המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבת כוויתית: יש לבטל את לימודי הדת בבתיה"ס הרשמיים במדינות ערב
3/2/2016


כותבת כוויתית: יש לבטל את לימודי הדת בבתיה"ס הרשמיים במדינות ערב

 

ד"ר אבתהאל אל-ח'טיב, מרצה באוניברסיטת כווית ואקטיביסטית ליברלית חילונית שקוממה נגדה לא אחת את הזרמים הדתיים הסונים והשיעים,[1] פרסמה ב- 30.11.2015 ביומון הכוויתי אל-ג'רידה, מאמר בו קראה לבטל כליל את שיעורי הדת בבתי הספר ולהמירם בלימודי היסטוריה של הדתות או בשיעורי מוסר וזכויות אדם. לדברי אל-ח'טיב, למדינה אין זכות לכפות על התלמידים שבאים מרקעים שונים שיעורי דת של זרם מסוים ועדה מסוימת, ולכן היא מציעה לקיים את שיעורי הדת במסגרות בלתי פורמליות בשעות אחר הצהריים ובסוף השבוע, כך שכל מי שמעוניין ללמד את ילדיו לימודי דת יוכל לשלחם למסגרת המתאימה לו.  אל-ח'טיב  מתחה ביקורת גם על שיטות הלימוד הנהוגות בקרב החברות הערביות והמוסלמיות - המבוססות, לדבריה, על שינון, על כפל לשון ועל טבואים רבים, ולא על חשיבה ויצירתיות - וייחסה להן את כל הבעיות של החברות הערביות והמוסלמיות, ובראשן הפילוג הפנימי, הגזענות והקיצוניות.

 

יצוין כי כעשרה ימים לפני שפרסמה את המאמר באל-ג'רידה התארחה אבתהאל אל-ח'טיב  בתכנית חדית' אל-ערב של המגיש סולימאן אל-התלאן בערוץ סקיי ניוז וקראה שם לבטל את לימודי הדת בבתי הספר, מה שעורר עליה ביקורת רבה ברשתות החברתיות. [2]

 

ד"ר אבתהאל אל-ח'טיב בתכנית חדית' אל-ערב[3]


 

להלן תרגום קטעים ממאמרה של אבתהאל אל-ח'טיב: [4]

 

שינוי תכניות הלימוד לא יעזור, יש לבטל את כל התכנים הדתיים

"אני סבורה שכמעט כל הבעיות שלנו נובעות מדרך הלימוד שבה לומדים  ילדינו הקטנים ואיכות הלימוד הזה. אני מודעת לכך שיש באמירה זו מידה רבה של פשטנות ושטחיות, אך על פי רוב, הדברים הפשוטים והברורים ביותר בחיינו הם הנכונים ביותר.

 

הילדים גדלים בלי להתמקד רבות בחשיבה ביקורתית, משום שתכניות הלימוד שלנו מתבססות על שינון ולא על שכנוע. הם גדלים כשהם נשענים כמעט בלעדית על ציטוט והעתקה... שכן יצירתיות וחריצות אינן חלק מהחומר הנלמד ולא משיטת הלימוד. הם גדלים כשהם עוקפים שאלות רבות, נוקטים כפל לשון ונמנעים מהרבה נושאים מדעיים ופילוסופיים, משום שתכניות הלימוד מקיפות אותם באלפי קווים אדומים, מחשקות אותם באלפי איסורים וכובלות אותם באלפי טבואים.

 

כותבים רבים קראו לשנות את תכניות הלימוד, ובהם אני, הגם שאינני משוכנעת שדי בשינוין כדי לחולל תמורה מספקת, אלא שעשיתי זאת מתוך ראיית שינוי כזה כמינימום האפשרי שאולי יציל את מה שניתן להציל ויצמצם את גילויי הגזענות והקיצוניות... האמת לאמיתה היא ששום שינוי לא ימחק את העדתיות ולא יאחה את הסדק [בחברה], שכן כל עוד התכנית הרשמית מציגה חומר [לימוד] דתי של אסכולה מסוימת בעדה מסוימת, יישאר הסדק על כנו, והפילוג והמחלוקת יישארו כתובים וחקוקים, בברכתה הרשמית של הממשלה.

     

"או שנביט על עצמנו באופן ריאלי או שנִכּחד בעודנו ממלאים את תפקיד הקורבן בתיאטרון ריק"

כאשר ציינתי בראיון  עם ד"ר סלימאן אל-התלאן, כי הפתרון האמיתי טמון בביטול הוראת חומרי לימוד דתיים מכל סוג שהוא בבתי הספר הרשמיים, זכיתי לתגובה קשה אך צפויה שנובעת ממנטליות הקורבן שהמוסלמים מאמצים מול כל מי שחולק על דעתם או מבקר אותם. [לדידם], כל ביקורת היא מזימה נגד המוסלמים, כל תהייה היא תכנית להרס הדת וכל הצעה חדשנית היא התמערבות שנועדה להרוס את יסודות האמונה. מדוע? אולי בגלל [קיומם של] תנאים היסטוריים קשים והגבלות כעת? אולי זו איכות המנטליות הערבית- אסלאמית? אולי [השפעות] פוליטיות חיצוניות? אולי מדובר בסכסוכים אזוריים פנימיים? אפשר שכל ההיבטים הללו או חלקם מזינים את תחושת הקיפוח המתמדת הזו ומעודדים את התפקיד המשעמם הזה של הקרבן שהערבים והמוסלמים [כל כך] מטיבים למלא עד כי הם מאמינים בכך לחלוטין. אלא שהעולם וגם אנחנו מאסנו בתפקיד [הקורבן] החוזר ונשנה הזה, אשר אינו יכול עוד לסחוט אהדה או דמעות. [אז] או שנביט על עצמנו באופן ריאלי או שנכחד בעודנו ממלאים את תפקיד הקורבן בתיאטרון ריק מצופים. 

 

כן, הפתרון הוא לבטל את לימוד שיעורי הדת בבתי הספר בשעות הבוקר ולהמירם בשיעורי היסטוריה של הדתות, כדי שהתלמידים יכירו את הדתות השונות בעולם,  או בשיעורים בנושאי זכויות אדם ומוסר. זאת, בתנאי שהמדינה תאפשר קיום בתי ספר דתיים בשעות אחר הצהריים או בימי השבתון השבועי, כדוגמת בתי הספר של יום ראשון שמפעילה הכנסייה, עבור מי שמעוניין ללמד את ילדיו לימודי דת באופן העולה בקנה אחד עם עדתו ועם אמונתו. זכותו של כל אדם ללמד את ילדיו את לימודי הדת שלו בבתי ספר הקשורים לשלטון, אך אין למדינה זכות לכפות על כל אזרחיה ותושביה... דרך דתית אחת מנקודת ראות של עדה אחת ושל זרם אחד. על המדינה להקפיד בכל שירותים שהיא מעניקה [לאזרחיה] על שוויון כלפי כולם.

 

איני יודעת כיצד אפשר לראות בהצעה זו מזימה נגד הדת, אולם בהכירנו את המנטליות הערבית האסלאמית הבכיינית אנחנו יכולים להבין מדוע יש מי שחושבים שאם אתה אומר 'בוקר טוב' במקום 'אל-סלאם עליכום' כי אז אתה [מוסלמי] מתמערב החורש מזימות נגד הדת. כך אנחנו תמיד, מסכנים בכוונה תחילה."

 

 

 



[1] בתגובה לביקורתה על חזבאללה וטענתה כי מדינה חילונית היא הדרך היחידה להגן על הזכויות הדתיות בעולם הערבי, קיבלה אל-חטיב איומים רבים על חייה (ראו דוח ממרי( כמו כן, ב- 7.11.2015, דווח כי אל-ח'טיב  אמרה שלימודים מעורבים מניבים תוצאות טובות יותר ומעניקים לתלמיד/ה ביטחון בקשר עם בן המין השני. http://abohamdan.com/?p=209841, 7.12.2015

[2] סלימאן אל-התלאן – כותב ואיש תקשורת סעודי, שימש בעבר כעורך הראשי של המגזין הכלכלי האמריקאי Forbes בערבית.  מגיש כיום את תכנית "חדית' אל-ערב" בערוץ סקיי ניוז.

[4] אל-ג'רידה (כווית), 30.11.2015