המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון קטרי: 4 מדינות ערביות תמכו במועמדות ישראל לראשות ועדת המשפט של האו"ם
14/6/2016

 

אל-קדס אל-ערבי: לפחות ארבע מדינות ערביות תמכו במועמדות ישראל לראשות ועדת המשפט של האו"ם

 

ב-13.6.2016 נבחר לראשונה שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, לראשות ועדת המשפט, אחת משש הוועדות הקבועות של האו"ם. זאת חרף התנגדות מצד קבוצת מדינות ערב וקבוצת מדינות האסלאם. ואולם, היומון הקטרי היוצא לאור בלונדון, אל-קדס אל-ערבי, שדיווח על מאמצי מדינות ערב והאסלאם לסכל את הבחירה בנציג הישראלי, טען כי לפחות ארבע מדינות ערביות, בלא שציין את שמן, תמכו במועמדותו של דנון, וכהוכחה לכך הציג את הודעתו של דנון בתום ההצבעה, בה נמנע מכל ביקורת על מדינות ערב.

 

מדינות הערביות והאסלאמיות התנגדו למועמדותה של ישראל ופעלו לסכלה

היומון דיווח: "למרות התנגדות הקבוצה הערבית בשמה דיבר הנציג הקבוע של תימן, ח'אלד אל-ימאני, והקבוצה האסלאמית בשמה דיבר הנציג הקבוע של כווית, מנצור אל-עתיבי, העצרת הכללית של האו"ם בחרה היום את ישראל לעמוד בראש הוועדה השישית, ועדת המשפט, אחת משש הוועדות החשובות של העצרת הכללית. מדינות מערב אירופה ומדינות אחרות הציגו את מועמדותה של ישראל לתפקיד זה, לראשונה בהיסטוריה של האו"ם.

 

שגריר כווית באו"ם, ששימש כנציג ארגון מדינות שיתוף הפעולה האסלאמי, אמר לפני ההצבעה: "על המדינה המועמדת לתפקיד להיות חברה המצייתת לחוק הבינ"ל והפועלת בצורה אקטיבית ליישום החלטות האו"ם ולא מדינה המפרה את החוק הבינ"ל…ואת החלטות האו"ם... על המדינות לשאת באחריותן להציג למשרה מועמדים שניתן להסכים לגביהם. הצגת מועמדות זו סותרת את עקרון הכוונות הטובות... בחירה בישראל המפרה את העקרונות הבסיסיים של החוק הבינ"ל, את האמנות הבינ"ל ואת החלטות האו"ם תפגע בתדמית האו"ם."

 

דנון זכה ב-109 קולות: ארבע מדינות ערביות לכל הפחות תמכו בו

על פי היומון, לאחר שנכשלו מאמצי מדינות ערב והאסלאם לסכל את הצגת מועמדת ישראל לראשות הוועדה, הן דרשו מיו"ר הוועדה הנוכחי, שגריר טרינידד וטובגו, לקיים הצבעה על מועמדותה של ישראל. זאת בניגוד לנוהג המקובל, לפיו בד"כ  מושג קונצנזוס מראש על המועמד שזוכה. שגריר תימן באו"ם, ח'אלד אל-ימאני, אמר בשם קבוצת מדינות ערב: "ביקשנו לקיים בחירות חשאיות על מנת לרשום את התנגדותנו הנחרצת למועמדותו של ישראל לתפקיד יו"ר ועדת המשפט..."

 

ואכן, בניגוד למקובל ולאור בקשת מדינות הערביות והאסלאמית התקיימה הצבעה חשאית. המועמד הישראלי, דנון, זכה ב-109 קולות, כאשר המדינות הערביות והאסלאמיות הצביעו בעד מדינות אחרות שלא היו מועמדות לתפקיד, רק על מנת לרשום את התנגדותן למועמדות ישראל.

 

לאחר ההצבעה אמר שגריר ישראל באו"ם, דנון, לאחר שנבחר, כי איראן הפיצה הודעה הקוראת לא להצביע עבורו. אולם, היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי היתה זו כווית שעשתה זאת. עם זאת, היומון הדגיש כי "הודעתו של דנון [בתום ההצבעה] לא כללה כל ביקורת על הקבוצה הערבית" וכי "נודע ממקורות דיפלומטיים כי ארבע מדינות ערביות לכל הפחות, תמכו בנציג ישראל".

 

השגריר הפלסטיני: ארה"ב, קנדה ואוסטרליה הפעילו אמצעי סחיטה למען ישראל

בהמשך הכתבה היומון ציטט את ריאד מנצור, הנציג הפלסטיני באו"ם, שאמר לאחר ההצבעה: "למרות שנודע לנו רק זמן קצר לפני ההצבעה שקבוצת מדינות מערב אירופה ואחרות החליטו להציג את מועמדות ישראל לראשות הוועדה, קיימנו מגעים אינטנסיביים עם קבוצה זו והפעלנו לחצים כדי למנוע ממנה להעניק פרס למדינה הכובשת אדמה של מדינה אחרת תוך הפרת החוק הבינ"ל, במקום להענישה על כך. לאחר מכן, ניסינו לשכנע את מדינות הקבוצה להציג מועמדות של מדינה אחרת, אך ללא הצלחה. יצרנו קשר עם רבים מהקבוצה כדי לשכנע מישהו מהם להציג מועמדותו ושאנו נגייס קולות למענו, אך הם לא הסכימו. לאחר מכן דנו בעניין עם הקבוצה הערבית והאסלאמית כדי להסכים על תכנית חלופית. סיכמנו לחלק את קולות המתנגדים למועמדות ישראל בין מועמדים מאותה קבוצה [של מדינות מערב אירופה] כדי למנוע מהנציג הישראלי לקבל חצי+1 מהקולות. ניסינו לגייס את כל ידידינו כדי למנוע מהנציג הישראלי לקבל את מינימום הקולות הדרושים לבחירתו, אך ללא הצלחה. עם זאת, הצלחנו למנוע ממנו 84 קולות וזה חשוב ומכובד. הוא קיבל רק 109 קולות. המינימום הנדרש הוא 77 ולו הצלחנו לשנות את הצבעתם של 16 נציגים, מועמדותו היתה מבוטלת אוטומטית..."

 

מנצור הזהיר כי העובדה שדנון לא נבחר פה אחד, עלולה לפגוע בעבודת הוועדה: "ראשי חמש הוועדות האחרות נבחרו בקונצנזוס להוציא את הוועדה השישית. הפילוג ברור כבר מההתחלה. איך תתנהל הוועדה במהלך המושב ה-71 של העצרת הכללית? יש פילוג בעצרת הכללית בנוגע לאישיות הפרובוקטיבית של דני דנון. הוועדה השישית תהיה מושבתת בשל הפילוג."

 

מנצור הודה לערבים ולמוסלמים ולכל מי שעמד לצידם ומתח ביקורת על "כוח עצום" שלדבריו "השתמש בכל האמצעים הנלוזים ובסחיטה, במיוחד של המדינות הקטנות, כדי שתצבענה לטובת ישראל. ישראל לא הצליחה בזכות עצמה אלא הודות למאמצי ארה"ב, קנדה ואוסטרליה שהשתמשו בכל אמצעי הסחיטה והאיומים כדי להבטיח הצבעה לטובת ישראל. מדינות רבות נענו ללחצים אלה בשל חששן מהמעצמות במקום לעמוד לצד האמת ונגד העושק אותו מייצגת מדינת הכיבוש. אנו כעת ניצבים מול מוסר כפול של כמה מדינות. ישראל הופכת ליותר ויותר קיצונית ומפנה גבה לכל יוזמות השלום, כולל היוזמה הצרפתית האחרונה, מרחיבה את פעילות ההתנחלות שלה ומפרה את החוק הבינ"ל בכל פעילויותיה. [ואחרי כל זה] הקהילה הבינ"ל מעניקה לה פרס. יש לקיים הערכה מדוקדקת כדי לחשב את צעדינו הבאים. אני סבור שבעוד שנה או שנתיים קבוצה זו [של מדינות מערב אירופה] תצגנה את ישראל כמועמדת לחברות במועצת הביטחון."[1]   

 



[1]  אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.6.2016