המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איראן מגיבה לניצחון טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב
17/11/2016

 

איראן מגיבה לניצחון טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב

 

מאת: א. סביון, א. ח'ראזי וא. כפאש

 

הקדמה

העמדה הרשמית של המשטר האיראני היא שאין אבחנה בין נשיא דמוקרטי לנשיא רפובליקני, שניהם יפעלו נגד איראן. עם זאת, ניתן לציין כמה מאפיינים לתגובות באיראן על בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב:

 

תגובות המשותפות לשני המחנות:

 

  1. הסיבה לניצחון טראמפ - מחאה על מדיניות הטבח האלימות והדיכוי מבית ומחוץ של הממשל האמריקאי למרות מאמציו האדירים של ממשל אובמה להוציא את איראן מבידודה הבינ"ל, הדוברים האיראנים משני המחנות, האידיאולוגי והפרגמטי, תוקפים אותו ואף שמחים לאידו.
  1. בחירת טראמפ טובה יותר לאיראן מאשר קלינטון – למרות העמדה הרשמית של אי העדפה בין המועמדים, היו שהסבירו כי בחירת טראמפ עדיפה מבחינת טהראן מכמה טעמים:

א.      טראמפ רוצה ביחסים טובים עם פוטין ולא ירצה להסתכסך עמו, ולפיכך, יש ציפייה באיראן שיותיר בידי פוטין את סוריה, בה שולטת איראן.

ב.      טראמפ אינו אהוד על מדינות העולם המערבי ויקשה עליו לגייס קואליציה בינ"ל נגד איראן, דבר שקלינטון היתה משיגה בקלות.

ג.      טראמפ יצטרך זמן לזיהוי ידידיו בקרב הרפובליקנים בקונגרס, בטרם יפעל נגד איראן.

ד.      טראמפ כאיש עסקים יתנהל בגישה עסקית כלפי איראן ופחות אידיאולוגית

 

תגובות במחנה הפרגמטי

  1. החשש מפני ביטול ה-JCPOA - נציגי הזרם הפרגמטי באיראן ובמיוחד מי שעמלו להשיג את ההסכם, בהם הנשיא רוחאני, שה"ח זריף ואנשי צוות המו"מ, מיהרו להדגיש כי על ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה ולקיים את ההסכם מול איראן, זאת בשל חששם שטראמפ יפעל לביטולו כפי שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו. אחרים הדגישו בזהירות ובתקווה, כי טראמפ כנשיא יהיה שונה מטראמפ של הקמפיין, כפי שהעיד, לדבריהם, נאום הניצחון שלו שהיה שקול ומתון.

 

תגובות במחנה האידאולוגי

  1. הפחתה בעוצמת האיומים כלפי ארה"ב – האידיאולוגים הסתפקו באיומים עמומים יחסית לעבר כלפי ארה"ב, בהם הבטחה לתגובה הולמת לצעדים אמריקאים אפשריים נגד איראן
  2. המלצות לטראמפ להתמקד בשיקום מבית ולא לפעול נגד איראן
  3. קריאה להיצמד לקו הרשמי של המשטר ולא להתבטא בגנות או בחיוב כלפי טראמפ

קריקטורה בסו"י האיראנית מהר: "המתמחה"[1]



הערכה:

נראה כי האליטה הפוליטית-צבאית בטהראן מעדיפה להתנהל מול נשיא גבר ולא אישה.[2] זאת ועוד, המנהיג העליון ח'אמנאי, בהתבטאות יוצאת דופן בנאום לקראת ציון יום כיבוש השגרירות האמריקאית (2.11), הסביר את הפופולריות של טראמפ בציבור האמריקאי בכך שהוא מדבר "בכנות."

 

בנוסף, נראה שטראמפ, בניגוד לקלינטון, נתפס בעיני ההנהגה האיראנית כדמות שאינה מחויבת לערכים דמוקרטיים או לז"א בשל התבטאויותיו בעבר בנושאי נשים ומיעוטים, כשליט דומיננטי שניתן להגיע עמו לשפה משותפת.

 

בהקשר זה חשוב להזכיר שדווקא מול ממשלים רפובליקנים שהפגינו כוח ונחישות, בחרה איראן לשתף פעולה. למשל, כאשר צבא ארה"ב פעל בעיראק ובאפגניסטן תחת ממשל ג'ורג' וו. בוש, שיתפה איראן פעולה עם צבא ארה"ב ואף הפסיקה מיוזמתה את העשרת האורניום בשל חששה מתקיפה אמריקאית; כך גם בתקופת הנשיא רייגן, יזם המשטר האיראני הדברות עם ארה"ב בפרשת הקונטראס.

דוגמא עכשווית לכך, היא הודעת מקור דיפלומטי איראני מיד לאחר בחירת טראמפ (9.11), שבכוונת איראן להוציא משטחה מים כבדים שברשותה מעבר לכמות שאושרה לה ב-JCPOA.  דו"ח סבא"א מראשית נובמבר 2016 התריע על קיומה של כמות עודפת, אולם איראן מיהרה להודיע על כוונתה לתקן את ההפרה רק לאחר שנודע על בחירת טראמפ.

 

אשר לאפשרות לביטול ה- JCPOA, יודגש כי טראמפ, אשר התבטא נגד ה-JCPOA בחריפות, אינו חייב  ליזום צעד של ביטול ההסכם. על מנת לבטל את ההסכם הוא יוכל לנקוט דרך אחרת, זאת ע"י יישום דקדקני של סעיפיו, ע"י הקפדה על קיום הסנקציות הראשוניות מטעם הקונגרס על הפרות ז"א ותמיכה בטרור מצד איראן, ע"י סנקציות נוספות למשל, בנושא הטילים הבליסטיים, נושא שממשל אובמה לא כלל בהסכם. יצוין כי בחודשים האחרונים פעל ממשל אובמה לסייע לאיראן בניגוד להסכם ותוך התעלמות מהסנקציות שהטיל הקונגרס על איראן.[3]

 

הקפדה על האמור לעיל עשויה להביא לגיבוש מערכת יחסים אחרת בין ארה"ב ואיראן המושתתת על שיתוף פעולה והבנות הדדיות עם הממשל האמריקאי שעד כה התייחסה אליו טהראן בבוז ובחוסר כבוד. כך ארע בעבר כאשר נבחר הנשיא רייגן, איראן שחררה את שבויי השגרירות האמריקאית בתוך חודש אחד לאחר שהחזיקה בהם כשנה ורבע בתקופת קרטר.  

 

חשוב יותר מעתיד ה-JCPOA ונושא בוער יותר הוא מה יעשה דונאלד טראמפ עם האימפריה הצבאית-פוליטית שאיראן מבססת במזה"ת – בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן, בעידוד ממשל אובמה שביקש לשנות את מאזן הכוח בין סונים לשיעים במזה"ת לטובת השיעים;[4]  כיצד יבחר לפעול מול הציר השיעי שמנהיגה טהראן כנגד הסונים המובלים ע"י סעודיה ותורכיה ומול שותפתה האסטרטגית של טהראן, רוסיה של פוטין.


קריקטורה בסו"י האיראנית מהר
[5]


 

להלן מקבץ תרגומי תגובות מהמערכת הפוליטית באיראן:

המחנה הפרגמטי:

שה"ח זריף אמר ברומניה עם היוודע דבר בחירת טראמפ לנשיא, כי "איננו מתערבים בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות. זו בחירה של העם האמריקאי. על כל מי שיהיה נשיא באמריקה להכיר את המציאות באזור ובעולם ולהתייחס אליה באופן מציאותי. אין בין איראן ואמריקה קשרים מדיניים, אך על אמריקה לבצע את שהתחייבה לו בהתחייבות הבינ"ל - ה-JCPOA, ביחד עם צדדים נוספים."[6]

 

דובר משה"ח האיראני, בהראם קאסמי, אמר כי "לעם האיראני ולרפובליקה האסלאמית של איראן יש זיכרון לא טוב ומר מהמדיניות והגישה הקודמות של אנשי הממשל באמריקה, מה שחשוב לאיראן ולעם האיראני ו[אנו] מתייחסים לזה כאבן בוחן, הוא אופן הפעילות והמדיניות של ממשל הבא באמריקה, לדברים אלה יש יותר חשיבות מאשר למדיניות והצהרות שלו [של טראמפ] בתעמולות הבחירות בתקופת המרוץ לבחירות.

 

הגורם העיקרי להחרפת האלימות, הקיצוניות וגירוי רגשות המוסלמים באזור הוא המדיניות של הממשלים הקודמים באמריקה והתערבותם בענייני מדינות האזור. המצב הלא יציב הנוכחי באזור המזה"ת, המפרץ הפרסי, מפרץ עדן, הים האדום האסטרטגיים, וכן האיומים הנובעים מהאלימות, הקיצוניות והפצת הגות סוטה, מסוכנות וטרור של קבוצות שונות כגון דאעש, אשר איראן נמצאת בקו חזית הלחימה בהן, מעידים שעל אמריקה לבחון מחדש את מדיניותה האזורית".[7]

 

הנשיא רוחאני הדגיש בישיבת הממשלה ב-9.11, כי ההסכם אינו ניתן לביטול. הוא אמר כי "פיקחותה של איראן בהסכם הגרעין הייתה בכך שאישרה את ה-JCPOA כהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם ולא כהסכם [בילטראלי] עם מדינה מסוימת או עם ממשל מסוים, לכן [ה-JCPOA] לא ישתנה על ידי החלטת ממשל מסוים... תוצאות הבחירות באמריקה לא ישפיעו על מדיניות איראן." רוחאני הוסיף כי "בשל מדיניות שגויה, מעמד אמריקה בחברה הבינ"ל ובדעת הקהל בעולם נחלש וכי הקרע ההולך וגובר עם החברה העולמית ואירופה, מסב יותר נזק למעמד זה...תוצאות הבחירות באמריקה מעידות על דאגה וחוסר יציבות פנימית בה והן יישארו לזמן רב. דרוש גם זמן רב עד שהמחלוקות והבעיות הפנימיות האלה יסתדרו.

 

אמריקה היום כבר אינה יכולה לנצל עוד בשום פנים את האיראנופוביה כדי ליצור קואליציה עולמית נגדה. מדיניות איראן מבוססת על שת"פ בונה עם העולם, על שבירת סנקציות הגרעין, על קשרים כלכליים עם כל העולם וכעת, [המדיניות הזו] הולכת וצומחת וכבר לא ניתן להחזירה."[8]

 

האינטלקטואל הרפורמיסטי, פרופ' צאדק זיבאכלאם,  הסביר ב-10.11.2016 מדוע המחנה האידיאולוגי מעדיף את טראמפ על קלינטון: "אחרי הבחירות באמריקה, ודאי שאותם זרמים העוינים את אמריקה ואותם אלה באיראן המתעקשים על העוינות עם אמריקה [כלומר המחנה האידיאולוגי], שמחים וצוהלים מאוד, כי עם כניסת טראמפ לבית הלבן לא יהיו יותר סיכויים להסיר את המתיחות בין איראן לאמריקה או ליצור קירבה [ביניהן]... הקיצוניים ינצלו את עמדותיו של טראמפ ויאמרו למתונים: 'ראיתם כמה טעיתם בחשיבה שלכם? ראיתם שצדקנו ושלא ניתן בשום פנים לסמוך על אמריקה? הסתכלו על עמדות טראמפ נגד איראן, ראיתם שאמרנו שאין ללכת שולל אחר אמריקה ושאין לייחס רצינות לחיוכה הידידותי?'

 

לא יארך זמן רב עד שרבים באיראן יחפשו בנרות את הימים בהם עמד אובמה בראש בית הלבן וג'ון קרי ניהל את משרד החוץ האמריקאי, [כי] אז יבינו איזה ימים טובים היו ושניתן היה להגיע להבנה עם אמריקה ולהתקדם לכיוון הסרת המתיחות. אך הפסדנו את הזדמנות פז הזו.

 

גם הרוסים שמחים מאוד שגורם קיצוני עומד בראש הבית הלבן, כי הרוסים מאמינים שניתן להסתדר עם הקיצוניים, אך לא עם הדמוקרטים. הם מאמינים שניתן להסתדר עם רייגן, טראמפ וג'ורג' בוש, אך תמיד היה קשה להסתדר עם הדמוקרטים. לכן בדומה לקיצוניים שלנו, הרוסים מאוד שמחים שטראמפ נבחר לנשיא. אך זרמים מתונים, ליברלים, התומכים בזכויות אדם וכו' באירופה, לא מקדמים בברכה את ניצחונו של טראמפ".[9]

 

האתר הפרגמטי עצר-י איראן טען ב-10.11.2016, בתגובה לדברי זיבאכלאם, שטראמפ יהיה חיובי מבחינת איראן, בניגוד לאובמה וקלינטון: "רבים מאמינים שניצחונו של טראמפ יסב לאיראן נזק ושאיראן תיתקל בבעיות רבות בתקופת פוסט אובמה, אך במאמר זה צוין כי לא רק שניצחון טראמפ לא יזיק לאיראן, אלא גם יועיל.

בניגוד לאובמה וקלינטון, טראמפ נוטה יותר [להתעסק] בנושאי פנים ולא כל כך רוצה להעסיק עצמו בנושאי חוץ ומשברים אזוריים. בנאומיו, טראמפ אמר מפורשות שהוא מתנגד לתקיפה בעיראק ואפגניסטן ומעדיף לא להעסיק את אמריקה בבעיות של מדינות אחרות. אובמה וקלינטון מאוד רצו ליצור הגמוניה אזורית וחוץ אזורית. אך בגלל שאמריקה נחלשה מבחינה פנימית, טראמפ רוצה לשפר את מצבה הפנימי ולכן ניתן לומר כי הוא לא אוהב להתעסק עם איראן ואזור המזה"ת.

 

המתנגדים החשובים ביותר לטראמפ הן הממשלות האירופיות. האירופאים בכלל לא רצו שטראמפ יגיע לשלטון. אך כעת זו המציאות וניתן לומר שעם הגעת טראמפ, נפערה תהום עמוקה בין אירופה ואמריקה. לנשיאים שקדמו לטראמפ היה כוח מנהיגות עולמית כי העולם ובמיוחד אירופה הכירו בהם כמנהיגי העולם. אך היום, אפילו האליטה באמריקה לא מכירה בטראמפ כבעל העוצמה העולמית, כל שכן המדינות האירופיות. זה יגרום לכך שטראמפ לא יצליח ליצור קואליציית בינ"ל נגד איראן או נגד המדינות המתנגדות לאמריקה.

ודאי, שאירופה בתקופת טראמפ תשתדל להתעסק באינטרסים שלה וכבר לא תתאמץ למען האינטרסים של אמריקה. זו ההזדמנות הטובה ביותר עבור איראן לנצל את הפער האפשרי בין אירופה ואמריקה. האירופאים הביעו התעניינות בשת"פ כלכלי ומדיני עם איראן ובשנים אלה אמריקה הייתה המכשול היחידי לכך. איראן יכולה, בתקופת טראמפ, לחזק את קשריה עם אירופה.

 

טראמפ הוא עסקן כלכלי ועבורו המדיניות נקבעת לפי הרווח הכלכלי. מי שמחפש רווח כלכלי אף פעם לא מביע התעניינות במלחמה ובמשברים מדיניים, דברים שיכולים ליצור פניקה עבור השוק אלא אם כן, המלחמה תועיל לאינטרסים הכלכליים שלו.

 

אמריקה של תקופת טראמפ תהיה אמריקה שהעניינים השוליים והרעש יהיו במוקד. זו ההזדמנות הטובה ביותר עבור איראן לקדם את מדיניותה בזירה האזורית והעולמית. ה-JCPOA בתקופת טראמפ יכול להיות ה-JCPOA של איראן ואירופה. אמריקה,  בשל הנשיא האמריקאי הג'ינג'י, תתרחק לאט לאט מה-JCPOA עם איראן. כמובן שיש להבהיר ששום דבר לא וודאי ולא ניתן לחיזוי, במיוחד דמותו של טראמפ, לכן על העולם ועל איראן להסתכל בזהירות על נשיא ה-45 של אמריקה."[10] 

 

גם המומחה ליחב"ל בעל התואר מאונ' לואיזיאנה, פואז איזדי, טען כי היתרון הגדול בבחירת טראמפ לנשיא מבחינת איראן, הוא שתהיה לו בעיה לגייס מדינות אחרות במערכת הבינ"ל נגד איראן בניגוד לקלינטון שהיתה יכולה לעשות זאת בקלות. זאת ועוד, איזאדי אמר כי גם טראמפ יפעל נגד איראן בקונגרס, כפי שקלינטון היתה עושה, אלא שבקונגרס הבעיה שלו היא שייקח לו זמן לאתר את הפוליטיקאים שלו, בניגוד לקלינטון שהיתה זוכה בקלות לתמיכה במהלכיה.[11]

 

המחנה האידיאולוגי

מ"מ יו"ר המג'לס, עלי מטהרי, אבחן כי "יהיו הבדלים בעמדות של טראמפ במרוץ הבחירות לבין היותו נשיא. בהתייחס לעמדות שנקט בתעמולת הבחירות, אני מסכם ואומר שנשיאותו של טראמפ תועיל לאיראן יותר מאשר נשיאותה של קלינטון, כי הדמוקרטים, מתקדמים [במטרותיהם] בתכנון מדויק יותר ו'חותכים את הראש בצמר גפן'.

 

לטראמפ יש יותר הגינות ויש לו עמדות טובות ביחס לסוריה. בנוסף, אין לו דעה טובה על סעודיה והוא רוצה בקשרים טובים עם רוסיה. אני סבור שהתנגדותו של טראמפ ל-JCPOA מועילה לאיראן. בפועל, הם לא יכולים לעשות כלום. בסיכומו של דבר, אני חושב שנשיאותו של טראמפ תועיל לאיראן."[12]

 

בלגלוג על הדמוקרטיה המערבית הגדיר היומון כיהאן בעמוד השער שלו ב-10.11.16, את ניצחון טראמפ  כ"ניצחון נוסף של הדמוקרטיה הליברלית: ניצחון המשוגע על השקרנית."[13] מאמר המערכת של כיהאן  באותו יום, הסביר כי "הלבנים שבחרו בטראמפ, משום שלרוב הם משכילים ואינם מהמעמד העשיר [במקור], הם  בעלי מוכנות רבה להסתכסך עם מיעוטים גזעיים. אתמול [9.11], מיד לאחר נצחונו של טראמפ, הצעירים התומכים בו [התקהלו] באחת ממדינות אמריקה וקראו סיסמאות בגנות השחורים והמוסלמים. המצב הפנימי באמריקה אינו טוב כל כך ואירועים יומיומיים, בדומה למה שקרה בפרגוסן, מונעים מהאזרחים ביטחון. תקופת טראמפ יכולה להיות כל דבר חוץ מתקופת ריפוי הפצעים שנוצרו כתוצאה מאפליה גזעית...

 

אמריקה של טראמפ לא תהיה בשום פנים ואופן אמריקה חדשה בעלת יכולות חדשות ולכן הצהרותיו האנטי איראניות לא יבוצעו. מה שברור הוא שבמצב הנוכחי רוב הרפובליקנים בקונגרס ובסנאט הנוכחיים רוצים בהפחתת הסכסוכים החוץ אזוריים של אמריקה, והם יזנחו את מדיניותו הפזיזה של אובמה [שביקש] לפתור את תיקי [המשברים] של המזרח התיכון.

 

טראמפ אינו יכול להפיח אנרגיה חדשה בצבא העייף של אמריקה וגם באזור אין כוחות שיצליחו להחליף באופן רציני את הכוחות המתערבים [בשם] אמריקה [הכוונה לארגוני המורדים]. כלומר, בתקופת טראמפ תהיה ירידה במלחמות של אלה שנלחמים בשם אמריקה.

 

נקודה מעניינת בבחירות באמריקה, הייתה מתן אשראי לרוסיה [כמדינה משפיעה] ... כעת מדברים על השפעתה של רוסיה על הבחירות באמריקה. לא רק שדונלד טראמפ אינו מכחיש את ההאשמות בעניין תלותו ברוסיה, אלא שהצהרותיו [במערכת הבחירות] על שת"פ בין אמריקה לרוסיה גרפו קולות. הוא אמר שאם ינצח, הוא יחשיב את קרים כחלק מהשלטון הרוסי".[14]

 

רמטכ"ל הכוחות המזויינים, מוחמד חוסין באקרי אמר ב-10.11.16,  כי "בעניין דברי הנשיא הנבחר באמריקה והצהרותיו בתקופת קמפיין הבחירות - אותו איש שזה עתה הגיע לשלטון התרברב יותר מדי. אני מציע לו: 'הירגע, ושאל את מפקד הצי והמפקדים באותם ימים לאיזה מצב הגיעו כוחותיך שהיו על הסירה' [תקרית הצי בינואר 2016]. לאיים על איראן במצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי, זו בדיחה. עוצמה זו הקיימת [בחיל] הים, קיימת גם במשה"מ [בזרועות] היבשה, האוויר, ההגנה הסבילה וכוחות קודס".[15]

 

ראש ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, עלאאלדין בורוג'רדי, אמר ב-9.11.2016, כי "ניצחון טראמפ מראה את תגובת העם האמריקאי נוכח מדיניות חרחור המלחמה [של ארה"ב] אשר גרמה לכך שאלפי אמריקאים קיפחו את חייהם ומאות מיליוני דולרים של ההון האמריקאי בוזבזו לריק... נראה שדעת הקהל באמריקה מצפה שיתייחסו לבעיות העם...יש להמתין ולראות איזו מדיניות ינקוט טראמפ באשר לאזור ולעולם האסלאם...

 

בעניין ביצוע ה-JCPOA - יש הבדל בין טראמפ של תקופת הבחירות לטראמפ המכהן כנשיא. טבעי הדבר שכאשר נבחר מישהו לנשיא אמריקה, עליו להתמקם במסגרת החוקים והקשרים הבינ"ל וכן הוא מחויב לבצעם, בכללם [הסכם] ה-JCPOA. כל צעד וכל פעולה שינקוט [טראמפ] ייתקלו בתגובה [איראנית] הולמת.

 

אם טראמפ רוצה להתנהג לפי דעותיו בתקופת הבחירות, עליו להפסיק את שתה"פ של אמריקה עם סעודיה בעניין הטבח המרושע בעם התימני, כי סעודיה לא יכולה להטביע בדם ובעפר עשרות אלפי תימנים נדכאים, ללא תמיכת אמריקה. על טראמפ, לעצור, לכל הפחות, את משלוח הנשק לסעודיה."[16]

 

היועץ הבכיר לנציג ח'אמנאי במשה"מ, ידאללה ג'ואני, הצביע על כך שניצחון טראמפ היה שונה ממערכות בחירות אחרות והוא קשור לתנאים בתוך אמריקה. "למרות שטראמפ עצמו נחשב סוחר והוא בעל הון רב, בתעמולת הבחירות הוא הגן על העניים, על השחורים ועל המעמד הנמוך ואתגר את המדיניות המפלה  והמושחתת של הבית הלבן. לכן המסר שלו זכה לאהדת הציבור." ג'ואני הוסיף, כי לא סביר שכניסת טראמפ לבית הלבן תשנה באורח קיצוני את מדיניות אמריקה. "לא טראמפ, לא קלינטון ולא אף אחד אחר יכולים להציל את אמריקה אשר כוחה הולך ודועך והיא מגיעה לסוף דרכה כמעצמת על וכאימפריה... עוינות אמריקה למהפכה האסלאמית, למשטר האסלאמי ולאומה האיראנית נעוצה באופיו היהיר של המשטר הפוליטי באמריקה, לכן אין הבדל בין הדמוקרטים לרפובליקנים... ככל  שעוינות האויב נראית יותר, יהיה קל יותר להתמודד מולה. על פי הניסיון, ב-37 השנים האחרונות עוינות הרפובליקנים נגד המהפכה האסלאמית והאומה האיראנית, היתה גלויה יותר".[17]

 

גם דובר הוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ של המג'לס, חוסין נקוי חוסיני, קבע, ב-9.11.16, כי טראמפ ניצח כי האמריקאים "לא היו מרוצים משליטיהם." מדיניות החוץ האמריקאית, אמר, "קבועה ומבוססת על התערבות, תוקפנות, שליטה, גזל ועריפת ראשי האומות. הדמוקרטים בוזזים ועורפים ראשים בצמר גפן בעוד הרפובליקנים [עושים זאת] בסכין ובאכזריות." ביחס ל-JCPOA, אמר, כי "לטראמפ יש רק שתי ברירות – או להתנהל בתוך מסגרת ההסכם מפני שזה אינו הסכם עם אמריקה [בלבד]. [האפשרות השנייה היא] אם האמריקאים יקרעו את ההסכם איראן תהיה מוכנה לשרוף אותו, כמו שאמר המנהיג [ח'אמנאי]."[18]

 

חבר מועצת המומחים ודרשן התפילות של ימי שישי בטהראן, איתאללה אחמד ח'אתמי, גער בדרשה המרכזית של המשטר בטהראן ב-11.11.2016 במי שהביע תמיכה בטראמפ בניגוד לקו הרשמי של המשטר, ויעץ לטראמפ להתמקד בענייני ארה"ב ולא לחפש הרפתקאות מעבר לים:  "לפני הבחירות [בארה"ב] מדיניותה של איראן הייתה הגיונית וניטרלית [כלפי המועמדים], כי המשטר שלנו אמר שבתחום זה 'כולם אותו הדבר', הם מקבלים הוראות] לציות ממקום אחר, כלומר הם משרתי המשטר הציוני. אך חלק מבעלי האתרים והעיתונים פעלו באופן מוטה ואף לפני הבחירות קידמו בברכה את ניצחונו של מועמד מסוים. זאת לא הייתה עמדה חכמה ועדיף שהיה גם הם היו דבקים במדיניות המשטר...

 

המועמד שנבחר לנשיאות באמריקה אמר כי 'מדינתנו זקוקה לכבישים, מנהרות ובתי חולים חדשים, אך אין לנו הכסף הדרוש לכך.' לאן הולך כסף המסים? הם מבוזבזים על טבח. אני רוצה להטיף מוסר לנשיא החדש של אמריקה שזה עתה הגיע לשלטון: אם תמשיך את דרכם של קודמיך, היה בטוח שגורלך יהיה כגורלם. היו להם כמה מאפיינים, אל לך לחזור על טעויותיהם.

 

על הנשיא הנבחר באמריקה לדעת שהאומה איראנית התישה את נשיאיה הקודמים של אמריקה... אתה כינית את העם האיראני טרוריסט. אם יש בך מעט מעט הגינות ואומץ, עליך להתנצל בפניו.

 

עליך להיזהר כי משחק עם האומה האיראנית דומה למשחק בזנב האריה. אני מקווה שדברים אלה יגיעו לאוזניך. עליך לדעת שלאיראן יש אופי אחד וסיסמא אחד. אופיינו הוא להתנגד עד האדם האחרון ועד הנשימה האחרונה וסיסמתנו היא סיסמת האמאם חוסין שאמר 'שפלות ובזיון רחוקים מאיתנו'.

 

אני תקווה שהנשיא החדש של אמריקה יקבל שכל ויקיים את דבריו ש'אינו רוצה להיות [ביחסים] מתוחים עם שום מדינה' ואם הוא לא יישם זאת, הוא יכיר את העם האיראני ולא יסטה מהדרך".[19] 

 

גם יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני קרא ב-13.11.16 לשמור על איפוק. לדבריו,  "הניתוחים והבעת הדעה ביחס לנשיא האמריקאי הנבחר צריכים להיות בשלים יותר ויש להימנע מהבעת דעה פזיזה ושפיטה מוקדמת. יש להמתין ולאפשר למנגנון הדיפלומטי של [איראן] לנקוט עמדה ברורה."[20]

 



[1] מהר (איראן), 16.11.2016

 [2]בין היתר בשל העדפת ההנהגה הפוליטית והתרבותית של איראן, המדירה כאידיאולוגיה נשים מתפקידי מפתח, שלא להתנהל מול אישה שפעלה בעבר באופן ברור נגד איראן.

[3] עפ"י דיווחים בתקשורת המערבית פועל ממשל אובמה ובמיוחד מזכיר המדינה קרי ללחוץ על בנקים וחברות אירופאיים להשקיע באיראן, למרות הסנקציות של הקונגרס. ראו למשל:

http://www.state.gov/secretary/remarks/2016/04/256536.htm

http://www.state.gov/secretary/remarks/2016/05/257116.htm

http://www.wsj.com/articles/kerrys-peculiar-message-about-iran-for-european-banks-1463093348

http://finance.yahoo.com/news/uk-working-resolve-banking-concerns-093933912.html

https://www.bloomberg.com/view/articles/2016-10-26/clinton-s-allies-promise-a-tougher-line-on-iran

[4] גם הנסיך הסעודי, תורכי אל-פיצל, טען כי טראמפ אינו צריך לבטל את ההסכם אלא להתמקד בבלימת איראן "שפועלת לערעור" המזה"ת, רויטרס, 11.11.2016

[5] מהר (איראן), 16.11.2016

[6] תסנים (איראן), 9.11.2016 גם דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן וחבר צוות המו"מ, בהרוז כמאלוונדי, אמר כי "איראן מוכנה לכל ההתפתחויות. איראן מנסה להמשיך ליישם את ה-JCPOA" ויש לה תכניות לטווח ארוך. תסנים (איראן), 9.11.2016

[7] איסנא (איראן), 9.11.2016

[8] איסנא (איראן), 9.11.2016

[9] עצר-י איראן (איראן), 10.11.2016

[10] עצר-י איראן (איראן), 10.11.2016

[11] תסנים (איראן), 9.11.2016

[12] איסנא (איראן), 9.11.2016

[13] כיהאן (איראן), 10.11.2016

[14] כיהאן (איראן), 10.11.2016

[15]  תסנים (איראן), 10.11.2016

[16] איסנא (איראן), 9.11.2016

[17] ג'ואן (איראן), 10.11.2016

[18] ג'ואן (איראן), 9.11.2016

[19] פארס (איראן), 11.11.2016

[20] איסנא (איראן), 13.11.2016