המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ויכוח בין עיתונאים ירדנים: מי אשם בכך שפליטים מוסלמים הטרידו מינית נשים בקלן?
5/6/2016


ויכוח בין עיתונאים ירדנים: מי אשם בכך שפליטים מוסלמים הטרידו מינית נשים בקלן?


סוגיית הפליטים ממדינות המזה"ת המציפים את אירופה היא אחת הסוגיות הבולטות והבוערות שמעסיקות את הציבור ואת הפוליטיקאים בגרמניה, ובאירופה בכלל, בחודשים האחרונים מאז החלו הפליטים להגיע ליבשת, כדי למצוא בה מקלט. הדבר בא לידי ביטוי רק לאחרונה כאשר בבחירות המקומיות בגרמניה נרשמה עלייה בכוחה של מפלגת הימין הלאומני שמתנגדת נחרצות למדיניות ההגירה של הקנצלרית, אנגלה מרקל.

 

אחת הפרשות המפורסמות שהסעירו את הרוחות בגרמניה והעלו לדיון את סוגית הפליטים היה מקרה של הטרדה מינית המונית שאירע לפני כמה חודשים, ערב ראש השנה האזרחית, כאשר גברים ממוצא ערבי, שהיו שרויים בגילופין, הטרידו מינית נשים בתחנת הרכבת של העיר קלן ולפי הדיווחים הם אנסו לפחות אחת מהן. 

 

הדי הפרשה הגיעו גם לעיתונות הירדנית ועוררו ויכוח לגבי הסיבות להתרחשותה. אשת החינוך והעיתונאית זליח'ה אבו רישה, פרסמה ב-19 בינואר 2016 ביומון אל-ר'ד מאמר בו תקפה את התרבות הערבית והאסלאמית הקלוקלת, כלשונה, הרואה באישה ערווה, חפץ, אובייקט מיני או שטן ובכך מעניקה לגבר היתר מרומז להטרידה מינית. שבוע לאחר מכן, ב-27 בינואר 2016 פרסם מחמוד אל-ח'טאטבה, בעל טור אחר בעיתון, מאמר תגובה בו לימד סנגוריה על הפליטים, תקף את ההתנכלות להם ומתח ביקורת על ייחוס הרקע להטרדה המינית לדת האסלאם.



 

להלן תרגום קטעים משני המאמרים:

 

אשת חינוך ירדנית: ההטרדות המיניות של הפליטים בקלן הן תוצאה של התרבות במדינות מוצאם

אשת החינוך והעיתונאית זליח'ה אבו רישה כתבה: "הנה מחלותינו המתועבות כבר היגרו לאירופה יחד עם מי שנמלט אליה כדי לבקש מקלט מפני המלחמה והמוות. האנשים, אשר הקיפו נשים בעיר קלן בגרמניה בחגיגות ראש השנה האזרחית, והחלו לאנוס אותן בפומבי, לקרוע את בגדיהן ולשדוד אותן... אינם מיעוט שהושתל בתוך [אוכלוסיית הפליטים]. הם פעלו בשם כל הגברים הפליטים והתושבים בארצותיהם ובשם התרבות הערבית והאסלאמית בת זמננו הקלוקלת, במלא מובן המילה. הם מימשו את גבריותם הכבושה, הטעונה, המעוותת והנתונה במשבר ברגע שראו נשים חופשיות מחוץ לכלא השומר על תומתן – קרי הבית.

 

מטרידי המין הערבים, שהמיטו חרפה על האנושות, אינם [רק] מיעוט שפגע בציבור עצום של מוסלמים שלא יצא את גבולות ארצו, אלא הם חלק ממנגנון הטרדה עצום שהוא התרבות [האסלאמית] בת זמננו, שמחנכת את הגבר המוסלמי מינקות כי מפגש שלו עם אישה מתקיים במקום אחד בלבד, ורק לצורך קיום יחסי מין. זוהי תרבות המזינה את דמיונו של הגבר כי הנשים הם בבחינת  ערווה [שיש להצניעה], ומעוררת בגופו יוהרה של צייד קדום בעל תחושת רעב נצחית המשחר לטרף, כך שבראותו [אישה] הוא מתנפל עליה כשור וקורע את גופה יחד עם אנושיותה. זוהי תרבות, שמדגישה בכל מרכיביה ובכל מוסדותיה כי האישה היא ערווה, ובכלל זה שערה וגופה, ואף פניה, קולה ונוכחותה; זוהי תרבות בה המטיפים, המורים וגם המורות בבתי הספר וכן תכניות הלימוד וספרי הלימוד, אינם חדלים לראות באישה כהתגלמות השחתת המוסר ואף ככלי [לסיפוק] התאווה, ותו לא.

 

[התרבות האסלאמית] היא תרבות המגבילה את הקשר בין האישה לגבר לקשר מיני [בלבד]; תרבות שמטילה דופי באנושיותן של הנשים, שוטפת את מוחן והופכת אותן בעיני עצמן לייצור נחות ותלותי שהוא נטל [על אחרים]; תרבות חולת מין, שהפכה את גן העדן הרחום למושא כמיהה, שאין בו אלא הנאות גופניות [המושגות] בפראות, בו הגבר הוא המרכז בין אלפי בתולות שחורות עין ונשים חטובות שדיים בנות גיל אחד[1]. [התרבות האסלאמית] היא תרבות שהצמיחה מפלגות, מטיפים, שיח'ים, חכמי הלכה, פוסקי הלכה ושכבות נרחבות בחברה שהדבר היחיד שמעסיקם הוא האישה, בין אם לשם השגתה כאובייקט מיני ובין אם כדי לשלוט בה ולדכאה, בהיותה מקור לפיתוי.

 

אלה שהטרידו מינית את הנשים הגרמניות הם אינם מיעוט שתול, אלא הם חלק מחברה גברית הקיימת בארצות מוצאם, שבהן כאשר צעיר מטריד מינית או אונס, החברה שותקת ואינה מגנה או דנה בנושא, או שהיא מגנה את הקורבן ומענישה אותו.

 

לפיכך, לכל המדינות, מהן הגיעו הפליטים הללו, יש חלק בפשע ומהוות גורם לביצועו. במדינותינו עדיין מחנכים את הגבר להטריד ומעניקים לו היתר מרומז לכך, כל עוד האישה בתפיסתנו היא אך ורק חפץ, אובייקט מיני, [כלי למימוש] תאוות ושטן! וכל עוד בתרבות של החברה [שלנו] האישה על קולה, פניה, גופה ונוכחותה היא ערווה, פיתוי ואחראית לסטייה של הגברים ולפשעיהם.

 

כולם אשמים כשמדובר בהטרדה מינית, שכן הם מעורבים בין אם כ[עדי] ראייה או כמי ששתקו לגביה.

תנו לנו לא לאבד את התקווה!" [2]

 

בעל טור באל-ר'ד: על האירופים לטפל בסיבות שגרמו להגירה, במקום להתנכל לפליטים

העיתונאי הירדני מחמוד אל-ח'טאטבה כתב: "מדוע דווקא בתקופה זו משחירים את פניהם של הפליטים המגיעים לאירופה, ובפרט את הסורים המוסלמים שבהם ומתארים אותם כזאבים חסרי רחמים וכמטרידים מינית, הפוגעים בכבודן של נשים? כל זאת בהתבסס על אירוע ההטרדה המינית בערב ראש השנה בעיר קלן בגרמניה...

 

מדוע [באה] המתקפה הפראית הזו נגד הקבוצה הזו מצד מדינות אירופה, אמצעי התקשורת והעיתונות שלהן כשהכל יודעים בוודאות כי הם [הפליטים] אינם מעוניינים להרוס את המדינות אליהן הם נמלטו? הסורים בפרט לא היגרו מארצם לאירופה כדי להטריד מינית ולא כדי לגנוב, אלא הם ברחו מהמוות, מהרצח ומההרס שפוקדים את ארצם... המוסר, הדת, המנהגים והמסורות של הסורים לא מתירים להם לבצע מעשה מביש כזה. הסורים הם נעלים מכדי לפגוע בכבוד או לבצע מעשה מכוער ומחפיר, ואם מיעוט קטן עלול לעשות זאת, הרי שיהיה זה מעשה של יחידים ולא של קולקטיב.

 

ייתכן שקורים גם מקרים הפוכים, למשל שאירופאים מטרידים מינית פליטות, אך כלי התקשורת האירופים לא מעלים את העניין ולא מבליטים אותו כמו במקרה ההטרדה של נשים גרמניות [על ידי הפליטים].  כמו כן המוסר והמסורת של הסוריות לא מאפשרים להן לחשוף זאת או להתלונן מחשש מפני החרפה שתומט עליהן. פעמים רבות שמענו על כך שבאירופה מבוצעים מעשי אונס והטרדה מינית במשך כל ימות השנה ושהם מגיעים לשיאם במהלך ימי חגיגות ראש השנה האזרחית יותר מכל זמן אחר בשנה. [באופן כללי] שיעור מקרי האונס במדינות אירופה וארה"ב הוא גבוה, ואינו מסתכם בכמה פליטים, שאינם מייצגים דת, לאומיות או מדינה ספציפיים, אלא אך ורק את עצמם...

 

מדוע, אפוא, מצהירים כעת בכירים באירופה כי לא ניתן לחיות בצוותא עם הפליטים ודורשים לגרשם ואף לא לקבל פליטים נוספים חדשים, כאילו היו זאבים הנושכים את נשות אירופה ומטרידים אותן מינית?... האם הסיבה לכך היא ממצאי מכוני הסקרים האירופיים, [הצופים] את  'התאסלמותה' של אירופה עד 2040 או 2050 כתוצאה מהעלייה במספר המוסלמים במדינות היבשת הזו? האם האירופים החלו לחשוש מהתאסלמות ארצותיהם? אם נכון הדבר, מה פשר כל החשש הזה, הרי הן ארצות של חוק, חירויות ושל חופש הדעה ו[כיבוד] הדעה האחרת?

 

מוטב היה לאירופים לטפל בסיבות המרכזיות והשורשיות של ההגירה, לפני שהם מתנכלים לפליטים שברחו מארצם בחפשם אחר חירות, מקום עבודה ופת לחם, או סוגרים את שעריהם בפניהם...[שהרי] כמה מדינות אירופיות סייעו לארגוני הטרור ואף הקלו על כניסת ארגונים חמושים לסוריה, עד הפיכתה למעין מרכז של גורמי קיצוניות וטרור, [ובכך] הן תרמו למותם של מאות אלפי סורים, לגירוש מיליונים מהם ולהפיכת נשים לאלמנות וילדים ליתומים...

 

מה שעוד יותר מרגיז הוא שאנשים מקרבנו יוצאים ומייחסים את הסיבה להטרדה המינית של הגרמניות בליל ראש השנה לעקרונות [האסלאם], דת השלום והרחמים, בעוד שלאסלאם אין כל קשר לכך. אירופה '[היבשת] הזקנה' היא המרוויחה היחידה מגלי ההגירה אליה, שהרי מדינותיה סובלות מעליית שיעור המבוגרים בקרב אזרחיהן והיא זקוקה מאד לפליטים, כדי שיאכלסו את המדינות הללו ויניעו את גלגלי כלכלתן."[3]



[1]  ציטוט מהקוראן 78:31-34: "היראים יזכו בפרס: גנים וכרמים, ונשים חטובות שדיים ובנות גיל אחד, וכוס עולה על גדותיה".

[2]  אל-ר'ד (ירדן), 19.1.2016

[3]  אל-ר'ד (ירדן), 27.1.2016