המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר באתר אל-ג'זירה: לישראל אין מענה לפיגועי הדקירה והדריסה
31/12/2014

 

מאמר באתר אל-ג'זירה: לישראל אין תשובה לפיגועי הדקירה והדריסה

 

ד"ר עדנאן אבו עאמר, עיתונאי פלסטיני ומרצה באוניברסיטאות בעזה, פרסם  בטורו  הקבוע באתר האינטרנט של ערוץ אל-ג'זירה (aljazeera.net) מאמר שבו התייחס לפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר-נוף ב-18.11.14 וליתר הפיגועים שבוצעו לאחרונה בירושלים ובגדה המערבית. אבו עאמר הרעיף שבחים על היצירתיות של המפגעים הפלסטינים האחרונים שהחלו להשתמש בכלי נשק פשוטים ופרימיטיביים נגד ישראל, כגון אבן וסכין שהם כלי נשק זמינים ונמצאים בהישג יד. לדבריו, השימוש בכלי הנשק הללו יעיל במיוחד משום שהמפגעים הבודדים המשתמשים בהם מביכים את מנגנוני הביטחון של ישראל, שאינם יכולים לעצרם בטרם מעשה. עוד טען כי העלייה בפעולות הדקירה מעידה על התגברות רוח הקרבת הנפש בקרב החברה הפלסטינית.

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו[1]:

 

הפעולות האחרונות הוכיחו שכל אדם יכול לבצע התנגדות בנשק פרימיטיבי

"הפעולות הפידאיות האחרונות שביצעו צעירים פלסטינים בגדה המערבית ובירושלים הכבושה נגד הצבא הישראלי והמתנחלים, חשפו כי העם הפלסטיני התחמש ברצון לבצע התנגדות נגד הכובש, ואינו מקבל עוד את המצב האומלל והקודר [הקיים]. פעולות אלה מלמדות שהגענו לנקודה שממנה אין חזרה למצב שהיה קיים  וכלל פלישות חוזרות ונשנות לחרם [קרי: המסגדים בהר הבית] ומתקפות חוזרות ונשנות נגד מסגד אל-אקצא. 

 

...הצטרפות העם בגדה המערבית ובירושלים בשבועות האחרונים לשדה הקרב של ההתנגדות היא בבחינת שיפור וחידוש של הנשק הפרימיטיבי העממי והפיכתו ליותר יעיל מבעבר. בפעולות האחרונות עשו הלוחמים שימוש בסוגים רבים ושונים של נשק שהולך ומשתפר - החל מהאבן ומהקלע, עבור בסכין ובנשק חד, וכלה בשימוש בנשק חם. שיפור איכותי זה של אמצעי ההתנגדות בעימות עם הכובש מאפשר לכל בני העם לבצע התנגדות באמצעות הנשק הפרימיטיבי הזה. וכך, זה מקים ביצור וזה מבעיר צמיג, שלישי מייצר בקבוק תבערה, רביעי חופר שוחה, חמישי מפזר מסמרים על הכביש, שישי דוקר מתנחל ושביעי דורס חייל. פלסטין הפכה לבית מלאכה עממי שכולם לוקחים בו חלק.

 

השימוש בנשק פרימיטיבי יעיל ומעצים את הניגוד מול הנשק הישראלי המתקדם

באמצעות סקירת [פעולות] ההתנגדות האחרונות שבוצעו בשטחים הפלסטיניים וכלי הנשק המגוונים שנעשה בהם שימוש, ניתן להצביע על הנשק החשוב ביותר - הן הנשק הפרימיטיבי והן הנשק החם - כמפורט להלן:

 

1. האבן: ...האבן שימשה להקמת מחסומים, לסגירת צירים ולבניית מחסות  ומארבים. גם אם ההשפעה הפיזית של זריקת האבן לא מעוררת במוח תמונת קרב הרואית, סמליותה רבת משמעויות. שכן, היא מייצגת את עוצמת הניגוד בינה לבין הנשק המפותח שבידי אויב שברשותו פצצת אטום.

   

2. הרוגטקה: ...הפלסטינים משתמשים ברוגטקה בפעולות של צליפה בכוחות הכיבוש ובמתנחלים ובאמצעי התחבורה השונים שלו. החשיבות שלה טמונה בכך שהשימוש בה נעשה [באופן שבו היורה] אינו נראה, דבר שמסבך את כוחות הכיבוש. למרות שהפגיעה שלה בדרך כלל אינה קטלנית, היא מסוגלת לגרום פציעה קשה, אם הירי מבוצע מטווח קצר, אם האבן חזקה וכן אם היורה חזק.

    

3. הצתות, ושריפת צמיגים: בקיץ האחרון פגשו הישראלים 'עונה חמה' שהאש שלה הגיעה ללב ישראל. עשרות שריפות פרצו ביערות ובחורשות שלה והבעירו אלפי הקטרים. [שריפות אלה] היוו הפתעה נוספת למנגנוני הביטחון הישראליים שהחלו [לאחרונה] להתעורר מידי פעם בפעם להפתעה חדשה מצד ההתנגדות.

 

4. ביצורים ומכשולים: זהו אמצעי שההתנגדות השתמשה בו לסגירת הכניסות והרחובות בערים, בכפרים, ובמחנות הפליטים בפני מכוניות צבא הכיבוש, מה שסייע לצעירים לחלק [ביניהם] את משימות ההתקפה על הכוחות הישראליים, לא כל שכן לסגת בזמן המתאים ולהבטיח שהמכוניות והמשוריינים הצבאיים של הכיבוש לא יצליחו לרדוף אחריהם...

 

הסכין נמצאת בכל בית, גם ערביי ישראל יכולים לקחת חלק בהתנגדות זו

הסכינים היו כלי הנשק שההתנגדות העממית בגדה המערבית ובירושלים עשתה בו הכי הרבה שימוש לאחרונה. פעולת הדקירה האחרונה הייתה בבית כנסת [בהר נוף] והיא הביאה להריגת חמישה ישראלים ופציעת שמונה נוספים.  חשיבותן של פעולות הדקירה טמונה בכך שהנשק החד הזה נמצא בכל בית וההשפעה של השימוש בו חשובה מאד לא רק בהיבט של יכולת ההרג שלו אלא בשל השפעתו הפסיכולוגית על מצבו הנפשי של הישראלי, אשר רואה ומבין שחייל [ישראלי] נהרג באמצעות סכין בעודו נושא רובה אוטומטי מתוחכם.

 

העניין החשוב יותר הוא ש[פעולות הדקירה] כפו על הכיבוש פתיחת חזית חדשה ש[עשויה] תמיד להתפוצץ בפניו. שכן, התקפות הסכינים פגעו ביכולת ההרתעה שלו ובמורל של הציבור שלו עד כדי כך שקציני הצבא [הישראלי] הודו שהם איבדו את היכולת להרתיע בפועל [את הפלסטינים]...

גלי הדקירה בסכינים בגדה המערבית ובירושלים ובתוך הקו הירוק, הן נגד חיילי הכיבוש והן נגד המתנחלים, עוררו עניין להתחקות אחר המאפיינים החשובים ביותר של סוג ההתנגדות החדש הזה, שהבולטים בהם הם:

 

א. [פעולות הדקירה] פרצו בעקבות הירידה בפעולות המחאה העממית ההמונית, מה שהוביל לחשוב על מעבר לשלב של פעילות איכותית וייחודית, שמלחמת הסכינים היתה אחד האמצעים והכלים שלה.

 

ב. המחשבה להמשיך את פעולת ההתנגדות בהתמדה, ולתת הזדמנות לעם בתוך הקו הירוק להתאים עצמו להתנגדות ולפעולותיה, שימשה זרז ליצירת הצורך להסלים את סוג המלחמה הזה [באמצעות הסכינים] נגד הכיבוש, משום שהוא לא מצריך אנשים רבים, ומתמקד בקבוצות שמספר [חבריהן] מוגבל. יתרה מכך, מספר רב של פעולות דקירה בוצעו  על ידי לוחם התנגדות אחד בלבד.  

 

ג. התופעה התרחבה כך שהיא כוללת כעת את כל האדמה הכבושה, והגיעה עד לשטחי 48 בלב מדינת הכיבוש, מה שעורר פחדים בקרבה מפני התפשטות אינטנסיבית של מלחמת הסכינים בשטחה. פעולות הדקירה התמקדו בעיקר בחיילים החמושים מכף רגל ועד ראש - הן חיילים בשירות סדיר, הן חיילי מילואים והן חיילי מג"ב - ובמתנחלים. 

ד. פעולות הדקירה הוכיחו את התגברות רוח ההקרבה ומסירות הנפש בחברה הפלסטינית. הפעולות אשר הביאו למות מבצעיהן או לעונשי מאסר עולם נגדם לא הניאו את לוחמי ההתנגדות האחרים מללכת באותה הדרך ולבצע את אותן פעולות.

 

תגובת ישראל ביטאה את חששה הגדול מפני התגברות פעולות הדקירה בסכינים, והיא הודתה בהתגברות הנטל הביטחוני הנופל על כתפי מנגנוני הביטחון, ובקושי להילחם בתופעה מן הסוג הזה. התברר שמדובר באחת המשימות הקשות והמסובכות ביותר של מנגנוני הביטחון. אחת ההשלכות של [מלחמת הסכינים] היא שהחנויות למכירת נשק בישראל התמלאו באנשים שבאו לקנות נשק אישי להגנה עצמית לאחר הישנות אירועי הדקירה האחרונים. 

 

בהקשר זה דיברו קציני פיקוד מרכז בצבא הישראלי על כך שאין ברשותם פתרון קסם להפסקת הפעולות שהפלסטינים מבצעים באמצעות סכינים, מכיוון שקשה להשאיר הסכינים הרחק מהישג ידם. יתרה מזו, התגברות [פעולות הדקירה] פירושה שכוח ההרתעה הישראלי נחלש מדי יום. הפרדוקס הוא שישראל מסוגלת לייצר את טיל החץ החדיש נגד טילים, אך אינה מסוגלת להבטיח את שלום אזרחיה מפני התקפות הסכינים.

 

לוחמי ההתנגדות השתמשו גם במכוניות ובמוניות כדי לדרוס את חיילי הכיבוש ואת מתנחליו במהלך פטרולים רגליים שהם מבצעים בתוך הערים ובמחנות הפליטים, וכמה ניסיונות דריסה אכן הצליחו וגרמו להרג ולפציעה של כמה חיילים..."



[1] וaljazeera.net,19.11.2014

תגיות