המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
דובר תנועת החמאס סאמי אבו זוהרי: מטרת הפיוס הלאומי – הקדשת זמן ואמצעים להתנגדות
31/10/2017

 

דובר תנועת החמאס סאמי אבו זוהרי:

מטרת הפיוס הלאומי – הקדשת זמן ואמצעים להתנגדות

 

הדובר הרשמי של ארגון החמאס, סאמי עמאד חמדאן אבו זוהרי, התראיין לסוכנות הידיעות האיראנית איסנא, המזוהה עם הזרם הפרגמטי המתון, ב-25.10.2017. בראיון התייחס אבו זוהרי בהרחבה ליחסי תנועתו עם איראן ולהסכם הפיוס בין תנועת החמאס ותנועת הפת"ח.

 

לדברי אבו זוהרי,  המחלוקות שהיו בין תנועתו לאיראן, על רקע תמיכתה של חמאס בהתנגדות בסוריה, הן נחלת העבר וכי הן איראן והן חמאס מעוניינות בהידוק הקשרים.

 

בהתייחסו להסכם הפיוס הפנים פלסטיני, הדגיש אבו זוהרי כי הפיוס לא יפגע בהתנגדות וכי תנועתו לא תתפרק מנשקה והוסיף כי מטרת הפיוס היא דווקא לאפשר לתנועה להקדיש מזמנה וממרצה למען ההתנגדות וכי אם פת"ח תרצה למשוך את תנועת החמאס לכיוון ההתפשרות "אנו נמשוך את פת"ח לכיוון ההתנגדות".

 

להלן תרגום קטעים מן הריאיון[1]:

 

המחלוקות עם איראן – נחלת העבר

שאלה: "לאחרונה אמרת שהמחלוקות בין איראן לחמאס הן נחלת העבר. למה אתה מתכוון?

 

אבו זוהרי: הציר הראשי בעניין זה סובב סביב סוגיית פלסטין וההתנגדות. שני הצדדים רוצים להרחיב את קשריהם, לכן המחלוקות בין הצדדים הן נחלת העבר ואיבדו מחשיבותן. אנו נחזור לקשרים החמים שהיו לנו בעבר. לא קיימת שום בעיה בעניין זה.

 

שאלה: מה גרם למחלוקות? יש הטוענים שהתרחשו התפתחויות במבנה החמאס ונוצר רצון עז להרחיב את הקשרים עם איראן

 

אבו זוהרי: אין זה חשוב שנחזור לעבר, עלינו להסתכל על הקשרים הזוהרים בין איראן לחמאס. אין קשר בין ההתפתחויות הפנימיות בחמאס והבחירות שהיו לבין החלטת איראן וחמאס ל[שוב] לקשרים הזוהרים שהיו בעבר. כפי שאמרתי, שני הצדדים רוצים להרחיב את קשריהם. אחת הסיבות היא, שהאויבים הגבירו את מאמציהם לתקוף את שני הצדדים ואת ההתנגדות וזה מצריך שאיראן וחמאס יחזרו לקשריהם הטובים והזוהרים מן העבר.

 

שאלה: ההתפתחויות האחרונות באזור, בהן הקרבה בין איראן לתורכיה, האירועים שהתרחשו בין קטר לחלק מהמדינות החברות במועצת שתה"פ של מדינות המפרץ, והחשוב ביותר, השינויים בזירת הלחימה והמדיניות בסוריה – עד כמה דברים אלה השפיעו על החלטת חמאס לחזור לקשרים הזוהרים שהיו בעבר עם איראן?

 

אבו זוהרי: שני הצדדים רוצים בהשבת הקשרים למה שהיה בעבר. כמו שאמרתי, יש עלייה בעוינות האויבים כלפי ההתנגדות, כלפי איראן וחמאס, וזה גורם שמחייב ששני הצדדים ירחיבו את קשריהם יותר מבעבר.

 

איראן הדגישה שאסור לפיוס לפגוע בהתנגדות; נשקיע את כל מאמצינו בהתעצמות

שאלה: איך בכירי איראן הסתכלו על הפיוס הלאומי בין פת"ח לחמאס?

 

אבו זוהרי: בפגישותיי עם בכירי איראן הם ברכו על כך והכירו בזה כהזדמנות טובה לסיים את הבעיות, הכאבים והסבל של העם בעזה. אך הם גם הדגישו שאסור שהפיוס הלאומי יפגע בפרויקט ההתנגדות. גם אנו חוששים מכך ואנשאאללה לא יקרה דבר כזה.

 

שאלה: יש הטוענים שיש סיכוי לכך שההתנגדות תיחלש בגלל הפיוס הלאומי ומצד אחר, חמאס תצטרך להתפרק מנשקו, בהתייחס לחששות הלה, מהי האסטרטגיה שלכם שדבר שכזה לא יתרחש להתנגדות?

 

אבו זוהרי: אני מבטיח לכולם לגבי המצב הנוכחי והעתידי של ההתנגדות שהפיוס הלאומי אף פעם לא יסב נזק להתנגדות. משום כך, לאחר הישיבות בקהיר, הביקור הרשמי הראשון שלנו היה באיראן, כדי להדגיש שוב שאנו עומדים איתן לצד ההתנגדות. בניגוד למה שחלק אומרים מטרתנו בפיוס היא שיהיה לנו יותר פנאי לעסוק בהתנגדות. למעשה, המטרה שלנו מהפיוס הלאומי היא שנקדיש יותר תשומת לב להתנגדות.

 

בזירת הלחימה ההתנגדות מאוד חזקה ויכולה להסב מכות כבדות לאויב הציוני. נשקיע את כל מאמצינו כדי להשיג את כל הכלים ואת כל הציוד הדרוש לכוח ולעוצמה כדי שנוכל להחזיר את זכויותינו מהאויבים.

 

במהלך השיחות, לא עלה שום נושא בשם פירוק מנשק ועניין זה אינו נתון לשיחות. אם חלק חולמים על פירוק נשקה של ההתנגדות, אנו יכולים לבטל את חלומותיהם. אלה חלומות שאף פעם לא יתגשמו.

 

אנו מחפשים תכנית מדינית כדי לאחד את כלי הלחימה מול האויב הציוני

שאלה: עד כמה חמאס סומכת על פת"ח? איך אתם בטוחים שבעתיד פת"ח לא תאלצכם לחבור להתפשרות?

 

אבו זוהרי: הסכסוכים בפלסטין נמשכים. פת"ח מתקדמת בתהליך ההתפשרות וחמאס מקדם את תהליך ההתנגדות. אנו מתאמצים ששני הצדדים יגיעו לעמק השווה, כדי שנוכל לשרת את פלסטין. אם פת"ח תרצה למשוך אותנו לכיוון ההתפשרות, אנו נמשוך את פת"ח לכיוון ההתנגדות.

 

שאלה: אילו סוגיות יכולות להיות נקודה משותפת בין חמאס לפת"ח?

 

אבו זוהרי: אנו מחפשים תכנית מדינית כדי לאחד את כלי הלחימה מול האויב הציוני, בין אם זה קשור להתנגדות ובין אם זה קשור לתהליך המדיני בפלסטין.

 

שאלה: חלק טוענים שחמאס רצתה למנוע את הירידה באהדה כלפיה ברצועת עזה כתוצאה מהבעיות שהעם נאבק בהן ולכן היא עשתה הסכם עם הפת"ח כדי להטיל עליה את האחריות לענייני עזה ובכך, להימנע בצורה מסוימת מהירידה באהדה כלפיו בקרב העם באזור זה [עזה].

 

אבו זוהרי: בהסכם אל-שאטי מ-2014 חמאס הגיעה להסכם שיעביר את השלטון לצד השני [פת"ח] והצד השני יקבל על עצמו את האחריות [לניהול] עזה. כלומר אנו כבר לא נהיה האחראי הניהולי בעזה. אך הצד השני לא מילא את אחריות[ו] ונוצר ואקום ניהולי וחוקי ברצועת עזה. כדי לפתור את הבעיה הזו יצרנו צוות ניהולי בעזה.

 

ההסכם האחרון בקהיר מחייב את ממשלת פלסטין למלא את חובותיה בעזה ומוריד מאתנו את עול האחריות שבעבר נאלצנו לקבל.

 

זה לא קשור ל[שאלת] הירידה באהדת חמאס. האהדה כלפינו בעזה גבוהה, והיא עלתה עוד אחרי הפיוס הלאומי. לממשלת פלסטין יש תקציב לניהול המדינה והיא מקבלת סיוע ממדינות שונות. לכן היא שצריכה לקבל על עצמה את הוצאות העם. לנו אין תקציב [לכך].

 

אחת ממטרות הפיוס – הסרת המצור על עזה

שאלה: עם הסכם הפיוס – האם יש תקווה שבעתיד הקרוב המצור יוסר מעל עזה?

 

אבו זוהרי: אחת המטרות העיקריות שלנו הייתה הסרת המצור מעל עזה. נשקיע מאמצים כדי לפתור את הבעיות של העם באזור זה [בעזה] ושיהיו להם חיים רגילים.

 

שאלה: בשנים האחרונות, הזרם התכפירי שנוצר בתוך עולם האסלאם גרם לכך שסוגיית פלסטין לא עומדת ראשונה בסדר העדיפויות של עולם האסלאם ואצל המדינות הערביות. כעת דאעש נוחל תבוסה. האם יש סיכוי ששוב פלסטין תעמוד ראשונה בסדר העדיפויות של עולם האסלאם?

 

אבו זוהרי: למרבה הצער, בשנים האחרונות, פלסטין חוותה את התנאים הקשים ביותר וסוגיית פלסטין נדחקה לשוליים. אנו משקיעים מאמצים כדי שסוגיה זו שוב תעלה לראש סדר העדיפויות של האזור ושל העולם. לכן נקטנו צעד לפיוס הלאומי ולהרחבת הקשרים.

 

שאלה: מדינות כגון סעודיה והאמירויות וחלק מהמדינות הערביות הנוספות בעלות קשרים גלויים או חשאיים עם המשטר הציוני. האם הן ישימו את סוגיית פלסטין בראש העדיפויות שלהן?

 

אבו זוהרי: כפלסטינים התפקיד שלנו היא לדחוף את כולם לכיוון הזה כדי שסוגיית פלסטין תעמוד בראש סדר העדיפויות. חלק מהמדינות מתאמצות [לפעול] בדרך זו ויש גם מדינות שהן אשמות [ולא עושות כך]. אך אנו מתאמצים להפעיל לחץ בדרכים שונות כדי שסוגיית פלסטין תגיע למעמדה המקורי.

 

קשרי איראן חמאס ישגשגו עוד יותר בעתיד

שאלה: נראה שאחרי הבחירות האחרונות והשינויים שהיו בקרב מנהיגי חמאס, תנועה זו מתאמצת להרחיב את קשריה עם מנהיגי מדינות שונות. למשל, ראינו לאחרונה ש[ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל] הניה שוחח טלפונית עם כמה בכירים במדינות עולם האסלאם

 

אבו זוהרי: הסכם הפיוס הלאומי הוא תוצאה של הרצון החיובי שיש לחמאס במדיניותה ובעמדותיה. הסברנו פנים בשיחות בקהיר והשגנו תוצאה. אנו רוצים להרחיב את קשרינו וגם הצדדים שמולנו הסיקו שעליהם להיות בקשר עם חמאס ולהרחיב את קשריהם עימה. אלה הן התוצאות של רצון חיובי שחמאס הפגינה.

 

שאלה: מה התחזית של חמאס לעתיד קשרי איראן – חמאס?

אבו זוהרי: אני בטוח בעתיד קשרי איראן – חמאס ולקשרינו הייתה קפיצת מדרגה מאוד גדולה בפגישות האחרונות שלנו עם בכירי איראן. קשרים אלה ישגשגו עוד יותר בעתיד."[2]



[1]  כותרות המשנה הן של המתרגם

[2] איסנא (איראן), 25.10.2017