המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר בחמאס: לסוריה ולפלנגות אחריות לסברא ושתילא
27/6/2001


ביטאון החמאס: סוריה וראשי הפלנגות אשמים בצברא ושאתילא

 

צאלח נעאמי, המשמש כפרשן פוליטי בכיר בביטאון ה'חמאס', אל-רסאלה, התייחס בגיליונו האחרון של השבועון לטענות ה-BBC בדבר אחריותו של ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון, לטבח צברא ושאתילא. בניגוד לקונצנזוס הערבי, קבע נעאמי כי מדובר בצביעות וכי האשמים האמיתיים הם סוריה וראשי הפלנגות. להלן קטע נרחב מדבריו:

 

"הסרט הדוקומנטרי ששידר הערוץ הראשון של ה-BBC עורר התעניינות רבה בעולם... באופן טבעי, אינטלקטואלים ערביים רבים פנו בהתלהבות רבה להעלות תביעות על פשעי מלחמה נגד שרון בשל אחריותו לפשעים אלה. ערוץ ה-BBC ראוי בהחלט למלוא ההערכה על טיפולו האובייקטיבי בנושא זה...

 

ואולם, בכל הכנות, יש מידה מסוימת של צביעות בעיסוק הערבי במעשי הטבח של צברא ושאתילא!!!!! נכון ששרון נושא באחריות למעשי טבח אלה, אלא שמי שביצעו את מעשי הטבח במו ידיהם לא נתבעו לעמוד למשפט; יתרה מכך, אלי חביקה, שהיה האחראי על הביטחון בפלנגות הלבנוניות בעת ביצוע מעשי הטבח ושהיה זה שפיקח על מעשי הרצח ההמוני והאונס, מתגאה בסרט [של ה-BBC] עצמו בכך שהוא לא עמד ולא יעמוד למשפט ובכך שהוא חי חופשי. אותו הדבר תקף ביחס לפאדי אפראם, המפקד הצבאי של כוחות הפלנגות, שמילא תפקיד מעשי בביצוע מעשי הטבח.

 

אנו שבים ושואלים את השאלה ששאלנו תמיד: מי מגן על אלי חביקה כעת, בשעה שאיש אינו חולק על אחריותו למעשי טבח אלו? במלוא הכנות, התשובה היא: ממשלת סוריה שתגמלה אותו, שנתיים לאחר ביצוע מעשי הטבח, בכך שמינתה אותו לשר בממשלת לבנון. על שליטי סוריה, ובראשם בשאר אסד, לפני שהם מדברים על מחויבותם לבעיה הפלסטינית ובטרם הם ממלאים את חלל האוויר בסיסמאותיהם, לתת הוכחה למחויבותם.

 

כן, זוהי צביעות לתקוף את שרון על חלקו במעשי הטבח בצברא ושאתילא, מבלי לתבוע מסוריה ומן הממשלה הלבנונית לגלות מחויבות מינימלית כלפי העם הפלסטיני ולאפשר את שפיטת פושעי המלחמה האמיתיים, חביקה ומקהלת הנבזים שהקיפה אותו באותה תקופה.

 

ישראל הקימה ועדת חקירה בראשות שופט כדי לחקור את מעשי הטבח בצברא ושאתילא וחייבה את ממשלת בגין לפטר את שרון ממשרד הביטחון. ישראל גם סילקה רבים ממפקדי הצבא הישראלי. ואולם, לא ראינו שממשלת לבנון - שניתן היה להניח שהיא תדאג להקמתה של ועדה דומה - מיהרה לעשות זאת. כשכבר הוקמה ועדה שכזו, היא זיכתה, לפתע פתאום, את חביקה מן האחריות לביצוע מעשי הטבח והטילה את האחריות  על ישראל, אע"פ שבית המשפט קבע שחייליו של חביקה הם אשר ביצעו את מעשי הטבח. אסעד ג'אמוס, שעמד בראש ועדת החקירה הלבנונית, הציג את הנימוק המוזר ביותר האפשרי להחלטת הועדה שלו: הוא הטיל את האחריות על ישראל, משום שהפלנגות היו בנות ברית של ישראל בעת ביצוע מעשי הטבח!!

 

סוריה, אם כן, לא העלימה עין רק מאחריותו של חביקה למעשי הטבח של צברא ושאתילא [בעת שמינתה אותו לשר], אלא גם מכך שנקבע בפומבי שהוא שימש סוכן של ישראל. יתרה מכך, הטלוויזיה הישראלית שידרה דיווח ב- 1981 ובו מופיע חביקה כשהוא מבקר ברמת הגולן בלוויית כמה מן היהודים ותובע מישראל להמשיך ולשמור על רמת הגולן.

 

במלוא הכנות, המשטר בסוריה לא מצא כל פגם ביחסיו עם חביקה למרות פשעיו נגד הפלסטינים והלבנונים, משום שמשטר זה איבד את הרגישות לחייהם של בני עמו שלו. מי שרצחו עשרות אלפים בחמאת, אינם מסוגלים למצוא כל פגם בכך שחביקה רצח אלפיים פלסטינים!!!"[1]



[1] אל-רסאלה (רש"פ), 21.6.2001.