המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון מצרי: ערפאת תבע לאשר אישית את פיגועי ה'פתח'
25/7/2001


אל-אהראם אל-ערבי: ערפאת תבע לאשר אישית את פיגועי ה'פתח'

 

בכתבה בשבועון המצרי הממסדי, אל-אהראם אל-ערבי[1], העוסקת במועמדים להחליף את יו"ר הרש"פ, יאסר ערפאת, לאחר מותו, נמסר כי ערפאת תבע לאשר כל פיגוע המבוצע על ידי ה'פתח' באופן אישי ומראש, במטרה לכרסם בפופולריות של מזכ"ל ה'פתח' בגדה המערבית, מרואן אל-ברע'ות'י.

 

כתב אל-אהראם אל-ערבי, אשרף אל-עשרי, סקר את סיכוייהם של בכירים פלסטינים שונים להחליף את ערפאת לאחר מותו. אחד המועמדים הנזכרים בכתבה הוא מזכיר ה'פתח' בגדה המערבית, מרואן אל-ברע'ות'י, "המוח המתכנן של פעולות ה'פתח' ושל פריצת האינתיפאדה, מאז ביקורו המקולל של שרון באל-חרם אל-קדסי". לדברי אל-עשרי, "כדי להתמודד עם כוכבו שדרך עד כדי כך שמקורביו החלו לכנותו "המנהיג", ביקש ערפאת לפגוע בתדמיתו של אל-ברע'ות'י, והורה כי יש לפנות אליו באופן אישי לפני שפעילי ה'פתח' מבצעים פעולה פידאאית או פעולת נקמה כלשהי נגד הישראלים, בתוקף היותו [ערפאת] נשיא ומנהיג תנועת ה'פתח' אותה הוא ייסד במאמציו ובדמו בשנות השישים."

 

עוד נמסר בכתבה כי ערפאת הורה למנות את חוסין אל-שיח' לתפקיד מזכ"ל ה'פתח' בגדה המערבית, תחום פעולתו של אל-ברעו'תי', ו"איש מן הפלסטינים אינו יודע מה הבדל בין עבודת השניים. הדבר היחידי שאומרים הוא שערפאת מינה את אל-שיח' כדי לחסל את אל-ברע'ות'י, או להצר את צעדיו".

 

ביחס לראש מנגנון הביטחון המסכל בגדה המערבית, ג'בריל רג'וב, כותב אל-עשרי כי הוא מופיע רק בסוף רשימת המועמדים להחליף את ערפאת. "הנשיא ערפאת עצמו מתנגד למינויו [של רג'וב ליורש] ולעתים קרובות הוא אמר בישיבות סגורות שהוא מטיל ספק בנאמנותו לרשות הפלסטינית וכי אין הוא מוציא מכלל אפשרות שרג'וב הוא סוכן של הישראלים, בעיקר משום שהוא שהה בבתי הכלא של תל אביב יותר מארבע עשרה שנה ויש לו קשרים מחשידים אפילו כיום עם ראשי מנגנוני הביטחון הישראליים.

 

יתכן שערפאת מבסס את חשדנותו כלפי רג'וב על כך שהוא והמנגנון עליו הוא מופקד סרבו להשתתף עד כה, ולו בכדור בודד, בירי נגד הישראלים או בפעולות של האינתיפאדה הפלסטינית. הדבר מעורר את חשדם ואפילו את זעמם של ראשי תנועת ה'פתח', שמבחינה רשמית, רג'וב והמנגנון הביטחוני שלו משתייכים אליה.

 

נראה שהנשיא ערפאת לא שכח לרג'וב את המעשה שעשה, כאשר קיים כמה ביקורים באירופה, בארה"ב וברוסיה והחל לשווק את עצמו כיורשו הצפוי של ערפאת בשנים 1997

ו-1998. רג'וב טען אז כי הוא זה השומר על ביטחונו של ערפאת ולולא השפעתו באדמה הכבושה, היה ערפאת מחוסל בשעות הראשונות לאחר שובו לעזה בשנת 1994. בנוסף, האמריקאים הלשינו לערפאת בשנת 1999, שרג'וב הגיע לוושינגטון, התקשר ל-CIA והציע לשתף פעולה עמו בתמורה להבטחה בעל פה שהוא ימונה ליורשו של ערפאת."

 

הרקע לכתבה באל-אהראם אל-ערבי, הוא דיווח במעריב על כך שאמ"ן תבע את חיסולו של ערפאת. אשרף אל-עשרי יודע לספר שבפגישתו האחרונה עם המלך עבדאללה בעמאן, אמר למלך הירדני: "תן להם לעשות את זה. אני [ממילא] אמות היום או מחר. אל תשכח שמצבי הבריאותי פוגע במוראל שלי". בטרם נפרדו השניים, לחש ערפאת באזנו של מלך ירדן: "כבוד המלך, אני לא אמנה יורש ולא אותיר שום צוואה עם שמו של אבו מאזן, רג'וב, או אפילו אל-ברע'ות'י. כל הדיבורים על כך הם הדלפות של המוסד. כאשר יגיע הרגע, אני אשאיר את ההחלטה בידי המועצה הלאומית, שתבחר את מחליפי".

 

אל-עשרי פוסל את האפשרות שראש המחלקה הפוליטית של אש"ף פארוק קדומי, ימונה למחליפו של ערפאת. קדומי עצמו אמר לאל-עשרי כי "האפשרות שהוא יחליף את ערפאת אינה עומדת על הפרק, משום שהוא משתייך להנהגת החו"ל שכועסים עליה כעת". קדומי אמר כי הוא מייחל לערפאת שנים ארוכות, משום שבמקומו יבוא "מרחץ דמים פלסטיני".

 

גם לאבו מאזן אין סיכויים רבים, לדברי אל-עשרי, משום ש"מאז סוף מאי 2001, ערפאת כועס עליו והוא הוציא אותו מרשימת המועמדים בשל המגעים שקיים, נסיעתו העצמאית לוושינגטון, ומגעים שקיים עם האמריקאים והישראלים, ללא ידיעת ערפאת. השפעתו של אבו מאזן התמעטה ולאחרונה נלקחו ממנו כמה סמכויות, עד שרק לעתים נדירות הוא מופיע בפגישות הרשמיות של ערפאת עם אורחיו, או אפילו בכינוסים השבועיים של [הנהגת] הרשות הפלסטינית."

 

מועמדים אחרים המוזכרים על ידי אל-עשרי, מבלי שהוא מספק לגביהם אינפורמציה חדשה, הם ראש מנגנון הביטחון המסכל ברצועת עזה, מוחמד דחלאן, שר השלטון המקומי ברשות הפלסטינית, צאיב עריקאת, ויו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, אבו עלאא'.

 


[1] אל-אהראם אל-ערבי (מצרים), 21.7.2001.

תגיות