המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שבועון משה"מ: לאיראן יש אופציות רבות לפגוע בסעודיה
1/1/2015


שבועון משה"מ: "לאיראן אופציות רבות לפגוע בסעודיה... די שהיא תשתמש באחד מכליה ... כדי שלא יישאר דבר ששמו שלטון אאל-סעוד וסעודיה"

 

הקדמה:

יחסי איראן-סעודיה שידעו מתיחות רבה בשנים האחרונות הולכים ומתערערים עתה עם המשך מגמת הנפילה במחירי הנפט בשווקים. איראן מאשימה את סעודיה בניהול מלחמת נפט נגדה כדי לפגוע בכלכלתה, הנשענת רובה ככולה על הכנסות הנפט; דוברים איראניים, מרביתם קשורים למשה"מ, החלו בימים האחרונים אף לאיים על סעודיה.

 

הנשיא חסן רוחאני טען ב-10.12.2014 כי ההידרדרות במחירי הנפט העולמי היא מזימה, פרי תכנון פוליטי מצד מדינות באזור ברמיזה לסעודיה. הוא הדגיש כי העם האיראני לא ישכח את "הבגידה" הזו ו"יגיב על כך".[1]  יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, אמר במהלך ביקורו בסוריה ב-21 בדצמבר 2014  כי "הפעם לא נשכח אילו מדינות תכננו את המזימה להוריד את מחיר הנפט."[2] שבועון משה"מ, צבח-י צאדק, איים ב-15.12.14 כי על איראן להשתמש "בכל הכלים העומדים לרשותה נגד סעודיה." ב-27 בדצמבר 2014 אמר אמיר מוסוי, לשעבר דיפלומט במשה"ח האיראני וכיום מנהל המכון לעיונים אסטרטגיים וליחסים בינ"ל כי "מהלכה של סעודיה היה צעד התאבדותי במסגרת המאבק נגד איראן באזור... עד היום טהראן התאפקה והתנהגה במתינות אך נראה שהפעם המשחק באש הוא סוג של התאבדות... סעודיה בטוחה שלאיראן לא יהיה קל להגיב אך נראה שהפעם המצב שונה ובמקרה הצורך האינטרסים הכלכליים של סעודיה באזור ובעולם ייפגעו."[3]

 

סיבה נוספת למתיחות ביחסי איראן-סעודיה היא נושא המיעוטים האתניים בשתי המדינות. איראן חוששת מפני התססת אוכלוסיות המיעוטים האתניים הרבים שבתוכה, ומאשימה את סעודיה בניהול מדיניות כזו נגדה. בד בבד, נשמעות קריאות עקיפות מצד מקורות איראניים להתקוממות השיעים במז' סעודיה, מרכז הפקת הנפט הסעודי. על רקע קמפיין התקשורת הסעודית נגד "דיכוי המיעוטים האתניים באיראן,"[4] קבע אתר ערוץ הטלוויזיה האיראני אל-עאלם בשפה הערבית ב-14 בדצמבר 2014  כי היומון הסעודי אל-וטן קרא "בצעד חצוף למדינות משפ"מ להתערב בענייני הפנים של איראן ולהצית פיתנה [מלחמת אזרחים] בדרומה."[5] הדברים התייחסו לבמה שנתן אל-וטן הסעודי לחביב ג'בר, מנהיג הארגון הלאומי לשחרור אהואז [בדר' איראן], שקרא למדינות ערב לתמוך במאבק האהואזים [ערבים סונים] לעצמאות ולהפקיע מאיראן את מלאי מאגרי הנפט באהואז.

 

ב-20 בדצמבר 2014 נכתב בחשבון הטוויטר המקורב למשה"מ https://twitter.com/IRGCnetwork  כי "הניסיון של אנצאר אללה [החות'ים בתימן] ושל חזבאללה [בלבנון] יחזור במזרח סעודיה. [יש] צורך שהעם יגן על עצמו מפני המתקפות הצבאיות הסדרתיות מצד משטר אאל-סעוד."



חוסין חוסיני, עיתונאי איראני ביומון היפני Yomiuri Shimbun צייץ (28.12) כי היומון החדש של המחנה הפרגמטי מרדומ-י אמרוז דיווח כי טהראן העבירה בשבוע האחרון אזהרה לריאד, לשנות את מדיניותה האנטגוניסטית בתחומי הנפט, הגרעין והאזור.

 

 

מסמך זה יסקור כמה מן האיומים מצד מקורות איראניים כנגד סעודיה על רקע מלחמת הנפט בין המדינות:

 

שבועון משה"מ צבח-י צאדק: "לאיראן אופציות רבות לפגוע בסעודיה"

ב-15 בדצמבר 2014 פרסם שבועון משה"מ צבח-י צאדק, מאמר שכותרתו "מלחמת הנפט של אאל-סעוד נובעת מחולשה," ובו איים לפגוע בסעודיה "בכל הכלים העומדים לרשות איראן":

 

"ניתן לראות בסעודיה את האויב הגדול והנפשע ביותר של איראן באזור. מדינה שאף פעם ובשום מצב - אפילו בעת שיחסיה עם איראן נחשבו טובים - לא הפסיקה את עוינותה כלפי איראן. מובן שעד לאחרונה, העוינות והאיבה של [משפחת המלוכה הסעודית] אאל-סעוד התקיימו בסתר. אך מזה זמן שהיא מנהלת את צעדיה נגד איראן בבירור ובפומבי או במילים אחרות היא מוכנה אלי קרב.

 

מלחמת הנפט האחרונה של אאל-סעוד נגד איראן, רוסיה וונצואלה המתנהלת בפקודת הבוסים האמריקאים, היא העוינות החדשה והגלויה ביותר בימים אלה מצד אאל-סעוד ... ראשית, מלחמת נפט החדשה של סעודיה הוכיחה שוב כי כל עוד תקציב המדינה נשען [רובו ככולו] על הנפט, האויב יכול לנצל את הנשק הזה כדי ללחוץ על איראן. לכן יש לנקוט יוזמה אחת ולתמיד כדי שהתקציב לא יתבסס על נפט וכן על הבכירים בתחום הכלכלי - המדיני של איראן להתייחס ברצינות ל'כלכלת ההתנגדות' אשר מזה שנים רבות המנהיג מדגיש אותה, כדי שנוכל לבטל נשק מסוג זה ...

 

כעת משסעודיה השתמשה ומשתמשת בכל יכולותיה כדי לפגוע באיראן, אזי גם על הרפובליקה האסלאמית [של איראן] להשתמש בכל הכלים שברשותה כדי להפעיל לחץ על משטר מיושן ומדרדר זה. לאיראן אופציות רבות לפגוע בסעודיה. מכיוון שמשפחה עריצה ימי ביניימית זו נמצאת כעת במצבה הגרוע ביותר, די שאיראן תשתמש באחד מכליה אלה כדי שלא יישאר דבר ששמו שלטון אאל-סעוד וסעודיה.

 

עליה במחאות ציבוריות, במיוחד באזורים המזרחיים ושופעי הנפט של סעודיה [מרביתם בעלי רוב שיעי], ערערה על הלגיטימציה של סעודיה [לשלוט]. מחאות אלה נגד [המשטר] הסעודי לא ייחודיות רק לחלק זה של סעודיה ומתקיימות [גם] בחלקים אחרים שלה. בנוסף, החות'ים [בתימן] הנחשבים לאויבים מושבעים של אאל-סעוד, מצויים בשעריה האחוריים של סעודיה [בתימן] ודי בנקיפת אצבע אחת מצדם כדי שגופת אאל-סעוד המתפוררת תקרוס.

 

סעודיה כבר לא זוכה ליראת הכבוד שרחשו לה שכנותיה הערביות בעבר ויש לה בעיות רציניות עם חלק מהן. מצד אחר, תמיכתה בארגון הטרור דאעש והפעלתו על ידה גרמו לשנאה רבה כלפיה בדעת הקהל האזורית והעולמית. חלקים מדאעש שפיטם [משטר] אאל-סעוד, הפכו להיות אויבים מושבעים של סעודיה. נראה שכסף החינם של הנפט אינו יכול להפחית את החולשות ההולכות ומתגברות של [משטר] אאל-סעוד. אך יש לתמוה מדוע המנגנון הדיפלומטי [של איראן] ומיניסטריון הנפט ובמיוחד [השר] זנגנה העומד בראשו שותקים נוכח העוינות הגלויה של אאל-סעוד, למרות שבגידה זו של אאל-סעוד גרמה לזעם אפילו אצל הנשיא [רוחאני]..."[6]

 

בעל הטור חסן האני-זאדה: נוכחות השיעים ליד בארות הנפט – איום על סעודיה

בראיון לסו"י פארס המקורבת למשה"מ ב-2 בדצמבר 2014, רמז הפובליציסט האיראני, חסן האני-זאדה, המקורב לחוגי משה"מ, כי השיעים בסעודיה המרוכזים בקרבת מאגרי הנפט במזרחה עלולים להוות איום עתידי ואף להפעיל אמצעים אלימים נגד השלטון. האני-זאדה אף קשר בין הצלחותיה האזוריות של איראן השיעית בקרב בעלות בריתה – בסוריה, לבנון, תימן – להצלחת השיעים בסעודיה להתקומם נגד המשטר הסעודי:

"הווהאביה הוקמה בסעודיה ע"י בריטניה במטרה להילחם בשאר כתות האסלאם והשיעים איבדו בהדרגה את השפעתם. כך דחק משטר אאל סעוד [בסעודיה] את השיעים לשוליים בצורה משמעותית ודיכא אותם, דיכוי הנמשך עד היום... השיעים מהווים כ-16 אחוז מכלל האוכלוסייה בסעודיה המונה 24 מיליון נפש... נוכחות השיעים בכלכלה, בתרבות ובחברה בסעודיה מועטה מאוד... סעודיה לא מתירה להם פעילות פוליטית ולכן הם אינם יכולים להתאגד במפלגות ומגבילים את פעילותם לחוסייניות [מקומות קהילתיים בשיעה] ... השיעים חשים שסעודיה רואה בהם אזרחים מדרגה שנייה ולכן נטייתם לשיעה גדולה יותר מאשר נטייתם ללאומיות הערבית והם מביטים אל מחוץ לגבולות סעודיה...


נוכחותם של השיעים... לצד בארות נפט וצינורות נפט בסעודיה, שהם העורק הכלכלי של המדינה, עלולה להיות הרת סכנה לסעודיה בעתיד. לכן המשטר הסעודי מדכא בשיטתיות את השיעים תוך גיבוי בינ"ל... השיעים בסעודיה מנסים להשיג את זכויותיהם באמצעות הפגנות שוחרות שלום אך אם סעודיה תמשיך להתעקש, השיעים בסעודיה עלולים להשתמש באמצעים אלימים... הברית עם אמריקה והמערב מאפשרת לסעודיה לדכא [כיום] ללא בעיות את השיעים אבל אם יום אחד למערב ולאמריקה תהיה בעיה עם סעודיה, ללא ספק זה יועיל לשיעים...


ניצחון החות'ים בתימן, עלייתם של השיעים בעיראק לשלטון, התעצמות חזבאללה [בלבנון], התחזקות איראן ונצחונו האפשרי של בשאר אסד כאישיות עלווית-שיעית [בסוריה] יכולים להשפיע ישירות על מהלכי השיעים בסעודיה... ללא ספק אם השיעים באזור ובעולם יתחזקו, הדבר ישפיע על התחזקות השיעים בסעודיה.

הכוח והיכולת של השיעים בסעודיה שואבים מהשיעים באזור וככל שהשיעים ישיגו השפעה גוברת, הם ייתפשו כגיבוי לשיעים במזרח סעודיה. אם סעודיה לא תשקול שנית את מדיניותה כלפי השיעים, ולא תכונן [עמם] פיוס לאומי ולא תנחמם, יפרוץ בעתיד משבר פוליטי מקיף במשטר אאל-סעוד שריסונו יהיה כרוך במחיר כבד מאוד.


נוכחות השיעים בחלקים הכלכליים החשובים של סעודיה והשתתפות 30 אחוז מכלל כוח האדם בחברת אראמקו במזרח סעודיה, מגבירה את פגיעות המשטר. בתוך כך, אם יחול שיפור ביחסי איראן-סעודיה, יחול גם שיפור במצבם של השיעים בסעודיה."[7]


אתר המקורב למשה"מ: סעודיה צריכה להיות מוכנה לשלם את מחיר החלטתה

ב-16 בדצמבר 2014 פרסם האתר תסנים המקורב למשה"מ, מאמר שכותרתו "עיונים אסטרטגיים בנוגע למשחק הסעודי במחיר הנפט" בו נכתב:

 

"כעת אין צל של ספק שהירידה החריפה במחיר הנפט בשבועות האחרונים היא מזימה מתוכננת מצד סעודיה. לטענת פרשנים, לצעד הזה שלוש מטרות עיקריות:

1. צמצום חריף בהכנסות במטרה לאלץ את איראן לקבל עסקה רעה במו"מ הגרעיני

2. לחץ על רוסיה ואיראן לסגת מעמדתן בנושא סוריה.

3. שימור שוק הנפט [בשליטת סעודיה] ומניעת פעילות מצד מתחרים שייצור נפט במחיר של פחות מ-60 דולר לא משתלם להם כלכלית.

 

המשמעות האסטרטגית של מטרות אלה היא שסעודיה התחילה להשתמש בנפט כאמצעי פוליטי-התקפי נגד יריביה ולכן באופן טבעי עליה להיות מוכנה לשלם את המחיר על החלטה כזו. ברור שאסור שצעד כזה מצד סעודיה יישאר ללא תגובה.

סעודיה לא תימצא במעמד בו תוכל להמשיך את המשחק הזה לזמן ממושך. המשחק הפוליטי במחירי הנפט הוא תמרון טקטי קצר טווח שנקודות החולשה שלו ייחשפו במהרה. הסעודים מודעים לכך שבקרוב ייאלצו לשים קץ למשחק הזה, אך הם מתעקשים להמשיך בו וזה מלמד על מצוקתם האסטרטגית והגאו-פוליטית חסרת התקדים. כוחה האזורי הגובר של איראן, האובדן הסדרתי של אזורים שסעודיה רואה בהם כחצרה האחורית [תימן], פגעו קשות בהגיון האסטרטגיה הסעודית. הניסיון הסעודי להפוך את מחיר הנפט למכשיר נקמה [נגד איראן] הוא הודאה שלה בתבוסתה במשחק האסטרטגי באזור וטריפת קלפי המשחק.

המשחק הסעודי לא יימשך לאורך זמן מהסיבות הבאות:

1. מחיר הנפט הנוכחי אינו תואם את הביקוש הקיים בשוק, ולדעת פרשנים הוא צפוי לעלות בחודשים הקרובים עד ל-80 דולר.

2. במחיר הנוכחי לא משתלם כלכלית לאמריקאים להשתמש בטכנולוגית גז טבעי כדי לייצר נפט. לכן המחיר הנוכחי אינו משתלם גם לאמריקה.

3. המחיר הזה מצמצם באופן משמעותי את הכנסות הנפט של סעודיה, שהתרגלה לחיי בזבזנות מופרזת ולכן לא תוכל לסבול לזמן רב את העובדה שעתודות המטבע בסך 750 מיליארד דולר שלה יסתמכו על נפט זול.

מבחינה אסטרטגית, הסוגיה החשובה ביותר שעל סעודיה לשים לב אליה היא שנשק הנפט הוא הנשק האחרון שלה ולאחריו לא יהיה לה עוד קלפים לשים על השולחן. כפי שהופגן לחלוטין בשנים האחרונות, מערכת קבלת ההחלטות האסטרטגיות של איראן תוכננה כך שלחצים כלכליים לא ישפיעו [עליה] במידה מרובה ולכן אין לצפות מאיראן או מרוסיה ... לשוב ולשקול את החלטותיהן האסטרטגיות ב[סוגיות] הגרעין וסוריה. לכן סעודיה צריכה להיות בטוחה מעכשיו שלא תצליח לפתור את בעיותיה הגיאו-פוליטיות באזור ע"י משחק במחירי הנפט.

הירידה במחיר הנפט עלולה לגרום לאיראן ולרוסיה בעיות אך בכך לא ייפתרו בעיות סעודיה, הנובעות בעיקר מהירידה התלולה בעוצמתה הלאומית. בטווח הזמן הבינוני תוצאת תסריט זה תהיה שסעודיה תאבד את מעמדה בשוק כשחקן הגיוני מבלי שהבעיות הגאו-פוליטיות שלה ייפתרו ולו במעט.

ברור שהצעד הזה של סעודיה אסור שיישאר ללא תגובה. התגובה הטובה ביותר מצד איראן היא להקשיח יותר את עמדתה במו"מ הגרעיני ולהאיץ את תכניתה האזורית. רוסיה גם ככל הנראה תגיב בסגנון שלה. האמצעי הביקורתי הראשי של רוסיה הוא הגברת שתה"פ הצבאי-המודיעיני-והאסטרטגי שלה עם חזבאללה [בלבנון]. מבחינה אסטרטגית החלטתה של סעודיה תאלץ את רוסיה לחרוג משמרנותה בתחום הזה ולקבל החלטה אפקטיבית בנוגע לסעודיה. במצב כזה ריאד תבחין במהרה שהיא לא השיגה דבר אלא רק איבדה דברים חשובים."[8]

 

מנהל מכון מחקר ודיפלומט איראני לשעבר: "מהלכי סעודיה -  צעד התאבדותי"

בראיון ליומון תעאדל, המזוהה עם המחנה הפרגמטי, אמר ב-27 בדצמבר 2014 אמיר מוסוי, מנהל המכון לעיונים אסטרטגיים וליחסים בינ"ל ולשעבר דיפלומט במשה"ח האיראני כי "מהלכה של סעודיה היה צעד התאבדותי במסגרת המאבק נגד איראן באזור. צעדה של ריאד ושל בעלות בריתה בוצע לפי הצעת המשטר הציוני כדי לפגוע ביכולת הכלכלית והמדינית של איראן באזור. תמיכתה של איראן והצלחותיה בלחימה נגד הטרור ונגד חוגי תכפיר בחזיתות סוריה, עיראק, לבנון ופלסטין מעידה על עוצמתה הכלכלית והדיפלומטית ...

בשים לב למצב האזורי ולמעמדה של איראן, סעודיה ובעלות בריתה השתמשו בקלף האחרון שלהם. ברצונם לפגוע בממשלת רוחאני ... כדי להפכה לפאסיבית. הירידה החדה במחירי הנפט כופה על איראן תנאים קשים ומנגד, מדינות אלה לא סובלות מלחצים רבים כיוון שיש להן עתודות מט"ח במצב טוב בבנקים ובקרנות בינ"ל.

ב-35 השנים האחרונות סעודיה עשתה כל שביכולתה כדי לפגוע בטהראן. בצעד הזה כעת היא נכנסה לזירה בפומבי. מאז הרצח ב[עולי הרגל האיראנים] במכה [ב-1987] ועד היום טהראן התאפקה והתנהגה במתינות אבל נראה שהפעם המשחק באש הוא סוג של התאבדות.

כלכלת ממשלות אלה פגיעה מאוד ואין להן כל יכולת להילחם באיראן מדינית, כלכלית וביטחונית. איראן העבירה לריאד את האזהרות הדרושות. סעודיה בטוחה שאיראן לא תגיב בצורה קלה אך נראה שהפעם המצב שונה ובמקרה הצורך האינטרסים הכלכליים של סעודיה באזור ובעולם ייפגעו.

העולם מתקדם היום לעבר דיאלוג עם איראן אך בשל מאמצי המשטר הציוני סעודיה שוחה נגד הזרם ומנסה להפגין צעד
נכלולי נגד איראן וציר ההתנגדות. משקיפים מקווים שריאד תשתמש בהזדמנות שנוצרה והפקחים והחכמים בסעודיה ישלטו בקיצוניים. אסור לשכוח שמדינה זאת פגיעה מאוד בשל ענייני שלטון וסוגיות פנימיות ואם היא תמשיך במדיניות הפגיעה באיראן עליה לצפות לתגובה קשה מצד טהראן. המסר של הרפובליקה האסלאמית של איראן הועבר לריאד לפני שבוע כדי שהעימות הזה יסתיים בהקדם."[9]

היומון אבתכאר: משטר המלוכה הסעודי נמצא בשלב שחיקת הלגיטימיות לשלטונו

אפילו היומון אבתכאר, המזוהה עם תומכי יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי אכבר האשמי רפסנג'אני, כתב ב-16 בדצמבר 2014 , כי משטר המלוכה הסעודי נמצא "בשלב שחיקת הלגיטימיות" לשלטונו: "מדוע בתא הפוליטי היחיד בעולם [סעודיה] הקרוי על שמה של משפחה אחת [משפ' אאל סעוד] ושבו הנשים והמיעוטים משוללי זכויות, לא ארעה עד כה שום מהפכה ומחאה המונית? האם המצב הזה יימשך?...

 

אנשי הדת הווהאבים וחלק משמעותי ממשפחת אאל-סעוד סבורים שהדת היא עדיין יסוד המשטר והיא משמשת בסיס הנאמנות של העם כלפי המשטר. אם הנאמנות מבוססת הדת תיחלש, אלטרנטיבות ויסודות אחרים כגון מולדת או הערצה לשבט אינם יכולים להחליפה. מכיוון שחלק גדול מהעם הסעודי נוהג בשמרנות, המשטר עדיין שם עצמו במחנה של אנשי הדת... אאל-סעוד ממשיכים את חייהם באמצעות הצגת מערכת המלוכה כחלק בלתי נפרד מהנוהג ומההיסטוריה של סעודיה, וחשוב מכך – באמצעות השגת התמיכה מהממסד הדתי. בממד החיצוני, באמצעות כינון יחסים מיוחדים של 'נפט בתמורה לביטחון', הצליח המשטר הסעודי להשיג את תמיכת ארה"ב של אמריקה כמשענת וגיבוי חיצוני עבורו. המשטר הנוכחי בסעודיה עדיין מסתמך על המדיניות האמריקאית מהעשורים האחרונים לפיה 'ההגנה על היציבות בסעודיה היא עניין קריטי עבור אמריקה'. 

 

למרות זאת, התמורות העמוקות והנרחבות בשני העשורים האחרונים בסעודיה מלמדים על כך שהמשך המגמה הנוכחית תיתקל בבעיות בעתיד. בשל האיומים והבעיות הקיימות המשטר הסעודי מצוי כעת בשלב שחיקת הלגיטימיות [לשלטונו]. אי שליטה במצב ואי היכולת להסתגל למצב, סוללים את הדרך לעידן של משבר ולבסוף העדר לגיטימיות. הממד הפנימי – הקרבה בין שני הזרמים העיקריים [בסעודיה]: הליברלי וזרם ה-צחוה [האסלאמיסטי], והממד החיצוני – שינוי מדיניותה של אמריקה כלפי סעודיה, הם מאוד קריטיים בהקשר הזה."[10]

 

החוצפה הסעודית והתכנית לזרוע פיתנה באיראן[11]   בכיר ישראלי לשעבר: סעודיה הגשימה חלום שלנו[12]

  



[1] פארס (איראן), 10.12.2014

[2] פארס (איראן), 21.12.2014

[3] תעאדל (איראן), 27.12.2014.

[4] לקמפיין הסעודי ראו דוח ממרי

[5] אל-עאלם (איראן), 14.1202.14.

[6] צבח-י צאדק (איראן), 15.12.2014

[7] פארס (איראן), 2.12.2014

[8] תסנים (איראן), 16.12.2014.

[9] תעאדל (איראן), 27.12.2014.

[10] אבתכאר (איראן), 16.12.2014.

[11]פארס 17.12

[12] תסנים (25.12

תגיות