המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראש הארגון לאנרגיה אטומית באיראן: נוכל להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך 5 ימים
3/9/2017

 

צאלחי: שפכנו מלט רק בחלק מהצינורות החיצוניים של הכור באראק ולא בליבתו; יכולים להעשיר אורניום לרמה של 20% תוך חמישה ימים

 

מאת: א. סביון וא. קפאש

 

הקדמה

ראש הארגון לאנרגיה אטומית וחבר צוות המו"מ לשיחות הגרעין, עלי אכבר צאלחי, חזר ב-22.8.2017 בריאיון טלוויזיוני לערוץ irinn האיראני על איומי הנשיא רוחאני מה-3.8.2017 בדבר מוכנותה של איראן לחזור במהירות למצבה הקודם, טרם ה-JCPOA. הוא אמר כי ביכולתה של טהראן להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך חמישה ימים בלבד, להפעיל מחדש את הכור הישן באראק, שכן מלט לא הוזרק לליבתו, אלא רק לכמה צינורות חיצוניים הניתנים להחלפה, וכן הביע איומים עמומים לגבי שינוי מבני של הארגון האיראני לאנרגיה אטומית באופן שיאפשר לו לפעול בצורה שתפתיע את המערב.

 

להלן תרגום דברי ראש הארגון לאנרגיה אטומית, צאלחי בריאיון הטלוויזיוני:

 

ב-JCPOA שמרנו על פורדו כך שאם נרצה בתוך 5 ימים נוכל להתחיל להעשיר [אורניום] לרמה של 20%

"לאחרונה, בישיבת מג'לס בדלתיים פתוחות, הזהיר הנשיא [רוחאני] את אמריקה בעניין הפרת ה-JCPOA וחידוש תכנית הגרעין [ע"י איראן]. זו אינה אזהרה באוויר או ללא תימוכין, אלא היא נסמכת על הנתונים שבידי הנשיא.

 

הנשיא ושאר גורמי המשטר מקבלים מידע על פעילויות הארגון לאנרגיה אטומית ועלינו לדווח על פעילויות הארגון לבכירים ולעדכנם על המוכנות הדרושה, כדי שאם ירצו לקבל החלטה [בעניין], ידעו מהו המצב. דברי רוחאני נסמכים על המוכנות שנוצרה.

 

השמירה על מתקני פורדו נחשבת [בעינינו] כנקודת חוזק ב-JCPOA, בעוד שהם [ארה"ב והאירופאיות] כלל לא רצו ש[המתקן] בפורדו יתקיים ואמרו שעלינו לסגור אותו.

 

כתבי [הטלוויזיה והעיתונים] אמורים לבקר במקומות שונים של מרכז זה. אם יש לכם תמונות ארכיון, תצליחו לראות עד כמה [האתר] השתנה ואילו פעילויות מתבצעות, במיוחד בתחום האיזוטופים היציבים והמעבדות השונות.

 

ב-JCPOA שמרנו על פורדו בצורה כזו שאם נרצה, בתוך 5 ימים נוכל להתחיל להעשיר [אורניום] לרמה של 20%.

 

החלטנו להראות את התמונות מהכור המחודש באראק; שפכנו מלט רק בחלק מצינורות הכור לא בתוכו

יש מי שאומר [ברמיזה למבקרי ההסכם בקרב האידיאולוגים] שתעשיית הגרעין הושבתה, שסגרו אותה ו[המערביים] לקחו אותה ואפילו אם תשבעו [שזה לא נכון], אין בכך תועלת. לכן החלטנו להראות את התמונות מהכור המחודש באראק. [אלה שטענו כך] הציגו תמונות מהבור שנסתם במלט וטענו ששפכנו מלט בליבת הכור באראק. אלה תמונות פוטושופ ועליהם להתנצל ולהתוודות כי הם משבשים את דעת הקהל בצורה שגויה.

 

שפכנו מלט רק בחלק מהצינורות של הכור הזה, [צינורות] בקוטר של כמה סנטימטרים ובאורך של כ-2-3 מטר, ולא בתוך הכור עצמו אלא [רק] בצינורותיו החיצוניים.

 

אם יורו לנו לחזור לכור הקודם ולקדם את התכנית הקודמת אשר אינה מתאימה [לזמננו] ושייכת ל[תקופה] שלפני 40 - 50 שנה, אז נסיר את החלק הקדמי של הצינורות האלה ואת החלק האחורי ונשים [במקומם] צינורות חדשים, דבר שלוקח רק כמה חודשים.

עשו כל כך רעש [בעניין הזה] ואנו לא אמרנו דבר מתוך ענווה, או [אף] אם אמרנו, אף אחד לא הקשיב לנו. לכן החלטנו להציג את תמונות הכור [לציבור].

 

אם נרצה, תוך חמישה 5 ימים נוכל להתחיל להעשיר [אורניום לרמה של] 20% ויש לכך משמעות רבה. לצעד זה יש מסרים שונים מבחינה טכנית ומקצועית והצד השני [קרי ארה"ב והמערב] מבין אותם.

 

"טרחנו רבות [כדי להשיג את] ה-JCPOA ולא השגנו אותו בקלות... אנו רואים בו [הישג]  לאינטרסים הלאומיים והאזוריים שלנו..."

יש לנו תחזיות נוספות שלעת עתה לא ניתן לפרסמן, אך כל אימת שהצוות [האיראני] המפקח על ה-JCPOA יקבל החלטה ויודיע לארגון לאנרגיה אטומית איזה צעד לבצע, נעדכן את הציבור.

 

דעו שתוך 6 חודשים ניתן לשנות את מבנה הארגון לאנרגיה אטומית. הארגון מקדם את פעילותו בשגרה. אך אם נרצה להגיב ולאתגר [את היריב], מבחינתנו ששה חודשים נחשבים זמן ארוך ואנו בוודאי נפתיע אותם.

 

הגורמים המערביים [עצמם] מכירים [את המצב] ובכל פעם שפלוני [באיראן] מדבר [על היכולות האיראניות בתחום הגרעין], הם אומרים שהוא צודק. אנו לא רוצים [להגיע] למצב [שנפעיל מחדש את יכולותינו]. [שכן] טרחנו רבות להשיג את ה-JCPOA ולא השגנו אותו בקלות. אנו מסכימים ל-JCPOA ועומדים בו. אנו רוצים שיישאר בתוקף ורואים בו [הישג] לאינטרסים הלאומיים והאזוריים שלנו...

 

העדיפות הגבוהה ביותר מבחינתנו היא שמירה על ה-JCPOA ... אך אם הם ירצו לפגוע בו ...  נעשה משהו שיפתיע אותם

אני מזהיר [אותם] שאם הם יפרו את ה-JCPOA, צפון קוריאה תאמר שהאמריקאים אינם עומדים בהתחייבויותיהם. לכן, נניח ש[האמריקאים] ירצו לפתור את הסוגיה של אותה מדינה [צפון קוריאה] באופן מדיני ומדעי – אם אמריקה תפר את ה-JCPOA, [יהא זה לקח לצפון קוריאה] שתאמר 'אתם [האמריקאים] הגעתם להסכם עם איראן. איראן מתעקשת לשמור עליו. מדוע הפרתם אותו?'

היא תאמר: 'איזו ערבות יש שתקיימו [את ההסכם] אתנו?'

 

אם ה-JCPOA יופר ... האמון במדינות כמו אמריקה ישתבש ... הכל ישתבש ובכלל זה ההיגיון המדיני בעולם ישתבש. האמון באמריקה ייפגע, ולמרות שלנו אין  אמון באמריקה, הרי אותן [מדינות] שעדיין מאמינות בה, יאבדו את אמונן בה.

 

העדיפות הגבוהה ביותר מבחינתנו היא שמירה על ה-JCPOA, אך זאת לא בכל מחיר. אם הצד השני ימשיך את ה-JCPOA, מה טוב. גם אנחנו נמשיך [בו], אך אם ירצו לפגוע בו, [הרי ש]כבר הזהרנו. אני מקווה שיום כזה לא יגיע כי [אם יגיע]  נעשה משהו שיפתיע אותם.

 

התכניות והפעילות הגרעינית של איראן נמשכות. רוסיה בונה בבושהר שני כורים חדשים בסך 8.4 מיליון יורו והעבודות מתקדמות בצורה טובה. בגילוי וכרייה [של אורניום גולמי] העבודות מתקדמות, כאשר התוצאות יתאימו לתחזיות, נעדכן.

גם במחקר ופיתוח העבודה מתקדמת בצורה טובה. צנטריפוגת IR8 עברה בצורה טובה את הניסויים המכאניים, וזה היה מעל לציפיותינו. 

 

גם בתחום הדלק הגרעיני נקטנו צעדים גדולים, וזה פרויקט ארוך טווח של 10- 15 שנה. אנו עובדים על זה בצורה רצינית, אך לא ניתן להשיג תוצאות במהרה. רק ל-4-5 מדינות בעולם יש את הטכנולוגיה הזו והמדינה המתפתחת היחידה בעולם שלאחרונה הצליחה להגיע לתוצאות בתחום הדלק הגרעיני היא הודו וגם זה התרחש אחרי 20 שנה ובשת"פ עם רוסיה."[1]

 

משמעויות והערכה

יש להבין את איומי הנשיא רוחאני וראש הארגון לאנרגיה אטומית צאלחי על רקע הסנקציות האמריקאיות האחרונות על תכנית הטילים של איראן וחששה מפני כוונת ממשל טראמפ לצאת מן ה-JCPOA.

 

יודגש כי איומו של צאלחי שבמקרה זה, גם איראן תצא מן ה-JCPOA, הוא איום סרק. הוא עצמו אמר בריאיון נוסף ב-27.8.17 לערוץ הטלוויזיה האיראני אל-עאלם, כי "אם אמריקה והאיחוד האירופי ייצאו מה-JCPOA גם איראן תצא, אך אם שאר חברי קבוצת ה-5+1 לא ייצאו [ממנו], ורק אמריקה תצא, איראן לא תצא ממנו."

 

להערכתנו, איראן לעולם לא תבטל מיוזמתה את ה-JCPOA מפני שהוא מקנה לה שלושה הישגים אסטרטגיים היסטוריים:

 

א.     חסינות מפני מתקפה ישראלית

ב.     מעמד של מעצמה גרעינית בינ"ל מוכרת

ג.      המשך בפעילות גרעין צבאי בהסתר, משום שתהליך הפיקוח שנקבע בהסכם אינו מאפשר פיקוח אמתי. ראו דוח ממרי: הדיון בהפרת ה- JCPOA  ע"י איראן הוא דיון סרק – לא באוקטובר ולא בשום זמן אחר – יהיה ניתן להוכיח זאת; הליך הפיקוח שעוצב בידי ממשל אובמה אינו מאפשר פיקוח אמתי.  

 

לפיכך, ההסכם הוא מרכיב חיוני לשרידות המשטר. ראו דוח ממרי: איראן לא תבטל את ה-JCPOA משום שהוא מקנה לה מעמד של מדינה גרעינית ומהווה ערובה מערבית לשרידות המשטר.

 

הודעת צאלחי כי ביכולתה של איראן לחזור בתוך חמישה ימים בלבד להעשרה של 20%, והזמת האישור שנתן סבא"א בשעתו לכך שליבת הכור אינה שמישה עוד, מעידה מפורשות שאיראן נותרה עם יכולת גרעינית שה-JCPOA לא הביא לביטולה, ואיראן ממשיכה להוות איום גרעיני צבאי למרות ה-JCPOA .

 

משמעות הדבר היא שהמשטר האיראני למרות טענותיו שאין לו שום עניין בפיתוח גרעיני צבאי, ממשיך לאיים באופציה זו תוך שהוא מונע פיקוח אמתי במתקנים צבאים שבהם התנהלה בעבר פעילות חשודה.



[1]  איסנא (איראן), 22.8.2017