המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור ביומון הרש"פ: להפעיל במו"מ את ערמת "הכן ולא"
6/2/2014

 

בעל טור ביומון הרש"פ: להפעיל במו"מ את ערמת "הכן ולא"

 

בעל טור ביומון הרש"פ אל-איאם, חסן אל-בטל, טען במאמר שפרסם ב-21.12.13, כי מותר לפלסטינים לנקוט "תקיה" [הסתרת האמונה כדי לשרוד] ולהשתמש במלים דו-משמעיות כדי להסתיר את עמדתם האמתית – כפי שעשה ערפאת בנושא האמנה הפלסטינית, כדי לזכות בהישגים במו"מ.[1]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"...קיים המונח הזה 'לעם' [לא+נעם - שילוב של כן ולא], שאותו למד ערפאת מכמאל ג'ונבלאט [שהיה ממנהיגי הדרוזים בלבנון] כאשר הפלסטינים התנגדו להתערבות צבא לבנון בראשית מלחמת האזרחים... ואכן ערפאת אימץ זאת בהמשך ב[מסיבת עיתונאים] בפריז [בשנת 1989], באמרו: האמנה הלאומית הפלסטינית היא 'כדוכ', כלומר אבד עליה כלח.

 

שאלתי עמית הנוטה לאסלאם הסוני: האם מותר להשתמש ב'תקיה' שבאסלאם השיעי? הוא השיב בזהירות: אפשר להשתמש ב'אל-תוריה' [מלה דו-משמעית]...

 

בפוליטיקה יש התנגדות עקרונית, הסכמה עקרונית, הסכמה בתנאים [ויש גם] 'הסתייגויות' שהן בעצם התחמקות כאשר היריב האמריקני לפניכם והאויב הישראלי מאחוריכם; או כפי שאמר אל-מותנבי [משורר ערבי]  'מאחוריך יוונים ולפניך יוונים – לאיזה כיוון תלך?' וכפי שאמר גם ערפאת לגיבור ההגנה על מחנה הפליטים  שתילה [בלבנון], עלי אבו טוק, לאחר שיצאו הכוחות הפלסטיניים מלבנון [ב-1982 כדי להצדיק את היציאה ממנה].

 

קרי יחזור לסבב עשירי ויבקש תשובה מאבו מאזן ומנתניהו. אבו מאזן ילך לשרי החוץ הערביים ויבקש תשובה נוספת לשינוי יזמת השלום הערבית. בעבר כללה היזמה נסיגה משטחים ערביים; עתה מדובר בנסיגה ובמדינה פלסטינית עם תיקונים גיאוגרפיים קלים.

 

אומרים שאבו מאזן שלח לנשיא אובמה  מכתב הסתייגויות מתכנית קרי, דבר המזכיר את 14ההסתייגויות של [אריאל] שרון מתוכנית מיטשל, לפינוי מאחזי התנחלויות שהוקמו לאחר 2001. כך במקור [ההסתייגויות היו מתוכנית מפת הדרכים משנת 2003 שהציג נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני].

 

קרי רוצה לכבות את השרפה החל מהקצוות וכלה במוקד שלה, כלומר מביטחון ישראל עד שרטוט הגבולות ומשם לבעיות הפליטים וירושלים .... בניגוד לדעה הרווחת בציבור הפלסטיני, אינני סבור שמנהלי המו"מ יהיו טרף קל למנהלי המו"מ של ישראל או של המתווך האמריקני...

 

הפלסטינים ניהלו מלחמה קשה ביותר בתקופה גרועה לערבים ועתה עליהם לנהל מו"מ בזמן גרוע יותר....

 

ניתן להגיע לפתרונות אמצע יצירתיים לתקופת ביניים, באופן שבו אף צד אינו ניזוק. לעומת זאת, הסדרי הקבע עומדים מול מוקש [ימי], כמו אלה האורבים לצוללות – כגון יהדותה של מדינת ישראל. [פתרון בעיה זו הוא]  משימה קשה מאוד...

 

על כך אמר אבו מאזן: 'שיקראו לעצמם כרצונם ויקבלו החלטת או"ם שהם מדינה יהודית. גם [מדינות] אירופה וארה"ב וכל מדינה אחרת שתרצה יוכלו לעשות זאת, אך אנחנו נכיר במדינת ישראל בלבד'.

 

קיימת תערובת של משקאות משיבי נפש או משקאות חריפים ויש גם שילוב של 'תקיה' [הסתרת האמונה כדי לשרוד], 'תוריה' [מלה דו-משמעית כדי להסתיר את הכוונה האמתית] ו'לעם' [שילוב של כן ולא]. נכשלנו בכך בפסגה בשנת 2000 בקמפ-דיוויד [כאשר הנשיא קלינטון האשים את ערפאת בכישלון המו"מ] ואיננו רוצים לשאת בתוצאות של כישלון נוסף. 'הערמומיות' הפלסטינית צריכה להתמודד עם 'הערמה' של ישראל."



[1]  אל-איאם (רש"פ), 21.12.2013

תגיות