על מעמדו הנמוך של העניין הפלסטיני בסדר היום של דאעש
קמפיין תקשורתי נרחב שהפיק ארגון המדינה האסלאמית (להלן דאעש) בעקבות גל הטרור הפלסטיני האחרון, שכותרתו "שחוט את היהודים", זכה לתהודה רבה. הקמפיין כלל את המרכיבים המוכרים בפרסומי הארגון, בהם שימוש רב ברשתות החברתיות כדי לעודד מעשי טרור וסרטונים בכיכובם של פעילים חמושים המאיימים וקוראים להגברת ההתקפות והסלמתן.[1]
כלי תקשורת סיקרו בהרחבה את הקמפיין הצעקני ואת האיומים שהושמעו בו, תוך מתן תשומת
לב יתרה לאיומים שהופנו כלפי ישראל והיהודים ולפרטים צבעוניים בקמפיין, כמו העובדה
ששניים מהפעילים שהוצגו בסרטונים העבירו את מסריהם המאיימים בעברית. הקמפיין בפרט
ואירועי החודשים האחרונים בכלל הציפו מחדש את שאלת היחס של המדינה האסלאמית כלפי
העניין הפלסטיני והמלחמה בישראל.
למרות ההדים הרבים להם זכה קמפיין "שחוט את היהודים", יודגש כי סוגיית פלסטין לא תופסת מקום מרכזי בתפיסת העולם של דאעש. בניגוד לתנועות וארגונים ערביים ואסלאמיים רבים שמעמידים את שחרור פלסטין, ירושלים ומסגד אל-אקצא ואת המלחמה בישראל בראש סדר יומם (לפחות ברמה ההצהרתית), דאעש רואה בהם עניין ששייך לטווח הרחוק ומציב בראש סדר העדיפויות שלו את מי שנתפסים כאויבים הפנימיים של האסלאם: השיעים והמשטרים החילוניים. מבחינת דאעש, כיבוש בגדאד, דמשק, קהיר ומכה קודם לשחרור ירושלים.
יתרה מזאת, עצם הרעיון של מדינה פלסטינית נוגד לחלוטין את יסודותיו הדתיים והאידיאולוגיים של דאעש, שחזונו מושתת על הקמת ח'ליפות שלא כפופה למגבלות הגיאופוליטיקה המודרנית, אין בה מקום לחזון פרטיקולרי של מדינות נפרדות והיא גם שוללת מכל וכל את עקרונות הדמוקרטיה וההיצמדות לכללי הקהילה הבינלאומית שהתקבלו על-ידי ארגונים פלסטינים, כולל האסלאמיים שבהם.
מכונת התעמולה המשומנת של דאעש מסוגלת להפיק בתוך זמן קצר קמפיין המורכב מסרטונים של גופי המדיה הרשמיים והלא רשמיים שלו, וכמות עצומה של שיח ברשתות החברתיות, וכך היא עשתה גם במקרה זה.[2] לפיכך, חרף הגודש באמצעי ההסברה, אין לראות בגל הפרסומים שהופנה לפלסטינים שינוי משמעותי במיקוד או בסדרי העדיפויות של דאעש.
יש להבהיר, דאעש אינו מתעלם מעניין פלסטין. הוא מכיר בחשיבותו לעולם הערבי והאסלאמי ומשתמש בו – כמו משטרים, ארגונים ותנועות אחרות – כמרכיב בהסברה וכמכשיר לגיוס תומכים והוא אף ניצל את תשומת הלב שהעניקה התקשורת לאיומיו האלימים כלפי ישראל, כדי לנגח את יריבתו העיקרית בזירה הפלסטינית, תנועת החמאס.
לדאעש אין נוכחות מאורגנת ממשית
וגלויה בקרב הפלסטינים ברצועת עזה או בגדה המערבית. רוב משאבי כוח האדם מופנים
לסיני, ולזירות הלחימה בסוריה ועיראק, שם הם מקבלים הכשרה וניסיון צבאי. הפעילים
שנשארים בעזה תורמים למפעל ההסברה של הארגון ופועלים להפצת האידיאולוגיה שלו בקרב
האוכלוסייה ברצועה.
יצוין כי פלסטינים שמבקשים לבקר את דאעש מקפידים לציין את היעדר תרומתו למאבק בישראל. דוגמה לכך הייתה במערכון סאטירי ששודר בטלויזיה הפלסטינית, בו נראים פעילי דאעש הורגים מוסלמים אך מאפשרים לישראלי לחלוף ללא פגע (
פעיל דאעש מנופף בסכין ומשגר מסר מאיים לישראל בעברית, בסרטון של מחוז דמשק
מנהיגי דאעש ממעטים להתייחס לעניין הפלסטיני
לשם המחשת מעמדו הנמוך יחסית של העניין הפלסטיני בראיית דאעש, די להאזין להצהרות מנהיגו אבו בכר אל-בגדאדי ודובר הארגון אבו מחמד אל-עדנאני - היחידים מקרב ראשי הארגון שמדברים בשמו – ולגלות כמה מעט מקום תופס העניין הפלסטיני בנאומיהם.
בנאום הבכורה שלו כ"ח'ליף" ביולי, 2014, מנהיג דאעש אל-בגדאדי אזכר את פלסטין כאחת משורה ארוכה של מקומות בהם המוסלמים סובלים ומדוכאים, בלא להעניק לה יחס מיוחד.[3] בנאומו האחרון, שפורסם במאי 2015, אל-בגדאדי הזכיר את פלסטין לא כעניין לעצמו אלא כעוד אמצעי לניגוח בית המלוכה הסעודי, בטענו שסעודיה לא עשתה דבר למענה. אל-בגדאדי מציג את "היהודים" כבני ברית של הנוצרים ה"צלבנים", קרי כוחות המערב, ואף כמחוללי התוקפנות המערבית על עולם האסלאם. זהו רכיב קבוע ברטוריקה הג'יהאדיסטית, שאחת מדוגמאותיו הנפוצות היא הצהרתו של אוסמה בן לאדן מ-1998 על "ג'יהאד כנגד היהודים והנוצרים," שבה הוא משבח את אנשיו במחוז סיני על-כך שהם מהלכים אימים על "היהודים" קרי ישראל.[4]
גם הדובר הרשמי של דאעש, אבו מוחמד אל-עדנאני, לא התייחס בפירוט לפלסטינים בנאומיו, מלבד אזכור פלסטין כפריט אחד ברשימה ארוכה של ארצות בהן המוסלמים מותקפים. יתרה מזאת, בנאום שלו, שפורסם בראשית אוקטובר, לאחר פרוץ גל האלימות האחרון וחזרת העניין הפלסטיני לכותרות, הוא לא אזכר כלל את הפלסטינים,[5] דבר שנתקל בביקורת נוקבת מצד יריבי דאעש במחנה האסלאמיסטי.[6]
פלסטינים פעילי דאעש בסוריה: "לא נביס את היהודים אלא ע"י טיהור הארץ מהשליטים הערביים"
אבו בכר אל-בגדאדי נעדר מקמפיין "שחוט את היהודים"
אחד המאפיינים של סרטוני דאעש, הוא שימוש בקטעי אודיו מתוך נאומים ישנים של מנהיגי הארגון, כדי לחזק נקודה מסוימת או לחדד מסר. בסדרת הסרטונים שהתפרסמו במסגרת הקמפיין "שחוט את היהודים", נעשה שימוש בקטעי אודיו מן הארכיון של מנהיגי הארגון, באופן המלמד כי כמעט ואין קטעים כאלו כדי ללוות את הסרטונים. אבו בכר אל-בגדאדי איננו מופיע בהם כלל; לעומת זאת, שניים ממנהיגי אל-קאעדה "מככבים" בהם - אסאמה בן לאדן עצמו ואבו לית' אל-ליבי (על-אף היריבות עם אל-קאעדה, דאעש מעלה על נס את בן לאדן ומנהיגים אחרים של אל-קאעדה בתנאי שכבר עברו מן העולם ושלא מתחו בחייהם ביקורת עליו או על מנהיגיו). בקטעים של אבו מוחמד אל-עדנאני המופיעים בסרטונים, יש רק קריאה כללית לפיגועים, ללא התייחסות ישירה למלחמה בישראל. בשני סרטונים, שהפיק מחוז אל-פראת [החולש על הערים אלבו כמאל ואל-קא'אם] ומחוז רקה, מצוטט אחד המנהיגים הקודמים, אבו עומר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש בעיראק בשנים 2006-2010, מתוך שני נאומים שלו מהשנים 2008 ו-2009.
בסרטון אחר נעשה שימוש בהקלטה של אבו מצעב אל-זרקאוי, מייסד ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד הנחשב לגלגול מוקדם של דאעש, באומרו: "אנו נלחמים בעיראק ועינינו נשואות לבית אל-מקדס [ירושלים], אשר לא יוחזר אלא באמצעות קוראן, מנחה וחרב מנצחת."[7] המשפט הפך לסיסמתם של ג'יהאדיסטים בכל מקום, ומתמצת את תפיסתם: אמנם אנו לא נלחמים בשלב זה בישראל ואיננו פועלים מעשית לשחרור ירושלים והמקומות הקדושים בה, אך מטרה זו עודה ניצבת לנגד עינינו. אנו נשחררה לפי אמונתנו ועקרונותינו, היינו, נפעל לפי האסלאם הסלפי הטהור ובאמצעות מלחמת ג'יהאד. רבים מהפעילים המופיעים בסרטונים ציטטו אף הם את המשפט הזה בלהט וברגש, כשהם מבטיחים לפלסטינים כי דאעש לא זנחם.
הנקודה העיקרית בסרטונים: פולמוס כנגד החמאס
בצד קריאה ועידוד להמשך הפיגועים והסלמתם, חלק גדול של הסרטונים – אולי החלק הארי - מוקדש לפולמוס הרעיוני עם חמאס ובמידה פחותה מול אש"ף, כאשר דאעש שב ותוקף את התנועות הללו, שחולקות ביניהן את השליטה בפלסטינים ואת תמיכת הציבור הפלסטיני.
בסרטון שהפיק מחוז אל-ברכה (מחוז אל-חסכה בסוריה) התייחס פעיל הארגון, אבו אוסמה אל-פלסטיני ישירות לביקורת כנגד דאעש על אי-מעורבותו בעניין הפלסטיני ורמז כי ממשל חמאס המונע ביצוע פיגועים נגד ישראל משטח רצועת עזה אחראי לכך, באומרו: "מדוע חיילי הח'ליפות אינם באים לשחרר את פלסטין? מדוע המג'אהדין יוצאים מלכתחילה מפלסטין, שהיא ארץ של ג'יהאד? אנו אומרים להם [למותחי הביקורת הזאת]: יצאנו [מפלסטין לסוריה] רק בגלל שקיימת שם חציצה בינינו לבין הג'יהאד ובינינו לבין היהודים. מי שנמצא בפלסטין יודע זאת.[8]
דוגמה לכך יש בדברי פעיל עזתי בשם אבו אנס אל-ר'זאוי שהופיע בסרטון של מחוז רקה: "האמונה הלאומית הזו שלאורה לוחמים כמה מהאנשים בבית אל-מקדס [ירושלים, כסמל לפלסטין כולה] היא חלק מן הכיבוש שביצעו היהודים. הם כבשו את מוחות האנשים והכניסו להם את האמונה הנפסדת והכוזבת הזאת, האמונה הלאומית שבה הנאמנות בנויה על בסיס הלאום ועל בסיס הגבולות ששורטטו בידי סייקס ופיקו. אמונה זאת היא חלק מן הפלישה של היהודים על אנשינו בבית אל-מקדס. אנו [מצהירים] בפני אללה שאנו חפים מן האמונה הלאומית הנפסדת הזאת. אנו מאמינים שהארגונים הלאומיים הללו אשר דוגלים בנאמנות על בסיס הלאום, שמתים למען הלאום, ומצהירים שהן תנועות שחרור לאומי – הם כתות של כפירה, ושלאמונתם אין כל זיקה לאסלאם, שכן אמונת המוסלמי בנויה על התוחיד [התפיסה האסלאמית של המונותאיזם]... מן הראוי שאנשינו בבית אל-מקדס ילחמו מלחמת ג'יהאד על-פי האמונה הזאת."[9]
פעיל בשם אבו אל-בראא אל-שאמי הדגיש כי על הג'יהאד להיות טהור, ותקף את חמאס על פנייתו לדמוקרטיה והימנעותו מהחלת חוקי האסלאם:
"העניין האמיתי הוא הדת הזאת, שלא תבוסס אלא באמצעות ג'יהאד טהור למען אללה, במטרה לעשות את דברו לעליון, וכדי להשליט את חוקיו, לא את חוקי המפלגות הבוגדניות, השחצניות, שסטו מהדרך... האינכם רואים כיצד חמאס, שאינו מדבר על דבר זולת שחרור והתנגדות, השתתף בבחירות עם הסיסמאות הללו כדי למשוך את לבבכם ולמלא את הקלפיות בקולותיכם. הוא הגשים את משאלתו ואז המסכה נפלה, הוא הגשים את מאוויו, דבק בשלטון ושלט במוסלמים שלא על-פי השריעה שלהם, הצר להם ונלחם בכל מי שקרא להשלטת השריעה [קרי, אנשי הזרם הסלפי-ג'יהאדי] וקרא ל[השבת] פאר הח'ליפות [קרי, תומכי המדינה האסלאמית]. בד בבד הם פתחו את חיקם ללא בושה לזורואסטרים [כינוי גנאי לשיעים האיראנים], שפלשו לארץ. הם [חמאס] נלחמו בשריעה וקיבלו בברכה את הפצת השיעה, וכמנהגם הם טוענים שכל זה למען העניין [הפלסטיני]. הצטדקותם משולה לבתולים של זונה שלה תשעה בני זנונים."[10]
פלסטינים פעילי דאעש בסוריה: "הו אנשינו בעזה, חי אללה, ישנו אויב שמונע בעדנו מלבוא לעזרתכם"[11]
המדינה האסלאמית בסיני לפלסטינים: "לא שכחנו אתכם"
לסיום, יש להעיר לגבי מחוז סיני של דאעש, כי שלוחה זו נמצאת על גבול ישראל, והיא אחת השלוחות החזקות ביותר של הארגון. בעיני דאעש, מחוז סיני מהווה את חוד החנית של מלחמתו בישראל, כדברי אל-בגדאדי עצמו בנאומו במאי 2015: "אנו מתפללים לאללה יתעלה שיאפשר לנו לראותכם בבית אל-מקדס [ירושלים] בקרוב מאד."[12]
אולם, מאז יולי 2013, הג'יהאדיסטים בסיני מקדישים עצמם לחלוטין לג'יהאד שלהם כנגד ממשלת מצרים[13] עד כדי כך שבסרטון שהפיק מחוז סיני במסגרת קמפיין "שחט את היהודים", דוברו, אבו אוסמה אל-מצרי, חש צורך לומר לפלסטינים: "הו המוסלמים בבית אל-מקדס, אנו בסיני לא שכחנו אתכם. דגלי הח'ליפות עוד יגיעו אליכם" והצטרף לטענה כי חמאס מונע מדאעש ללחום בישראל: "אתם עומדים בינינו לבינם [הישראלים]! אתם חפרתם שוחות בינינו לבינם אתם מגנים על בני בריתכם, היהודים."[14]
אבו אוסמה אל-מצרי
סרטון נוסף שפרסם לאחרונה מחוז סיני, כוון נגד הצבא המצרי[15], כאשר הפעיל המופיע בסרטון, מדגיש גם הוא כי הארגון לא זנח את המלחמה בישראל, באיימו: "באשר לכם היהודים, אנשי שיח הר'רקד,[16] דעו שזמנכם קרב. אל תחשבו לשנייה שמלחמתנו במשרתיכם הכופרים [ממשלת מצרים] תרחיקנו ממכם לעוד הרבה זמן... אנו נחדש את פעולות הנקם שלנו, כמו זו של אום אל-רשרש [אילת].[17] עוד תתחרטו על כל מה שעשיתם למוסלמים. עוד נכונה לנו פגישה עם העצים והאבנים. מתקרב המועד בו הם יקראו לנו ויאמרו: 'הו מוסלמי, הו משרת אללה, ישנו יהודי מאחורי, בוא והרגו.' היהודים חושבים שהיום הזה רחוק, אולם אנו יודעים שהוא יגיע בקרוב. כאשר יבוא היום הזה, תופתעו לראות כי האומה שניסיתם במשך שנים להעלים אותה קמה להילחם בכם במטרה להשמידכם."
ללא ספק, יש להתייחס לאיומים הללו במלוא הרצינות. אולם ההקשר בו הם נאמרו ראוי
לציון: האיומים באו בסוף סרטון שבו דאעש השתלח בצבא המצרי ונשבע לנקום בו בגין
פעולותיו נגד אנשיו. הנקמה בצבא המצרי מובטחת בעתיד הקרוב, בעוד שביחס
ל"יהודים" הדובר מצטט חדית' שעוסק ביום הדין.
* ר. גרין חוקר את זירת הג'יהאד העולמי במכון ממרי
[1] ראו דוח ממרי - המדינה האסלאמית בקמפיין לעידוד פלסטינים לבצע פיגועי בודדים
[2] דוגמאות נוספות לקמפיינים מתואמים ומתוזמרים שיצאו תחת ידה של מכונת התעמולה של המדינה האסלאמית בזמן האחרון: קמפיין נגד הגירת פליטים מוסלמים לאירופה, לנוכח התפרצות משבר הפליטים באירופה, וקמפיין שקרא לג'יהאדיסטים בסומליה, חברי אל-שבאב אל-מג'אהדין, להצטרף לדאעש.
[6] כך למשל בציוץ בטוויטר של איש הדת הסלפי אבו מוחמד אל-מקדסי Twitter.com/Imaqdese, 15.10.2015.
[7] הדברים נאמרו בסרטון שפורסם בפורומים הג'יהאדיסטיים. אל-ג'זירה, 26.4.2006.
[8]וו Shamikh1.info, 19.10.2015
[9]ו וShamikh1.info, 20.10.2015
[10]ו Shamikh1.info, 20.10.2015.
[11] מקור לתמונות: Twitter.com/anasr_al_shari, 7.6.2015.
[12] על מעמדו של מחוז סיני בעיני הנהגת דאעש ראו דוח ממרי דאעש בסיני מגבירה את לחציה על הצבא המצרי.
[13] ראו דוח ממרי הסלפיה-ג'יהאדיה בסיני: יש להילחם בצבא המצרי.
[16] שמו של צמח המוזכר בספרות החדית' כצמח שיגן על היהודים בבוא יום הדין כאשר העצים והסלעים יסגירו למוסלמים את היהודים הנמלטים מפניהם .
[17] הכוונה לפיגועי אוגוסט 2011 בכביש 12 סמוך לאילת