המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ויכוח ציבורי בירדן על חירויות וערכים עקב ביטול הופעה של להקה שסולנה הומוסקסואל
5/9/2017


ויכוח ציבורי בירדן על חירויות וערכים עקב ביטול הופעה של להקה שסולנה הומוסקסואל

 

הקדמה

לאחרונה אירעו בירדן כמה מקרים השופכים אור על יחס החברה והממסד הירדניים כלפי הקהילה הלהט"בית. ב-27.6.17 תוכנן להתקיים בעמאן מופע רוק של הלהקה הלבנונית "משרוע לילא", שסולנה הוא הומוסקסואל מוצהר. למרות שהמופע אושר ע"י משרד התיירות, החליט שר הפנים, ר'אלב אל-זועבי, לבטלו כשבועיים לפני המועד המתוכנן בעקבות התנגדות עזה בפרלמנט ובציבור הירדני, בטענה כי הופעת הלהקה פוגעת ברגשות הציבור.

 

יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה בה אוסרות הרשויות פעילות של הקהילה הלהט"בית בירדן. כך גם באפריל 2016  בוטלה הופעה של להקת משרוע לילא ובאותה שנה נחסמה גם הגישה לגרסתו הערבית של מגזין מקוון, שמגדיר עצמו "המגזין האלקטרוני הראשון של הקהילה הלהטב"ית, היחיד היוצא לאור באופן קבוע בירדן ואחד הראשונים במזה"ת ובצפון אפריקה."[1]  צעדים אלו, שננקטים נגד קהילת הלהט"ב בירדן, עולים בקנה אחד עם מדיניות ממשלת ירדן אשר אינה מאפשרת פעילויות של הומוסקסואלים אשר "מנוגדות לדיני הדת ולסדר הציבורי", לדברי שר הפנים הירדני.

 

ביטול הופעתה של הלהקה עוררה תגובות רבות בתקשורת הירדנית. בעלי טורים ביומון הממסדי אל-ראי וביומונים אחרים פרסמו מאמרים בגנות הלהקה ובגנות ההומוסקסואלים ובשבח החלטת הממשלה. מנגד, נמתחה ביקורת חריפה בחוגים הליבראלים על החלטת הממשלה "ההומופובית" הפוגעת בחופש הפרט, בחופש הביטוי ואף פוגעת בכלכלה ובתיירות בירדן. להקת משרוע לילה הגיבה גם היא לביטול החוזר של הופעת הלהקה בירדן. בפוסט שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה נכתב כי ההחלטה היא תוצאה של השמרנות הפנאטית בקרב הרשויות בירדן שאינה משקפת כלל וכלל את העם הירדני.  

 

פרסומת להופעה בעמאן[2]



מסמך זה יתמקד בפרשת ביטול הופעתה של להקת משרוע לילא ובדיון התקשורתי שהתעורר בעקבותיה:

 

משרד הפנים הירדני מבטל מופע של להקת "משרוע לילא", שזכה לתמיכת משרד התיירות

כאמור, ב-27.6 היתה אמורה להתקיים בעמאן הופעה של להקת "משרוע לילא" - להקת רוק אלטרנטיבי לבנונית פופולארית מאוד בעולם הערבי, שברפרטואר שיריה נושאים של מחאה חברתית נגד הממסד, זכויות אדם, נושאי מיניות, לרבות נטיות חד-מיניות. סולן הלהקה, חאמד סנו, הוא הומוסקסואל מוצהר.

 

בירדן, בה חברה מסורתית, נמתחה ביקורת נרחבת על קיום ההופעה בטענה "שהלהקה סותרת את המנהגים והמסורות הירדניים". חבר סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט, אבראהים אבו אל-סיד, אמר כי הופעה כזו מסכנת את החברה הירדנית ואת עקרונותיה, במיוחד בכל הנוגע למתירנות מינית והתרת יחסים אסורים. לדבריו, קיום ההופעה יפגע במערכת הערכים ויאיים על ביטחון החברה. אבו אל-סיד פנה לשר הפנים במכתב בהול בדרישה לבטל את ההופעה. חבר הפרלמנט, צדאח אל-חבאשנה, אף איים כי אם לא תבוטל ההופעה, יפעל בכוח למנוע את קיומה.[3] חברי הלהקה טענו כי קיבלו איומים על חייהם.[4]

ביקורת נוקבת הוטחה גם בשרת התיירות, לינא ענאב, שמשרדה העניק סיוע לוגיסטי לקראת קיום ההופעה. חברי ועדת התיירות בפרלמנט התרעמו על מעורבות משרד התיירות באירוע והבהירו כי אם יתברר כי השרה היתה שותפה לקיומו - יפעלו להדחתה.[5] בתגובה לטענות נגדה, אמרה השרה ענאב כי מעורבות משרדה בהיערכות להופעה הסתכמה בסיוע לוגיסטי, במטרה לקדם את התיירות במדינה והדגישה כי מדובר בלהקה מודרנית לה קהל רחב ברחבי העולם, שסיווגה כלהקה של הומוסקסואלים חוטא לאמת. לדבריה, הלהקה אינה מפיצה מסרים המעודדים יחסים חד-מיניים או קוראת להתרתם.[6]

 

דבריה של השרה ענאב עוררו את חמתם של רבים. חבר הפרלמנט, אחמד אל-רקב, פנה לראש הממשלה, האני אל-מולקי, בדרישה לפטר את השרה לאלתר בשל "תפקידה השלילי במתן חסות לאירועים המנוגדים מכל וכל לערכים, למנהגים ולמסורות של המדינה". הוא אף ציטט סעיפים בחוקה הירדנית, שהשרה הפרה לטענתו.[7]  

 

בעקבות הביקורת והמחאה הורה שר הפנים הירדני, ר'אלב אל-זועבי, ב-12.6 כשבועיים לפני המועד המתוכנן, על ביטול ההופעה, בהסבירו כי הופעת הלהקה בירדן פוגעת ברגשות הציבור ומעוררת תגובות נזעמות בקרבו.[8] היה זה ביטול שני להופעת הלהקה, לאחר שבאפריל 2016 ביטל מושל מחוז הבירה עמאן הופעה של הלהקה, חמישה ימים לפני מועדה, בטענה דומה, לפיה תוכנה נוגד את המנהגים והערכים הירדניים.[9]

 

התומכים בביטול ההופעה: ערכי הלהקה מנוגדים לערכי החברה הירדנית

ביטול ההופעה בשנית חולל ויכוח ציבורי בעיתונות הירדנית הממסדית וברשתות החברתיות בין התומכים בביטול ההופעה לבין מתנגדים. לטענת התומכים בהחלטת שר הפנים לבטל את ההופעה, הלהקה מייצגת ערכים מערביים שפוגעים באחדות הלאומית הירדנית. היו אף שקראו להגדיר את ההומוסקסואליות כפשע פלילי.

 

כותב ביומון אל-ראי: הומוסקסואליות היא פשע הפוגע בערכי החברה והדת

עבד אל-האדי ראג'י אל-מג'אלי, בעל טור ביומון הממסדי אל-ראי כתב: "משרד הפנים ראוי לתודה על כך שמנע הופעה [שנועדה להתקיים] בכביש שמוביל לשדה התעופה  שלגביה נאמר כי היא [הופעה] של הומוסקסואלים. זה טוב ויפה, אולם שורש העניין אינו מניעת ההופעה מתוך כבוד לערכי החברה ומנהגיה – אלא הוא שיש לדרוש  לחוקק חוק שמגדיר הומוסקסואליות כמעשה פלילי מיסודו. הומוסקסואליות כשלעצמה היא פשע ופגיעה בערכי החברה והדת... בארצנו, כשמישהו כותב מאמר על ליברליזם וחברה אזרחית, יש מי שהופכים אותו לפושע בטענה של פגיעה בדת, וכשמישהו מפרסם תמונה שלו בתל אביב, הוא מכונה 'מנרמל' [יחסים עם ישראל] והחברה מגנה אותו ומכנה את מה שעשה בגידה. החוק כיום גם מאפשר למערכת המשפט להעביר כל אדם ל[בית הדין] לביטחון המדינה אם הביע הזדהות עם דאעש, ולו באמצעות תמונה. החברה גם לא מרחמת על כל מי שסוחר בדם הסורי, ולא על כל מי שיוצא נגד העקרונות הלאומיים שלנו.

 

מנגד, אין עד כה חקיקה משפטית שמגנה את התופעה הזו [ההומוסקסואליות]. אתה רואה אותם ברחובות ובבתי הקפה... יש להם מועדונים, שבהם הם מבלים באופן תדיר ויש להם מקומות [מפגש] ידועים. הדבר החמור ביותר הוא שהפתיחות ביחס להומוסקסואליות הפכה לעניין שבשגרה... יש אנשים שתומכים בהם מטעמי חירות הפרט ויש להם אתרים בפייסבוק ועמודים ברשתות חברתיות...הללו הם בושה לחברה ולדת, לערכים ולחוקי ההלכה. האם עלינו לצפות לחוק שיגדיר את התופעה כפלילית וימנעה?"[10]

 

כותב ביומון אל-ראי: החברה הירדנית דוחה התנהגות מגונה והומוסקסואלים

אחמד חסן אל-זועבי, בעל טור ביומון הממסדי אל-ראי, כתב: "התעקשותה של הלהקה, בפעם השנייה תוך כמה חודשים, לקיים הופעה בעמאן היא הוכחה לכך שהיא אכן מיזם [מחושב] ולא סתם להקת צעירים ברת חלוף שעוברת בערים ומציגה את האמנות שלה -  זאת, במידה שאנו מסכימים על כך שמה שהיא מציגה זו אכן אמנות - ללהקה הזו יש מטרה שהיא חותרת אליה באמצעות פנייה לקהל שלה – [צעירים וצעירות בני] פחות מעשרים...

המסרים שעליהם מבוססים שירי הלהקה הם מרד בערכים ובדתות וקריאה להומוסקסואליות מוצהרת ונסתרת. בכמה מן השירים יש ביקורת על ממשלות ומשטרים [כדי לזכות] באהדה ציבורית ועממית של ההמונים, לצורך העברת המסרים הסמויים האחרים [שלה]... אנו חברה מזרחית ערבית שעדיין מעריכה מידות טובות ומתנגדת למעשי תועבה. החברה הזו תוססת ומכובדת, מכבדת אמנות מכובדת וחירויות מכובדות ומתנגדת להידרדרות [מוסרית], להתנהגות מגונה, להומוסקסואליות ולהפיכת הגבר לנשי."[11]

 

פוליטיקאי ירדני: חדירה תרבותית שלילית מסוכנת יותר ממתקפה צבאית

הפוליטיקאי רחיל מוחמד ר'ראיבה, בעל טור ביומון אל-דוסתור, התייחס במרומז להופעתה של הלהקה וכתב: "לעיתים אנו רואים כי [יש מי ש]מרחיקים לכת ביבוא ערכים מערביים מגונים שמעוררים סלידה ומרגיזים את הרוב המוחץ [בקרבנו]. האמנות בידיהם של אלה הופכת לנשק שמחריב את האחדות הלאומית ואת המרקם החברתי, דבר שמהווה סטייה של האמנות מייעודה המכובד - לשמור על התנהגות הולמת ומתחשבת במרחב הציבורי, ופוגע בחירותו וברצונו הקולקטיבי [של הציבור]. ראוי שנדע ונבין היטב כי מתקפה רעיונית וחדירה תרבותית מסוכנות יותר ומשפיעות הרבה יותר ממתקפה צבאית וחדירה פוליטית בחברות אנושיות, שסוד הישרדותן טמון בשמירה על זהותן התרבותית, על  ההיסטוריה התרבותית שלהן ועל מערכת הערכים שלה".[12]

 

שיח' סלפי בפייסבוק: זו להקה של חמישה גברים סוטים עובדי השטן

הלהקה נתקלה במתקפה גם מצד גולשים שמרנים ברשתות החברתיות. השיח' הסלפי סלים בן עיד אל-הלאלי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "משרוע לילא היא להקה של עובדי השטן. להקת רוק לבנונית שבה חמישה גברים סוטים המפיצים את ההומוסקסואליות ואת נטישת הדתות. כמה צבועים, שמעוניינים בהפצת זימה בקרב המאמינים, מנסים להביאם מידי שנה לארצנו הטהורה... כדי לקיים 'לילות  אדומים', לילות של הוללות ופריצות. השנה הם בחרו לחתום את חודש רמדאן... במופע מופקר של הלהקה הזו המפיצה את פולחן השטן, אך הקנאים לדתם מבני העם הערבי המוסלמי הגאה, עמדו על המשמר... והיתה היענות לרצון העם הירדני ושר הפנים הנכבד של ארצנו ביטל את המופע. ישמור אללה על מדינת ירדן ועל עמה מסטייה מדרך הישר ומהמטיפים לה."[13]

 

עמר ערג'אני, גולש מאירביד, שיתף תמונה בה נכתב "השבח לאל" וכתב: "למי שלא יודע מי זו [להקת] משרוע לילא – זוהי להקה של צעירים סוטים, ששרים שירים הכוללים ביטויים החורגים מגדרי הנימוס שרצו לקיים הופעה בירדן. שר הפנים מנע זאת מהם כדי להימנע ממעשי אלימות, שהיו עלולים להתפתח במהלך הופעתם, שכן היו הערכות  לפיהן העם הירדני השומר על מסורותיו המכובדות, צפוי לתקוף את ההופעה. מה שחסר לנו הוא שאללה יקבור אותנו חיים באדמה בגלל כמה סוטים..." [14]

 

הפוסט של עמר ערג'אני:



המתנגדים לביטול ההופעה: מדובר בפגיעה בחירויות הפרט ובכפייה דתית

שר התקשורת לשעבר: ביטול ההופעה פוגע בכלכלה ובתיירות של ירדן

מנגד, גררה ההחלטה לבטל את הופעת להקת משרוע לילא, התנגדות בקרב החוגים הליברלים. שר תקשורת לשעבר, מרואן ג'ומעה, מחה על אופן ביטול ההופעה, לאחר שקיבלה את האישורים המתאימים, ואמר כי החלטת שר הפנים פוגעת בחירויות הפרט, בתיירות ובכלכלה של ירדן.[15]  מזכ"לית הוועדה הלאומית לענייני האישה, סלמא אל-נמס, טענה כי החלטת השר מוכיחה כי אין מדיניות ברורה ביחס לחופש הביטוי האומנותי והתרבותי בירדן. לדבריה, די בהתנגדות של כמה קולות תקיפים בירדן, כדי שהממשלה תמהר להיענות לדרישותיהם.[16] 

 

אשת חינוך: העילה לביטול ההופעה היא אמצעי להשלטת דעת הרוב הדתי על החברה

אשת החינוך, זוליח'ה אבו רישה, פרסמה בטורה השבועי ביומון אל-ר'ד, מאמר בו ניסתה לבחון את משמעות המונח "התחשבות ברגשות הציבור", ששימש להצדקת ביטול ההופעה. היא כתבה: "לא מעט דיו נשפך על משמעות המקרים של דיכוי חירויות הפרט אצלנו. [מנגנוני] הביטחון והממסד התכחשו לחירויות אלה המוגנות בחוק באמתלות שונות: פעם בשם 'קדושת חודש רמדאן' ופעם בשם '[התחשבות] ברגשות הציבור' ביחס לחירות הפרט לאכול או לצום [ברמדאן].[17] היות שיותר מכותב נאור ומתקדם אחד כבר דנו ברגשות הציבור הללו ובצורך שהאדם הנאור יתחשב בהן... ראיתי לנכון לדון במונח הזה... כדי להבהיר את התרמית הטמונה בו ומגיעה לשיאה במתקפה על הדמוקרטיה ובתמיכה בעריצות.

 

אם כן, מהן [אותם] רגשות הציבור? הכותבים ייחסו רגשות אלה לתחושות ולתפישות של חברה כלשהי ביחס לעניינים מסוימים – שעל האחר השונה בחברה זו ומחוצה לה, לכבדם ולהימנע מפגיעה בהם... החברה בעלת אותם רגשות רואה את עצמה כבעלת עליונות על שאר בני האדם, החברות והיחידים ו[מאמינה] שאסור לחברות ולאנשים האחרים להתנהג בפרהסיה באופן שמבטא דחייה של רגשות אלה, שעם הזמן זוכים למעמד של קדושה... אחת הדוגמאות לכך היא ביטול המופע של [להקת] משרוע לילא באמתלה שהיא 'אינה שייכת למנהגים ולמסורות שלנו', או שהיא 'פוגעת ברגשות הציבור'... השיח בנושא רגשות הציבור טומן בחובו נטייה, שעל פי רוב היא בלתי-מודעת, [לטובת] עריצות של הזרם הדתי, או של האידיאולוגיה או הדת של הרוב [בחברה], שבגינה אסור לאדם השונה בדתו, באמונתו או בטעמו האומנותי, להשתמש במרחב הציבורי אלא בטווח שאינו שובר את חוקי הטבע החלים על כולם.

 

נראה ש[אותם] רגשות ציבור ייחודיים רק לחברה ש[האידיאולוגיה] הסלפית פשטה עליה ושהאחים [המוסלמים] הצליחו להשתלט על עמדות כוח חשובות בה ... הדבר מעיד על פגם מהותי שמשמעותו היא שדרך הדמוקרטיה אצלנו היא כוזבת וקוסמטית ושהמודעות לחירויות הכלל והפרט בקרב האליטה שלנו - אם אפשר לעשות הכללה - לוקה בחסר ואינה מבחינה איך 'המדינה הדתית' מסתתרת מאחורי מונחים בלתי ברורים, שמפיצים אנשים שלמעשה מתנגדים עקרונית ל[רעיון] המדינה הדתית."[18]

 

גולשים ברשתות החברתיות הצטרפו לביקורת על הפגיעה בחופש הביטוי ובחירויות הפרט. נפתחו האשטאגים #רוצים את [משרוע] לילא בעמאן ו- #אני תומך במשרוע לילא. המשוררת סאלי בני-האני כתבה: "לא מדובר בהשקה של אלבום [של הלהקה], אלא בחופש הביטוי".[19] הגולש מוחמד אל-טאהר שיתף בטוויטר ציטוט, שיוחס לנציב העליון לזכויות האדם של האו"ם, הנסיך הירדני – זיד בן רעד אל-חוסיין: "על מדינות [העולם] לחוקק חוקים נגד פשעי שנאה כלפי הומוסקסואלים ולהגן עליהם.". לצד הציטוט כתב: "יש צורך בחוק, שאוסר על חברי פרלמנט להיות הומופובים."[20]

 

הציוץ של מוחמד אל-טאהר:


הכותב הליברלי, באסל אל-רפאיעה, מחה על ביטול ההופעה ועל תיוג חברי להקת משרוע לילא כסוטים. כך כתב: "הסוטים [האמיתיים] הם הטרוריסטים, שמבצעים ג'יהאד באמצעות שחיטת אנשים ברחובות, במועדונים ובמסעדות. אלה הם הסוטים [ולא ההומוסקסואלים]. יש להשליך את האידיאולוגיה המטונפת שלהם מהמקום הגבוה ביותר[21]".[22]

 

הפוסט של באסל אל-רפאיעה:



להקת משרוע לילא בתגובה: העם הירדני מכבד פלורליזם; החלטת הרשויות מבישה

להקת משרוע לילא הגיבה אף היא לביטול הופעתה. בפוסט, שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה, הביעו חבריה צער על ביטול ההופעה בשנית ותקפו את הרשויות בירדן בשל ההחלטה לבטלה. הם כתבו: "החלטה זו מזכירה לנו החלטות סותרות קודמות שקיבלו הרשויות בירדן בשנה החולפת... תוך פרק זמן של 14 חודשים קרו הדברים הבאים: קיבלנו את הרישיונות הנחוצים להופעתנו [באפריל 2016], אח"כ אסרו עלינו להופיע [בירדן], אח"כ ביטלו את האיסור, אח"כ שבו והנפיקו את הרישיונות הנחוצים ואז שבו ואסרו עלינו [להופיע]. מצב זה של חוסר תיאום בין [משרדי] הממשלה הירדנים בנושא זה, הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שהרשויות בירדן אינן מתכוונות לנתק את ירדן מהשמרנות הפנאטית, שתרמה להפיכת האזור לבלתי בטוח ועוין יותר בעשור האחרון... הטענה, שיש למנוע מהלהקה לנגן בירדן משום ששיריה עוסקים בנושאי מין, הומוסקסואליות, או תמיכה בהפגנות נגד ממשלות או חברות, משמעותה שיש למנוע הופעה של כל אומן שעוסק בזכויות אדם בסיסיות... הטענה שההחלטות השרירותיות הללו [לביטול ההופעות] הן הכרחיות, בעילה של הגנה על המנהגים והמסורות הירדניים, היא טענה מופרכת, המטילה דופי במסורות [ירדניות] אלה ומציגה אותן כמתנגדות לקדמה.


הדימוי הזה אינו תואם את מה שאנו יודעים על העם הירדני, שהוא מהתומכים והמגנים הבולטים ביותר על זכויות האדם ומכבד את הפלורליזם המחשבתי והתרבותי. די לראות את התגובה של העם הירדני על ביטול [ההופעה] כדי להבין שהרעיון של חברה אחידה הומוגנית בעלת מנהגים ומסורות משותפים, כנראה לא חל על העם הירדני... במהלך שלוש השנים האחרונות, כשהופענו באירופה ובאמריקה, ניצלנו את מעמדנו בדעת הקהל כדי להגן תמיד על החברה הערבית והאסלאמית מפני התוקפנות התרבותית בארה"ב ובאירופה ולהילחם בסטריאוטיפים. ולכן, מתסכל לראות שחלק מבני החברה הזו מנסים להסיתה נגדנו. לא נפסיק להגן על החברה האסלאמית בשל כך וגם לא על קהילת הלהט"ב... איננו חוששים מהאיומים השונים שקיבלנו על חיינו בימים האחרונים. איננו מתביישים כלל וכלל בחברי הלהקה וגאים בעבודה ובקהל שלנו כתמיד. הבושה היחידה שאנו חשים היום, היא מהחלטות הרשויות בירדן."[23]

 

תמונה שצורפה לפוסט של הלהקה:


שר הפנים הירדני: הממשלה הירדנית לא תאפשר פעילויות של הומוסקסואלים

התנגדות שר הפנים הירדני, ר'אלב אל-זועבי, לכל מפגן וביטוי פומביים של הומוסקסואליות באה לידי ביטוי גם בתגובתו הנחרצת לשאילתא, שהגישה חברת פרלמנט מטעם סיעת האחים המוסלמים, דימה טהבוב, בנוגע לפעילות פומבית של הומוסקסואלים.[24]

 

טהבוב דרשה לחסום באופן מלא את הגישה למגזין המקוון My. Kali המתפרסם באנגלית ובערבית[25]  ומגדיר עצמו כמגזין אלקטרוני של הקהילה הלהטב"ית. כמו כן, קראה למנוע מבעוד מועד אירועים שלכאורה מתכננת הקהילה הלהט"בית לארגן בירדן במהלך 2018.[26]

 

במכתב של שר הפנים ב-16.7 בתשובה לשאילתא שהפנתה טהבוב נכתב: "המדינה הירדנית מקפידה מאד לכבד את עקרונות האמונה האסלאמית ודת האסלאם... דיני המשפט האזרחי עולים בקנה אחד עם דיני ההלכה האסלאמית ועם המנהג, שהם מקורות החקיקה הירדנית. לפיכך, ירדן לא אשררה שום אמנה או פרוטוקול, המכירים בהומוסקסואליות או במה שמכונה קהילת הלהט"ב או מעניקים להם זכות כל שהיא... כל ההצעות של ההומוסקסואלים [לקיים אירועים פומביים] מנוגדות לדיני הדת ולסדר הציבורי. הממשלה לא תאפשר לקבוצה הזו לקיים פעילות כלשהי או להקים ארגונים ואגודות, שייצגו אותה... היא לא תקל ראש באכיפת החוק, בשמירה על הביטחון והסדר הציבורי ובשמירה על הערכים, המנהגים הערביים והאסלאמיים והמידות הטובות והמוסר. היא תרדוף כל מי שיעבור עליהם ותנקוט צעדים משפטיים נגדו." דברים ברוח דומה כתב גם שר המשפטים, עוצ' אבו ג'ראד אל-משאקבה, בתגובה לאותה שאילתא.[27] בנוסף, בעקבות תלונתה של חברת הפרלמנט טהבוב, הורה יו"ר רשות התקשורת, מוחמד אל-קטישאת, על חסימת האתר של המגזין באופן מלא.[28]

 

מכתביהם של שרי הפנים והמשפטים[29]




[1] עוד על המגזין ראו http://mykali.weebly.com

[3] אל-ר'ד (ירדן), 12.6.2017; http://www.sawt-albalad.com, 11.6.2017; http://www.albosala.com, 13.6.2016

[6] אל-סביל (ירדן), 12.6.2017; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.6.2017

[8] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.6.2017

[10] אל-ראי (ירדן), 14.6.2017

[11] אל-ראי (ירדן), 15.6.2017

[12] אל-דוסתור (ירדן), 15.6.2017

[17] בעניין זה ראו דוח ממרי על ויכוח בירדן סביב הפרת צום הרמדאן 

[18] אל-ר'ד (ירדן), 20.6.2017

[21] ככל הנראה רומז לאופן בו ארגון דאעש מוציא להורג הומוסקסואלים באמצעות השלכתם מגגות.

[24] אל-סביל (ירדן), 6.8.2017; http://www.albosala.com, 6.8.2017

[26] ביולי האחרון דווח כי ברשתות החברתיות הופצה הזמנה לאירועי גאווה, וביניהם מצעד גאווה, שייערכו בירדן במהלך שנת 2018, מבלי לנקוב במועד ומיקום מדויקים. http://www.jo24.net, 21.7.2017