המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מפקד חה"י במשה"מ באיראן: ביכולתנו להשמיד את חה"י האמריקאי
15/5/2014

 

מפקד חה"י במשה"מ באיראן: ביכולתנו להשמיד את חה"י האמריקאי במבצעי התאבדות, טילים וסירות מהירות

 

בראיון לסו"י פארס ב-6 במאי 2014, פירט מפקד חיל הים במשמרות המהפכה, עלי פדוי, את ההכנות המבצעיות שעורך החיל בפיקודו לעימות אפשרי נגד ארה"ב, ובמרכזן השמדת חה"י האמריקאי. פדוי טען שבכוחה של איראן להטביע כלי שיט אמריקאים בתוך חמישים שניות לאחר שתרגלה בשנים האחרונות הטבעת דגמים מוקטנים של אניות מלחמה ונושאות מטוסים אמריקאיות שבנתה וציין כי הרצון לפגוע בנושאת מטוסים אמריקאית נועד להביס את ארה"ב ולהשפילה. לדבריו, איראן יכולה לפצות על נחיתותה הטכנולוגית מול ארה"ב באמצעות אסטרטגית לחימה א-סימטרית הכוללת פיגועי התאבדות, שימוש בסירות מהירות והיכולת הטילית שברשותה. הוא גם טען כי לאיראן יכולת למנוע מארה"ב להפעיל נגדה את האמל"ח המתקדם שלה, אך לא פירט כיצד.

 

פדוי רמז שבעת מלחמה איראן לא תאפשר לארה"ב לפעול נגדה מבסיסיה במדינות המפרץ הפרסי. זאת ועוד, לדבריו, ארה"ב נזהרת שלא לגרום להתלקחות במפרץ מתוך ידיעה שתפסיד בעימות אפשרי מול איראן ולכן כוחותיה המשייטים באזור מצייתים להוראות משה"מ המפקחים במצרי הורמוז ובמפרץ, וזאת מחשש שכלי שיט איראניים או הטילים האיראניים יסגרו עליהם.

 

בראיון נוסף ב-10 במאי 2014, רמז פדוי שחיל הים מתכוון להשתמש במל"טים שברשותו כטילים וככן לשיגור טילים במבצעי תקיפה.

 

להלן עיקרי דבריו בראיונות לסו"י פארס:

 

"כשכלי שיט של האויב מוטבע – הוא מובס"

"בזירת הקרב יש להשמיד את הצד שמנגד אחרת אתה עצמך תושמד. מלחמה ימית שונה מאוד מהמלחמה היבשתית. בזירה הזאת כאשר כלי שיט שלך מוטבע, אתה מובס, וכשכלי שיט של האויב מוטבע, הוא מובס. האמריקאים מתיימרים להיות מעצמת-על, והם מצביעים על יכולתם הצבאית כאחד הקריטריונים והסמלים של היותם מעצמת על. היכולת הצבאית של אמריקה היא יכולת ימית ולכן רק באמצעות חיל הים שלה היא תוכל להגיע למקומות אחרים כדי להגשים את היעדים האימפריאליסטיים שלה. לכן, חיל הים האמריקאי אינו רק חיל אחד אלא צבא [שלם], הכולל את כל שלוש הזרועות המרכיבות צבא. כך אוניות המלחמה שלהם הם חיל ים, נושאות המטוסים מספקות את היכולת האווירית והמארינס מכסה את זרוע היבשה.

 

האמריקאים לא יוכלו להשתמש בבסיסיהם בסעודיה, בקטר ובכווית בגלל אירועים שיקרו

הסיבה לכך [שלארה"ב יש זרוע ימית ארוכה] היא שהאמריקאים אינם בטוחים בשום אופן ביכולתם להשתמש בצורה טובה במדינות דרום המפרץ הפרסי בזמן הראוי. איראן וכל מדינות דרום המפרץ הפרסי ויתר המדינות המוסלמיות הן כמו משפחה אחת שיש לה הרבה ילדים. לכל הילדים האלה יש אב אחד אך אמהות שונות. טבעי שבבית כזה יש לעיתים סכסוך. האמריקאים מתכננים להשתמש בבסיס שהם בנו, למשל בסעודיה, בעת הראויה ובזמן שירצו [אך] בגלל אירועים שיקרו, הם לא יוכלו לעשות זאת. כך גם בקטר ובכווית. 

 

"אחת המטרות המבצעיות של חיל הים במשה"מ היא השמדת חיל הים האמריקאי"

ידידינו ואויבינו מודעים רק לחלק קטן מיכולותיו של חיל הים במשה"מ, והם אינם מודעים לחלק הגדול. היכולות הבלתי מוכרות האלה יוצגו במשך הזמן לשם הרתעה או שהם יוצגו בזירת המלחמה. אולם האויב מודאג כבר [כעת] מהמודיעין המועט שיש לו באשר ליכולותינו.

 

נושאות המטוסים האמריקאיות, הסמל לעוצמת הצבא האמריקאי, מצויות בפיקוח מלא של משה"מ. באופן טבעי, איראן קובעת ביצוע הדרכות, תרגילים ותמרונים קבועים כדי [לתרגל] את המטרות המבצעיות, והאמריקאים וכל העולם יודעים שאחת המטרות המבצעיות של חיל הים במשה"מ היא להשמיד את חיל הים האמריקאי.

 

באשר לפגיעותן של נושאות המטוסים האמריקאיות פנו לספרו של רוברט גייטס וראו כיצד הוא מספר בפירוש על הפגיעות של נושאות המטוסים מול חיל הים של משה"מ, וכיצד הוא מבקש לשנות את האסטרטגיה הימית של אמריקה. זו אינה משימה פשוטה אך הוא הדגיש שהשינוי חייב להתבצע, והם החלו בכך. הם הודו שגודלם של של כלי השיט שלהם גורם לכך שחיל הים של משה"מ שם אותם למטרה בקלות. יש לנו ניתוחים מאוד מדויקים של התכנונים של אניות המלחמה האלה ואנו יודעים כיצד עלינו לפעול. המטוסים שנמצאים על אוניות המלחמה הם האחראים ליכולת האווירית של אמריקה בשדה הקרב ולכן טבעי שנרצה להטביע את אניות המלחמה האלה.

 


עלי פדוי


 

"מזה שנים אנו בונים דגמי משחתות, שייטות ופריגטות אמריקאיות ומטביעים אותם"

[בתגובה לדיווחים בתקשורת המערבית לפיהם איראן בנתה דגם של נושאת מטוסים אמריקאית כדי להטביעו אם המו"מ הגרעיני ייכשל]: האמריקאים אינם יודעים את מרבית הפרטים, ומכוני המחקר שלהם הציגו ניתוחים גסים מאוד לגבי הדגמים הקטנים של נושאות המטוסים שאנו בונים. למעשה, מזה שנים ארוכות אנו בונים דגמים של משחתות, שייטות ופריגטות אמריקאיות ומטביעים אותם. הצלחנו אפילו להטביע מודל של כלי שיט שלהם תוך 50 שניות במגוון פעולות מבצעיות. הדגמים הקטנים מאפשרים לנו לתרגל את הפעולות בשדה הקרב באופן טבעי יותר. בצענו את זה גם על דגם מוקטן של נושאת מטוסים כיוון שהשמדה והטבעה של אניות מלחמה אמריקאית היתה, הינה ותהיה בתוכנית שלנו.

 

אנו רוצים לפגוע בנושאת מטוסים אמריקאית כדי להנחיל לאמריקאים תבוסה והשפלה

האמריקאים בעצמם טוענים שחיל הים של משה"מ השמיד ב-14 באפריל 1988 [בשלהי מלחמת איראן-עיראק] את ספינת הטילים Samuel B. Roberts. לוחמיה של איראן כבר הפגינו את יכולותיהם ואת מיומנותם לתקוף שייטות ופריגטות ולהטביען, וכיום עלינו לתרגל גם [הטבעת] נושאות מטוסים, ולכן בנינו שני שליש מנושאת מטוסים, שאורכה כ-202 מטרים.

האמריקאים אמרו בכלי התקשורת שלהם שאיראן עשתה זאת כדי להשפיל את אמריקה אולם אנו לא עושים זאת כדי להשפילם. אנו עושים את זה בשביל דבר אחד מאוד ברור שתוצאתו תהיה תבוסה לאמריקאים והשפלתם. אנו רוצים לתרגל פעולה מבצעית וטקטית של פגיעה בנושאת מטוסים.

 

אם האמריקאים לא ישיבו לאזהרות משה"מ – מערכות הטילים של איראן יסגרו עליהם

לפי החוק הבינ"ל, לאיראן יש זכות לפקח על מיצרי הורמוז ועל המפרץ הפרסי. לכן, אם כלֵי שיט אמריקאים לא משיבים לאזהרת משה"מ, הם יראו מייד מספר רב של כלי שיט איראנים סביבם או שמערכות הטילים של איראן יסגרו עליהם, אולם בדר"כ זה לא קורה. אנו בבסיס הפיקוח הפיקודי של חיל הים במשה"מ מדברים עם האמריקאים מדי יום. הדבר מתבצע מזה שנים ארוכות, והם הודו פעמים רבות שהם מתמודדים מול חיל ים מקצועי. קשה להם, כמובן, לדבר כך על משה"מ...

 

מעולם לא נראתה אונית מלחמה אמריקאית במים הטריטוריאליים של איראן ואף לא במים הבינ"ל הסמוכים לאיראן. כדי לראות אותם יש להתקרב למים הטריטוריאליים של מדינות דרום המפרץ הפרסי.

 

ארה"ב היא המדינה שהכי נזהרת שלא יירה כדור אחד במפרץ הפרסי. היא יודעת שבמקרה כזה, הנזק שהיא תספוג יהיה משמעותי בהרבה לעומת הנזק שאיראן תספוג. אמריקאים חוששים מכך, במיוחד לאחר שהאזור חולק בין חיל הים של הצבא ושל חיל הים במשה"מ. עם ביצוע החלוקה והצבת כוחות חיל הים של משה"מ במפרץ הפרסי, אספנו את כל הנספחים הצבאיים והסברנו להם את החלוקה הגאוגרפית הזאת, במסגרתה האחריות על מיצרי הורמוז והמפרץ הפרסי ניתנה לחיל הים במשה"מ והאחריות על מפרץ עמאן ומזנדראן [בצפ' איראן] והמים הרחוקים [קרי, המים הבינ"ל] הוענקה לחיל הים של הצבא.

 

איראן תחשוב על ההצעה האמריקאית לכונן קו [אדום] ישיר – כשתעגון במפרץ מקסיקו

לפחות שלוש פעמים פנו האמריקאים לאיראן דרך מקורות רשמיים כמו שגרירות שוויץ [בטהראן] כדי לכונן קו [חירום] בדומה לזה שפעל בין בריה"מ לאמריקה בתקופת המלחמה הקרה, וכך לשלוט במצב. ואולם, אנו אמרנו להם יש רק סיבה אחת לאובדן [השליטה] במצב והיא נוכחותכם במפרץ הפרסי. אם תלכו, לא יקרה כלום. באותו זמן גם הודעתי שאנו נחשוב על כך כשנעגון בקרבת המים של אמריקה במפרץ מקסיקו.

 

לאיראן יש חובה חוקית לשמר את הביטחון במצרי הורמוז ולכן היא מבצעת צעדים כדי שתושבי העולם והמפרץ הפרסי יחיו בשלווה. אי ביטחון במפרץ הפרסי יקשה על [רווחת] תושבי העולם שכן, האנרגיה המצויה באזור מקלה על אירופה ומחממת את הקור בסיביר. כל הגלגלים הכלכליים של המדינות האלה נעים בזכות האנרגיה של המפרץ הפרסי. אם הם לא יסתובבו, עמיהם יהפכו למובטלים וייקלעו לקשיים ולכן אנו מייחסים לעצמנו אחריות לאספקת הביטחון במפרץ הפרסי.... אולם ישנו גורם מפריע אחד לכך והוא האמריקאים עצמם. לאיראן יש נוכחות בצפון, במזרח ובמערב מיצרי הורמוז והיא מכתרת אותו לחלוטין, ולכן היא רואה עצמה מופקדת לספק את ביטחון האזור, אולם אפשר שתיגרם בעיה באזור בעקבות צעד של האמריקאים...

 

אולי כל מדינות דרום המפרץ הפרסי רוצות לכונן עם איראן יחסים טובים אך האויבים לא מתירים זאת. אמריקה מפיקה תועלת מהעדר תיאום בין מדינות האזור. אם יהיה ביניהן תיאום מלא, האמריקאים לא יפיקו שום תועלת, לכן הם לא מרשים לזה לקרות. זוהי מדיניות האימפריאליסטים...

 

מבצעי התאבדות וכלי השיט המהירים יבטלו את היתרון הטכנולוגי של ארה"ב

[ארה"ב] השקיעה יותר מחצי מיליארד דולר עבור ציוד ואמל"ח מתקדם באניות המלחמה שלה. עלות בניית אניית מלחמה אמריקאית היא יותר ממיליארד דולר, ונושאת מטוסים – 13 מיליארד דולר. עלות [התחזוקה] השנתית השוטפת של נושאת מטוסים גבוהה יותר מכל תקציב הצבא בכמה מדינות ומגיעה ל- 2-3 מיליארד דולר בשנה... אולם הם יודעים שאמצעי הלחימה האלה אינם יעילים מול אסטרטגיה [איראנית] חדשה המסתמכת על אמונה, השאיפה לשהאדה ומול ייחודם של כלי השיט המהירים [של איראן]. חיל הים של משה"מ מוריד אותם מרמה טכנולוגית גבוהה לרמה הנמוכה ביותר של מדינה מתחילה כיוון שהם לא יוכלו להשתמש בקרב במה שיש להם. מצב זה הוא תוצאת אסטרטגיה חדשה מדויקת ונכונה מצד חיל הים במשה"מ, ואנו נמשיך בכך. לאורך השנים האלה לא אבדנו אף לא יממה כדי לשפר את יכולותינו בים...

 

האמריקאים יבחינו היכן מותקן טיל החות' התת-ימי הרוסי כשזה יפגע בהם

הצגנו את הטיל התת-ימי חות'. זהו טיל ייחודי שהרוסים ייצרו. הוא מסוגל להתקדם מתחת למים במהירות של 100 מטר בשנייה. כמה מהפיזיקאים אולי לא יקבלו זאת אבל המומחים הרוסים השיגו את הטכנולוגיה הזאת וגם אנו נהנים ממנה ומזה שנים הטיל הזה ברשותנו...

 

[בתשובה לשאלה על איזה כלי שיט של משה"מ הותקן הטיל]: כשהטיל יפגע באמריקאים, גם הם וגם אתם תבחינו מאיזו יחידה הוא נורה..."[1]

 

מל"ט יכול לתפקד כטיל

בראיון לסו"י פארס ב-10 במאי 2014 אמר פדוי: "מפקדת המל"טים בחה"י של משה"מ פועלת בנפרד מזו של חיל האוויר של משה"מ. החיל משתמש במגוון מל"טים בראש ובראשונה למשימות פיקוח, זיהוי ולמשימות מבצעיות. הקמנו בסיס מל"טים [החולש] על מזרח מיצרי הורמוז, צפונם ומערבם ואנו טסים מעליהם בקביעות... נשגר מן המל"טים שלנו את אותם טילים, המותקנים על גבי כלי השיט [שלנו] ובחופים, כדי לפגוע במטרות צבאיות בים.

כאשר נשאל פדוי על "מל"טים לצורך התאבדות" ענה: "אופן השימוש בטכנולוגית מל"טים הוא טקטי ולא אסטרטגי. ניתן לקבוע את הטקטיקה בשדה הקרב לפי הצרכים המבצעיים, כך למשל מל"ט יכול לתפקד כטיל.

התקנו על גבי כלי השיט, בחוף ובמסוקים שלנו טילים נגד אניות מלחמה. נוכל להתקין על המל"טים שלנו טילים לטווח בינוני העונים כמעט על כל הצרכים שלנו. התהליך הזה נמצא בביצוע."[2]



[1] פארס (איראן), 6.5.2014.

[2] פארס (איראן), 10.5.2014.