המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מרופא למחבל מתאבד: הרופא הסעודי שהצטרף לדאעש בעיראק
7/9/2014


מרופא למחבל מתאבד: הרופא הסעודי שהצטרף לדאעש בעיראק

 

בסעודיה גובר החשש מפני התפשטות ארגון "המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה" (להלן: דאעש) לשטחה. זאת בשל ההשתלטות המהירה של דאעש על חלקים נרחבים בעיראק ועליית כוחו בסוריה, ומשום שרבים מלוחמיו הם סעודים.

 

אחד הביטויים לחשש זה בשיח הסעודי היה התגובות לפרסום של דאעש אודות פייסל בן שאמאן אל-ענזי, רופא סעודי בן 25, שחבר לארגון בעיראק וביצע ב-11 ביולי פיגוע התאבדות עם מכונית תופת נגד מחסום של כוחות הפשמרגה הכורדים בכרכוך שבעיראק, שגרם להרג רב.[1] עד לפרסום הודעה זו, הכחישה משפחתו של אל-ענזי את הדיווחים שהוא לחם בשורות דאעש וטענה כי נהרג בעת טיפול בפצועים במרפאה של דאעש, בהיותו רופא. כהסבר לתמונה שבה הוא נראה מניף בידו סכין שחיטה, טען אחיו בשעתו כי אל-ענזי נאלץ לשאת עימו נשק מנימוקי בטחון אישי, בשל הימצאו באזור לחימה.[2]

 

פייסל אל-ענזי מניף סכין שחיטה.[3]


 

מקרה זה עורר סערה בקרב בעלי טורים  סעודים שתהו כיצד זה רופא, שאמור להציל חיים ולטפל באנשים ללא הבדל דת, גזע ומין, נוטש את עבודתו והופך למחבל מתאבד בארגון דאעש, שפעולותיו מנוגדות בתכלית למהות מקצועו. בעלי טורים אלה הדגישו כי שורשיה של תופעה זו, כפי שבאה לידי ביטוי במקרה של אל-ענזי, נטועים עמוק בליבה של החברה הסעודית, החל במערכת החינוך, דרך הצבא ומנגנוני השירות הציבורי וכלה בתא המשפחתי. לפיכך קראו בעלי הטורים לחברה הסעודית בפרט, ולמוסלמים בכלל, להתעורר ולפקוח עין על תופעה זו. חלקם אף הציעו לשנות את התשתית הרעיונית והמוסרית שעליה בנויים כל מוסדות המדינה. 

 

להלן תרגום קטעים מתוך המאמרים הנוגעים בנושא:

 

בעלת טור סעודית: מה גרם לרופא זה לוותר על אנושיותו ולהפוך לפושע?!

במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן, קוראת בעלת הטור הליבראלית הסעודית, חלימה מוט'פר, לשנות את המוסדות החינוכיים והחברתיים בסעודיה על רקע המקרה של הרופא המתאבד: "...[אל-ענזי] עזב את המשרה ואת המולדת שלו, והחליט להצטרף לדאעש והאמין בג'יהאד באמצעות טרור.

 

השאלות המתבקשות כאן [הן]: מדוע רופא כמו אל-ענזי, או שמא מהנדס או מורה אחר, מידרדר למחשבה פושעת כזו, ומשלים עם הרג חפים מפשע בטענה של תכפיר?! כיצד נשטפו מוחותיהם של [האנשים] הללו, על אף החינוך שלהם, שאמור היה להעלות את רמת המודעות שלהם ולאפשר להם להבחין בין דבר נכון לבין טעות !! האם יש טעות חמורה יותר מזו שאדם מקבל את הרעיון של הרג [אדם] חף מפשע שלא פגע בו, רק משום שהוא שונה ממנו בדתו או בזרם הדתי אליו הוא משתייך?! מה גורם לרופא הזה לוותר על האנושיות שלו ולהפוך לפושע?!

 

כדי להכיר את השורשים הרקובים המסייעים [לתופעה של] גיוס [לדאעש] דרוש מחקר מעמיק יותר. אין ספק שהדבר מעיד על כך שהחינוך שלנו לא מסוגל לקדם את [רמת] המודעות [האישית של התלמידים], כלומר שומה עלינו לבחון מחדש [את נושא] העלאת רמת המודעות [הזאת]. אולם, האחריות על המודעות היא לא רק של [משרד] החינוך, אלא של כל המוסדות החברתיים השותפים בגיבושה. לפיכך, עלינו לבנות מחדש את המערכת הרעיונית-מוסרית בכל המוסדות במישור הדתי, החינוכי, הבריאותי והתקשורתי. האם אנחנו מתכוונים ברצינות להשיג [יעד] זה או לא?!"[4]

 

בעל טור באל-שרק אל-אוסט: הרופא הסעודי, פייסל, הוא "דוקטור מוות"

במאמר ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון, השווה בעל הטור משארי אל-ד'אידי את אל-ענזי לרופאים אחרים בהיסטוריה שבגדו במקצועם ועשו מעשים נפשעים, וקרא למוסדות הציבוריים לשים קץ ל"מגפה" זו של הצטרפות צעירים לדאעש וכן לכל המוסלמים באשר הם לפעול למיגורה: "'דוקטור מוות' הוא כינוי שניתן לרופא, שנוטש את הקליניקה שלו לטובת הרג ולחימה במלחמות האזרחים [ובמלחמות] הטרור הפנאטיות. האחרון שראוי לכינוי זה הוא הרופא הסעודי, פייסל [אל-ענזי], שעזב את מרפאתו ואת הטיפול בחולים כדי להצטרף לרוצחי דאעש בעיראק. בתמונתו האחרונה, כפי שפורסמה ב[אתר] www.alarabiya.net, הוא נראה כשהוא מניף את הסכין המפורסמת של דאעש בשמחה ובהנאה רבה.

 

היו דוקטורי מוות רבים בהיסטוריה העתיקה והמודרנית, אולם המפורסם שבהם במאה העשרים היה הרופא הנאצי הגרמני, אריברט היים, שמת בקהיר ב-1992 לאחר תקופה שבה הסתתר וברח מפני המצוד הבינ"ל [אחריו]... בקהיר, נאמר שהוא כונה בשם טארק והשיג בזכות את הכינוי [דוקטור] מוות מפני שערך כמה ניסויים באסירים במחנות הריכוז הנאצים. מדובר בניסויים שעצם הידיעה עליהם, מזעזעת [אפילו] סלע.... הוא ביצע את הניסויים שלו ללא הרדמה, הזריק נפט לליבותיהם של החולים ו[עשה] דברים רבים אחרים.


פייסל, אינו הרופא היחיד שעזב את עבודת הרופא כמטפל בפצעים, והתפנה לפתוח פצעים ולשלוף סכינים. [לפניו] היה גם הרופא והמשורר הסרבי, ראדובן קאראג'יץ', פושע המלחמה שהוביל את המיליציות הברבריות הסרביות נגד המוסלמים בבוסניה. הוא בגד ברפואה ובשירתו, הפך לפושע מלחמה ונמלט במשך תקופה ארוכה מהעמדה לדין, עד למעצרו ב-2008. ויש [כיום] את דוקטור טרור ומוות המפורסם ביותר, הכירורג אימן אל-זואהירי. האם יש מישהו המפורסם ממנו כסימן היכר לחורבן, גרימת הרס, הרג, פיצוץ, הפצת שנאה ומחלוקת, והרס היציבות והביטחון בקהילות המוסלמים?! זאת כמובן, לפני שאבראהים עואד, או אבו-בכר אל-בגדאדי הח'ליף של דאעש - שגם [הוא] דוקטור, אם כי לא ברפואה - התעלה עליו.

 

זהו חורבן הפוגע בנפש ומחלה ההורגת את המצפון והרגשות, שאף אדם - גדול או קטן, מלומד או בור- שמתמסר לתרבות השנאה ולמוסכמות דמיוניות, אינו יכול להשתחרר ממנו. [זהו] שיח הגורס [כל מי שנקרה] בדרכו - רופא, משורר, מהנדס, וטרינר, רואה חשבון וקצין. כל המקצועות שציינתי לעיל הם המקצועות של המנהיגים המפורסמים ביותר של אל-קאעדה ושל הקבוצות הפונדמנטליסטיות האלימות הקיימות כיום.

 

לדעתי, חשוב שהממשלות, ומוסדות השירות הציבורי, כמו בתי החולים והאוניברסיטאות, ובפרט גורמי הצבא, יפקחו עיניים ויתעוררו כדי להבחין בכל סימן, ולו הקטן ביותר,ל[משיכה לרעיונות של] דאעש אצל פקיד כלשהו, שעלולה להפוך לכוס תרעלה, שתגרום בהמשך מרירות ומוות. זוהי מגפה, שמחייבת [מעבר] למצב חירום, החל מהבית עבור דרך המשרד וכלה ברחוב. בסופו של דבר, פייסל [אל-ענזי] הוא קורבן של השיח הזה, ובמקביל הוא אמצעי הפעולה שלו. עושק ועשוק. [מקרים כאלה ימשיכו להתרחש] עד שכל הקהילות המוסלמיות הללו יפתרו את הבעיה החמורה מכל במאה הזו [הרוויה] במלחמות ובשנאה [הכוונה להתמסרות לתרבות השנאה]".[5]

 

בעל טור ביומון הממסדי הסעודי אל-ג'זירה: כיצד הופך רופא למחבל מתאבד?

נאסר אל-סראמי, בעל טור ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה, מותח ביקורת על  הקיצוניות המוסלמית אשר מחדירה לצעירים את הרעיון של החזרת העליונות לאומה האסלאמית באמצעות פיצוץ בני אדם ושנאה: "יש כאן שני היבטים מעוררי [עניין]: הראשון קשור לאיכות ההכשרה שקיבל המתאבד הסעודי שהוסמך לרפואה, והשני הוא הבחירה באופי הארגון [אליו הצטרף אל-ענזי] וכיצד הופכים מי שאמור להיות רופא  למתאבד, לפצצה אנושית ששמה קץ לחייו ולחיי אנשים אחרים; איזו סכנה עצומה טמונה בדרך הקיצונית הזו, אשר ברגע  שהיא חודרת אל המוח, היא הורסת כליל כל סביבה מוסרית ומדעית אפשרית וזאת במסגרת מתחים אישיים, מהולים בחלומות על חידוש הח'ליפות האסלאמית במתכונתה הישנה, שעוררו וימשיכו לעורר את רגשותיהם של רבים.

 

הבעיה העיקרית חוזרת על עצמה כל הזמן והיא הדרישה להשיב את העליונות [האסלאמית] ההיסטורית והזנת החלום על חזרת הניצחון והתהילה לאומה [האסלאמית] באמצעות פיצוץ של בני אדם והפצת אידיאולוגית השנאה העקובה מדם".[6]

 


[4] אל-וטן (סעודיה), 15.7.2014

[5] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.7.2014 

[6]ו12.8.2014, www.al-jazirah.com