המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
העימות הציבורי סביב פיזור שביתת תומכי מורסי
15/8/2013


פיזור שביתת השבת של תומכי מורסי:

 תומך האחים המוסלמים: שלטון ההפיכה נוהג כמו היטלר;

מתנגד לאחים המוסלמים: הם רוצים להשליט את הטרור


ב-14.8.13 החלו כוחות הביטחון המצריים לפזר את שביתות השבת של תומכי נשיא מצרים המודח, מוחמד מורסי, הנמשכות מזה כחודש וחצי באזור מסגד ראבעה אל-עדויה ובכיכר אל-נהדה שבקהיר. זאת לאחר שכל המאמצים המקומיים, האזוריים והבינ"ל להביא להסדר בין נציגי המשטר המודח לבין המשטר הנוכחי כשלו.

 

פיזור שביתות השבת של תומכי האחים המוסלמים (להלן, האח"ס) היה מושא למחלוקת בחברה המצרית בשבועות האחרונים. רבים ממתנגדי האח"ס, בהם בעל הטור ביומון המצרי אל-אהראם, אחמד מוסא, טענו כי מוקדי ההפגנות של תומכי האח"ס מתנהלים כישות עצמאית מהמדינה - צוברים שם נשק, מתנכלים לפעילים המעוניינים לעזוב את המקום, מנצלים נשים וילדים ומסיתים לאלימות - ולכן יש לפזרן.

 

מנגד, תומכי האח"ס, הם עמדו על כך שהם מפגינים בדרכי שלום בלבד, ואף קראו לציבור לפקוד את שביתות השבת כדי להיווכח בכך. ד"ר חלמי אל-קאעוד, בעל טור באתר האח"ס, השווה את החלטת השלטון הנוכחי לפזר את שביתות השבת ל"פתרון הסופי" של גרמניה הנאצית לחיסול היהודים והזהיר כי פיזור שביתת השבת יוביל להתפשטות שביתות שבת בכל מצרים וילבה את אש ההתנגדות.

 

פיזור שביתת השבת בכיכר אל-נהדה[1]                  בית חולים שדה בראבעה אל-עדויה[2]

  

להלן תרגום חלקים ממאמריהם של מוסא ושל אל-קאעוד:

 

בעל טור באל-אהראם: שביתות השבת של האח"ס  – סכנה לביטחון הלאומי

העיתונאי המצרי, אחמד מוסא, כתב בטורו ביומון המצרי אל-אהראם: "הפשעים שמבצעים מנהיגי הטרור המזוין [הכוונה לאח"ס] בראבעה אל-עדויה וב[כיכר] אל-נהדה [שני מוקדי שביתת השבת של תומכי מורסי] חייבים להסתיים בקרוב. זאת לאחר שהם החלו להוות סכנה לביטחון הלאומי של מצרים ואיום על חיי התושבים המתגוררים [בקרבת] שני הקינים החמושים הללו. דבר זה הוא בלתי נסבל בכל מדינה המכבדת את העקרונות הבסיסיים ביותר של החוק ושל האנושות, שהופרו על ידי מי שמתיימרים להיות מוסלמים ותומכיהם, [אך למעשה הם] "הח'ואריג'" של העידן הזה.

 

האנשים [הללו], אשר יש לבוא עמם חשבון בבית משפט, מבצעים פשעים נגד [אנשים] תמימים. מי שחולקים על דעתם או שלא תומכים בעמדותיהם הנפשעות נגד הצבא והמשטרה, עוברים עינויים ברבריים לאחר שנחטפו מהרחוב והם נרצחים בדם קר ... המקומות בהם מוחזקים בני הערובה [שלהם] עדים לדברים מבישים: השפלות, מכות חשמל, מכות בשוטים, דקירות במכשירים חדים, עקירת ציפורניים גרירה על הארץ, ותליית אנשים מהרגליים. פשעים אלה נערכים למראה עיניהם ולמשמע אוזניהם של האנשים, העדים לצרחות והאנחות של הקורבנות המעונים בתוך מסגד ראבעה, שהפך לבית מטבחיים של מוות, הלקאות ועינויים.

 

האח"ס - אשר מפעילים את חוליות הטרור כדי שיתקפו ויתנקשו בבני המולדת ומגניה הגיבורים, בסיני ובמקומות אחרים, רוצים לכפות את חוקי הג'ונגל ולהשליט את הטרור השפל על המולדת והעם. הם ניסו לחטוף את אזור [מסגד] ראבעה אל-עדויה כדי להופכו לאמירות שלהם, שבה ישלטו כרצונם. הם עשו זאת על ידי הצבת שמירה [על האזור]; הקמת חומות בטון ושקי חול סביב הכניסות [לאזור]; הטלת מלאכת האבטחה והבידוק על המיליציות החמושות והמאומנות שלהם; השתלטות בכוח תחת איומי נשק על בתי התושבים [באזור]; השתלטות על הגינות ומבואות הבניינים ושליטה [שרירותית] על תנועת התושבים השלווים... לאור הפשעים והמעשים האבסורדים הללו אשר נעשים תחת כסות הדת, יש לפעול כדי להדוף את סכנת הטרור ותומכיו בשני מוקדי שביתת השבת."[3]

 

בעל טור באתר האח"ס: לאחר פיזורה, תתפשט תופעת ראבעה לכל כיכרות מצרים

בעל הטור באתר האח"ס, ד"ר חלמי אל-קאעוד, כתב: "כשלו מאמציהם של המתווכים האמריקאים, האירופאים והערבים להגיע לפתרון שישכנע את מי שביצעו הפיכה ואשר ידיהם מגואלות בדם להחזיר את החיים החוקתיים ולכבד את רצון העם המצרי לבחור את שליטיו, את חברי הפרלמנט שלו ואת חוקתו. מבצעי ההפיכה הכריזו כי החלה הספירה לאחור לשעת האפס הצפויה לפיזור שתי שביתות השבת - ראבעה אל-עדויה ונהדת מסר - בכוח ובדם. הנשיאות [שגרמה] להפיכה הכריזה רשמית על כשלון מאמצי התיווך הבינלאומיים והמקומיים והטילה על האח"ס את האחריות ל'השלכות האפשריות' של פיזור שתי שביתות השבת, שלדבריה, 'אינן [מתנהלות] בדרכי שלום'.

 

למבצעי ההפיכה, שידיהם מגואלות בדם, לא נותר [שום פתרון], זולת מה שמכונה בכתבים הנאציים של היטלר 'הפתרון הסופי', שפירושו חיסול כל הגזעים הלא אריים שהיטלר וחייליו זעמו עליהם, כמו הצוענים, הסלבים, הפולנים, הבוסנים והיהודים. הפתרון הסופי הוא תוכנית גרמנית, שאת שמה טבע הנאצי אדולף אייכמן, לטיפול בבעיה הגרמנית, [כדי] לחסל את הגזעים שהיטלר והנאצים שנאו במהלך מלחמת העולם השניה. המנהיגים הנאצים נפגשו בברלין ב-20.1.1942 כדי להוציא תוכנית זו לפועל - החל מהרעבת הקורבנות ועד לרציחתם...

 

מפקד הפיכת הדמים [הכוונה לשר ההגנה, גנרל אל-סיסי], שכבר התנסה בטעם המהנה של הריגה בכדורים חיים באזור משמר הרפובליקה ובבימת [רחוב אל-נסר בקהיר],[4] יכול לבטא את תשוקתו המטורפת באמצעות רצח אלפים ובפציעת אלפים, והפיכת כיכר ראבעה לכיכר טיאננמן בפקין. אולם הוא בשום אופן לא יוכל לישון בשקט ולא יוכל לשלוט במולדת שאותה מכר בזול, משום [שמה שקורה] בכיכר ראבעה או אל-נהדה יתרחב לעשרות הכיכרות בכל רחבי קהיר וערי [הפריפריה] שלה. כל שהיד שבני משפחתו עורכים לו הלוויה בכפר, בשכונה או בעיר יבעיר עוד אש של התנגדות שלא תיפסק. הרוצחים בשום אופן לא יוכלו להימלט מידו של אללה ולא מידו של החוק הבינלאומי או המקומי...

 

התנגדות בדרכי שלום היא זכות לגיטימית בכל רחבי העולם, וכבר הוכח ששובתי השבת בראבעה ואל-נהדה אינם אוחזים בנשק ואינם נוהגים באלימות. [זאת] גם אם השכירים של שופרות התעמולה של ההפיכה יחזרו על השקרים שאף בר דעת לא מאמין להם, שקרים שנמסרו להם ממנגנוני בטחון המדינה והמודיעין, כמו, למשל, הטענה ששובתי השבת טבחו ב-11 מצרים והשליכום בחוצות הראבעה. מצרים המוסלמית בשום אופן לא תכרע ברך אלא בפני אללה ולא תיכנע לצבא האווילי. הרוצחים ועושי דבריהם לא יימלטו מידו של אללה."[5]



[1] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 14.8.2013

[2]ו www.ikhwanonline.com, 14.8.2013

[3] אל-אהראם (מצרים), 14.8.2013

[4] הכוונה למותם מאש כוחות הביטחון של עשרות פעילי אח"ס בעת שניסו לפרוץ למקום בו מוחזק מורסי ב-9.7.13 ובעימותים עם המשטרה, שהחלו מול בימת הנואמים בעצרת של תומכי האח"ס ברחוב אל-נסר בקהיר ב-27.7.13.

[5]ו www.ikhwanonline.com, 12.8.2013