המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: גינויים נרחבים לפיגוע נגד שיעים במזרח המדינה
14/12/2014

בעלי טורים סעודים בעקבות פיגוע נגד שיעים במזרח סעודיה:

במדינה שלנו יש הסתה נגד שיעים

 

ב-3.11.14, ביום השנה לציון קרב כרבלאא' ומותו של האמאם חוסין, פתחו כמה רעולי פנים באש לעבר חוסיניה (מרכז דת שיעי) בכפר אל-דאלוה שבמחוז אל-אחסאא' במזרח סעודיה, וגרמו למותם של 8 אזרחים שיעים ולפציעתם של כמה נוספים.[1] פיגוע הירי, אשר בוצע על ידי סונים, עורר בקרב השלטונות הסעודיים חששות מפני הסלמת המתיחות בממלכה בין הסונים לשיעים. כתוצאה מכך מיהרו השלטונות לנקוט צעדים במטרה להפיג מתיחות זו ולמנוע התפרצותה.


הלווית ההרוגים בפיגוע[2]



וכך, שעות ספורות בלבד לאחר הפיגוע כבר הודיע משרד הפנים על מעצרם של חשודים במעורבות בפיגוע הטרור.[3] במקביל מיהרו החוגים הרשמיים בסעודיה לגנות בתוקף את הפיגוע והדגישו כי מדובר בטרור שבוצע על ידי "ח'וארג'"[4] ו"נועד לעורר פתנה", קרי מלחמת אחים, בין האזרחים בממלכה. עוד טענו כי מבצעיו משתייכים לארגוני ג'יהאד עולמי.[5] בכירים סעודיים, בראשם שר הפנים, האמיר מוחמד בן נאיף, הגיעו לביקור תנחומים אצל משפחות הקורבנות ואצל הפצועים. שר הפנים מסר למשפחות תנחומים ואיחולי החלמה מהמלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז ומיורש העצר והדגיש כי המלך נחוש "שהביטחון ישרור בכל רחבי הממלכה", ו"כי אנשי הביטחון יכו ביד ברזל כל מי שינסה לפגוע בביטחון המולדת".[6] מושל מחוז אל-אחסאא' הצהיר כי מדובר ב"פעולה פושעת טרוריסטית ונבזית... שאין בה שמץ של אנושיות", אך "מחוז אל-אחסאא' יישאר מלוכד".[7] בנוסף דווח כי האמיר וליד בן טלאל תרם סכום של  2.5 מיליון ריאל למשפחות הקורבנות.[8]


גם הממסד הדתי בסעודיה מיהר לגנות את האירוע. המופתי הסעודי, עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', אמר כי מדובר ב"תקיפה טרוריסטית אכזרית ועושקת" ש"מתכנניה הם צבועים [מונאפיקון][9] ותועים שרוצים להצית פתנה בתוך האומה".[10] גם חבר חכמי הדת הבכירים בסעודיה גינה את הפיגוע ואמר כי מדובר ב"פשע נתעב שמבצעיו ראויים לעונש החמור ביותר על פי השריעה" וקרא לאזרחים בממלכה "לא לאפשר לאויבי הדת הזו והמדינה הזו לפגוע באחדותנו ויציבותנו כפי שהם שואפים לעשות".[11] ראש משטרת הדת, עבד אל-לטיף בן עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', גינה את הפיגוע ואמר שהוא סותר את הדת, ההלכה, הערכים והמוסר" והדגיש כי הפיגוע רק יגביר את הלכידות בין בני המולדת.[12] בנוסף משרד ההקדשים והעניינים האסלאמיים הורה לדרשנים במסגדים להקדיש את הדרשה של יום שישי לגינוי הפיגוע באל-אחסאא'.[13]


מוחמד בן נאיף, שה"פ הסעודי (שלישי מימין, עומד)

 בניחום  אבלים אצל משפחות ההרוגים בפיגוע.[14]


 

במקביל התגייסה גם העיתונות הסעודית הממסדית למען קמפיין גינוי הפיגוע. בעיתונים הממסדיים התפרסמו עשרות מאמרי מערכת ומאמרי דעה שחזרו והדגישו את "האחדות", "הלכידות" ו"דו הקיום" בממלכה. במאמרים אלה נטען כי מטרת הפיגוע היתה לעורר פתנה בתוך סעודיה, אך "הרחוב הסעודי התייצב כאיש אחד נגד הטרור" והוכיח שהאומה הסעודית כולה, סונים ושיעים, מלוכדת ומאוחדת.[15]


על רקע זה בלטו דווקא כמה מאמרים בודדים שהתפרסמו בעיתונות הסעודית אשר חרגו מקו זה וטענו כי הפיגוע לא התרחש יש מאין. לדבריהם, בסעודיה מתנהלת הסתה נגד השיעים, מצד הממסד הדתי, דרשנים ומרצים באוניברסיטאות וכי מדובר בתופעה שרק הולכת ומחמירה. בחלק מהמאמרים אף נטען כי השלטונות בסעודיה נותנים יד להסתה זו ומאפשרים אותה ביודעין. מאמרים אלה קראו למגר תופעה זו לאלתר ולפעול נגד המסיתים. אחד הכותבים אף טען כי קמפיין הגינוי של הפיגוע וההצהרות על אחדות האומה הסעודית הם לא יותר מאשר הצגה שקרית.

 

דוח זה יביא תרגום עיקרי מאמרים אלה:

 

עיתונאי סעודי: קמפיין הגינויים לפיגוע ולמען אחדות סונית-שיעית - שקרי

במאמר בוטה שכותרתו "אל תשקרו - השנאה בין הסונה לשיעה  אמיתית", יצא העיתונאי הסעודי, פארס בן חזאם, נגד הודעות הגינוי הרבות שפורסמו בסעודיה נגד הפיגוע באל-אחסאא' וקמפיין "האחדות הלאומית" המוצג בתקשורת הסעודית. לדבריו, האמירה בדבר דו קיום סוני-שיעי בסעודיה שהבכירים הסעודים והתקשורת הסעודית הרבו לחזור עליה מאז הפיגוע היא סילוף של האמת ושקר גדול. הוא כתב: "אנו עדים בימים אלה ונהיה עדים [גם] בימים הקרובים לקמפיין הטעייה על אחדות סונית-שיעית בסעודיה. אירוע אחד [הכוונה לפיגוע באל-אחסאא'] חשף את עובדת [קיומה של] שנאה הדדית בין הסונה לשיעה. קמפיין הודעות, הגינוי וההוקעה [של הפיגוע] לא יארך זמן רב וכולם יחזרו להרגלם לבסס את השיח הקיצוני. השנאה בין הסונה לשיעה בסעודיה אינה שונה מזו שקיימת בשאר המדינות. מדובר ברגשות כלליים, חסרי גבולות שאת עוצמתם קובעים המשטרים במדינות אלה...

 

המציאות הסעודית היומיומית מלאה בקמפיינים לשנאה. אנשי הדת הם שהניחו את יסודותיהם ובני החברה אימצום. אף צד לא חף מזה. הקיצונים דומים בין שהם סונים או שיעים. הם דומים בדבריהם והם מזינים את החברה ברעיונותיהם אתמול, היום ומחר. הפתרון לא יהיה על ידי קמפיין של הודעות [גינוי] או ברומנטיקה של הגינויים הנפוצה בימים אלה.

 

בחינה קצרה של השיח החברתי, זה שאינו מופיע בתקשורת, מגלה את עוצמת [העוינות] בין הצדדים. כל צד מזין את החברה שלו ברעיונות רעילים [רוויי] שנאה כלפי האחר. מצב זה הוא שגרם בעשורים האחרונים למשברים חברתיים עצומים, [במהלכם] נעשתה הבחנה בין הסונים לשיעים עפ"י הלהג והלבוש ואפילו עפ"י צורת השפם והזקן.

 

כאשר משאירים בידי אנשי הדת לקבוע את בחירות החברה, לא ניתן לצפות שהם יפנו לשלום ולדו קיום. הסיסמאות ימשיכו להיות הצהרות ללא מעשים. הדוגמה הטובה ביותר היא האירועים הדתיים שהופכים למופעי הזנת השנאה, זאת מאחר שכל צד מעריך את האחר על בסיס דתי. בכל המקרים לא מדובר ב[יצירת] בסיס לדו קיום ולשותפות, זולת מקרים של מסיבות עיתונאים והצגות של השקר המתמשך.

 

חגיגת הלאומיות המתנהלת כעת היא הכחשה עצמית ברורה. השיח החברתי הכללי [בסעודיה] הוא של שנאה. אל תשקרו."[16]

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: יש לפעול נגד המנצלים את סמכותם להסתה עדתית

בניגוד לבן חזאם שטען כי ההסתה נגד השיעים היא דבר רווח בסעודיה ואף זוכה לעידוד השלטונות, סלמאן אל-דוסרי, עורך היומון הסעודי היו"ל בלונדון אל-שרק אל-אוסט, טען במאמרו כי ממשלת סעודיה דוחה מכל וכל את ההסתה נגד השיעים במדינה, אך הודה כי התופעה קיימת בקרב מיעוט בלבד. לטענת אל-דוסרי, האנשים המשתייכים למיעוט זה מנצלים את מעמדם וסמכותם כדי להסית נגד השיעים וחשים שביכולתם לפעול כרצונם בלא לתת דין וחשבון, ויש לשנות מצב זה. אל-דוסרי כתב: "הפשע הזה [הכוונה לפיגוע באל-אחסאא'] הוא הזדמנות לשרטט קו מפריד בין מה שהיה לפניו למה שיהיה אחריו. אנחנו יודעים שהממשלה הסעודית אינה מכירה באפליה העדתית ודוחה אותה, אלא שכמה אנשים מנצלים את סמכותם כדי להעמיק את השסע העדתי בין אזרחי המדינה האחת - וזה חייב להיפסק. ואולם, זה לא יקרה כל עוד המיעוט הזה מאמין שביכולתו לעשות כל שיחפוץ ושהחוק לא יכול להגיע אליו ולבוא אתו חשבון. [לאנשים אלה ידוע] שאם הם יעשו זאת יהיה מי שיגן עליהם ויתמוך בהם.

 

לאיש אין זכות לכפות את גישתו העדתית ולחלק את אזרחי מדינתו לסוג א' וסוג ב'. בעוד הממשלה הסעודית נקטה צעד גדול כשהורתה לכל הדרשנים ביום השישי שעבר [8.11] לגנות את הפיגוע באל-אחסאא' ולעקור את העדתיות בכל מסגד סוני במדינה, ה[אנשים] המסיתים והעדתיים הללו מתעלמים לחלוטין מכך. התפללתי ביום שישי [8.11] במסגד בעיר אל-ח'ובר שבמזרח סעודיה ושמעתי את הדרשן מספר על הסכנה שמהווים השיעים והח'וארג' לאמונה. אנשים אלה [שמעודדים את] העדתיות מונעים את [הצלחת] הצעדים שנוקטת הממשלה כדי למגר את העדתיות".[17]

 

בעל טור סעודי: מרצים באוניברסיטאות מסיתים בטוויטר נגד השיעים

ברוח דומה כתב גם עלי אל-שרימי, בעל טור ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן, אשר יצא במאמרו נגד התופעה המתרחבת של אנשי דת סעודיים המרצים באוניברסיטאות בסעודיה, אשר מסיתים נגד השיעים בממלכה דרך ציוצים בטוויטר וקרא לנקיטת צעדים נגד מטיפי דת אלה. וכך כתב: "מעולם לא חדלתי להתריע מפני עלייתן של הקבוצות הקיצוניות החולות במחלת העדתיות ומסיתות לרצח של אנשים רק בגלל שהם משתייכים לעדה אחרת. כתבתי זאת כבר לפני כמה שנים ושאלתי: האם לאנשים הללו הנוקטים דרך ביריונית יש זכות להסית את ההמונים להשתתף בפעולות אלימות? האם מותר להם להחזיר אותנו לנחשלות ולברבריות של תקופת ימי הביניים? אני גם שבתי ודרשתי ממשרד החינוך על מוסדותיו השונים והרבים לבחון מחדש את תכניות לימוד הדת, ולטהרן מפגמיהן, הסותרים את ערכי זכויות האדם שהדת שלנו מעודדת, כמו למשל הקיצוניות הדתית... כן דרשתי להשתיק את מטיפי הדת הקיצונים המתפללים לאבדן של חלק מהקבוצות באסלאם השונות מהם...

 

אני אומר את האמת בכנות מלאה: אף אסטרטגיה למאבק בטרור לא תהיה יעילה אם היא לא תבין את [ההכרח] לטפל בצלע השלישית של הטרור שהיא החיבוק שמעניקה לו החברה.

 

במילים אחרות, לא די בהענשת האיש הקטן שמבצע את הפשע ושנניח למסית הגדול לנפשו... אינני יכול לשכוח את ההאשטאגים שהופיעו בטוויטר לפני מספר חודשים ו[עודדו] מלחמה עדתית. פתחו אותם כמה ממטיפי הדת האקדמאים בממלכה הנושאים  את התואר ד"ר. זאת, באמצעות ציוצים בוטים מסיתים נגד אזרחים המשתייכים לאחת מעדות האסלאם [הכוונה לשיעים]. בעבר חשבתי שאלה הם רק [כמה] עטלפי לילה בטוויטר היושבים במערות השנאה, הטינה הקללות והתכפיר ומסתתרים מאחורי שמות בדויים, אך כעת אני מבין שהסוגיה הפכה להיות חמורה בהרבה. שכן, חלק מהמרצים באוניברסיטאות מפיצים שוב ושוב את ציוציהם המבישים בשמותיהם הגלויים, ולמעשה כל מה שהם עושים זה לעודד מלחמות אחים ומהומות, ופגיעה בסדר הציבורי, ביציבות החברתית ובאחדות הלאומית והחברתית. עלינו לקבור את [המעשים] הללו ולעצרם. הנה ציוציהם כעת תורגמו בשטח [הכוונה לפיגוע באל-אחסאא'].

 

לכן איני מהסס שוב לדרוש ממשרד הפנים לחוקק חוק שיגדיר כפושע כל מי שיפגין כל צורה של גזענות כלפי האחר, וכל מי שיפיץ שנאה בחברה. אם בחוקי העונשין [הקיימים] כלולות הוראות בדבר עונשים לכל מי שמקלל, מוציא דיבה או משמיץ, אז אין זה הגיוני שאלה המסיתים ומשחקים בעדתיות יהיו חסינים מעונש ומשוחררים... ולא יקבלו שום עונש שיתריע אותם..."[18]

 

עיתונאי סעודי: החברה הסעודית שקועה בגזענות בתחומים רבים

במאמר שפרסם בעל הטור הסעודי, חוסין שובכשי, ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון, הוא תקף בחריפות את תופעת הגזענות והקיצוניות הרווחת בחברה הסעודית, המתבטאת, לדבריו, בין היתר, בתכניות הלימוד ובכלי תקשורת, וטען כי מדובר בעניין לא פחות חמור מהפיגוע באחסאא'. הוא תהה כיצד החברה הסעודית, המתפארת באדיקותה הדתית, עמוסה באפליה גזענית, שבטית ועדתית האסורה עפ"י האסלאם. שובכשי הביע סיפוק מכך שמועצת השורא בסעודיה עומדת לדון בהצעת חוק להפללת ביטויי גזענות, עדתיות ושבטיות, וקרא לאשרה וליישמה במהירות ובנחישות, מאחר ומדובר בהצעת חוק שהוגשה לראשונה לפני שש שנים וטרם אושרה, חרף חומרת המצב.

 

שובכשי כתב: "מוזר הוא שהחברה הסעודית השמרנית והאדוקה באופייה, אשר מתפארת בציות להוראות דת האסלאם המונותאיסטית, מתעלמת מהצו הברור והמפורש של אללה לזנוח את הנוהג הג'אהילי להתגאות בשבטים ובהשתייכות אליהם... ושקועה באפליה גזעית, על שלל צורותיה.

 

הפנאטיות וחוסר האחריות, הפכו לסרטן מסוכן המופיע בצורות שונות. לאחרונה החריד את כל חלקי החברה אירוע דמים זוועתי שביצעו רוצחים פושעים וקיצונים באזור אל-אחסאא', שגבה את חייהם של אזרחים שיעים חפים מפשע. התגובה החיובית לאירוע [קרי, גינוי הפיגוע], העידה על קיומו של יצר טבעי המתנגד לשפיכות דמים ולהרג בשם סיסמאות מפלגות, משסעות והרסניות...  הגזענות אינה מתבטאת רק באופן הגס והרצחני הזה, אלא יש לה ביטויים שונים, לא פחות מזיקים ושליליים, מהרג ומפשעים רצחניים מבעיתים; יש שיקולים [גזעניים גם] בחינוך, בתעסוקה, בספורט, בנישואים ובקשרים החברתיים השונים, ההופכים את החברה [הסעודית], במהלך הזמן, ל'קנטונים' ול'איים' המנותקים זה מזה, דבר המחייב טיפול מהיר.

 

נראה כי הפנאטיות המסיתה בגלוי, ואשר חושפת את פניה המכוערות ברשתות החברתיות, נעשתה מחלה מסוכנת, שההתעלמות ממנה הפכה אותה לסכנה ביטחונית, המאיימת על האיזון החברתי העדין, היציב והרגיש.

 

הסוגיה דורשת התמודדות רצינית ביותר - ניקוי הספרים ותוכניות הלימוד מכל הרעלים, והוצאה אל מחוץ לחוק של כל ביטויי [הגזענות] הזו הקיימת בבימות הספרותיות, בתוכניות הלימוד, בחוגים הדתיים, במגרשי הספורט ובאמצעי התקשורת. מראות ההרס המקיפים את סעודיה בכל מקום, [ומתבצעים] בשם האסכולה [הדתית], השבט, העדה והאזור, צריכים להוות פעמון אזהרה רועם, הקורא להתייחס אל הסוגיה הזו כפי שמתייחסים לטרור החברתי, ולא להקל ראש בכל פושע המנסה 'לחלק' את החברה על בסיס מעמדי, שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות האסלאם...

 

המנגנון, שמועצת השורא הודיעה כי תבחן אותו, הוא צעד אזרחי תרבותי חשוב, אך הוא יהיה חסר משמעות, אם  לא יוחל באופן צודק ונחרץ על כולם, לאלתר".[19]

 

עיתונאים סעודים בטוויטר: הפיגוע - תוצאה של ההסתה בסעודיה נגד השיעים  

עיתונאים וגולשים סעודים רבים גינו גם בחשבונות הטוויטר שלהם את ההסתה נגד השיעים הקיימת בסעודיה בתחומים רבים. להלן, ציוצים נבחרים:

 

מחמד אאל אל-שיח', בעל טור ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה, צייץ: "האם לאחר האירוע באל-אחסאא', השיח'ים שלנו יבינו, שהתרבות של אבן-תימיה המסיתה את הסונים נגד השיעים, תמיט עלינו אסון, שתוביל את גורל מולדתנו ולכידות עמנו להיות כמו זה של עיראק?".[20]


 

כמה כותבים צייצו בגנות ציוצו של השיח' נאצר אל-עומר, איש דת קיצוני בסעודיה הידוע בהסתה שלו נגד השיעים, שקרא לא להאשים קבוצה מסוימת של אנשים בביצוע הפיגוע באל-אחסאא' ללא הוכחה. כך למשל הכותב הסעודי, מוחמד אל-סיף, צייץ: "השיח' נאצר, אין ספק שמבצע הפיגוע קרא את הספר שלך 'המציאות של השיעים במדינת התוחיד [ייחוד האל]', והתמלא קנאות בשל מה שכתבתם וההסתה שלכם..".[21]


 

יוסף אבא אל-ח'יל, בעל טור ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, כתב: "רבים מאלו שגינו את האירוע באל-אחסאא', היו מאלו המסיתים בעד העדתיות והמפיצים את השנאה הדתית. כך זה תמיד, הם הורגים את היריב שלהם והולכים להלוויה שלו!".[22]


 

בהאשטאג "אל-אחסאא' מאוחדת נגד הפתנה", כתב אנס זאהד, עיתונאי סעודי הכותב ביומונים הסעודים הממסדיים אל-מדינה ואל-שרק: "מזה שנים, קיים שיח דתי המסית נגד השיעים, והפשע הוא תוצאה ראשונה [של שיח זה], כל עוד לא נחקק חוק הקובע כי הסתה עדתית היא פשע".[23]


 

באותו האשטאג, צייץ מוחמד עלי אל-מחמוד, עיתונאי ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד: "הבחורים השומעים את הדרשן ביום השישי הקורא לחיסולם של השיעים ודברים דומים, מה הם יכולים לעשות  אם השתכנעו מדברי הדרשן הזה?!".[24]


 

הכותב הסעודי השיעי, חסן אאל חמאדה, כתב באותו ענין: " [זוהי] מדינה שהעדתיות מכרסמת בה. תכניות לימוד המאשימות אותנו בכפירה. תקשורת שמסיתה נגדנו. מטיפים הדורשים לשחוט אותנו. אנשי דאעש המאיימים עלינו, בכך שימלכדו את עצמם כדי לפוצץ אותנו. לפיכך, טבעי שיהיו שהידים באל-אחסאא'".[25]


 

 



[1]ו www.alarabiya.net , 4.11.2014 , אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 4.11.2014

[2] אקתצאדיה (סעודיה), 9.11.2014

[3]ו www.alarabiya.net , 4.11.2014 ; אל-וטן (סעודיה), 5.11.2014

[4] הח'וארגהם קבוצה שהתפצלה ממחנהו של עלי בקרב ציפין בשנת 657 ונחשבה לקבוצת האופוזיציה המוסלמית הראשונה באסלאם.

[5] אל-ריאד, אל-וטן (סעודיה), 5.11.2014 , אל-וטן (סעודיה), 9.11.2014

[6] אל-ריאד (סעודיה), 6.11.2014

[7] אל-ריאד (סעודיה), 5.11.2014

[8] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.11.2014

[9] מונאפיקון - בקוראן זה כינוי לאלה מאנשי אל-מדינה שהצהירו על אמונתם בדת האסלאם  אך לא קיבלו את מרותו של  הנביא מוחמדהם נזכרים בקוראן כמי  שעתידים להיענש בגיהינום.

[10] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.11.2014

[11] אל-ריאד (סעודיה), 4.11.2014

[12] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.11.2014.

[13] אל-שרק אל-אוסט (סעודיה), 6.11.2014

[14] אל-ריאד (סעודיה), 5.11.2014

[15] ראו למשל אל-וטן (סעודיה), 5-6.11.2014 , אל-ג'זירה, עוכאט' (סעודיה), 6.11.2014 , אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.11.2014 , אל-מדינה, אל-יום (סעודיה), 7.11.2014

[16]ו www.alarabiya.net, 6.11.2014  

[17] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.11.2014

[18] אל-וטן (סעודיה),  6.11.2014

[19]אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.11.2014

[20] ראו טוויטר