המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איראן בצומת דרכים: בין רוסיה לארה"ב
13/10/2015

 

איראן בצומת דרכים: בין רוסיה לארה"ב

 

מאת: א. סביון וי. כרמון

 

עפ"י ידיעות שהתפרסמו לאחרונה, למשל, דיווחו של מנהל מערכת היומון אל-אח'באר הלבנוני המזוהה עם ארגון חזבאללה, אבראהים אל-אמין –  איראן ניהלה ב-4 החודשים האחרונים מגעים אינטנסיביים של תיאום עם רוסיה על הפרמטרים של התערבותה המתוכננת בסוריה.[1] לדברי אל-אמין, סוכם כי מוסקבה תתמקד בשליטה האווירית בשמי סוריה ותספק ציוד לחימה מתקדם ואיכותי לכוחות המשטר הסורי בעוד איראן תופקד על הלחימה היבשתית ותגביר את סיועה במימון ובכוחות לוחמים בשטח.  

 

בחודשים האחרונים דווח בתקשורת הערבית והמערבית על ביקורי בכירים רוסיים ואיראניים בטהראן ובמוסקבה, במיוחד על ביקורי סגן שה"ח הרוסי מיכאיל בוגדנוב בטהראן ב-4.8.2015 , וביקורי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני במוסקבה ביולי במועד לא ידוע, וב-25.8.15  וב-8.9.15. יצוין כי פגישה של שה"ח הרוסי, סרגיי לברוב, עם המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הוכחשה ע"י משה"ח הרוסי.[2]

 

נראה כי המשטר האיראני התנהל בה בעת ובמקביל מול ארה"ב בנושא הגרעין ומול רוסיה בנושא הרחבת התערבותה הצבאית-מדינית באזור.[3] ממשלת רוחאני ומשה"ח שלו נוטרלו מן המהלך המדיני הזה מול רוסיה והוא נוהל ע"י מפקד כוח קודס של משה"מ, קאסם סולימאני, המופקד על ניהול חזיתות הלחימה בגזרות סוריה ועיראק.

 

שני מסלולי המו"מ משקפים שני כיוונים סותרים ויריבים במדיניות האיראנית והם מתנהלים גם ע"י הגורמים המדיניים היריבים באיראן:

מצד אחד, המחנה הפרגמטי בראשות האשמי רפסנג'אני וממשלת חסן רוחאני אשר מנסים להוביל את איראן לבחירה אסטרטגית במערב בכלל ובארה"ב בפרט.

מצד שני, הזרם האידאולוגי הדוחה את המהלך כלפי ארה"ב וחותר להבנות אסטרטגיות עם רוסיה ולתיאום אתה בכל הנוגע להתערבותה הצבאית והמדינית באזור.

 

יודגש כי המנהיג העליון ח'אמנאי הינו מנהיג המחנה האידיאולוגי והוא תומך במהלכי משה"מ ככל שמדובר בדחיית מעורבותה של ארה"ב באזור , למרות שהתיר את המו"מ הגרעיני כדי להבטיח את מעמדה הגרעיני של איראן וכדי להסיר את הסנקציות.

 

העימות הזה בין האסטרטגיות ובין המחנות היריבים באיראן מתקרב אל שעת ההכרעה בשבועות ובחודשים הקרובים כאשר יוכרע גורל יישום הסכם הגרעין וכאשר איראן תצטרך להחליט האם היא מיישמת אותו כפי שסוכם או שהיא מציבה תנאים חדשים בכוונה לעכבו, מהלך אשר יהרוס את המתווה לכיוון מערב אותו יזם וגיבש המחנה הפרגמטי.

 

הד להתקרבות שעת ההכרעה והעימות בין שני המחנות ניתן למצוא מצד אחד באיסור שהטיל המנהיג העליון ח'אמנאי על כל מו"מ עם ארה"ב (לאחר השלמת הסכם הגרעין).[4] ומצד שני בדבריהם של הנשיא רוחאני ושל ראש המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, שיצאו נגד המחנה האידאולוגי וח'אמנאי בראשו והדגישו את אי היכולת לעצור את מהלך ההסכם מול ארה"ב:  

 

הנשיא רוחאני אמר ב-7.10.15 כי "בחיי החברה והפוליטיקה, על כולנו ללמוד שאם אנו רוצים לפנות שמאלה, יש לאותת לשמאל ואם נתנהג בצורה הפוכה, כלומר נאותת לימין ונפנה לשמאל, זה יהיה אסון. אם ב[מישור] המדיני, מישהו יאותת באופן מוטעה, החברה תסתכן ואם מישהו יעשה סיבוב פרסה במסלול שבו הוא לא אמור לעשות פרסה, זה יסב נזק לעצמו ולאחרים."[5]

 

ראש המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני. פרסם בעמוד האינסטגראם שלו את תמונתו עם שה"ח זריף תחת הכיתוב:[6]

"כאשר רצון העם מתלווה לגורל האלוהי שום כוח אינו יכול לעצור בעדו

#הסכם_הגרעין_הוא_רצון_העם_שלנו."


 

 


[1] אל-אח'באר (לבנון), 12.10.2015

[3] חידר אל-עבאדי, ר"מ עיראק, אמר כי הוא "מוכן לבחון כל הצעה רוסית להפגיז את דאעש בעיראק." אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 1.10.2015 

[4] אתר ח'אמנאי, 7.10.2015

[5] איסנא (איראן), 7.10.2015;   isna.ir

תגיות