המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ויכוח ציבורי בירדן עקב פשיטת כוחות הביטחון על מסעדה ששברה את צום הרמדאן
22/6/2017


ויכוח ציבורי בירדן בעקבות פשיטת כוחות הביטחון על מסעדה

שפעלה בזמן צום הרמדאן

 

במהלך חודש הרמדאן התעורר בירדן ויכוח ציבורי בעקבות סרטון, שהופץ ברשתות החברתיות, בו תועדה פשיטה של כוחות הביטחון הירדנים על מסעדה באוניברסיטה הגרמנית בפרבר של הבירה עמאן – נאעור ב-2.6.2017, במהלכה נעצרו מספר סטודנטים ועובדי המסעדה והמקום נסגר.[1]

 

על פי החוק הירדני, פתיחת מסעדות ובתי עסק לממכר מזון מותרת במהלך חודש הרמדאן בכפוף לרישיון מיוחד, שמעניק משרד התיירות, עבור תיירים והמיעוט הנוצרי בממלכה בלבד. בהתאם לרישיון זה, המסעדות מתחייבות לסגור את דלתותיהן, להקצות מקום מבודד לסועדים ולהסתירם מאחורי וילונות כהים, באופן שאיש לא יוכל לראותם. משרד התיירות מייפה את כוחם של מושלי המחוזות לאכוף את החוק ולהטיל עונשים על המסעדות העוברות על החוק. יצוין, כי איסור האכילה בפרהסיה מעוגן גם בחוק העונשין הירדני, שקובע כי אדם שמפר חוק זה צפוי לעונש מאסר של עד חודש ימים או קנס כספי.[2]

 

לטענת מושל המחוז, המסעדה עברה על הרישיון שהוענק לה והגישה ארוחות מבלי להסתיר את הסועדים או לסגור את דלתותיה.[3] עדי ראייה סיפרו כי אנשי הביטחון נהגו באלימות כלפי הסועדים, ביניהם נוצרים שענדו תליוני צלב, וצעקו לעברם 'כופרים'.[4]

 

האירוע עורר, כאמור, ויכוח ציבורי בירדן, שבא לידי ביטוי בתגובות ברשתות החברתיות ובמאמרים בעיתונות המקומית. המתנגדים להתערבות כוחות הביטחון הזהירו מפני הדתה של כוחות הביטחון והשוו את התנהלותם לזו של  משטרת הדת בסעודיה ושל דאעש. מנגד, היו שתמכו בכוחות הביטחון וטענו כי מילאו את תפקידם מאחר שהמסעדה עברה על החוק. גורמים בממסד בירדן צידדו בכוחות הביטחון וטענו כי המסעדה פעלה בניגוד לתנאי הרישיון שניתן לה.

 

הפצת הסרטון ברשתות החברתיות[5]


 

דוח זה יסקור את התגובות לאירוע:

 

המתנגדים: התנהלות כוחות הביטחון דומה להתנהלות דאעש

כאמור, התנהלות כוחות הביטחון כפי שתועדה בסרטון המתעד את הפריצה למסעדה, עוררה ביקורת חריפה ברחוב הירדני. הטענה העיקרית היתה כי התנהלות כוחות הביטחון מזכירה את התנהלות משטרת הדת בסעודיה ואת התנהלות דאעש.

 

עורייב אל-רנתאווי, מנהל מרכז 'אל-קדס' למחקרים פוליטיים בעמאן ובעל טור ביומון אל-דוסתור טען כי התנהלות כוחות הביטחון משקפת סכיזופרניה ממנה סובלת ממשלת ירדן, אשר מחד גיסא טוענת שהיא נלחמת בקיצוניים, אך מנגד מתירה פעולה כזו שהולמת את תפיסת הקיצונים משורות זרם הסלפיה-ג'יהאדיה. הוא כתב: "[נראה] כי אנו עומדים בפני פשיטה של משטרת הדת בכסות של הגורמים האמונים על אכיפת החוק. כאילו אנו ניצבים בפני 'הרשות לציווי על עשיית הטוב ומניעת האסור' [משטרת הדת בסעודיה] או משטרת חמאס, שהוקמה [ברצועת עזה] שלא על פי חוק... בירדן זה קורה, למרבה הצער, בשעה שהשיח בנוגע למדינה האזרחית ושלטון החוק, המאבק בקיצוניות, השמירה על פלורליזם וחופש המחשבה, הביטוי והמצפון נמצא בשיאו.

 

מבחינה משפטית טהורה שבירת הצום בפרהסיה נחשבת לעבירה על חוק העונשין 'המתקדם', אך במקרה הזה [החוק] הזה עומד בניגוד לרישיונות הניתנים לבתי עסק תיירותיים מסוימים, המתירים להם לפעול בשעות היום במהלך חודש רמדאן. אם כן, איזה חוק יש ליישם במצב הזה? זאת ועוד, בהנחה שהסטודנטים והסטודנטיות עברו על החוק, האם יש למישהו זכות להדביק להם את תווית 'הכופרים'? מי נתן למשטרה את הזכות להאשים אנשים בכפירה? האין זה תפקידם של התכפירים[6] החשוכים, שאנו טוענים השכם והערב כי אנו נאבקים בהם? האם אי אפשר היה לאכוף את החוק ללא העלבונות וההאשמות הללו וגם מבלי לעורר אימה בקרב הסטודנטים?...

 

לאמיתו של דבר, הממשלות שלנו לוקות בסכיזופרניה... מדובר בממשלות העוטות על עצמן לבוש לא להן ומתעקשות להילחם בקיצונים על פי כללי המשחק שלהם ולא על פי כללי המשחק של [עקרונות] שלטון החוק, המדינה האזרחית והפלורליזם הדתי, הרעיוני והתרבותי. ממשלות שחוששות להתמודד עם מרכזי הכוח [של הקיצונים] ומתעקשות להצטייר באופן שאינו הולם אותן ולא עולה בקנה אחד עם מדיניותן ועם מגמותיהן. שהרי איך אפשר לדבר על שלטון החוק ועל מאבק בדרך התכפירית החשוכה, בשעה שגורמי אכיפת החוק מאשימים בקלות אנשים בכפירה ומתייחסים אליהם כאל פושעים, עוד בטרם יועמדו בפני הגורמים המשפטיים הנוגעים בדבר...

 

לפני כמה חודשים התחוללה מהומה כש[איש החינוך], ד'וקאן עובידאת, זעק את זעקתו המפורסמת: 'דאעשיזם בתכניות הלימוד שלנו'.[7] היום אני מזהיר מפני דאעשיזם בחקיקה שלנו ובדרך התנהגותם של כמה מהמנגנונים הרשמיים שלנו. ולמרות זאת, מספרים לנו על אסטרטגיה לאומית כוללת למאבק בקיצוניות."[8]

 

דברים דומים כתב העיתונאי הליברלי, באסל אל-רפאיעה, בחשבון הפייסבוק שלו: "הידיעה על 'הפשיטה בנאעור' תהיה כותרת ראשית בעמוד השער של עיתון דאבק היוצא לאור על ידי דאעש. על כן, אני מברך את הממשלה הירדנית על ניצחונה בפשיטה המבורכת הזו בחודש רמדאן...".[9] בפוסט נוסף שפרסם באותו היום, סיפר אל-רפאיעה על מקרה נוסף, בו התערבו כוחות הביטחון בעניין של אכילה בפרהסיה במהלך שעות הצום, לאחר שנוסעת באוטובוס מעמאן לעקבה, דיווחה למשטרה על שתי נוסעות נוצריות, שאוכלות במהלך הנסיעה. לדבריו, השתיים הורדו מהאוטובוס על ידי סיור משטרתי, שעבר באזור. הוא סיכם את האירוע וכתב: "צעירה צמה, נהג אוטובוס ושוטר תנועה ממציאים חוק כדי למנוע משתי ירדניות נוצריות לאכול במהלך נסיעה ומנצחים בפשיטה נוספת של חודש רמדאן - יום לאחר הפשיטה המבורכת [על המסעדה] בנאעור. זה לא היה קורה לולא היתה הממשלה עוטה את מסכתה הדתית מידי חודש רמדאן ומניחה לבורים ולדאעשיסטים הסמויים לנהוג בעריצות כלפי אנשים ולהשפילם."[10]

 

 הפוסט של באסל אל-רפאיעה[11]


 

טענות נוספות שהעלו הגולשים ברשתות החברתיות היו כי הפשיטה על המסעדה היא הפרה של זכויות אדם וכי איש כוחות הביטחון צילם את הסרטון בניגוד לחוק. רבים הלינו על אוזלת ידה של הממשלה והגופים הכפופים לה באכיפת החוק במקרים אחרים. פעילת זכויות האדם, הדיל עבד אל-עזיז, פתחה בטוויטר את ההאשטאג "משטרת הדת – סניף ירדן" וכתבה: "הלוואי שהייתם פושטים על בתי הספר בהם פוגעים בילדים והייתם חושפים את ההתעללויות בהם."[12]

 

הציוץ של הדיל עבד אל-עזיז"[13]


 

התומכים: אכילה בפרהסיה אסורה על פי חוק ופוגעת ברגשות הצמים

מנגד, נשמעו קולות אחרים שצידדו בפשיטת כוחות הביטחון על המסעדה ומחו על חילול קדושת חודש רמדאן.

 

דוברת סיעת האח"ס בפרלמנט: יש לכבד את רגשות הצמים; שבירת הצום פוגעת במרקם החברתי

דימה טארק טהבוב, דוברת סיעת האח"ס בפרלמנט ובעלת טור בביטאון האחים המוסלמים בירדן, כתבה מאמר בו הצביעה על התפשטות תופעת המסעדות שעוברות על החוק ומחללות את חודש הרמדאן והודתה  למשרד הפנים ולמנהלת הביטחון הכללי, על דאגתם לרגשות הצמים ולכיבוד החוק: "החברה הירדנית היא חברה מתורבתת שהכבוד והנימוס הכללי נהוגים בה לא רק מתוקף החוק, אלא גם מתוקף החינוך, הכבוד לדת, למנהגים, למסורות ולאנשים המבוגרים המאפיינים אותה וטבועים בה. למרבה הצער, בשנים האחרונות התחלנו להבחין בהתנהגויות הזרות לחיי החברה הירדנית, שפוגעות בעוצמת המרקם החברתי שלה, שמעוגן בדת, במוסר ובנוהג המקובל, המוגנים כולם בְּחוק שמעניש את מי שמתנהג שלא כהלכה. בשל כך ירדן שמרה על מאפייניה הייחודיים ועל שמה הטוב...

 

לאורך השנים עקבה הממשלה אחר שמירת קדושת חודש [רמדאן] ולא חדלה לעודד את האזרחים להקפיד על כך, בדרכי נועם, אלא שמקרי חילול קדושת החודש בפרהסיה התרבו וחלק מבתי העסק אינם מכבדים את רגשות הצמים. קיבלתי לדואר האלקטרוני שלי הודעה [שמקורה] בבלוג בשפה האנגלית תחת הכותרת 'המדריך למי שאינם צמים בעמאן לשנת 2017'. הכותב, בעל שם ערבי, כתב: 'רמדאן תפס אותנו לא מוכנים וכדי לאפשר לכם לחיות חיים נורמליים בעמאן במהלך חודש רמדאן הרי לכם שמות של מסעדות, שפתוחות במהלך שעות היום ומגישות ארוחות בוקר, צהרים וערב'. בהמשך, הוא הביא שמות של עשרות מסעדות בעמאן, שפותחות את שעריהן ונותנות שירות לאורך כל היום.

 

אתם במשרד הפנים ובמנהלת [הביטחון הכללי] לבטח ספגתם ביקורת על הפשיטה על המסעדה, שחיללה את קדושת חודש רמדאן, אך לא הגיעה אליכם הוקרתם של רבים, שמודים לכם על הדאגה לצום ולרגשות שלהם ולשמירה על ההתנהגות במרחב הציבורי, בו נוהגים על פי חוק המדינה ולא על פי גחמות של אנשים.

 

אין כוונת דבריי להשמיץ  את המסעדות ובתי העסק [הללו], שאם לא כן - הייתי מפרסמת [את שמותיהם] ורבים היו מחרימים אותם... הכוונה היא לדרוש לבסס את שלטון החוק, אם לא די בנימוס וברגישות החברתית כדי לאכוף התנהגות המכבדת את החוקים, התקנות והזהות של החברה במקומות ציבוריים...

 

קיימת אצלנו אווירה נעימה של סובלנות בין חלקי החברה השונים, אך כל אלה מושתתים על כבוד הדדי, שאם חלילה יאבד, הרי שיחד עמו יאבדו רבים מהיסודות ההכרחיים ליציבות החברה שלנו. כל הריטואלים הדתיים זקוקים כיום להגנה מפני אופנים שונים של חילול כבודם והתגרות באנשים. אללה יברככם על מאמציכם. כמה טוב יהיה אם נבחר סוג של עונש [למחללי קדושת רמדאן], שיוביל להתנהגות חיובית בעתיד ולא לחילול נוסף. עונש – שימאיס את החטא ולא את החוטא; עונש שיקנה ידע חסר ולא יוסיף בורות, עונש שיקרב אל האמת ולא יביא להמשך השקר; עונש שיצמצם את מקרי חילול [קדושת רמדאן] בעתיד ולא יגדילם."[14]

 

גם ברשתות החברתיות היו שצידדו בכוחות הביטחון והדגישו כי אכילה אסורה על פי הוראות דת האסלאם ופוגעת ברגשות הצמים, תוך שהם מצטטים את סעיף 274 בחוק העונשין הירדני, האוסר לאכול בפרהסיה במהלך שעות הצום. אחמד סעד אל-עבאדי, סטודנט מעמאן, שיתף כתבה בנושא פשיטת כוחות הביטחון על המסעדה וכתב: "אללה אמר: 'אתם הטובה שבאומות שניתנה לאנשים מעולם: אתם מצווים לנהוג בדרך ארץ ואוסרים את המגונה ומאמיניים באללה. מוטב היה לבעלי הספר לו האמינו. יש מאמינים ביניהם, ואולם מרביתם מופקרים. [קוראן, 110:3] מה קורה [אצלנו] היום!!!! שבירת צום בשעות היום של רמדאן וחילול קדושתו ומה שיותר נורא  מכך הוא שאנו שומעים קולות גוברים המגנים את הביטחון הכללי על סגירת המסעדה, שהגישה מאכלים ומשקאות בשעות היום של רמדאן ללא מינימום של כבוד למדינה המוסלמית הזו ולתושביה. אני מעריך שאנו קרובים להידרדרות לתהום, שכן ההתרחקות הזו מהדת לא תעבור ללא עונש מאללה."[15]


הפוסט של סעד אל-עבאדי[16]


 

הממסד בירדן: המסעדה חרגה מתנאי הרישיון

הממסד הירדני התייצב לצד כוחות הביטחון. מושל מחוז הבירה עמאן, סעד אל-שהאב, היה הגורם הרשמי הראשון שהגיב לפרשה, וטען כי המסעדה פעלה בניגוד לנהלים כשהגישה ארוחות מבלי להסתיר את הסועדים או לסגור את דלתותיה, בהתאם לתנאי הרישיון. לדבריו, לאחר שהתקבל מידע לפיו המסעדה מגישה ארוחות במהלך שעות היום בניגוד לנהלים, נשלחו כוחות ביטחון לאכוף את החוק, גילו כי היא מפרה את תנאי הרישיון שניתן לה וסגרו אותה למשך חודשיים. הוא הבהיר כי ועדות פיקוח פועלות לאכוף את עניין כיבוד הצום.[17]

 

דובר ממשלת ירדן, מוחמד אל-מומני, אמר כי הנחיות משרד התיירות מאפשרות את פעילותם של אתרי תיירות ומסעדות במהלך חודש רמדאן, מבלי לפגוע בקדושתו והבהיר כי משרדי הפנים והתיירות מפרסמים מידי שנה הנחיות לשמירת קדושת חודש רמדאן, בהתחשב בנסיבות הייחודיות של אלה שאינם מוסלמים ובמיוחד תיירים, זאת בתנאי שהדברים לא ייעשו בפרהסיה.[18]

 

​יצוין, כי מקור ירדני ביטחוני אמר כי במפקדת הביטחון הכללי נפתחה חקירה בנוגע לאחד מאנשי כוחות הביטחון, שצילם את הסרטון המדובר. לדבריו, אם יתברר שהתנהגותו היתה מנוגדת לחוק או חרגה מסמכותו, יינקטו צעדים משפטיים נגדו.[19]




[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.6.2017

[2] http://abumahjoobnews.com, 3.6.2017; אל-ערבי אל-ג'דיד (לונדון), 3.6.2017; http://www.gerasanews.com,4.6.2017

[4] אל-דוסתור (ירדן), 5.6.2017

[6] תכפיר – האשמת מוסלמים בכפירה, הנהוגה בזרם הסלפיה-ג'יהאדיה ובכללו ארגון דאעש

[8] אל-דוסתור (ירדן), 5.6.2017

[14] אל-סביל (ירדן), 6.6.2017

[18] אל-ר'ד (ירדן), 6.6.2017

[19] אל-ראי (ירדן), 6.6.2017