המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך אל-חיאת: המרונים בלבנון כיתומים הניצבים בפני אסון
10/6/2014

 

עורך היומון אל-חיאת: המרונים בלבנון כיתומים הניצבים בפני אסון

 

ר'סאן שרבל, העורך הראשי של היומון הסעודי אל-חיאת, היו"ל בלונדון, פרסם מאמר הדן בהשלכות המשבר בסוריה ובעליית הקיצוניות הדתית במזה"ת על העדה המרונית בלבנון, כשבוע לפני שלבנון נכנסה לריק נשיאותי, בעטיו הועברו סמכויות הנשיא לממשלת לבנון.  הוא טען כי הקיפאון בתהליך בחירת נשיא מרוני, הנובע מאי יכולת להגיע למועמד מוסכם, עלול להיות קטלני עבור בני העדה, התייחס למשברים הפוקדים את המיעוטים הנוצרים ברחבי המזרח התיכון, וקרא למועמדים המרונים לנשיאות, מישל עון וסמיר ג'עג'ע, להציג מועמד מרוני שלישי המקובל עליהם  או, לחלופין, לחלק את התפקידים ביניהם, כאשר האחד יכהן כנשיא והשני כמנהיג העדה המרונית בלבנון.

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[1]

 

"המרונים [בלבנון] נושאים עיניים אל האזור ותוהים לגבי [עתיד] ילדיהם. הנוצרים בעיראק נעלמו, והנוצרים של סוריה בדרך [להעלם]. מספר הכנסיות שנשרפו במצרים שבר שיאים. 'האביב הערבי' החיש את הסתיו של המיעוטים. המרוני  מעלעל בעיתון וחושש: דגלי אל-קאעדה מתנוססים בתימן, באל-אנבאר [עיראק], בסוריה, בלוב ובסומליה, ו'דאעש'[2] נמצא במרחק זריקת אבן. בכל פעם ש[העיתון] מזכיר את המסר [של אל-קאעדה ו'דאעש'] לנוצרים השוהים תחת שלטונם, ואת נושא  הג'זיה,[3] המרוני נראה מודאג ...

 

כישלון הערביות המודרנית הוא טרגדיה... 'אלו הימים הקשים ביותר', אומר המרוני אכול דאגה. דו הקיום באזור נכשל. המלחמות העתיקות חודשו לאחר מאות שנים. רוחות השיוך לפי אסכולות הפילו את הגבולות הבינלאומיים המלאכותיים. צבאות קטנים נעים ולוחמים נודדים.

 

העשורים האחרונים היו קשים למרונים [בלבנון]. הם נלחמו, הרגו ונהרגו. הם התעמתו עם הנשק הפלסטיני וחלקם פנו לעזרת 'השטן' [ישראל]. דמותם הוכתמה ובידודם גבר. כאשר סוריה הגיעה כדי להצילם, היא דרשה מחיר כבד תמורת הבטחת שלומם. כאשר הם התעמתו עימה, היא טיפלה בהם ביד קשה, המציאה להם מנהיגים ומינתה להם נשיאים.

 

הקושי כשסוריה חזקה הוא בעיה [למרונים], [אולם] הקושי כשסוריה מפורקת הוא אסון. המרונים נושאים עיניים בדאגה: סוריה מאיימת להפוך לווייטנאם סונית-שיעית;  חזבאללה מקבל ארונות מתים השבים משם; מספר העקורים הסורים בלבנון מתקרב לשליש ממספר תושבי לבנון. הדבר מהווה טרגדיה אנושית נוראה, מעורר חששות  ביטחוניים ודמוגרפיים וטומן בחובו  אסון כלכלי. המרונים נושאים עיניים ללבנון וחשים דאגה. איזו תועלת יש בהיסטוריה [של לבנון] כאשר הגיאוגרפיה מובסת? מלחמותיהם עם האחרים התישו אותם, ומלחמותיהם הפנימיות הפילו את מה שנותר מגורמי הכוח שלהם. הם מהגרים, ונוכחותם על המפה, במדינה ובקבלת ההחלטות מצטמצמת...

 

המרונים חשים יתומים. לשיעים יש מפלגת פלדה [קרי חזבאללה] שחיברה מחדש את עדתם ואת עמדתם וקשרה היטב את גורלם עם כוח אזורי עולה [קרי איראן]. לסונים יש הנהגה חזקה, אמנם נטולת נשק, אך  נהנית מארסנל של יחסים עם מדינות העולם [בכלל] ועם מדינות העולם הערבי המשמרים את מעמדם [בעולם]. המרונים יתומים. המערב כבר לא נוצרי ותפילות הוותיקן לא מספיקות. זהו השבוע האחרון לכהונת הנשיא מישל סלימאן. הבחירות לנשיאות הן כוס תרעלה למרונים ולרפובליקה גם יחד. צמצום סמכויות הנשיא לא הוריד מתאוותם של הפוליטיקאים המרונים: אני או אף אחד; אני, או שתישרף המדינה ...

 

קללת ארמון [הנשיאות] התישה את המרונים. בשיר אל-ג'ומייל[4]  יצר תקדים מסוכן כאשר [גרס כי] השתלטות על הנהגת המגזר הנוצרי כוללת [בהכרח] השתלטות על ארמון הנשיאות. מישל עון וסמיר ג'עג'ע כשלו כאשר התפתו לכללי המשחק של בשיר, וכתוצאה מכך המרונים הולכים בדרך לאסון.

 

לבנון איננה יכולה לשאת עוד הרפתקאות. ואקום [פוליטי] יכאיב למדינה ויהיה קטלני למרונים. הזמן אוזל ועל הנהגתם לחשוב על פסק דינה של ההיסטוריה. למרונים כבר אין דם לחלק בין מלחמות מנהיגיהם. כישלון דו הקיום וקריסת הגבולות הפכו את לבנון לחסרת משמעות והציבו את המרונים על הדרך לאסון...

 

אני קורא לעון ולג'עג'ע למזער נזקים ולחשוב על אדם שלישי שבו שניהם תומכים, על בסיס תכנית מציאותית להשארת חלום המדינה חי, תוך מאמץ להחיות את השותפות המדינית .... אני קורא לשניהם לרחם על המרונים ולחשוב על סיפורם של  ג'לאל אל-טלבאני[5] ומסעוד בארזאני[6] [מנהיגי הכורדים בעיראק], הדומה במידת מה לסיפור שלהם, קרי שאחד מן השניים [עון וג'עג'ע] ילך לארמון הנשיאות, וימסור לאחר את הנהגת האזור [הנוצרי].

 

העולם משתנה, והמרונים לא משתנים. זהו סיפורם וזוהי הטרגדיה שלהם. אני כותב עליהם מתוך נאמנות לאשליה ישנה, לפיה הם מהווים [מרכיב] הכרחי ללבנון ולערבים..."

 

 

 

 

 



[1] אל-חיאת (לונדון), 19.5.2014

[2] כינוי לארגון הג'יהאד העולמי "המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה" בראשות אבו-בכר אל-בגדאדי, שהתפצל מאל-קאעדה וקורא נגדו תיגר.

[3] מס גולגולת המוטל על לא-מוסלמים. ראו דו"ח ממרי

[4] מנהיג לבנוני מרוני שעמד בראש המיליציה הנוצרית במלחמת האזרחים בלבנון. נבחר לנשיא ב-23.8.82 ונרצח ב-14.9.82

[5] מנהיג כורדי, כיום נשיא עיראק.

[6] מנהיג כורדי, כיום נשיא מחוז כורדיסטאן שבעיראק.