המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שר מצרי: הרעיון הג'יהאדיסטי של האשמה בכפירה, דומה לרעיונות הנאציים של היטלר
7/9/2017


שר התרבות המצרי: הרעיון הג'יהאדיסטי של האשמה בכפירה, דומה לרעיונות הנאציים  של היטלר


בעקבות האירועים האלימים שהתרחשו בשארלוטסוויל שבווירג'יניה ביום שבת ה-12.8 במהלכם ביצע צעיר, בן 20[1] שדווח כי העריץ את רעיונותיו של היטלר ואת תיאוריית עליונות הגזע הלבן, פיגוע דריסה נגד מפגינים, פרסם שר התרבות המצרי חלמי אל-נמנם בטורו ביומון אל-מצרי אל-יום מאמר בו קשר בין התפיסה הנאצית לבין התפיסה האסלאמית הקיצונית. הוא כתב כי הכפר הגלובלי שבו אנו חיים כיום סובל כולו מטרור ומרעיונות גזעניים, בין אם של הג'יהאדיסטים המאשימים אחרים בכפירה ובין אם של התומכים בנאציזם, ועל כן יש לנקוט עמדה בינ"ל אחידה במאבק נגד רעיונות אלו.

 

שר התרבות המצרי חלמי אל-נמנם[2]


 

להלן קטעים ממאמרו הנ"ל:

 

"ביום שבת [12.8.17] אירעו בווירג'יניה שבארה"ב אירועים אלימים בעלי אופי גזעני, שבהם היו הרוגים ופצועים ו[אף] הוכרז מצב חירום במדינה.

 

בשנה שעברה התרחשו אירועים דומים נגד שחורים, [ואילו] הפעם חזרו והושמעו קריאות נגד מוסלמים ויהודים, וכן אירע פיגוע דריסה שביצע צעיר, שמהחקירות עלה כי הוא בן 20... שנפעם מהמנהיג הנאצי אדולף היטלר. הצעיר הזה, בן החברה האמריקנית, לא סבל מבעיה כלכלית, או מבעיה בחינוך או בתרבות – ייתכן שכל הדרכים היו פתוחות בפניו, אולם הוא נחשף לאישיות ולרעיונות שאבד עליהם כלח - רעיונות הנאציזם והגזענות, שרבים בעולם סברו כי חלפו לבלי שוב - והשתכנע מהם.

 

עקרונות ורעיונות הנאציזם והגזענות האתנית או עליונות הגזע הלבן על פני יתר הגזעים האחרים, כמוהם כרעיונות התכפיר [האשמת האחר בכפירה] והחַאכִּמִיָה [העיקרון שהשלטון הוא של אללה לבדו] בחברות שלנו, שאותם גיבש בדורנו סיד קטב.[3] רעיונות מתועבים כאלו [חבויים] עמוק בתוך טקסטים של ספרים, עד שבזמן מסוים בהיסטוריה באים כמה אנשים השרויים במצוקה נפשית ושכלית ושוקדים על [לימוד הטקסטים] הללו, מוציאים אותם מחדש ומציגים אותם לחברה, ו[ליתר דיוק] לשכבות מסוימות בה כתרופה למצוקותיהן, ואז יש אש ודם.

 

מכיוון שאנו חיים בעולם שהפך למעשה לכפר קטן, אין זה עוד אפשרי שרוח רעה תישאר כלואה רק בארץ מסוימת, או באזור גיאוגרפי אחד. אין עוד [הפרדה בין] מזרח ומערב או צפון ודרום. תנועת האחים המוסלמים, על רעיונותיה ועל הטרוריסטים שלה, דוגמת דאעש ואחרים, משוטטים בעולם ומבצעים פיגועים בפריז, בלונדון, בלוקסמבורג ובעוד ועוד מקומות, בדיוק כמו שהם עושים בסוריה, בעיראק, בלוב וברפיח שבסיני – ההבדל [בין המקומות השונים בעולם] הוא רק במספרי פיגועי הטרור. גם רעיונותיו של היטלר עוברים ממקום למקום– מי שעוקב אחר ספרו 'מיין קאמפף', מוצא כי הוא מתפרסם במדינות רבות ובשפות רבות... ואת התוצאות אנו רואים בפעולות אלימות ובהפגנות גזעניות.

 

אם רעיונותיו של היטלר מכילים גזענות ישירה, הרי שרעיונות התכפיר הן סוג אחר של גזענות מתועבת מאוד, שמתירים לאי אלו אנשים לפעול כאילו יש להם בעלות על האמת ויש להם זכות להפקיע את האמונה ממי שאינו נושא חן בעיניהם, והתוצאה של התכפיר הזה היא רצח והשמדה של מי שחולק על דעתם, בין אם הוא פרט או עדה, ולעיתים חברה או מדינה כולה.

 

המשבר הפך להיות אוניברסאלי הנוגע לאנושות כולה, שכן אין ולו חברה אחת שמוגנת מפני משב רוח גזעני שנושב בה ואוחז בצווארה. מכיוון שכך, מצאנו צעירים וצעירות אירופאים לחלוטין מצטרפים לארגון דאעש, ארגון הטרור האכזרי ביותר עד כה. ולכן, טעות בידיהם של בני חברה כלשהי לחשוב שהמשבר נוגע רק להם וכי הכישלון החינוכי, הכלכלי והתרבותי אופף רק אותם, שכן, לכל חברה יש את המשברים ואת הדאגות שלה, וכמה מן המשברים האלה כבר הגיעו לכדי גזענות ותכפיר ובסופו של דבר גם לאלימות ולטרור שנובעים מהם.

 

נכון שבכל מדינה יש לבעיה מאפיינים משלה ושיש להתמודד עימה על פי הנתונים והמצב של כל מדינה ושל כל חברה, אולם, האופי הגלובלי וההתפשטות של הרעיונות הללו ושל הפעולות האלימות והטרור בעולם מחייבים נקיטת עמדה וגישה בינלאומית להתמודדות עימם לצד הגישות המקומיות והאזוריות, שאם לא כן  – העולם יתעורר יום אחד וימצא כי [רעיון] התכפיר אופף את כולם וכי הגזענות חונקת את כולם".[4]

 



[1] הדורס, ג'יימס אלכס פילדס, בן 20, שהגיע לווירג'יניה מאוהיו, אימץ רעיונות קיצוניים כבר בתקופת התיכון, כך לדברי מורו  להיסטוריה, דרק וויימר. לדבריו, פילדס נפעם מהנאציזם והיה מעריץ גדול של אדולף היטלר. וויימר אמר: "היו לו רעיונות [בדבר] עליונות הגזע הלבן, הוא באמת האמין בדבר הזה." https://www.washingtonpost.com/, 14.8.2017

[2] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 3.10.2015

[3] סיד קטב (1906-1966) היה הוגה דעות מרכזי בתנועת האחים המוסלמים במצרים שכתביו השפיעו על התפתחות האסלאם הרדיקלי.

 

[4] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 16.8.2017