המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר באל- חיאת: על המפרציות לסייע למחוז אהואז להתנתק מאיראן
20/6/2014

 

סגן עורך אל- חיאת: על מדינות המפרץ לסייע למחוז אהואז להתנתק מאיראן

 

סגן עורך היומון הסעודי אל-חיאת היו"ל בלונדון, ג'מיל אל- ד'יאבי, פרסם מאמר ביומון תחת הכותרת "[מחוז] אהואז – חבר במועצת שיתוף הפעולה [במפרץ]", שבו הוא קרא למדינות המפרץ החברות במועצת שיתוף הפעולה במפרץ [GCC], לתמוך באינתיפאדה של הערבים באל-אוחאז ולסייע לתושבי המחוז להשיג עצמאות ולהתנתק מהמשטר האיראני. במאמר טען אל- ד'יאבי כי התנתקות זו תחזק את מעמדן מדינות המפרץ ואף תסייע לבלימת תכנית ההתפשטות של איראן במזה"ת.

 

להלן תרגום חלקים מהמאמר:[1]

 

"חרף תמיכתי בסיוע בשווי של כ-20 מיליארד דולר שהעניקו סעודיה, איחוד האמירויות וכווית למען יציבותה של מצרים והבראתה, ברצוני להעלות שאלה לגיטימית בצל המצב הנוכחי: מה היה קורה לו מדינות המפרץ הערביות, כדוגמת מדינות אלה, היו מוציאות את המילארדים הללו  במסגרת תמיכה במתן עצמאות לאמירות הערבית אהואז, כך שתהפוך לעצם בגרונה של איראן? האם מדינות המפרץ יודעות איזו תועלת הן יפיקו למען עתיד הדורות הבאים ולטובת ביטחונן ויציבותן? כמה שנים 'השד' האיראני יתעסק עם עצמו לאחר שיאבד אזור אסטרטגי שכולו טוּב ושפע משאבים? מה היה קורה לו מדינות המפרץ הערביות יכלו לתמוך בתכנית האהואזית? האם דבר כזה לא יחליש את שאיפת [ההתפשטות] האיראנית ויפרק את תכניותיה? בפרט לנוכח העובדה שתושבי אהואז הם ערבים טהורים (סונים ושיעים כאחד), הממתינים לסיוע מאחיהם, לאחר שסבלו מאסונות, מדיכוי, מעוני ומקיפוח, עקב המשטר הפרסי הנוקט נגדם במדיניות גזענית נגדם.

 

אהואז היא אמירות ערבית עשירה השוכנת על קרקע פורה, מים רבים, נהרות גדולים, מחצבים, נפט וגז. למרות משאבים טבעיים עצומים אלה, הערבים שם חיים תחת לחץ הדיכוי וקו עוני משפיל. מספרם של תושבי אהואז נע בין 9 ל- 11 מיליון נפש, מתוך 70 מיליון תושבים באיראן. לפי הסטטיסטיקות, עתודות הנפט במחוז זה מגיעות ל- 183 מליארד חביות הנאמדות ביותר מ- 85% ממשאבי הנפט של איראן. כמו כן, הנתונים מלמדים כי אזור אהואז הוא השני בגודלו בעולם, אחרי רוסיה, במצבורי הגז באדמתו.

רק תחשבו איך היתה נראית המפה, אילו הייתה אמירות ערבית זו עצמאית מאיראן, בעלת שלטון, צבא ומשאבים, בעלת בריתן של מדינות המפרץ הערביות וחברה שביעית במועצת שיתוף הפעולה במפרץ [GCC] – מה היה מצבה של איראן 'אחוזת שיגעון' ביחס להקמת האימפריה הפרסית על חשבון מדינות ערביות? 

 

כל עוד איראן ממשיכה בסטיותיה ובהתערבויותיה בענייניהן של מדינות ערביות, נחוצה תכנית דומה ואמיצה שתהיה שקולה לתכנית ההתפשטות שלה ואשר תאפשר לאמירות ערבית הזו [באהואז] לעמוד על רגליה כדי להתעמת עם התכנית הפרסית. [זאת] באמצעות תמיכה חומרית ומוראלית בתושביה.

 

עצמאות אמירות אהואז תחזק את הכוח המפרצי הערבי, בפרט כשמרבית תושביה היא משבטים ערביים המשתוקקים להתעמת עם התכניות  האיראניות... בכך יעמדו מדינות המפרץ בפני פרץ ההתקדמות האיראנית, במקום להתחנף לאיראן, להתפייס עימה ולרוץ לכיוונה כדי לאלצה לחזור בה ולוותר על חלומה להקים את מדינת פרס הגדולה ולהפסיק את השפעתה הגדלה בסוריה, בלבנון, בתימן ובעיראק...

 

לפיכך, מדינות המפרץ צריכות לגבש אסטרטגיה מאוחדת ושלמה להתמודדות עם המדיניות והתכניות האיראניות באזור... ולהעביר מסר אחיד שיאלץ את איראן לשקול את צעדיה ולרסן את התנהגותה השטנית.

 

 [מהלך זה] צריך להתחיל בתמיכה באינתיפאדה של [המחוז] הערבי אהואז, באופן גלוי וללא חשש, וכך להתמודד עם מה שעושה איראן במדינות ערביות ללא בושה".       

 



[1] אל- חיאת (לונדון), 17.6.2014