המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
דובר מיליציה שיעית עיראקית הפועלת בחסות איראן: "יצרנו את ה'צבא לשחרור הגולן'"
5/4/2017

 

דובר מיליציה שיעית עיראקית הפועלת בחסות איראן בסוריה:

"יצרנו את ה'צבא לשחרור הגולן'"

 

הקדמה

דובר תנועת אל-נג'באא, מיליציה שיעית עיראקית, פרו איראנית, האשם אל-מוסוי, התראיין לסו"י האיראנית תסנים ב-8.3.2017 והתייחס לפעילות המיליציה בעיראק ובסוריה. הוא האשים את סעודיה ואת ארה"ב באחריות לפעילות דאעש והדגיש כי איראן היתה המדינה היחידה שסייעה למיליציה. על יחסי עיראק-סעודיה אמר שהם כמו "נישואין כושלים" והבהיר כי "איננו רוצים בפירוד בין איראן לעיראק."

 

אל-מוסוי הבהיר כי המיליציה שלו תמנע מכוחות זרים להישאר במוצול, עיראק, וחשף כי הממשל האמריקאי הפעיל לחץ כבד על ממשלת עיראק למנוע כניסת המיליציה השיעית, הפרו איראנית, אל-חשד אל-שעבי, לתוך הערים הסוניות ששוחררו מדאעש. לדבריו, ארה"ב דרשה שימונה במוצול מושל אזרחי, אך הבקשה סורבה.

 

הוא הזהיר את תורכיה כי אם לא תיסוג מבעשיקה בצפ' עיראק, ארגונו ינקוט פעולה צבאית נגדה והבהיר כי ארגונו מתנגד לנוכחות סגן נשיא עיראק לשעבר, הסוני הגולה, טארק אל-האשמי, בוועידות שמארגנת תורכיה על גורל עיראק. כן הבהיר, כי כוחות המיליציה שלו נמצאים בסוריה מזה ארבע שנים וכי אין בכוונתם לסגת אלא לאחר שייצאו "הטרוריסטים" ממנה והביע חשש מפני טיהור אתני בכפרים השיעים פועה וכפריא בסוריה.

 

אל-מוסוי חשף כי המיליציה שלו יצרה את ה'צבא לשחרור הגולן', "המורכב מכוחות מיוחדים שעברו הכשרה והם מצוידים" ו"יש לו תכניות מדויקות" לפעילות, אך הוא נזקק לאישור ממשלת סוריה כדי שיוכל להיות נוכח שם. הוא הודה כי המיליציה שלו קשורה ישירות למיליציית אל-חשד אל-שעבי ולציר ההתנגדות האיראני והסביר את הרחבת פעילות המיליציה העיראקית ללחימה בישראל ברמת הגולן בכך ש"ישראל היא היסוד להשמדת עיראק... ואחראית לחיסול תשתיותיה". הוא גם שיגר אזהרה לקואליציה הערבית בראשות סעודיה התוקפת בתימן לא להתקדם לכיוון איראן משום היותה "מדינה חזקה".

 

מיליציית אל-נג'באא' והקשר האיראני

מיליציית אל-נג'באא' נוסדה ע"י אכרם אל-כעבי, שפרש מארגון עסאיב אהל אל-חק העיראקי, ועבר לסוריה כדי לפקח על פעילותה. אל-נג'באא השתתפה בקרבות בסוריה בהגנה על משטר אסד. בראיון ליומון העיראקי אל-עאלם אל-ג'דיד, אמר אל-כעבי, כי איראן תומכת בארגונו צבאית ולוגיסטית ועמד על הקשר ההדוק עם מפקד כוח קודס של משה"מ, קאסם סולימאני ועם מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה.[1] עפ"י דיווח באתרי אופוזיציה סורים, פעילי המיליציה עוברים אימונים אצל משה"מ וחזבאללה-לבנון, ופרוסים ברחבי סוריה - באל-רקה, במחוז חלב, ובדמשק.[2] מתמונות שפורסמו עולה שהמיליציה מפעילה מל"טים איראנים (ראו תמונה להלן). נוכח קשריה עם כוחות קודס האיראניים, פרסמה המיליציה שיר הלל לקאסם סולימאני. לצפייה בקליפ הקישו  כאן

           

מנהיג מיליצית אל-נג'באא', אל-כעבי, עם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני[3]

   

 

סמל התנועה (המשיק לסמל משה"מ ויתר ארגוני ההתנגדות)[4]


 

להלן תרגום הריאיון של דובר מיליציית אל-נג'באא' לתסנים, שינויים נערכו בסדר הופעת הפסקאות כדי להתאימן לנושאים:

 

דובר אל-נג'באא': "דרשנו ש[שה"ח הסעודי] אל-ג'וביר יקבל חזרה את המתנות ששיגר לעיראק"

אל-מוסוי: "בריאיון זה אשוחח על הה­תרחשויות באזור ובעיראק. הטרור רוצה להכפיש את פני האסלאם ולהרוס את התשתיות של המדינות האסלאמיות. המלחמות העדתיות באזור נועדו להרוס אותן. לכן, כלי תקשורת זרים מכנים את המלחמה באזור מלחמה עדתית [כלומר בין סונים לשיעים]. אנו אומה מאוחדת בעיראק הנלחמת בטרור. דאעש הוא נושא דגל העדתיות ומטרתו היא הרס הדברים הקדושים באסלאם.

 

ערים רבות שוחררו ודאעש איבד מנהיגים רבים שרובם סעודים. בביקור אחרון של [שה"ח הסעודי] עאדל אל-ג'וביר [בעיראק] דרשנו שיקבל חזרה את המתנות ששיגר לעיראק.

 

במוסול, דאעש השמיד את כל מסמכיו תוך יומיים, הרג את פצועיו והקים עמודי תלייה עבור אלה שנכנעו.

גורמי דאעש רוצים לברוח לסוריה ולהקים שלטון עצמי, אך אמריקה רוצה לשלוח את כל גורמי הטרור לתימן ולסוריה כדי שהטרור יתפשט בכל האזור. אמריקה רוצה גם להחיות את הטרור באפריקה.

 

דובר אל-נג'באא, האשם אל-מוסוי בריאיון לסו"י תסנים

 

המלחמה במוסול היא קלה כי קבוצות הטרור הושמדו. לפי התכנית שלנו, הפרדנו את 'תלעפר' ממוסול וזה גרם שדאעש ינשום את נשימותיו האחרונות. בתגובה, האויב שלח מעל 30 כלי רכב [עם] מתאבדים וכן כטב"מים מתאבדים. הצלחנו להתעמת איתם.

 

"איראן היא המדינה היחידה שסייעה לנו ושלחה את יועציה הצבאיים"

אנו מקבלים את הפליטים ללא קשר לדת[ם]. התמונות והסרטים שפורסמו נגד [מיליציית] אל-חשד [אל-שעבי, הפרו איראנית] וההתנגדות [בהנהגת איראן] מהווים חלק ממלחמה תקשורתית של גורמי הטרור.

 

אנו מצפים שבימים הקרובים המלחמה במוסול תסתיים. כוחות אמריקאים נמצאים במוסול כדי לגנוב את ניצחון העם העיראקי במלחמה. כאשר דאעש גנב את הנפט של סוריה בבסיס עין אל-אסד, אמריקה רק צפתה בעניין.

 

דאעש נהנה מנשק אמריקאי, כלי רכב סעודים ומזון קטרי. כאשר מוסול נכבשה ציפינו להרכבת קואליציה ערבית, אך למרבה הצער הם רק התבוננו. התירוץ שלהם היה שעיראק מצייתת לאיראן למרות שאיראן היא המדינה היחידה שסייעה לנו ושלחה את יועציה הצבאיים, בראשם [מפקד כוח קודס של משה"מ] קאסם סולימאני. שאלנו את המדינות הערביות 'מדוע אתן נוקטות נגדנו עמדה בגלל יועץ צבאי איראני אחד אך אינכן אומרות כלום על אלפי יועצים צבאיים אמריקאים? או, למה אתן לא שולחות [לנו] יועצים צבאיים?' כלי תקשורת ערביים לחמו נגדנו וכינו אותנו מיליציה למרות שלדאעש קראו 'המדינה האסלאמית'.

 

מל"ט איראני מדגם "יסיר" בשימוש מיליציית אל-נג'אבאא'[5]

  

 

"אמריקה הפעילה לחץ כבד על ממשלת [עיראק] כדי שאל-חשד אל-שעבי לא ייכנס לתלעפר ולמוסול"

אמריקה הפעילה לחץ כבד על ממשלת [עיראק] כדי ש[מליצית] אל-חשד אל-שעבי לא תכנס לתלעפר ולמוסול. [בתגובה] גם אנו לא אפשרנו לכוחות האמריקאים להיכנס למקומות ששוחררו בעיראק.

 

דאעש מנצל את האזרחים כמגן אנושי. כוחות הביטחון לא מסבים בשום פנים ואופן נזק לתשתיות. [זאת] לעומת אמריקה שבשחרור אל-רמאדי השמידה מעל ששת אלפים בתים.

 

סגרנו את גבול סוריה–עיראק, [אך] פקודת תקיפה אווירית של עיראק בסוריה הדאיגה את [שה"ח הסעודי] עאדל אל-ג'וביר שרצה לסיימה, אך אנחנו המשכנו...

 

"לא נאפשר שכוחות זרים יישארו במוסול... איננו רוצים בפירוד בין איראן לעיראק"

קשרי סעודיה – עיראק דומים לנישואין כושלים. אנו מקווים שהם יכירו באופן רשמי בהליך המדיני בעיראק ויעבדו אתנו מזווית זו. לא נאפשר שכוחות זרים יישארו במוסול.

 

כל עוד אין מניעים עדתיים אנו תומכים בכל המאמצים הנעשים לשמירת ההליך המדיני בעיראק, אך דוחים לחלוטין התערבות בענייניה. אנו בהחלט לא מסכימים לכך שעיראק תהפוך להיות זירת סכסוכים של מדינות אחרות. איננו מכירים בביקורו של אל-ג'וביר כצעד לשיפור המצב בעיראק. יש בעיה והסתבכות עם עיראק ואנו רוצים שהם יעזבו את עיראק ואת עמה. איננו רוצים בפירוד בין איראן לעיראק...

 

אמריקה רוצה למנות מושל לא צבאי במוסול. השלטון בעיראק דחה זאת. קיימת קבוצה נוספת בשם נינווה אשר רוצה לשלוט באזור זה. לא נאפשר להם לעשות זאת.

 

מבחינה צבאית השגנו ניצחון במוסול. לא נשתתף בהליך מדיני עתידי ואיננו רוצים כלום ממוסול חוץ מאשר לשחררה. לאחר מכן, נתעסק בעיסוק ההגותי והתרבותי שלנו.

 

אמריקה רוצה להציל את מפקדי דאעש מידי הגורמים העיראקים, לכן קטענו את דרכי העברת הסיוע [אליהם]. החלטת מפקדי דאעש להיכנס לאל-רקה [בסוריה] הייתה לפני כניסתנו לאזורים אלה. אמריקה מתכוונת ליצור חזיתות חדשות באי סיני ובאפריקה...


אם לחצינו על תורכיה "לסגת [מבעשיקה] לא יניבו פרי – ננקוט צעד צבאי"

בעניין הנוכחות הצבאית של תורכיה ב'בעשיקה' [בצפ' עיראק] – הפרלמנט העיראקי קרא לנוכחות הכוחות התורכים שם "כיבוש". הפעלנו את כל הלחצים כדי שתורכיה תיסוג. אם לחצים אלה לא יניבו פרי, ננקוט צעד צבאי. תורכיה מנעה מ[המיליציה השיעית העיראקית] אל-חשד אל-שעבי נוכחות בתלעפר בתואנה של [מניעת] מלחמה עדתית...

 

[נשיא תורכיה] ארדואן רימה את ברזאני, אך האשליה התורכית נקברה בגבולות סנג'אר. ללא קבלת אישור מהממשל המרכזי, ברזאני הגיב בכובאני ולאחר מכן בסנג'אר כדי להפוך להיות גיבור הכורדים. אך המפלגות הכורדיות לא רוצות בנוכחותו של דיקטטור זה. התורכים והאמריקאים רוצים שסכסוכים אלה ימשיכו להתקיים אצל הכורדים.

 

בעניין השפעת שחרור מוסול על הבחירות הפרלמנטריות בעיראק – לעת עתה מתקיימות בתורכיה ועידות על עיראק שגורמי טרור שברחו [ממנה], כמו [סגן נשיא עיראק לשעבר, הסוני] טארק אל-האשמי, נוכחים בהן. איננו מסכימים לכך...

 

"ארבע שנים נמצאת אל-נג'באא' בסוריה ... לא נצא ממנה עד שכלל הטרוריסטים יצאו משם"

מזה ארבע שנים ש[המיליציה השיעית העיראקית הפרו איראנית] אל-נג'באא' נמצאת בסוריה. תורכיה גנבה את הציוד, התשתיות והאינטיליגנציה של סוריה.

 

מחסור במזון ותרופות וכן תקיפות תדירות באזור 'פועה' ו'כפריא' [השיעי בסוריה] מדאיגים אותנו מפני אפשרות של טיהור גזעי [אתני]...

 

בעניין חידוש הלחימה בריף חלב – אחת הסוגיות הנמצאות ב[ראש] סדר עדיפויות שלנו היא הסרת המצור מפועה וכפריא. יש לחצים בינ"ל להסרת מצור זה כי ישנם מדינות הרוצות בהמשכו כדי לקדם את האינטרסים המדיניים שלהם...

 

האלימות והפשע של [נשיא תורכיה] ארדואן כלפי עמו יכולים לחזור גם בפועה וכפריא. לכן ביקשנו משר החוץ הסורי להצטרף לליגה הערבית כדי שנראה לעולם את המתרחש בפועה וכפריא. אשליית האימפריה העות'מאנית קרסה בסוריה...

 

לא נצא מסוריה עד שכלל הטרוריסטים יצאו משם. אנו נלחמים בסוריה למען עדות ודתות שונות ובשום פנים ואופן איננו לא רוצים שינוי אוכלוסין.

 

"יצרנו את ה'צבא לשחרור הגולן'... אם המשטר בסוריה יבקש אנו מוכנים לפעול למען שחרור הגולן"

אחרי הניצחונות האחרונים יצרנו את ה'צבא לשחרור הגולן'. צבא זה עבר הכשרות ויש לו תכניות מדויקות. אם המשטר בסוריה יבקש אנו מוכנים לפעול למען שחרור הגולן [מידי ישראל] יחד עם בעלי בריתנו. לא נאפשר שמדינות ערביות ואסלאמיות יהיו קטנות יותר משטחה של ישראל...

צבא הגולן הורכב מכוחות מיוחדים שעברו הכשרה והם מצוידים. הם לא נכנסו לשום מלחמה ורק התעסקו בסיום מלחמות אזוריות. לכן יש צורך באישור ממשלת סוריה כדי שצבא הגולן יוכל להיות נוכח שם...

בעניין צבא גולן – אנו מכוחות אל-חשד אל-שעבי ולפני כן היינו ב[ציר] ההתנגדות. כל עוד קיים איום באזור הנשק לא יורד מכתפינו.

 

ישראל היא היסוד להשמדת עיראק. משטר זה ביצע צעדים להשמדת התשתיות והמדענים שלנו. בין אם עיראק תהיה ברשימה של [נשיא ארה"ב] טראמפ או לא, אנו מחשיבים את [ארה"ב] כתומכת בטרור באזור...

 

"אנו ממליצים לקואליציה האנטי תימנית... לא להתקדם לכיוון איראן שהיא מדינה מתקדמת וחזקה"

כלי תקשורת ערביים עצמו את עיניהם לגבי ההתרחשויות והרצח בתימן. הקואליציה האנטי תימנית נחלה תבוסות רבות. בנוסף, ההתנגדות המירה את הלוחמה ההגנתית בלוחמה התקפית. אנו ממליצים לקואליציה האנטי תימנית, שלא הצליחה להביס מדינה קטנה כמו תימן, לא להתקדם לכיוון איראן שהיא מדינה מתקדמת וחזקה..."[6]

 

 



[1] http:// al-aalem.com, 20.4.2015

[2]ו zamanalwsl.net, 19.8.2014; assakina.com, 26.3.2015

[3] http:// al-aalem.com, 20.4.2015

[4] alnujaba.com, 9.10.2014 

[5]   dana.ir, 25.3.2015; אבנא (איראן), 23.12.2014

[6] תסנים, (איראן), 8.3.2017