המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית לשעבר: הסתרנו מידע מסבא"א
8/4/2014

 

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית לשעבר: הסתרנו מידע מסבא"א

 

הקדמה

בראיון ליומון ח'וראסאן ב-17 במרץ 2014, חשף פרידון עבאסי, שכיהן כראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית בתקופת הנשיא אחמדי-נז'אד, כי איראן נהגה להסתיר מסבא"א במשך שנים מידע על תכניתה הגרעינית, פעילותה בכור המים הכבדים באראכ, מיקום סדנאות הייצור שלה ופעילותן. יצוין שהכור באראכ הפועל במסלול הפלוטוניום, הוא אחד ממוקדי המחלוקת בין קבוצת ה-5+1 לאיראן במו"מ ביניהן.

 

עבאסי הסביר ששירותי הביון המערביים הצליחו לחבל בתוכנית הגרעין של איראן הודות למידע שקיבלו מסבא"א וציין כי מקורו של מידע זה בדיווחי איראן אודות יעדי תכניתה הגרעינית ובחברות זרות שסיפקו לה ציוד לתוכניתה זאת. לדבריו, זו  הסיבה שגרמה לאיראן להסתיר מסבא"א את תוכניות הרכש שלה וחלק מפעילותה במתקן באראכ.

יצוין כי איראן לא סיפקה מידע לסבא"א אודות פעילותה בכור באראכ מאז 2006, ולכן נמתחה עליה ביקורת קשה בהחלטות מועבי"ט ובדו"חות סבא"א בשל אי שתוף פעולה עם סבא"א.

 

להלן עיקרי הראיון:[1]

 

"לגבי ה-Design Information Questioner [DIQ] שסבא"א תמיד מבקשת כמידע הקשור לתכנון והתקדמות המתקנים של איראן, איראן תמיד מגישה לסבא"א את המידע הזה, אבל בשלב מסוים לא הודענו [לסבא"א] מה ה-DIQ כיוון ש'הפרוטוקול הנוסף' [תקנות בינ"ל המאפשרות לסבא"א לבצע בדיקות פתע חודשניות כדי לחשוף הפרות] לא אושר.

 

הסיבה לכך היתה שהפקח מטעם סבא"א היה מדווח בכנות ומודיע למשל שחלק מסוים או משאבה מסוימת טרם הגיעו [לאיראן] או לא הותקנו. כתוצאה מכך, סוכנות הריגול ההיא שמקבלת את המודיעין הזה, תרה בעולם אחרי החברות המייצרות את אותה המשאבה ומפעילה עליהן לחצים. הם היו לוחצים על אותה מדינה או אותה חברה כדי שלא תעביר לאיראן את אותו החלק או הציוד, או שהיו מתירים להן להכניס את החלקים לאיראן [רק] אחרי שהם חיבלו [בהם] ... כלומר, אם למשל מדובר במערכת אלקטרונית, הם היו מכניסים את הווירוס שלהם לתוכה, או שותלים בה חומר נפץ או אפילו משנים את סוג החלקים כדי שהמערכת תושבת.

 

שאלה: כל האירועים האלה קרו?

תשובה: כל מה שאמרתי – קרה...

 

שאלה: כלומר הפעולות האלה התבצעו על סמך מידע שאיראן העבירה לסבא"א בהתאם לפרוטוקולים [שהיא התחייבה להם]?

תשובה: כן, הם ארגנו את עצמם בהתאם לבקשות [הרכש] שלנו, וע"י שרותי ריגול שיש להם סגרו בפני איראן את ערוצי הרכש כך שאף אחד [אחר] לא ימכור לנו דבר. [במקביל הם] פתחו  את הערוצים שהיו בפיקוחם כדי שהם יגישו לאיראן את הציוד שיסב גם להם תועלת. כך למשל... הם הכניסו [לאיראן] את וירוס ה-סטוקסנט. כלומר, הם השתילו את הווירוס הזה בציוד שאיראן קנתה.

 

שאלה: כלומר כך הוכנס הווירוס [לאיראן]?

תשובה: כן. תראה, חברות כמו סימנס, נמצאות לחלוטין בידי שרותי הריגול והחבלה. כך גם חברת אדוארדס הבריטית. הווירוס הזה הוכנס גם [לחלק] המסחרר [בצנטריפוגה] של החברה הזאת ואף השתילו חומר נפץ. על בסיס המידע שאיראן מוסרת הם יודעים כמה צנטריפוגות בכוונתה להתקין ואיזה חלקים דרושים לה ולכן הם מנעו [מאיראן] את הציוד. [כך] למשל, לגבי משאבה חלולה שהיתה אמורה להירכש מחברת AEG. [אפשר] להניח שהחברה עצמה אינה אשמה, שרותי הביון האלה מבצעים את החבלה ובאמצעותה אותה [חברה] מעבירים לאיראן את הציוד.

 

זו הסיבה שאיראן לא נתנה [יותר] את המידע שבידה ... [היא] היתה מוסרת את ה-DIQ [לסבא"א], אולם רק לאחר שכבר עברה את אותם השלבים.

 

כשרצינו לשנות את המקום של המחסן הראשי של הכור באראכ, הסתרנו את המחסן הזה כדי שהם [פקחי סבא"א] לא ישימו לב באיזה בית מלאכה [מתבצעת הפעילות], מאחר שהם היו עלולים לבצע התנקשויות או פעולות חבלה באותו מקום. [לכן] במשך כמה שנים, הסתרנו את המחסן הזה כדי שאותה חברה תוכל לבצע את עבודתה. רבים עקבו אחרי הנושא הזה ... כשרצינו לשנות את המקום, היה לנו מידע לפיו הם עלולים תקוף אותו באמצעות טילי סטינגר.

 

שאלה: על אדמת איראן?

תשובה: האין הם מביאים לתוך איראן פצצות ונשק? טיל סטינגר אינו גדול כ"כ. הוא יותר גדול מגיטרה? (צוחק). שיגור טיל למחסן הראשי של הכור ושינוי צורתו משמעם הריסת הסטנדרטים הבטיחותיים של הכור והפיכתו לבלתי שמיש, כיוון שלאחר מכן סבא"א בעצמה לא תאשר [את הפעלתו].

 

לכן עלינו להיזהר שהאויב לא ימצא את סדנאות הייצור שלנו וגם לא ישים לב למסלול ההעברה [של  הסדנה למקום חדש]. כך [הוא] לא יוכל לאיים על הסדנאות האלה או לבצע התנקשויות [שם]..."

 

 



[1]  ח'וראסאן (איראן), 17.3.2014.