגדות עד שחרור כל האדמה
16/11/2017


בכיר בפת"ח וגדודי חללי אל-אקצא בעזה: נוסיף לאחוז בנשק ההתנגדות עד שכל האדמה תשוחרר

 

עמדת מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית והעומד בראש תנועת פת"ח, כי כלל הנשק בשטחי הרשות יהיה בידי שלטון אחד, כחלק מיישום הסכם הפיוס שנחתם בין פת"ח לחמאס ב-12.10, נתקלת בהתנגדות לא מצד חמאס בלבד, אלא גם בתוך תנועתו. בימים האחרונים הצהירו גורמים בתנועה ובגדודי חללי אל-אקצא - הזרוע הצבאית של תנועת הפת"ח - ברצועת עזה, כי הם שוללים כל דיון בנושא הנשק שבידי הפלגים החמושים. לרגל יום השנה למותו של יאסר ערפאת, הדגישו גורמים אלה כי הם דבקים בדרכו של ערפאת שלא הסכים לוותר על הנשק עד שחרור כל האדמה. עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פת"ח, אף האשים בבגידה מי שמבקש לעלות נושא זה לדיון.

 

להלן תרגום הצהרות של גורמי פת"ח וגדודי אל-אקצא ברצועה בנושא הנשק:   
 

חבר בוועד המרכזי של פת"ח: הוועד המרכזי אסר לדבר על נושא הנשק; נחמש את גדודינו בעזה

עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פת"ח הידוע בעמדותיו הניציות, אמר בריאיון לרדיו אל-עלם מחברון: "נשק ההתנגדות טהור ויש לשמור עליו. מידי יום אנו מגבירים את האימונים ומשכללים את היכולות עד ליום המתאים, משום שאיננו צאן המובל לטבח. מי שפוגע בנשק ההתנגדות איננו לאומי ויש להביט בו בצורה אחרת. השימוש בנשק זה הוא בצל הכיבוש והוא כפוף להחלטה הלאומית. אנו משתמשים בו בצורה יעילה והוא משפיע מאוד על הצד השני, כלומר ישראל. אילו היה שלום וישראל הייתה נסוגה, אזי היה היגיון להעלות לדיון את נושא [הנשק] ולא היינו רואים בכך בגידה, אבל עכשיו יש  כיבוש... בושה לעשות זאת. ישראל היא הקוראת לסלקו ואומרת לנו: 'היו עבדים.' איננו עבדים. לעולם לא נסלק את הנשק. יאסר ערפאת היה אומר 'הרובה וענף של זית.' מי שקורא לדון בנשק - זהותו מפוקפקת... אסור לדבר על נושא הנשק... גם לנו יש גדודים בעזה ונחזור לחמשם."

 

עבאס זכי


 

לדבריו, "תפקידה של הממשלה הפלסטינית הוא לטפל בענייני האנשים, אך ההחלטה האסטרטגית היא בידי אש"פ. הוא מקור הסמכות... אנחנו בוועד המרכזי של פת"ח אסרנו לדון בנושא זה. הנשק הזה ירבה וישתכלל, אך [ההחלטה על] השימוש בו נתונה בידי המוסדות העליונים והקונצנזוס לאומי. הדיבור על פירוק הנשק עולה בקנה אחד עם [רצון] ישראל. הדיבור על השליטה בו הוא הכנה ליום המערכה."[1]

 

גדודי הזרוע הצבאית של הפת"ח בעזה: הרובה של הגדודים נמצא במקביל למסלול המדיני של הפת"ח 

גם בגדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של התנועה ברצועת עזה, שללו כל דיון על הנשק שבידי הפלגים. לרגל יום השנה למותו של ערפאת, סוכנות הידיעות הפלסטינית מען דיווחה כי אבו אל-מנתצר עמר, בכיר בגדודים, אמר: "גדודי אל-אקצא ממשיכים במאבק ובהתנגדות בכל הדרכים והאמצעים הצבאיים האפשריים, כדי להגן על בני עמנו הפלסטיניים בכל מקום שהם נמצאים בו". הוא הדגיש כי הגדודים "ימשיכו את דרכו של ערפאת עד שיגשימו את המטרות שלו ושל המהפכה, לאמור: הגדרה עצמית, שיבה וסילוק הכיבוש מאדמתנו...  איש לא יוכל לפרק את ההתנגדות מנשקה, זהו נשקם של העם הפלסטיני והבעיה הפלסטינית. כל עוד כיבוש האדמות הפלסטיניות נמשך, הרובה של המהפכה יהיה מכוון אל חזהו של הכיבוש עד שיסתלק או ימות בה."

 

הוא הוסיף: "הרובה של גדודי אל-אקצא מתקיים במקביל למסלול המדיני של תנועת פת"ח. הגשמת ההישגים המדיניים של העם הפלסטיני והבעיה הפלסטינית, היא בראש סדר העדיפויות של גדודי אל-אקצא, שימשיכו להוות משענת של ההנהגה הפלסטינית ובראשה מחמוד עבאס... אין סתירה בין הקו המדיני לקו הצבאי, והמערכה מול ישראל צריכה להימשך במישור הצבאי, המדיני, העממי והדיפלומטי, כדי שהעולם ישמע את קולה של הבעיה הפלסטינית וישיב את הזכויות הגזולות לבעליהן."

 

עמר קרא "לחזק את האחדות הלאומית; להתלכד סביב החלטה לאומית פלסטינית עצמאית; לרכז את כל המאמצים לבידוד ישראל ולסיום כיבוש האדמה והאדם; ולהמשיך לצעוד בדרכו של השהיד המנהיג יאסר ערפאת."[2]

 

אנשי גדודי חללי אל-אקצא[3]


 

גם אבו מוחמד, דובר גדודי חללי אל-אקצא פלג השהיד נדאל אל-עאמודי, אחד מפלגי הזרוע הצבאית של פת"ח בעזה, שלל כל ויתור על נשק ההתנגדות באמרו כי "הנשק הלגיטימי היחיד הוא נשק ההתנגדות, ופלגי ההתנגדות לא ימסרו את נשקם עד שישוחרר השעל הפלסטיני האחרון שנכבש."

 

בתגובה לדברי הממונה על המשטרה הפלסטינית בגדמ"ע חאזם עטאללה כי על גדודי עז אל-דין אל-קסאם של חמאס להתפרק מנשקם למען הפיוס, אמר אבו מוחמד: "לא עטאללה ולא מישהו אחר יוכלו לפרק את ההתנגדות מנשקה משום שהנשק הזה לגיטימי יותר מכל נשק אחר. זה קשר דם שהועבר מהשהידים שנפלו כשנשקם בידם... על עטאללה לדעת: בשום אופן לא נרשה לכיבוש לשוטט בעזה כפי שהוא עושה בגדה המערבית."[4]  

 



[4] www.shehab.ps, 9.11.2017 להתבטאויות מדצמבר 2016 של אבו מחמד, מפקד פלג נדאל אל-עאמודי, בשבח המאבק המזוין ונגד המשא ומתן ראו קלפי ממרי (אנגלית); לתיעוד מאימונים של פלג נדאל אל-עאמודי מפברואר 2017, כולל סימולציה של חטיפת חייל צה"ל, ראו קליפ ממרי (אנגלית).

תגיות