המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: התנערות מן הטרור בעקבות הפיגוע בבוסטון
21/4/2013

 

בעקבות הפיגוע במרתון בוסטון: 

קמפיין שלטוני ותקשורתי בסעודיה נגד הטרור

 

הקדמה

בעקבות הפיגוע במרתון בבוסטון ב-15.4.13 בו נפצעו גם סטודנטים סעודים, דווח בתקשורת האמריקאית על אפשרות שחלקם היו מעורבים בביצועו. על-פי הניו-יורק פוסט, הסטודנט הסעודי עבד אל-רחמן אל-חרבי שנפצע בפיגוע, נחקר בנושא. סטודנטית סעודית נוספת שנפצעה, היא נורה אל-עג'אג'י.  

 

בעקבות דיווחים אלה נזדעקה התקשורת הסעודית ומיהרה להדוף את הטענות בדבר מעורבותם של סעודים בפיגוע, ובפרט של הסטודנט הסעודי עבד אל-רחמן אל-חרבי. כמה עיתונים סעודים ראיינו את אל-חרבי ואת אביו והשניים הדגישו כי חקירתו של אל-חרבי היתה חלק מצעד שגרתי וכי הוא אינו חשוד במעורבות בפיגוע כפי שדווח.[1] בנוסף, העיתונות הסעודית ציטטה את נספח התרבות הסעודי בארה"ב, מחמד אל-עיסא, שאמר כי השלטונות האמריקאים הודיעו לו שהם לא מצאו שום עדות למעורבות של סעודים בפיגוע.[2]

 

הפצוע הסעודי עבד אל-רחמן אל-חרבי [3]

 

 

ניכר שהעיתונות הסעודית לא חסכה מאמץ כדי להדגיש שלסעודיה אין כל קשר לפיגוע בבוסטון וכי היא מגנה את הטרור מכל וכל: העיתונות הסעודית פתחה בקמפיין נרחב של גינוי הטרור שהתבטא בפרסום מאמרים רבים שגינו את הפיגוע בבוסטון בפרט ואת הטרור בכלל וטענו כי לפיגועי טרור ולפעולות אסתשהאד (מסירת הנפש) אין כל ביסוס באסלאם. בכמה מאמרים הובע חשש שמא יתברר כי סעודים מעורבים בפיגוע בבוסטון ובאחרים הודגש, כי בלא קשר לאזרחותם וזהותם של מבצעי הפיגוע מדובר בטרוריסטים וסוטים שאינם מייצגים איש. היו אף שציינו כי סעודיה עצמה נאבקת מזה שנים בטרור וכי מדינות העולם למדו מניסיונה. היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון הבליט בכותרתו ב-18.4.13 את דברי שה"ח האמריקאי ג'ון קרי בפני הועדה לענייני חוץ של הסנאט, כי "בזכות תרומתה של סעודיה במאבק בטרור סוכלו מזימות רבות".[4]

יש לציין כי מאמרים רבים שיבחו את הנשיא אובמה שלא מיהר להטיל את האשמה על גורם מסוים בדומה למה שעשה הנשיא בוש לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר.

 

לקמפיין תקשורתי זה הצטרפו גם גינויים רבים מצד בכירים סעודים ובראשם המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז שבאגרת ששלח לנשיא אובמה, כתב: "אנו מגנים את פעולות הטרור המבישות המכוונות נגד חפים מפשע חסרי מגן אותן ביצעה קבוצה פושעת שלקחה על עצמה להיות אויב של כל בני האנוש. אנו מדגישים כי מי שעשה את הפעולה הזו מייצג רק את עצמו ואין דת, מוסר או ערכים שיהיו מוכנים לקבל או להבין זאת."[5]

מסמך זה יסקור את המאמרים הבולטים שהתפרסמו בעיתונות הסעודית בגנות הפיגוע בבוסטון והטרור בכלל.

 

האסלאם נגוע בווירוס הטרור

ד"ר מחמד נאהד אל-קויז, בעל טור ביומון הסעודי אל-ריאד, טען כי על המוסלמים להודות בקיומו של טרור אסלאמי, שהוא תוצר של אידיאולוגיה של קיצוניות והאשמה בכפירה (תכפיר), וקרא לטהר את האסלאם מאידיאולוגיה זו: "כאשר אדם מבצע פיגוע אנו אומרים שהוא טרוריסט או מפגר או פסיכופט. כאשר שני אנשים מבצעים פיגוע אנו אומרים שני טרוריסטים, או שני אנשים בלתי שפויים, אך כאשר עשרה מבצעים פיגוע אנו תוהים מה מניעיהם. אם כך, כאשר מאות אנשים בני דת אחת מפוצצים בכל מקום - במסגדים, בשווקים, במקומות התכנסות, בבתי מלון, במטוסים ובמנהרות [הרכבות התחתיות] ואחר כך אומרים שהם מוסלמים – כאן אין מנוס מהודאה שזה טרור אסלאמי.

 

יש הכועסים על ההשוואה בין האסלאם לטרור ויש המדברים על האסלאם כדת של אסלאם ואהבה. זה נכון בנוגע לאסלאם האמיתי, אולם האסלאם של היום נגוע בוירוס הקנאות, הקיצוניות והטרור, לא רק בקרב מבצעי הפיגועים או הרוצחים, אלא גם בקרב אלה המזדהים [עימם] והתומכים [בהם]. חייבים להודות שקיים טרור אסלאמי ושהאסלאם זקוק להיטהרות מהאידיאולוגיה של ההדרה והתכפיר. אם נתכחש למציאות זה לא ישנה את  המצב, אלא  רק ידרדר  אותו עד כדי הרס מוחלט.  

 

ד"ר מחמד נאהד אל-קויז[6]

 

לא אקדים את תוצאות חקירת הפיגוע בבוסטון שכן במציאות יש  מספיק [דוגמאות לכך]. סמוך למועד הפיגוע בבוסטון פוצץ את עצמו מתאבד במסגד בפקיסטן ורצח עשרות מתפללים, ביניהם ילדים. [מתאבד] אחר פוצץ את עצמו בעיראק וההרס היה דומה. המחר נושא בחובו עוד מהטרור האסלאמי הזה והרי במצרים, בלוב, בתוניסיה ובסוריה יש מתאבדים אסלאמיים – פרי מגמותיהם של האידיאולוגיות הקיצוניות ...  כל זה נעשה בשם האסלאם ע"י מוסלמים דתיים המאמינים שהם קרובים ומקצרים את הדרך לגן העדן.  נוכח הקלות שבה מגייסים נערים ונערות המקריבים את עצמם ונושאים חגורות נפץ, אנו תוהים מדוע?

 

האם נמצא את התשובה בדרשות, או בתוכניות לימודי הדת במדינות דרום אסיה, או בדברי השיח'ים מעוררי המדון באמצעי התקשורת המודרניים, או בערוצי הטלוויזיה הטוענים לתמיכה בשלום[?]

השאלה החשובה היא מתי יחלים האסלאם מוירוס הטרור?"[7]

   

פיגועי ההתאבדות - סטייה מההלכה המוסלמית

בעל הטור מוחמד בן עבד אל-לטיף אאל אל-שיח', תקף את האסלאמיסטים המצדדים בפיגועי התאבדות וטען כי אין לכך שום ביסוס בהלכה המוסלמית והם מהווים 'בדעה', כלומר חידוש אסור באסלאם. לדבריו, הקוראן אוסר במפורש מעשי רצח: "איני מאמין שיש עוד חידוש שחידשו אנשי תנועת הצחוה [ההתעוררות][8], ואושר בידי מקצת מפוסקי ההלכה מבלי לתת את הדעת על השלכותיו... [כפי שנעשה] בחידוש של פיגועי ההתאבדות, אותם הם מכנים 'מסירות נפש'. יש לשאול: אם פיגוע ההתאבדות מותרים, כפי שאתם אומרים, וחטאיו של המתאבד נמחלים לו והוא נחשב חלל קדוש [שהיד], מדוע [המוסלמים] הקדמונים לא הכירו בכך? מושג זה [של התאבדות] לא קיים בתורת המשפט המוסלמי למרות השקידה של הדורות הראשונים של המוסלמים על הג'יהאד ונהייתם אחר מות קדושים בדרכים המותרות...  מי שיקרא באובייקטיביות את הבסיס הראייתי של [מתירי הפיגועים], ימצא כי מלכתחילה הם התכוונו להתיר את הפיגועים הקטלניים הללו בכל דרך שהיא. זאת משום שהדבר משרת את התנועות האסלאמיסטיות ומשיג את מטרותיהן ולמרות שפסוקי [קוראן] וחדית'ים ברורים אוסרים רצח לחלוטין..."

 

 

מוחמד בן עבד אל-לטיף אאל אלשיח'[9]

בהמשך מאמרו הפריך אאל אל-שיח' שתיים מהראיות שבהן משתמשים האסלאמיסטים כדי להתיר את פיגועי ההתאבדות. הוא חתם את מאמרו באזכור כמה מגדולי הפוסקים הוהאביים המקובלים על כל החוגים בסעודיה: "נותר לי רק לומר שהשיח' עבד אל-עזיז בן באז, וכמוהו השיח' [מוחמד נאצר אל-דין] אל-אלבאני, והשיח' צאלח אל-פוזאן, בנוסף כמובן לשיח' מוחמד בן עת'ימין – כולם בלא יוצא מן הכלל אסרו את הפיגועים הללו, והחשיבו את המתאבד כמי שנידון לגיהנום לנצח..."[10]

 

מבצעי הפיגועים - קבוצה סוטה ללא קשר לאזרחותם או לעדתם

ג'אסר עבד אל-עזיז אל-ג'אסר בעל טור סעודי ביומון אל-ג'זירה כתב: "לא משנה מי הגורם שביצע את פיגועי הטרור בבוסטון ומי עומד מאחוריהם, על הציבור להוקיע ולהתנגד לפעולות טרור כאלה, שפוגעות בחפים מפשע ללא קשר להשתייכותם או לאזרחותם [של הטרוריסטים]... כולם נדהמו, כמו האמריקנים, מחזרתם של המעשים חסרי האחריות הללו [שביצעו] קבוצות הרחוקות מן המחשבה השפויה ושאין להן ולו קמצוץ של מחויבות מוסרית או [ערכים] תרבותיים... לא משנה מהי אזרחותם, השתייכותם העדתית או הלאומית של הטרוריסטים, אין לראות בהם כמשתייכים לזהות זו. הם קבוצה חריגה, שיצאה מהמחשבה הנורמלית ואי אפשר לראות בהם חלק מההתנהגות האנושית. הם קבוצה סוטה העוינת לאנושות כולה..."[11]

 

מדינות העולם למדו מניסיונה של סעודיה במאבקן בטרור

מאמר מערכת ביומון הסעודי אל-מדינה מה-19.4.13 טען כי סעודיה עשתה ועושה רבות במאבק בטרור וכי "רבות ממדינות העולם למדו מניסיונה במאבק זה. הקהילה הבינ"ל כולה בירכה על מאמצי  סעודיה [להיאבק בטרור], משום שהיא אימצה אסטרטגיה ביטחונית שלמה, השמה דגש הן על 'המנאצחה'[12] וההתמודדות הרעיונית [עם הקיצוניות] והן על ההתמודדות הביטחונית [בשטח]. מאמצי הממלכה במאבק בטרור נעשו במישורים רבים – מקומיים, אזוריים ובינלאומיים – על ידי הגברת שיתוף הפעולה הביטחוני עם מדינות ידידותיות וייבוש מקורות המימון והתמיכה בקבוצות הקיצוניות". לדברי היומון, הזירה הבינלאומית מודעת ומוקירה מאמצים אלה וכדוגמא לכך הביא מדברי שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי שאמר כי סעודיה מגישה לארה"ב סיוע בעל ערך במאבק בטרור. לכן, טוען היומון, "יש להפריך את כל הניסיונות של מנגנוני התעמולה הציונים המנסים להאשים את הממלכה בטרור במטרה לפגוע ביחסי סעודיה-ארה"ב".[13]

 

מייחלים שמבצע הפיגוע אינו סעודי

בדריה אל-בשר, בעלת טור סעודית ביומון הסעודי אל-חיאת היו"ל בלונדון כתבה: "יש לנו [באוניברסיטאות בארה"ב] למעלה ממאה אלף [סטודנטים] [שקיבלו מלגות] ממשלתיות ואלפים אחרים הלומדים על חשבונם... כל מעורבות של סעודי, חס וחלילה, בפיגוע הטרור הזה תאיים על כולם ותציבם תחת פיקוח... גרוע מכך, יביטו עליהם בעין רעה וימנעו מהם לחדש את אשרות הכניסה [לארה"ב]. האם בנינו ראויים להתייחסות כזאת? ודאי שלא. כל הדתות [מאמינות] ש'אין אדם נענש על חטאי זולתו' [קוראן 6,164 ], אך אנו חשים אחריות בכל הנוגע למעורבות של מישהו מבנינו בפיגועי אלימות וטרור בדיוק כפי שקרה לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. אז התמודדנו עם שאלה קשה: מה גרם לבנינו לעשות את המעשה הזה? נברנו במסמכים ובספרים ואמרנו בפעם הראשונה: זרמים קיצוניים חטפו את בנינו, המציאו להם אויבים וגרמו להם לשנוא את החיים, [עד כי] לא נותרה להם מטרה זולת מסירת הנפש, שדרכה היחידה היא רצח האחרים... 

 

אנו, המוסלמים, שילמנו מחיר כבד לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. כעת, אנו ובנינו צופים עתיד חדש לאחר שהמלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז פתח לפניהם את דרך הג'יהאד האמיתי, ג'יהאד החיים [ורכישת] הידע באוניברסיטאות שיכשירום למעשים טובים למען החברה שלהם, כך שישובו אלינו כרופאים, מהנדסים ואנשי טכנולוגיה, וכדי ששמה של ארצנו ייקשר להישגים מדעיים ולא לטרור. חרדה אוחזת בנו עקב אירוע אחד – הפיגוע בבוסטון – וגורמת לנו לייחל לכך שמבצע הפיגוע איננו סעודי."[14]    

 

בדריה אל-בשר[15]


 

[1] עוכאט' (סעודיה), 18.4.2013 ;  www.sabq.org ,17.4.2013; אל-חיאת (לונדון), 19.4.2013 ; ,www.almowaten.net , 17.4.2013

[2] אל-וטן (סעודיה), 17.4.2013

[3] עוכאט' (סעודיה), 18.4.2013

[4] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.4.2013

[5] אל-וטן (סעודיה), 17.4.2013

[6] אל-ריאד (סעודיה) , 18.4.2013

[7]ו אל-ריאד (סעודיה) , 18.4.2013

[8] תנועה אסלאמיסטית שפעלה בסעודיה משנות ה-60 והגיעה לשיא השפעתה בשנות השמונים והתשעים. התנועה, שהושפעה רעיונית מהאחים המוסלמים, הייתה גורם חשוב בהתנגדות למשטר בסעודיה.

[9] עוכאט' (סעודיה), 5.3.2013

[10] אל-ג'זירה (סעודיה), 18.4.2013.

[11] אל-ג'זירה (סעודיה),  17.4.2013

[12]תוכנית יעוץ והכוונה לעצורים בטחוניים שיזם בשנת 2003 משרד הפנים הסעודי כדי למתן תפיסות קיצוניות של העצורים.

[13] אל-מדינה (סעודיה), 19.4.2013

[14] אל-חיאת (לונדון), 17.4.2013

[15] אל-חיאת (לונדון), 12.2.2013

תגיות