יושב ראש הרשימה המשותפת אימן עודה: זהותנו הפלסטינית גוברת על אזרחותנו הישראלית; יש לנו אינטרס לאומי בסיום הכיבוש ובשיבת הפליטים
ב-20.11.2016 השתתף יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת אימן עודה, בכנס שערך המרכז הפלסטיני למחקרים מדיניים ואסטרטגיים, מסאראת, בעזה ובאל-בירה במקביל, תחת הכותרת "מציאות ואופקים במאבק הפלסטינים של 48", קרי ערביי ישראל. בכנס, שבו השתתפו עשרות פוליטיקאים, אקדמאים ופעילים חברתיים, התייחס עודה למשנתם הפוליטית של ערביי ישראל ואמר כי במקרה של סתירה בין זהותם הפלסטינית והערבית לבין אזרחותם הישראלית, זהותם הפלסטינית והערבית היא שגוברת, ולכן הם מעדיפים שלא לעבוד במשרדי ממשלה.
לדבריו, לערביי ישראל יש חובה לתמוך במאבק הפלסטיני ויש להם אינטרס לאומי בסיום הכיבוש, בהקמת מדינה פלסטינית ובשיבת הפליטים.
קודם לכן, בנאום שנשא עודה ב-10.11.2016 ברמאללה, לציון יום השנה למותו של יאסר ערפאת, הוא הסביר כי ערביי ישראל, הם ערבים פלסטיניים באופן מוחלט. מסרים אלה חזרו גם בנאום שנשא עודה בטקס הפתיחה של הוועידה השביעית של פת"ח ברמאללה ב-30.11.2016.
להלן תרגום עיקרי דבריו של עודה בכנס שערך ארגון מסאראת ועיקרי נאומו בטקס האזכרה לערפאת:
עודה באל-בירה: זהותנו הלאומית חזקה ממדינת ישראל ומהעם היהודי; עלינו לתמוך במאבק הפלסטיני
בדבריו בכנס מסאראת באל-בירה אמר עודה כי הפלסטינים שבתוך שטחי ישראל: "הם ערבים פלסטינים, והם חלק חי ופעיל מהאומה הערבית. זהותנו הלאומית יציבה יותר ממדינת ישראל ומהעם היהודי, והיא לא נמצאת תחת איום, למרות ניסיונותיו של הממסד הישראלי ליצור [זהות] מעוותת של ערבי ישראלי..."
עודה התייחס בדבריו לסתירה בין הזהות הפלסטינית לאזרחות הישראלית באמרו: "כאשר יש סתירה כזאת, הזהות [הפלסטינית] גוברת. לכן הפלסטינים שבתוך [שטחי ישראל] לא עובדים במשרדי הביטחון, החוץ, העלייה והקליטה, המשפטים וכו', כדי לשמור על זהותם הלאומית, וזאת למרות הפיתויים שמספקת העבודה במשרדים אלה, המהווים שליש מהמשרות [בסקטור הציבורי הישראלי]. אנו מעדיפים את האינטרס הלאומי על פני האינטרסים האישיים שלנו. איננו רוצים רק להישאר במולדת, אלא גם להשפיע על קבלת ההחלטות הפוליטיות כדי לקחת חלק בסיום הכיבוש...
סיום הכיבוש מצריך התנגדות לכובש. חובה עלינו לתמוך במאבק הפלסטיני, ולהשפיע על דעת הקהל של המדינה הכובשת, כדי שתתמוך בזכויות העם [הפלסטיני] אשר נמצא תחת כיבוש ושואף לחירות ולעצמאות... האינטרס [של ערביי ישראל] בסיום הכיבוש, בהקמת מדינה פלסטינית, בשיבת הפליטים ובשוויון לפלסטינים בתוך ישראל איננו נובע מההיבט המוסרי, אלא מההיבט הלאומי..."
בנאומו, קרא עודה ל"הקמת מסגרת תרבותית משותפת לחיזוק הזהות הלאומית, בהסכמת אש"פ". הוא ציין כי אש"פ אינו יכול לייצג את הפלסטינים שבתוך שטחי ישראל, וכי אלו מצדם אינם יכולים להיות חברים באש"פ או במועצתו הלאומית. לפיכך, הסביר עודה, "נדרשת חלוקה פונקציונאלית שתיקח בחשבון את ייחודיותם של הפלסטינים שבתוך [שטחי ישראל]. רעיון זה מצריך דיון ומחקר כדי ליישם אותו."
על פי הדיווח של ארגון מסאראת אודות השתתפותו של עודה בכנס, עודה "הבהיר כי נתניהו פועל להפיכת הסכסוך [הישראלי-פלסטיני] לדתי כדי לנהל את הסכסוך ולא כדי לפתור אותו, ובמטרה לשפר את השיח שלו עם המערב. שכן הנרטיב הדתי פשוט יותר מהנרטיב הפוליטי, משום שיש [בנרטיב הפוליטי] עם המצוי תחת כיבוש". על פי הדיווח באתר ארגון מסאראת עודה הוסיף כי "ישנם שלושה חוקים להם הפלסטינים שבתוך [שטחי ישראל, קרי ערביי ישראל] לא מצייתים – חוק הגיוס [לצה"ל], חוק הריסת הבתים וחוק הנכבה. אם חוק המואזין יאושר, לא נציית [גם] לו בשום אופן."[1]
עודה בכנס מסאראת לצד ראש המכון, האני אל-מצרי
עודה באזכרה ליאסר ערפאת: קיומה של מדינת פלסטין הוא הכרח היסטורי
באזכרה ליאסר ערפאת שהתקיימה הרמאללה אמר עודה: "אנו, הערבים הפלסטינים שנשארו במולדתנו למרות הנכבה ולמרות מדיניות הגירוש, ייחודנו בכך הוא שאנו אזרחים בישראל. ממשלת ישראל רוצה ליצור זהות ששמה 'ערבי ישראלי'. 'ערבי ישראלי' זה הוא ערבי במובן זה שהוא יודע את שפתו, מכיר את המועלקאת[2], מכיר את הניגודים בין [המשוררים מתקופת האסלאם הקדום] אל-פרזדק וג'ריר, ומכיר את התוכחה של [השליט המוסלמי] סיף אל-דולה כלפי [המשורר] אל-מותנבי – אבל אסור לו לדעת דבר על ההיסטוריה הפלסטינית שלו, או להזדהות עם המאבק של עמו. הוא ערבי מעוות, ואיננו פלסטיני. בו בזמן הוא [גם] ישראלי חסר, משום שבמדינת היהודים רק היהודי הוא ישראלי שלם. זו המשוואה שלהם. מנגד, המשוואה שלנו היא שאנו ערבים פלסטינים במלוא מובן המילה, הנאבקים בה בעת למען אזרחות מלאה...
יש לנו את המקום והייחוד שלנו, שבאמצעותם אנו רוצים לסייע לעמנו. ייחודנו הוא בכך שאנו מטילים את כובד משקלנו בשדה הקרב הפוליטי הישראלי. מי שמיטיב להבין יותר מכולם את הכוח הכמותי והאיכותי הזה הוא נתניהו. לכן הוא פועל כדי לשלול מאתנו את הלגיטימציה – במטרה שלא נוכל להשפיע. בשעה שאני נואם כאן הם עוקבים אחרי כל מילה [שלי] במטרה להסית, וכדי שנתניהו יצליח לצייר אותנו כאויבים וכמי שאין להם לגיטימיות לפעול בזירה הפוליטית בישראל...
אנחנו כאן כדי להרים על נס את דבקותו של הנשיא אבו מאזן בפתרון שתי המדינות, הנובעת מראייה נכונה של המציאות, ומעמדה מוסרית המוכנה להתפייסות למען פתרון צודק. אנו כאן כדי לומר שקיום מדינת פלסטין הוא הכרח היסטורי..."
עוד אמר עודה: אני מקפיד שלא להתערב בשום עניין פלסטיני הנוגע לאש"פ ולרש"פ, אך ישנו עניין שמתבקש מבחינה לאומית, ומסב לנו דאגה וכאב, והוא חוסר האחדות [בקרב הכוחות ופלגים הפלסטינים השונים] בהתמודדות עם הסכסוך הראשי – שהוא עם הכיבוש הנתעב. הכיבוש חל על פת"ח, על חמאס, על החזיתות [העממית והדמוקרטית] ועל מפלגת אל-שעב [גם יחד]. הכיבוש חל על הגדה המערבית ועל עזה. הכיבוש חל על העם הפלסטיני כולו... אנו מפצירים בעמנו לסיים את הפילוג ההרסני הזה, ולהשקיע מאמץ ביצירת חזון ואסטרטגיות מאוחדות ככל הניתן, שהדבר היחיד העומד לנגד עיניהן הוא ירושלים בירת המדינה הפלסטינית."[3]
עודה בוועידת פת"ח: לקיים את ועידת פת"ח הבאה במזרח ירושלים, בירת המדינה הפלסטינית
עודה נשא דברים גם בטקס הפתיחה של הוועידה השביעית של פת"ח ברמאללה, שהתקיים ב-30.11.2016. בנאומו, כינה עודה את תנועת פת"ח בין היתר בכינויים "פתח של ההקרבה העצומה" ו-"פת"ח של השהידים והאסירים". עודה קרא בשם מפלגת הרשימה המשותפת לאחדות לאומית פלסטינית, ולהתגברות על המחלוקות הפלסטיניות הפנימיות לטובת התרכזות בסכסוך המרכזי, שהוא עם הכיבוש הישראלי. עוד הסביר כי לערביי ישראל תפקיד בסיוע למאבק הפלסטינים הנמצאים תחת הכיבוש, ובהשפעה על דעת הקהל בישראל. בסיום דבריו ציטט עודה מדברי יאסר ערפאת וקרא לעריכת הוועידה הבאה של פת"ח בירושלים המזרחית, עת אמר: "כפי שאמר [ערפאת] הדגול, 'חושבים ש[המדינה הפלסטינית עודנה] רחוקה, ואילו אנו רואים שהיא קרובה'. הוועידה הבאה של פת"ח תהיה – ואנו נהיה בה אתכם – בירושלים המזרחית, בירת המדינה הפלסטינית."
נאומו של עודה עורר תרועות בקרב קהל הנוכחים, אשר חזרו והשמיעו את הסיסמה שטבע יאסר ערפאת "לירושלים הולכים – מיליונים של שהידים".[4]
קליפ ממרי TV עודה בטקס הפתיחה של הוועידה השביעית של פת"ח ברמאללה: