המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
משרד העבודה הסעודי מכחיש שהתיר להעסיק יהודים בממלכה
7/1/2015


משרד העבודה הסעודי מכחיש שנתן היתר להעסיק יהודים בממלכה

 

ב- 30.12.14 פרסם ממרי דיווח של היומון הסעודי הממסדי אל-וטן, לפיו שלטונות סעודיה התירו למאמיני כל הדתות, ובכלל זה היהודים, לעבוד בשטחי סעודיה (ראה דוח ממרי).

 

דיווח זה בדבר העסקת יהודים בסעודיה עורר סערה במדינה, בעיקר ברשתות החברתיות. האשטאג מיוחד נפתח בטוויטר בשם "התרת הבאת עובדים יהודים" ובו הופיעו ציוצים רבים חלקם נגד ההחלטה לאפשר ליהודים לעבוד בממלכה, חלקם התייחסו לכך בציניות ואחרים שהתייחסו לכך כעניין טכני בלבד.[1]

 

העיתון הסעודי האלקטרוני "עאג'ל" אף הביא סקירה של כמה עיתונים ישראלים שהתעניינו בדיווח, וציין כי "המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, 'ממרי', תרגם את הדיווח מערבית לאנגלית".[2]

 

בעקבות התגובות הסוערות מיהרו שלטונות סעודיה להכחיש את הדיווח ולהבהיר כי אזכור הלאום היהודי במערכת הממוחשבת של אתר משרד העבודה הוא עניין טכני בלבד שלא מעיד על כוונה לאשר העסקת יהודים בממלכה. בנוסף, משרד העבודה מחק מאתר האינטרנט שלו את הדת היהודית מתוך רשימת הדתות, שאנשיהן מורשים לעבוד בסעודיה.

 

היומון אל-וטן, שפרסם לראשונה את הידיעה, האשים מצדו את משרד העבודה בניסיון להטעות את דעת הקהל וטען כי בידיו הקלטות של בכיר במשרד העבודה המאשרות את הדיווח הראשון שפרסם ב-30.12.14 על קיומו של היתר להעסיק יהודים. כמו כן, היומון פרסם מאמר דעה של בעל הטור מוסאעד אל-עסימי שיצא נגד הקריאות לא להעסיק בממלכה אזרחים לא מוסלמים, ובפרט יהודים.

 

היומון אל-וטן מציג את טופס הבקשה להבאת עובדים באתר משרד

 העבודה לפני מחיקת הדת היהודית ממנו [מימין] ולאחריה [משמאל][3]

 

                                                                              

 משרד העבודה: הצגת הלאום היהודי במערכת הממוחשבת – עניין טכני בלבד

כאמור בעקבות הסערה שחולל הדיווח באל-וטן, נאלץ משרד העבודה הסעודי עוד באותו היום [30.12.14] לפרסם הודעת הבהרה לעיתונות, שבה הבהיר כי הדבר אירע בשל מערכת המחשב האוטומטית של אתר משרד העבודה. בהודעה נאמר כי "קיומה של אופציה זו, אין משמעותה בהכרח מתן או אי מתן היתר להביא עובדים מקרב מאמיני הדת היהודית". המשרד הסביר כי מדובר ב"הליך אלקטרוני מקובל בטופס הצעת השירות [במכרזים, שמפרסמת סעודיה], בשדה 'הדת', שנמצא באתר [משרד העבודה]", וכי "מטרת אופציה זו היא רישום הסטטוס [של העובד] והכללת כל האופציות [הדתיות], אולם הבאתם [של העובדים בפועל] כפופה למספר נהלים מוסדרים, שלפיהם נוהג המשרד בנוגע למדינות מהן מותר להביא [עובדים]...". דברים דומים אמר גם שר העבודה הסעודי, עאדל פקיה, ליומון אל-וטן.[4]

 

אל-וטן: בידינו הקלטות של בכיר במשרד העבודה המאשרות את אמיתות הדיווח

בתגובה להתנערות של משרד העבודה והשר העומד בראשו מהדיווח הראשוני שפרסם אל-וטן ב-30.12.14, האשים היומון את משרד העבודה בניסיון להוליך שולל את דעת הקהל וטען כי בידיו הקלטה של בכיר במשרד העבודה המאשר את הדיווח הראשוני שפרסם היומון ב-30.12.14 על קיומו של היתר להעסיק יהודים ואף פרסם את תמלולה.

 

ביומון נכתב: "הוויכוח שעוררה הכתבה שפורסמה באל-וטן בנושא הבאת עובדים המאמינים בדת היהודית הסתיים בכך שמשרד העבודה הטיל את האשמה באופן עקיף על מערכת [המחשב] האוטומטית ובו בזמן השמיט את הדת היהודית מרשימת הדתות [המופיע באתר שלו] ואפשר להביא את מאמיניהן [לעבודה בסעודיה]...

 

משרד העבודה ניסה להטעות את דעת הקהל, בכך [שטען] שהכנסת הדת היהודית לרשימת הדתות, שניתן להביא את מאמיניהן [לעבוד בסעודיה], אין משמעותה בהכרח הבאה או אי הבאה שלהם. אולם ברשות 'אל-וטן', שמאז חשיפת הנושא הקפיד ליצור קשר עם המשרד כדי להבין את עמדתו, ישנה הקלטה קולית של בכיר במשרד העבודה שביקש להישאר בעילום שם, ובה הוא מאשר את תוכן הכתבה ש[אל-וטן] פרסם אתמול, ביחס לכך שלא קיימת שום דת, שאסור להביא את מאמיניה, ובכלל זה מאמיני הדת היהודית.

 

מתוך מחויבות לאובייקטיביות, למקצועיות ולאמינות העיתונאית, 'אל-וטן' מביא [להלן] את נוסח תשובת הבכיר, כפי שנאמרה על ידו: 'למשטר בסעודיה אין בעיה לקיים קשרים עם דתות אחרות. איני מדבר על הישראלי [אלא] על הדת... משרד החוץ מנפיק לו ויזה ומטפל בו מבלי להתחשב בדתו. אין אצלנו במשטר הסעודי – ואני לא מדבר רק ברמת המשרד – החרמה של דת כלשהי, אולם כשמדובר על אזרחות ישראלית, זה אסור.'"[5]

 

בעל טור סעודי: האסלאם מתיר להביא עובדים לא-מוסלמים לסעודיה

במאמר שפורסם באל-וטן ב-31.12.14, יצא מוסאעד אל-עסימי, בעל טור בעיתון, נגד הסטנדרטים הכפולים של הסעודים, שמחד קובלים על מדיניות מפלה כלפי המוסלמים מצד גורמים באירופה, ומאידך קוראים שלא להתיר לעובדים לא-מוסלמים, ובפרט ליהודים, לשהות בסעודיה. אל-עסימי בירך על הצעד של הבאת עובדים לא-מוסלמים לסעודיה לתקופה מוגדרת ואף הביא לכך אסמכתאות ממעשיהם של הנביא מוחמד וארבעת הח'ליפים הראשונים ומפסק הלכה של השיח' הסעודי הבכיר מחמד בן צאלח אל-עות'ימין.[6]

 

אל-עסימי כתב: "שאלתי אקדמאי [סעודי] הבקי בעניינים מדיניים אודות קריאותיהם ודרישותיהם של כמה קיצוניים באירופה לגרש את המוסלמים משם. יתרה מזו, הזכרתי לו את ההצהרה המפורסמת של נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקר ד'אסטן, אשר אמר בתגובה לבקשתה של תורכיה להצטרף לאיחוד האירופי, כי היא לנוצרים בלבד. תשובתו של האקדמאי הייתה כמובן שמדובר בגזענות נתעבת, שכן האדמה היא של אללה והוא מורישה למי שהוא חפץ. לפיכך, מיהרתי ושאלתי אותו אודות הציוץ שלו [בטוויטר] בו ביקש לגרש מארצנו [סעודיה] את מי שאינם מוסלמים בכלל, ואת היהודים בפרט, ולא להתיר להם לעבוד ואפילו לא לבקר [בה]. הוא היה נבוך ותשובתו הסתכמה באמירה שיש לקיים את הוראות האסלאם.

 

אני, אתה וכולנו רוצים ליישם את הוראות האסלאם ומתאמצים לעשות זאת, אבל לגזור את ההוראות בהן אנו מעוניינים ע"פ מידותינו, ולדחות את האחרות אשר אינן תואמות את גחמותינו. זו אינה דתנו, זהו אסון. כן, ההגבלה על חבישת החיג'אב בצרפת הרגיזה אותנו מאוד וכאב לנו מאוד שנשמעו קולות הדורשים להפסיק את [בניית] המסגדים [במערב] ולהצר את צעדי המוסלמים, למרות שממשלות המדינות הנוגעות בדבר מתנגדות לכך בשל עקרון חופש הדת. אולם מה שמכאיב לנו יותר הוא שאנשים מפרשים את הקוראן ואת החדית' כאוות נפשם בהתאם לאג'נדה אליה הם משתייכים.

 

כאשר בודהיסט, הינדו, נוצרי ואפילו אתיאיסט נוכח בקרבנו, חי עמנו ושותף לנו בעבודה ובפרנסה, אין זה ראוי שהדעות העוינות ושוחרות האסון, דוגמת 'איסרו עליהם, גרשו אותם' יגיעו אליו. זאת כיוון שמדובר באנשים שוחרי שלום ויצרנים, שמה שהביא אותם [אלינו] הוא הצורך שלנו והצורך שלהם, ולא האג'נדה הפוליטית או הרעיון הדתי שלהם ומכיוון שמדובר בעניין ארצי למשך פרק זמן קצוב. [בעניין זה] יש לנו מודל לחיקוי בביוגרפיה של הנביא ושל ארבעת הח'ליפים הראשונים אחריו באל-מדינה שנתנו חוזה ביטחון [תמורת תשלום ג'זיה] לקבוצות של זורואסטרים, יהודים ונוצרים, ומי שהפר חוזה זה אין לו מקום בינינו. הוא הדין בעולם המודרני באירופה ובארה"ב וגם אצלנו, ויש לפחות להתרחק ולהימנע מהפרת [רוח] חוזה זה באמצעות אימוץ אג'נדות פוליטיות או דתיות עויינות ומזיקות...

 

ניקח כדוגמא להתנהגות הנביא בקהילה שלו את אישורו לכך שהיהודים יגורו בח'יבר כדי לעסוק בה בחקלאות משום שהצחאבה היו טרודים ולא יכלו לעסוק בכך. כשנשאל המלומד הגדול, אבן עות'ימין... האם מותר להעסיק עובדים מקרב אנשי הספר, הנוצרים והיהודים? הוא השיב: 'כן, מותר לעשות זאת, אם הם נכנסו למטרות מסחר או עבודה ואינם גרים [בחצי האי ערב] דרך קבע, אין בכך שום רע'.

 

בסיכומו של דבר אני קורא לנו להפסיק לפסוק הלכות חדשות מזיקות אשר הפכו אותנו לשונים ביותר מכל העולם - מבחינה רעיונית ומבחינת האינטראקציה עם זולתנו– דבר שהוביל לכך שצמחו מקרבנו קיצוניים שאינם מתרחקים מרצח שאותו אסר אללה. אדרבא, עלינו לעמוד כאחד כדי לדון בסיבות להתעצמות הטרור, התגברות אכזריותו והקצנת הרעיון שלו. לדעתי, ההצעות הקיצוניות שלנו הדוחות את האחר, דוגמת הדרישות לדחות את הדתות האחרות הן הגורם הראשון [להתעצמות הטרור] משום שאנו מעלים אותן - כפי שעשה העמית האקדמאי [הנזכר לעיל] - מבלי להבין את השלכותיהן ואת השפעותיהן על הדור הצעיר אשר הופך אותן לעיקרון, לאמונה ולמלחמה נגד האחרים".[7]

 

תגובות של מצייצים סעודים בטוויטר לדיווח על היתר להעסיק יהודים

כאמור, הדיווח באל-וטן ב-30.12.14, בדבר היתר להעסיק יהודים בסעודיה עורר סערה ברשתות החברתיות בסעודיה, והאשטאג מיוחד נפתח בטוויטר בשם "התרת הבאת עובדים יהודים". התגובות נעו בין התנגדות מוחלטת להעסקת יהודים לכאלה שלא ראו בכך כל בעיה ואף טענו שיש סעודים "גרועים יותר מאשר היהודים". במקביל לא מעט מצייצים התייחסו לדיווח בציניות ובבדיחות הדעת. להלן ציוצים נבחרים מההאשטאג:[8]

 

הגולש מונאוור סלימאן, צייץ בגנות החלטת סעודיה להתיר העסקת יהודים בסעודיה: "האם הח'ליף [עומר] לא גירש את היהודים מחצי האי ערב? ואתם [השלטונות הסעודיים] היום מחזירים את היהודים באמצעות ייבוא [עובדים זרים]!!"


 

מצייץ אחר הביע גם הוא ביקורת על ההחלטה תוך שימוש בטון אנטישמי: "אללה קילל אותם [את היהודים],הם אחי

הקופים והחזירים"

.

 

לעומתם, הגולש עבדאללה מוחמד אל-פראג' צייץ: "היהודים נמנים עם 'אנשי הספר' [שם המציין את היהודים והנוצרים], והם אהובים עלינו יותר (מבחינה דתית) מאשר ההינדים, הבודהיסטים והאתיאיסטים... ".


 

אבו שלאח' הליברלי צייץ: "חלק מאלה הנושאים תעודת זהות לאומית [כלומר סעודית] עוינים אותנו יותר מאשר אלה הנושאים דרכון ישראלי..."


 

ברוח דומה צייץ טלאל בן סעוד: "הם [היהודים] אמינים יותר מאשר חלק מהמוסלמים".


 

מצייצת המכנה עצמה "מלכה"  לא מצאה כל בעייתיות בהעסקת יהודים ושאלה בשפה האנגלית: "איפה הבעיה?"


 

כאמור הדיווח בדבר העסקת יהודים עורר גם תגובות ציניות. חלק מהמצייצים הצינים השתמשו במילים בשפה העברית כמו המילה "שלום".כך למשל נכתב באחד הציוצים: "עלינו ללמוד את השפה העברית לצורך שיחת חולין, שלום חבר שלי [נכתב בעברית]"


 

ברוח דומה צייץ גולש נוסף: "שלום לך [שר העבודה, עאדל] פקיה, שלום. האם התשלום [לעובדים היהודים] יהיה בשקל או בריאל!!?"


 

המצייץ ח'אלד אל-סיף, שהגיב לציוץ האחרון כתב: "האם אינך מבין, זו התוכנית שלו [של שר העבודה]. אנחנו נביא את כל [היהודים לסעודיה], נרוקן את פלסטין מהם, ונחזיר את הפלסטינים אליה. רעיון גאוני. חכם, השיח' פקיה, חכם".

 


[1] ראו טוויטר

[2]ו www.burnews.com, 31.12.2014,

[3] אל-וטן (סעודיה), 31.12.2014

[4] אל-וטן (סעודיה), 31.12.2014

[5] אל-וטן (סעודיה), 31.12.2014

[6] השיח' מוחמד אבן צאלח אל-עת'ימין (2001-1929) היה חכם דת מוסלמי סוני בולט ביותר במחצית השנייה של המאה ה-20 ובעל השפעה רבה על התנועה הסלפית. היה חבר במועצת חכמי הדת הבכירים – המוסד הדתי הרשמי במדינה, מרצה בפקולטה לשריעה באונ' האסלאמית ע"ש האמאם מוחמד בן סעוד באל-קסים ואמאם ודרשן במסגד הגדול בעיר עוניזה.

[7] אל-וטן (סעודיה), 31.12.2014

[8] ראו twitter.com