המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 19.2.2008
19/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 19.2.2008

 

בתקציר: תוניסיה: נאסר שחקן שחיקה את הנשיא * חיסול מוע'ניה – עוד תגובות * אל-קאעדה במגרב מתסיס אל הבֶרבֶרים *  נבחרת הנוער של מצרים ביטלה משחקיה עם דנמרק * סעודיה מזהירה את אזרחיה מנסיעה ללבנון *  מאמר בסוריה תוקף את התקשורת הסעודית

 

צבח-י צאדק: שת"פ ישראלי-ערבי-מערבי בחיסול מוע'ניה

השבועון צבח-י צאדק, שופרו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במשמרות המהפכה, קבע כי מותו של מוע'ניה הוא "אבדה גדולה" שנבעה משת"פ מודיעיני בין ארה"ב, ישראל, מדינות המערב ומדינות ערב שתמכו בישראל במלחמת לבנון 2006. עוד נאמר שההתנקשות תחולל שינויים באזור.

צבח-י צאדק (איראן), 18.2.08

 

סגן נשיא איחוד האמירויות: איראן איננה מסוכנת למדינות האזור

בפגישה בין נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, לבין סגן נשיא איחוד האמירויות, מחמד בן ראשד אאל מכתום המבקר באיראן, אמר אחמדי-נז'אד כי בין שתי המדינות יש יחסי אחווה, וכל מדינה תגן על זכויותיה של האחרת. במסיבת עיתונאים שקיימו מחמד בן ראשד וסגנו של נז'אד, פרויז דאודי, אמר דאודי כי סגן נשיא האמירויות תמך בזכותה של איראן להשתמש באנרגיה גרעינית למטרות שלום. סגן נשיא האמירויות אמר כי יחסי שתי המדינות הדוקים והיסטוריים וכי אין ממש בטענה שאיראן מהווה סכנה למדינות האזור. סוכנות הידיעות של האמירויות דיווחה כי אחמדי-נז'אד אמר לבן ראשד שתכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום בלבד.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות, 19.2.08

 

ממשלת כווית מגנה טקס אזכרה למוע'ניה שקיימו שיעים בכווית

הממשלה הכוויתית גינתה אתמול את טקס האזכרה שקיימו שיעים כוויתים (ב-16.2.08) לעמאד מוע'ניה אותו היא כינתה "טרוריסט שידיו מגואלות בדם הטהור של שהידים חפים מפשע". בהודעת הממשלה נאמר כי טקס זה הינו זר לחברה הכוויתית, זעזע את דעת הקהל במדינה ופגע ברגשותיהם של הכוויתים המתנגדים לקיצוניות.

אל-חיאת (לונדון), 19.2.08

 

אל-קאעדה מגרב קורא לבֶרבֶרי אלג'יריה להצטרף למלחמה נגד המשטר

בכרוז שהופץ באתר ג'יהאדיסטי (17.2.08), דחה ארגון אל-קאעדה במגרב האסלאמי טענות שהוא אחראי לנסיון לרצוח את מזכיר מפלגת "חזית הכוחות הסוציאליסטים", כרים טאבו, שאירע ממערב לעיר תיזי אוזו ב-16.2.08. טאבו ניצל, אך מספר אחרים נהרגו. יצוין שחזית הכוחות הסוציאליסטים היא מפלגה אופוזיציונית שעיקר תומכיה ונבחריה הם מאזור קביליה הבֶרבֶרי. בכרוז טען הארגון כי לא מן הנמנע שהמשטר עצמו ניסה לפגוע בטאבו, היות וה"כופרים" (המשטר) הם שרוצחים אנשי אופוזיציה.  בפנייה ישירה לקבילים קרא להם הכרוז "להצטרף לשורות אחינו המוג'אהדין נגד השליטים הבוגדים האלה....הג'יהאד שלנו הוא הגנה על הדת של האומה האסלאמית וקודשיה ו[מטרתו] להסיר את הדיכוי השולט ביד רמה על המוסלמים כולם – ובכלל זה אחינו הקבילים, מידי כנופיה כופרת, המדכאת כל קול חופשי המתנגד לדיכוי, לשחיתות, ולעריצות."

ekhlaas.info, 19.2.08

 

יומון איראני רפורמיסטי: ההתייחסות המורחבת לחיסול מוע'ניה – מזיקה לאיראן

מאמר ביומון הרפורמיסטי האיראני רוז, מתח ביקורת על ההתייחסות הנרחבת של דוברי המשטר להתנקשות בעמאד מוע'ניה ועל השתתפות שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, בהלוויתו. המאמר קבע כי מדיניות זו מזיקה לאינטרסים של איראן בכך שהיא מעצימה את הטענות על מעורבותה של איראן בסכסוך הפנים לבנוני ומשחקת לידי אויביה במשבר הגרעין.

רוז (איראן), 19.2.08

  

נבחרת הנוער של מצרים בכדורגל ביטלה משחקיה עם דנמרק

איחוד הכדורגל המצרי הודיע שנבחרת הנוער של מצרים ביטלה את שני משחקיה המתוכננים עם נבחרת הנוער של דנמרק, כמחאה על הפרסום מחדש של קריקטורות על מחמד בעיתוני דנמרק.

www.islamtoday.net, 18.02.08

 

 "הוועדה העולמית לתמיכה בנביא" מסתייגת מהחרמת מוצרים מדנמרק

המפקח הכללי של "הוועדה העולמית לתמיכה בנביא", הד"ר חאתם אל-עוני, הסתייג מהקריאה להחרמת מוצרים מדנמרק, כתגובה לפרסום קריקטורות המביישות את הנביא מחמד ב-17 עיתונים דניים. אל-עוני אמר שאין טעם בחרם ובפרסום גינוי כל אימת שהדבר קורה והוסיף כי הפתרון הוא חקיקת חוק בינ"ל שיכריז על הפוגע במוסלמים ובדברים המקודשים להם - כפושע.

אל-חיאת (לונדון), 19.2.08 

 

סעודיה מזהירה את אזרחיה מפני נסיעה ללבנון

משרד החוץ הסעודי ייעץ לאזרחי הממלכה שלא לנסוע ללבנון, לאור חוסר היציבות – הביטחונית והפוליטית - הקיים בה. כמו כן, קרא משרד החוץ לנציגיו במדינה זו לנקוט במשנה זהירות. שגריר סעודיה בלבנון, הד"ר עבד אל-עזיז ח'וג'ה, אמר כי הודעת משרד החוץ באה בעקבות דאגת הממשלה לאזרחיה ולא בשל איומים קונקרטיים על סעודים בלבנון.

אל-וטן (סעודיה), 19.2.08

 

[ישראל והפגיעה בפלסטינים]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 18.2.08

 

חזבאללה ישתתף בעימות פנימי אם ייכפה עליו
היומון הלבנוני, אל-ספיר, דיווח מפי גורמים באופוזיציה, שחזבאללה ישתתף בעימות פנימי, אם זה ייכפה עליו, וכי זרם אל-מסתקבל, בראשות סעד אל-חרירי, הפך ממפלגה פוליטית לכוח חמוש וככזה יש להתייחס אליו. המקורות גם העריכו שלמדינות ערב המתונות יש תפקיד מרכזי בחימוש "אל-מסתקבל".
אל-ספיר (לבנון), 19.2.08

 

סוריה: חייה של יו"ר "הצהרת דמשק" בסכנה

משרד ההסברה של "הצהרת דמשק" דיווח כי יו"ר המועצה הלאומית של הארגון, פדאא' אל-חוראני, שנעצרה ב-16 בדצמבר 2007, סובלת מעלייה חדה בלחץ הדם, מדופק לב מואץ ומחוליים אחרים המסכנים את חייה. בקריאה דחופה שפרסם, דרש המשרד משלטונות סוריה להעבירה לבי"ח מקצועי, והטיל עליהם את האחריות לכל הידרדרות במצבה.

www.damdec.org, 18.2.08 

 

המו"מ [הישראלי-פלסטיני] לפני ואחרי אנאפוליס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 18.2.08

 

מאמר בסוריה: "התקשורת הסעודית חצתה כל קו אדום"

מאמר מערכת שפורסם באתר www.champress.net, המקורב לשלטונות סוריה, מתח ביקורת חריפה על התקשורת הסעודית, וטען כי התקפותיה על סוריה נועדו לנקות את ישראל מאשמת ההתנקשות בעמאד מוע'ניה, תוך זלזול בהבנת הקוראים. לטענת המאמר, סעודיה חצתה כל קו אדום, ולא ניתן עוד לעבור בשתיקה על התפקיד שממלאת התקשורת שלה.

www.champress.net, 19.2.08

 

מישל עון: כללי המשחק ישתנו בעקבות רצח מוע'ניה
מישל עון, בכיר באופוזיציה הלבנונית ויו"ר "הזרם הלאומי החופשי", אמר כי רצח מוע'ניה הינו מעשה תוקפנות נגד סוריה ולבנון ואין לצפות ממי שהותקף שלא יגיב  על מעשה זה. עוד אמר עון, כי הרצח  מלמד על התרחבות מעגל הטרור אל מחוץ לשטחי לבנון וכי הדבר יוביל לשינוי בכללי המשחק ולהשתתפות של גורמים נוספים במאבק המזוין.
אל-ספיר (לבנון), 19.2.08 

מופתי בוסניה: מדיניות ארה"ב באיזור משרתת את האינטריסים של המוסלמים

מופתי בוסניה, השיח' מצטפא סיריץ', אמר בראיון לאתר 'אסלאם און ליין', בשולי ועידת "ארה"ב והעולם המוסלמי" שהתקיימה בקטר, כי מדיניות ארה"ב בבלקן משרתת את האינטרסים של המוסלמים והאסלאם, וכי האתגר העומד כעת בפני קוסובו הוא יצירת אווירה של סובלנות בין הדתות והלאומים השונים שבה. הוא גם הביע תקווה שקוסובו תהיה מדינה דמוקרטית לכל אזרחיה.

www.islamonline.net, 18.02.08

 

אלג'יריה תחזיר לרוסיה 15 מטוסי מיג 29

נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, חתם בביקורו הרשמי ברוסיה, על הסכם עם הנשיא פוטין לפיו תחזיר אלג'יריה לרוסיה 15 מטוסי מיג 29 שהיא רכשה ממנה ב-2006, במסגרת עסקת נשק בשווי 5.7 מיליארד דולר. דווח כי רוסיה הציעה להחליף את המטוסים בדגם מתקדם יותר. הסיבה להחזרת המטוסים לוטה בערפל. בין ההערכות בעיתונות: בעיות טכניות, רצון להתאים את המטוסים לדרישות ספציפיות והעדפת רכישת נשק מצרפת. שני הנשיאים גם דנו בתוכנית להקים בשנה הקרובה "אופ"ק" של מדינות יצרניות גז.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 18-19.2.08

  

על יונת השלום בתוך שעון החול כתוב: "עזה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר); אל-מדינה (סעודיה), 18.2.08

 

מרוקו: נעצרו שני ראשי מפלגות אסלאמיסטיות באשמת טרור

מרוקו הודיעה על חשיפת רשת שתכננה לבצע פיגועי טרור, ועל מעצר 23 מחבריה. האיש החשוד כראש ההתארגנות מכונה "עבד אל-קאדר בליראג'". נעצרו גם שני ראשי מפלגות אסלאמיסטיות בחשד של קשר להתארגנות: מוצטפא מועתצם, מז"כל מפלגת "אל-בדיל אל-חצ'ארי", ומוחמד מרוואני, מזכ"ל "התנועה למען האומה".

Maghreb Arabe Presse, 18.2.08; www.elaph.com, 18.2.08

 

דיווח: הטרוריסט מח'תאר בלמח'תאר נהרג

היומון האלג'יראי אל-ח'בר דיווח, בהסתמכו על אתרי אינטרנט ג'יהאדיסטים, כי מח'תאר בלמח'תאר, מפקד הסהרה באל-קאעדה מגרב, נהרג בחודש שעבר בחילופי אש עם כוחות הביטחון במחוז ע'רדאיה.

אל-ח'בר, גרסה צפרתית (אלג'יריה), 19.2.08

 

דיווח: שני אנשי אל-קאעדה מגרב נהרגו בקרב בצפון ניגר

מבריחי נשק בדרום אלג'יריה דיווחו לכוחות הביטחון כי שני אנשי אל-קאעדה מגרב הפועלים בצפון ניגר, כ-300 ק"מ מהגבול עם אלג'יריה, נהרגו לפני שבועיים בקרב עם קבוצה חמושה אחרת. דווח גם כי ארבעה אנשי אל-קאעדה אחרים פתחו במו"מ במטרה להסגיר את עצמם, דבר המעיד על קשייו של הארגון באזור הסהרה.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 18.2.08

 

חוסל מפקד גדוד באל-קאעדה מגרב

מפקד גדוד "אל-ארקם" באל-קאעדה מגרב, הידוע בכינוי חלאון עמראן, חוסל וטרוריסט אחר נפצע בפעילות כוחות הביטחון האלג'יראיים לפני מספר ימים במחוז בומרדס, זאת ע"פ מקורות ביטחוניים.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 18.2.08

 

תוניסיה: נאסר שחקן שחיקה את נשיא תוניסיה

השחקן וסטאנדאפיסט אל-האדי אולד באב אללה נעצר לאחר שחיקה את נשיא תוניסיה זין אל-עבידין בן עלי. החיקוי, שבוצע במסיבה פרטית, צולם והופץ באמצעות טלפונים ניידים. באב אללה נעצר ונשפט לשנת מאסר על עבירת סמים, ולאחרונה גם הואשם בסחר בכסף מזויף, אך ארגוני זכויות אדם אומרים שהשלטונות תפרו לו תיק.

www.aafaq.org, 17.2.08

 

מימין: "שדרות"; משמאל: " [טיל] קסאם"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 18.2.08

 

אפריקום: לא יהיו בסיסים קבועים באפריקה

מפקד פיקוד אפריקה בצבא ארה"ב (אפריקום), גנרל וליאם וארד, אמר בכנס בלונדון ב-18.2.08, שארה"ב לא מתכוונת להקים בסיסי קבע באפריקה, או להביא למיליטריזציה של היבשת. הוא הבהיר שארה"ב מחפשת  "מדינה שתארח את מפקדת [אפריקום], ולא הקמת בסיסי קבע", ושיצירת אפריקום באה במסגרת רה-ארגון של הפיקוד ביבשת אפריקה שהיה מחולק בין שלושה פיקודים שונים. כמו כן, הוא הכחיש שהצעד נעשה במסגרת תחרות עם סין על ההשפעה באפריקה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.2.08