המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר ביומון לבנוני מקורב לחזבאללה תוקף את שגרירת ארה"ב החדשה בלבנון
21/7/2016


מאמר ביומון לבנוני מקורב לחזבאללה תוקף את שגרירת ארה"ב החדשה בלבנון:

 מדברת בחוצפה ויוהרה והניפה את המקל עוד לפני שהגיעה הנה

 

כשבוע לאחר הגעתה של השגרירה האמריקאית החדשה לבירות, אליזבט ריצ'ארד, פרסם היומון הלבנוני אל-אח'באר הידוע בתמיכתו בארגון חזבאללה, מאמר ביקורתי מאוד נגדה. המאמר, פרי עטו של הכותב סבאח איוב, שפורסם ב-18 ביולי 2016, תקף בחריפות את ריצ'ארד ולעג לה בעקבות דברים שאמרה במהלך שימוע שנערך לה בקונגרס טרם הגעתה ללבנון, בהם טענה כי חזבאללה הוא מקור בעיותיה הכלכליות, הביטחוניות והפוליטיות של לבנון ומהווה איום על המדינה, וכן דיברה על הצורך לפגוע בחזבאללה  וברשת הפיננסית שלו. במאמר נטען כי ריצ'ארד דיברה בשימוע "בחוצפה האמריקאית המוכרת"; שהיא "הניפה את המקל בפני המדינה הלבנונית עוד לפני שכף רגלה דרכה בה" וכי "היוהרה שלה הגיעה לכדי כך שהיא מדברת בשמם של הלבנונים". המאמר לא חוסך ביקורתו גם מן המשטר הלבנוני, שלדבריו אינו נוקף אצבע נגד דיפלומטית המצהירה בגלוי כי תאבק מתוך לבנון נגד חזבאללה.

 

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שעיתון המקורב לחזבאללה יוצא נגד שגרירת ארה"ב בלבנון. בשנת 2009 פרסם טלאל סלמאן הבעלים של היומון הלבנוני אל-ספיר, מאמר ביקורת חריף נגד שגרירת ארה"ב בלבנון דאז, מישל סיסון והאשימה בהתערבות בענייני לבנון, בהסתה למלחמת אחים ובהצהרות פרובוקטיביות.[1]

 

להלן תרגום קטעים מהמאמר באל-אח'באר:[2]

 

"אליזבט ריצ'ארד (בת ה-56) נראית כמי שנלהבת לעבוד בלבנון, שם החלה את עבודתה בשבוע שעבר. בסרטון המצולם [שהפיצה] השגרירות האמריקנית, היא אמרה: 'אני משתוקקת להכיר את העושר הטבעי והתרבותי של לבנון'... השגרירה האמריקנית החדשה, שביקרה [בעבר] ב'ארץ הארזים' בשנת 2007 במסגרת יוזמה אמריקנית לאימון כוחות ביטחון הפנים וחימושם, נראית החלטית במסר הראשון שלה לעם הלבנוני, באומרה: 'בשעה שלבנון פועלת לשמור על בטחונה ולבנות את מוסדות המדינה החזקים ... העם האמריקני ימשיך להתייצב לצדכם'. [זוהי] שפה דיפלומטית יפה המסתירה את הכוונות של השגרירה האמריקנית שאינן נסתרות [מאיתנו], במיוחד בכל הנוגע לתפיסה שלה [למילים] 'שמירה על הביטחון' ו'מוסדות המדינה החזקים'.

 

[אולם] ריצ'ארד הייתה הרבה יותר ברורה לפני מספר חודשים בשימוע שלה בפני הקונגרס, לאחר שהגישה את מועמדותה לתפקיד,  שם הכריזה המשפטנית [ריצ'ארד] על האג'נדה המעשית שלה... והבטיחה שתפעל לפתור את כל 'האתגרים העיקריים' של לבנון! איך? התמונה ברורה מאוד לריצ'ארד, שכן [מבחינתה] ישנו גורם אחד לכל הסבל  הכלכלי, הביטחוני והפוליטי של  הלבנונים כיום: ההתנגדות [קרי, חזבאללה].

 

בתחום הכלכלי, ריצ'ארד חשפה משוואת קסם למשבר בלבנון באומרה [במהלך השימוע]: 'מטרתנו היא לפרק את הרשת הפיננסית הבינלאומית של חזבאללה[3] ולתמוך במוסדות הלבנונים ובעם הלבנוני, דבר שיתרום במישרין לקידום השגשוג הכלכלי בלבנון'. כיצד תוביל הפגיעה במימון הבינלאומי של ההתנגדות להתאוששות הכלכלה במדינה?! ריצ'ארד לא הסבירה זאת בשימוע שלה, והיא לא נדרשה לעשות זאת בארצה. כמו כן, המדינה הלבנונית – הממשלה או הסגל הדיפלומטי - לא עשו דבר כדי לדרוש תשובה על כך שדיפלומטית מצהירה בגלוי שהיא תיאבק מתוך לבנון נגד אחת המפלגות הלבנוניות המיוצגות בפרלמנט והמשתתפות בממשלה! איש לא העז לדרוש או אפילו להציג שאלה בנוגע לדברי השגרירה. ריצ'ארד אמרה בטון של מישהו המנהל את ענייניה של לבנון ובחוצפה האמריקאית המוכרת, שהיא תעשה מאמצים 'שחזבאללה לא יחדור למגזר הפיננסי הלבנוני', כיוון שהדבר 'לטובת לבנון וארה"ב'. השגרירה החדשה הניפה את המקל בפני המדינה הלבנונית עוד לפני שכף רגלה דרכה בארץ המארחת, וזאת מבלי שאף אחד מהבכירים הזדעזע מכך. 

 

גם בתחום הביטחוני, לריצ'ארד יש פילוסופיה פרטית משלה. ישראל, כמובן, נעדרה מכל דבריה אודות האיומים הביטחוניים האופפים את לבנון, והיא דיברה על האיום של דאעש ו[ג'בהת] אל-נוצרה. ואולם השגרירה נראית רגועה נוכח האיום של שני הארגונים שיצאו מהרחם של אל-קאעדה, והיא משוכנעת כי לשותפות בין ארה"ב ובין כוחות הביטחון הלבנונים ... היה תפקיד מכריע בשמירה על בטחון לבנון מפני איומים אלה. ולכן הלבנונים אינם צריכים לחשוש מדאעש וג'בהת אל-נוצרה. אם כך,  מהו האיום הראשון האופף את המדינה על פי ראות עיניה של ריצ'ארד? התשובה: חזבאללה. 'פעילות חזבאללה בסוריה יוצרת אתגרים ביטחוניים רציניים ללבנון', אמרה השגרירה, שהבטיחה לתמוך בצבא לבנון בשל היותו 'המגן הלגיטימי היחיד על לבנון'.

 

'האתגר העיקרי' השלישי [אחרי הכלכלי והביטחוני] ממנו סובלים הלבנונים, כדברי ריצ'ארד, הוא הוואקום הפוליטי [כלומר: אי בחירת נשיא] והפגיעה בעצמאותה של לבנון וריבונותה. [לדבריה], היא תפעל כדי לפתור גם עניינים אלה והפעם תוך שיתוף פעולה עם 'הקולות [בתוך לבנון] הקוראים למתינות והתקדמות'. [אולם] נגד מי? ריצ'ארד הבהירה: נגד חזבאללה שעדיין מתערב בסוריה ללא הסכמת הלבנונים. ובכן היוהרה של השגרירה החדשה הגיעה לכדי כך שהיא מדברת בשמם של הלבנונים ואינה מוצאת לנכון להיעזר במספרים, ולו שקריים, כדי להוכיח את צדקת טענתה  בנוגע למידת הסכמתם או סירובם של הלבנונים למעורבות חזבאללה בסוריה. בקיצור, כדברי ריצ'ארד לחברי הקונגרס: חזבאללה הלך [להילחם] בסוריה חרף רצונם של רוב הלבנונים, ודבר זה פוגע בריבונות לבנון ועצמאותה.

 

בדרך כלל הדיפלומטים המערביים לוקים בחוסר יכולת להבין את מהלך העניינים בלבנון ואת מורכבות מבנה החברה, המשטר, הכלכלה והפוליטיקה שלה. [אולם] ריצ'ארד כנראה אינה לוקה בכך, שכן, דעתה ברורה ומטרתה ברורה והיא אחת: לפגוע בהתנגדות הלבנונית [קרי: חזבאללה], במפלגה, באנשיה ובכספיה, וזאת בכל האמצעים האפשריים.

 

בתפקידה הרשמי האחרון טרם מונתה לאפוטרופסית על הלבנונים, כיהנה ריצ'ארד כעוזרת סגן שר החוץ לתיאום בלשכה לענייני המזרח הקרוב שבמשרד החוץ. בשימוע שלה בפני הקונגרס ביולי שנת 2015, היא התרברבה בהישגי משרד החוץ ומנתה את הפרויקטים עליהם פיקחה בעצמה, כמו: הקמת אזורי תעשייה ופיתוחם, יצירת הזדמנויות עבודה, הנעת הייצוא במצרים, ירדן וישראל,  השגת הסכם בין ג'רנל מוטורס [כך במקור. הכוונה לג'נרל אלקטריק] למצרים להבטחת כמות גדולה של חשמל למצרים, הקמת פסי רכבת באלג'יריה, קניית טונות מהאורז העיראקי [כך במקור. הכוונה לעידוד עיראק לקנות אורז מארה"ב], עידוד השקעות במדינות המפרץ, תמיכה ביוזמות של צעירים, שיתוף פעולה רפואי עם ישראל ואיחוד האמירויות. רוב מדינות המזה"ת וצפון אפריקה נכללות ב[רשימת] ההישגים של ריצ'ארד ומשרד החוץ שלה בשנה שעברה, אך לבנון לא. והנה היא באה היום אל המדינה הכי חסרת אונים באזור כשבידיה יש רק  תכנית פוליטית אחת - ולא תכנית לפיתוח - וכן הבטחות לחימוש ומקל מונף!".