המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
התקפה ביומון אל-אח'באר על נציגת מזכ"ל האו"ם בלבנון, בשל התנגדותה לנשק החזבאללה
15/2/2017


התקפה ביומון אל-אח'באר על נציגת מזכ"ל האו"ם בלבנון, בשל התנגדותה לנשק החזבאללה

 

ב-11 בפברואר 2017 במהלך ריאיון לרשת CBC המצרית הגן נשיא לבנון, מישל עון, על קיומו של נשק בידי חזבאללה באמרו: "כל זמן שישנה אדמה [לבנונית] כבושה ע"י ישראל וכל זמן שהצבא [הלבנוני] אינו חזק דיו כדי להילחם בישראל, אנו חשים שנשק ההתנגדות חיוני להשלמת נשקו של הצבא." עון הוסיף כי "נשקו של חזבאללה, בהחלט אינו עומד בסתירה למדינה והוא חלק עיקרי בהגנה על לבנון."[1]

 

דבריו של עון עוררו ביקורת מצד נציגת מזכ"ל האו"ם בלבנון, סיגריד קאג, שצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אני מזכירה כי החלטת מועצת הביטחון 1701 חיונית ליציבותה ובטחונה של לבנון. ההחלטה קוראת לפרק את כל הקבוצות החמושות מנשקן. לא צריך להיות שום נשק מחוץ לשליטה של המדינה".[2] בהמשך אמרה קאג ליומון הלבנוני אל-נהאר כי דבריו של עון מדאיגים וכי  בכוונתה לקבוע עמו פגישה על מנת לדון בנושא.[3]

 

הציוץ של קאג בחשבון הטוויטר שלה


 

למחרת, ב-14.2.17 פרסם חסן עליק, בעל טור ביומון הלבנוני אל-אח'באר הידוע בתמיכתו בחזבאללה, מאמר תחת הכותרת "סיגריד קאג, שתקי!" בו תקף בחריפות את קאג על התנגדותה לנשקו של חזבאללה, דרש ממנה לשתוק ואף איחל לה: "מותי בכעסך". במאמרו טען עליק כי קאג, כיתר שגרירי המערב בלבנון, אינה מרוצה מכך שבראש המשטר בלבנון ניצב איש חזק בדמותו של מישל עון שמסרב להרכין ראשו בפניהם ואומר דברים כהווייתם. לדבריו, חזבאללה הפך ל"כוח אזורי עצום"  אשר מחזק מיום ליום את כוחו, מתחמש, מחזיק בידיו נשק שובר שוויון, פועל מדרום לליטני ומתעלם מקיומה של החלטת 1701 של מועצת הביטחון. לדבריו הלבנונים תומכים בהתעצמות כוחו של חזבאללה "ולא יהיו מרוצים מההתנגדות אם תשיג פחות מפצצת גרעין".

 

להלן תרגום קטעים נבחרים ממאמרו של עליק:[4]

 

"לבנון קוסמת לקונסולים. יש בה צבא של פוליטיקאים, של אנשים המייחלים להיות שרים או חברי פרלמנט, של אנשי עסקים, אנשי דת, אנשי תקשורת, אנשי מפתח בחברה, אינטלקטואלים ודומיהם הסוגדים לקונסולים [הזרים] ושואבים את כוחם רק מ[שירות] השגרירויות [הזרות הפועלות בלבנון]. דבר אינו תקף מבחינתם אלא אם כן יצא מטעם מעצמה [כלשהי]. אומרים כי השגריר הצרפתי לשעבר בבירות, ברנאר אמייה (Bernard Émié), שקע בדיכאון עמוק לאחר ש[הועבר מלבנון] ומונה לשגריר ארצו בתורכיה. [שכן,] בבירות, היה אמייה שותף של ג'פרי פלטמן [לשעבר שגריר ארה"ב בלבנון] ל'הינדוס' המשטר בבירות לאחר הנסיגה הסורית מלבנון [כדי שיפעל בהתאם לרצונם]. הוא היה אורח כבוד באין ספור אספות וסעודות חגיגיות. איש לא סתר את דבריו. הוא היה מעל לחוקה [הלבנונית], והשפעתו הייתה גדולה מהשפעת החוק. ההבדל בינו לבין כל נציב עליון ששלט בלבנון לפני שנת 1943 היה רק בסמכויות הכתובות. ואילו בתורכיה, הוא שגריר גרידא המייצג את האינטרסים של ארצו, ללא משרתים, ללא שיירות, ללא מחיאות כפיים שליוו את כניסתו לאספות. הוא אינו מקבל מתנות, אינו מוזמן [לאירועים], ואין פוליטיקאים המוכנים לעשות הכל כדי לקבל מ'כבודו' המלצה לשרבוב שמם ברשימת האנשים שארמון האליזה [בצרפת] יעניק להם עיטור כלשהו.

 

משקלו של השגריר האמריקאי בבירות עולה פי כמה וכמה על זה של שגריר צרפת. הוא אלוהים של רבים מהפוליטיקאים. כמו כן ההתייחסות אל שגריר בריטניה ואל נציג האיחוד האירופי היא כאל נביאים, לפחות. בשנים האחרונות נוסף לרשימת האנשים שסוגדים להם [בלבנון] גם שמו של נציג מזכ"ל האו"ם [בלבנון]. לאותו או"ם, שאין בכוחו לעשות דבר וחצי דבר בעולם, יש נציב עליון בלבנון שמתרוצץ מביתו של פוליטיקאי [לבנוני] אחד לאחר, ממיניסטריון למנהלה ומאגודה אחת לאחרת, מבלי שאיש יעצור בעדו... מכיוון שמדובר בלבנון, הופך נציג מזכ"ל האו"ם בה לנציב עליון, במלוא מובן המילה. סיגריד קאג מכהנת כעת בתפקיד זה. היא זו שהתרגזה מדבריו של הנשיא מישל עון שלשום [ב-11 בפברואר] אודות תפקידה של ההתנגדות [קרי, חזבאללה] בלבנון, והיא זו שהזכירה לנו את החלטה 1701 ואת כל דברי ההבל המוכרים בנוגע ל'פירוק הנשק של כל הקבוצות החמושות'.

 

הגברת הזו - אשר אינה מתייחסת לשום הפרה ישראלית של הריבונות הלבנונית ולא לכיבוש אזור ג'ורוד ערסאל בידי דאעש, שעובדת כפקידה בדרגה נמוכה מאוד בממשל האמריקאי ומתנגדת לחיזוק כוחו של הצבא הלבנוני - אמרה אתמול [ב-13 בפברואר] לאתר [היומון הלבנוני] 'אל-נהאר' כי דבריו של עון 'מדאיגים'. אח"כ היא הכחישה דרך LBCI [ערוץ חדשות לבנוני] כי הגיבה לדברי עון.

 

יש לומר את האמת: דבריו של עון אכן מדאיגים [מבחינתם]. [שכן], לראשונה מזה עשר שנים נתקלת הקהילה הבינלאומית בבכיר רשמי לבנוני, בדרג כזה, שאומר דברים כהווייתם...

 

אבל למען ההגינות, יש להודות לקאג על אומץ ליבה. אתמול היא לקחה על עצמה לדבר בשם עמיתיה האמריקאי, הבריטי, הצרפתי והאירופאי, שאינם מרוצים מעון ועמדותיו ומתנגדים לכל דבר שנושא בחובו ולו את האפשרות לבניית מדינה חזקה בלבנון. שכן, מה שמתאים להם הוא [שלבנון] תהיה אחוזה [פרטית] כנועה שזקוקה להגנתם, ותו לא.

 

גברת קאג, תודה לך על אומץ ליבך, אבל מותי בכעסך. ההתנגדות הלבנונית הפכה להיות כוח אזורי עצום. יכולותיה מתעצמות מדי יום, מבחינת חימוש, ציוד וכוח אדם וכן מבחינת נשק שובר שוויון [שיש ברשותה], הן מצפון לליטני והן מדרום לו. אשר להחלטה 1701- היא הדבר האחרון שאנו חושבים עליו. למעשה, אפשר להניח שאנשי ההתנגדות שחופרים את המבנים התת קרקעיים לטילים שכחו בכלל מקיומה [של החלטה1701] או שהם לא הטריחו עצמם לשמוע עליה בכלל. הדבר היחיד שמעניין אותם, כמגנים על ביטחון ארצנו, הוא להעצים את כוחה של ההתנגדות שלנו. לבנונים רבים לא יהיו מרוצים מההתנגדות אם תשיג פחות מפצצת גרעין.

 

גברת קאג, מדינה זו שונה לחלוטין ממה שאת חושבת. יש בה אנשים הסבורים שהיא מדינה עצמאית, ריבונית. ביניהם אדם היושב בראש השלטון והוא מישל עון.

 

גברת קאג, דברי יפה או שתקי."  

 

 



[1] אל-מסתקבל (לבנון), 12.2.2017

[3] אל-נהאר (לבנון), 13.2.2017

[4] אל-אח'באר (לבנון), 14.2.2017