המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתרים איראניים: המשבר הפוליטי בעיראק - מזימה נגד איראן
14/2/2013

 

אתרים איראניים: המשבר הפוליטי בעיראק – מזימה סונית-מערבית לצמצום השפעתה האזורית והבינ"ל של טהראן

מאת י. מנשרוף*

 

הקדמה

עם התמשכות התסיסה הסונית נגד השיעים בעיראק, הולכת ורווחת התפישה בתקשורת האיראנית לגווניה, כי מדובר בקנוניה סונית-ערבית שמובילותיה הן סעודיה, קטר ותורכיה, בשת"פ עם מעצמות המערב נגד איראן השיעית ובעלי בריתה השיעים באזור – בעיראק, בסוריה ובלבנון. לטענת דוברים איראניים שונים, הפעילות הסונית החתרנית בעיראק נועדה לפתוח חזית חדשה נגד ציר ההתנגדות –  השיעי באופיו (איראן, חזבאללה והעלווים בסוריה) – באין יכולת להשיג הכרעה בסוריה.

 

כך למשל, טען חבר הוועדה לביטחון לאומי של המג'לס, נוזר שפיעי, כי קטר ותורכיה ממלאות תפקיד משמעותי ביצירת הכאוס בעיראק לבקשתן של ארה"ב ונאט"ו, בדומה לקורה בסוריה. לדבריו, לאיראן אין כוונה להתערב בעניינים פנימיים של מדינות אחרות, אבל עליה לעקוב, במסגרת מנגנונים שונים, אחר ההתפתחויות בסוריה ובעיראק שמא יזלגו משם לכיוונה.[1]

 

בהקשר זה פנה האתר השמרני באזתאב בקריאה יוצאת דופן למשטר, כלקח מהטעות בהתנהלותו במשבר בסוריה, להפעיל את השפעתו על ר"מ עיראק מאלכי, על מנת שישתף את הסונים במוקדי הכוח במדינה, מחשש להתפרצותה של מלחמת אזרחים בעיראק שתסכן את ביטחונה של איראן. 

 

מסמך זה יסקור תגובות עיקריות באתרים איראניים מרכזיים בסוגיה זו:

 

תאבנאק: המזימה נגד מאלכי מסוכנת לאינטרסים של טהראן

ב-11 בינואר 2013 פרסם האתר תאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, מאמר בו הזהיר מפני מזימה של הכוחות הסונים באזור – סעודיה, קטר ותורכיה – נגד הכוח השיעי בעיקר ממשלת אל-מאלכי בעיראק, ואיראן בעלת בריתו. תאבנאק הזכיר גם את כוונתה ארוכת השנים של תורכיה לפצל כיתתית ועדתית את עיראק וטען שהיא מפעילה לשם כך את הכורדים בעיראק. תאבנאק הזהיר מפני ההשלכות השליליות הצפויות לטהראן, אם ממשלת מאלכי, בן חסותה, בעיראק - תיפול.  להלן עיקרי המאמר:[2]

 

"בחלוף כמה שבועות מאז פרץ הסכסוך הפוליטי החריף בעיראק, הודיע הפרלמנט העיראקי על הסכמתו לתוכנית של הדחת נורי מאלכי. בתנאים אלה ובעת שהתמורות בעיראק ובאזור פועלות מזה זמן לרעת הממשלה השלטת בעיראק, עננה כבדה מעיבה על עתיד היציבות הפוליטית בעיראק...

 

התמורות האלו, שהביאו כעת לתוכנית להדיח את מאלכי, נוצרו עקב המהומות בשבועיים האחרונים בעיראק, בכמה מהמחוזות ומהאזורים הסוניים. במהומות אלה, הציגו המפגינים סדרת דרישות, ובהן הדרישה להפלת מאלכי, בתואנה שהממשלה השיעית של עיראק מפלה אותם לרעה. ההפגנות באזורים הסונים פרצו לאחר שכמה משומריו של שר האוצר הסוני בעיראק, ראפע אל-עיסאווי, נעצרו באשמת השתתפות בפעולות טרור.

 

מכלול התמורות בשבועות האחרונים מחזק את הסברה שפרשת עיסאווי היא רק תירוץ, ושהפעולות האחרונות נגד ממשלת מאלכי ננקטו במסגרת תוכנית מאורגנת, בה חברים שחקני פנים [עיראקים], ושחקנים אזוריים ובינ"ל... במסגרת זו, ניסתה תורכיה – תוך שהיא נעזרת בכורדים בעיראק שמצויים בעצמם במתיחות חריפה עם הממשלה המרכזית בעיראק – להכשיר את הקרקע ליישום תוכניתה הישנה, לפצל את עיראק לפי קווים כיתתיים ודתיים, ולצמצם את הסכנה הנשקפת לה מצד הארגון הכורדי PKK.

 

זאת ועוד, יתר המדינות הסוניות באזור – במיוחד קטר וסעודיה – הכועסות זה מכבר על קיומה של ממשלה שיעית בעיראק, שאפו למקסם את הלחץ על ממשלת מאלכי באמצעות הסתת הסונים [בעיראק]. אחד הכלים ששימשו את המדינות האלו לביצוע תוכניתן, היה שימוש בכמה אישים עיראקים גולים ובעלי מוניטין רע. תורכיה – יחד עם חבל כורדיסטן העיראקי – השקיעה בטארק אל-האשמי, סגנו המודח של נשיא עיראק; גם הופעתו הפתאומית של עזת אבראהים אל-דורי, סגנו הנרדף של סדאם חוסיין, והצגת דבריו, אינם יכולים להתרחש ללא תיאום וגיבוי חיצוני. אין ספק בכך[3]

 

אולם גם בתוך עיראק, חוגים כמו קואליציית "אל-עראקיה" הממורמרת בשל הכוח הנרחב של השיעים בעיראק ומההידרדרות בהשפעתה בעיראק, הכינו עצמם זה מכבר לניצול אווירה כזו כדי לקדם את האינטרסים שלהם. חוגים אלה סבורים כי בעקבות ערעור היציבות במרחב [העיראקי], הוכשרה הקרקע להרחבת צעדיהם נגד ממשלת מאלכי.

 

לסיכום, אין ספק שהתמורות האחרונות בעיראק מתרחשות הודות לצירוף של גורמים פנימיים וחיצוניים, ושמטרתם לבצע [בעיראק] הפרדה שבטית ודתית, ובמיוחד להציג את השסע בין השיעה לסונה כחריף, כך שיהיה אפשרי לסלול את הדרך לשינוי מערך הכוחות הפוליטיים בעיראק, באמצעות הדחת מאלכי.

 

לבסוף, חשוב להדגיש שהמטרה הבסיסית ביותר של החבירה נגד מאלכי, היא להפחית את השפעתה של איראן לכל הפחות בהיבט האזורי והבינ"ל, באמצעות ניתוקה של טהראן מאחד מבעלי בריתה האזוריים החשובים ביותר. התרחשות של דבר כזה עלולה להפוך את החזית האזורית למתאימה יותר ל[יישום] התוכניות המערביות-ערביות."

 

עיראק: הפיתיון הבא של סעודיה קטר ותורכיה[4]

 

אבתכאר: המשולש הערבי-תורכי-מערבי אינו סובל שבגדאד ודמשק בידי השיעים

ב-15 בינואר 2013 טען גם היומון השמרני-מתון אבתכאר שהמשבר בעיראק, כמו בסוריה, אינו מבשר על בוא 'האביב הערבי' אלא הוא מזימה סונית לה חברו יחדיו קטר, סעודיה ותורכיה בניסיון להפיל את השלטון המרכזי בעיראק. היומון טען שלמזימה הזו חברו גם כוחות המערב, ושהמשולש הערבי-תורכי-מערבי, שעוד לא הצליח להגשים את פרויקט פיצול דמשק, כבר מנסה לבצע את המזימה הזו בעיראק. היומון הסביר שהמהלך נגד ממשלת עיראק נובע מכך שמשולש זה אינו סובל את העובדה ששתי בירות, בגדאד ודמשק, נמצאות בידי השיעים.

 

היומון טען "בנושא הסורי כולם מסכימים בימים האלה שכמה מדינות ערביות – ובמיוחד קטר וסעודיה –

הטוענות שהן תומכות בסונים, חברו לתורכיה, השואפת להחיות את האימפריה העות'מאנית הסונית, ושמדינות אלו מנסות להפיל את השלטון המרכזי בדמשק... במילים אחרות, המשולש התורכי-ערבי-מערבי, שעוד לא סיים את פרויקט פיצול [סוריה] והחלשת דמשק, התניע תסריט זהה עבור שכנתה המזרחית של סוריה [עיראק] ועוסק בניסוי ובתעייה... המשולש החיצוני הזה... מערער כעת את האיזון הנפיץ הקיים בעיראק."[5]

 

צבח-י צאדק: קטר מלבה את האש בעיראק

מאמר בשבועון משה"מ, צבח-י צאדק, שפורסם ב-14 בינואר 2013, תחת הכותרת "חזרה על התסריט של סוריה בעיראק", האשים את קטר בליבוי המהומות בעיראק באמצעות ערוץ אל-ג'זירה, במטרה להפיל את ממשלת מאלכי, המסייע לאסד להיאבק במורדים בארצו, במסגרת קשריו עם איראן. המאמר גם הצביע על  חלקן של סעודיה ושל תורכיה במזימה נגד מאלכי: 

 

"בימים האחרונים, השקיעה רשת אל-ג'זירה, המנסה להצית משבר בעיראק בשרות האינטרסים של קטר, מאמצים רבים כדי להפיץ שקרים בנושא התמורות בעיראק, במאמץ לחזור על שם התסריט הסורי, באמצעות לוחמה פסיכולוגית ותקשורתית... הרשת שיגרה את הכתב שלה לערים שונות בעיראק, ובהן בגדאד, מוסול, אל-רמאדי ופלוג'ה, כדי לכסות מהומות אפשריות, כדי לחולל בה תמורות דומות לאלו שבסוריה. בניסיון להתסיס את המפגינים העיראקים, כינתה אל-ג'זירה את [ההפגנות] בשם 'יום שישי של כבוד', במטרה לסמל את הדמיון בינן לבין [יתר] המהפכות באזור.... [היא גם] טענה שכוחות הצבא העיראקי ירו על מפגינים במוסול ופצעו כמה אנשים, ואפילו שדרה כמה מקולות הירי כדי להוכיח את טענתה ולהלהיט את הרוחות... שליטי ערב הנסוגים לא הסתפקו בכך ובמקביל הפעילו באורח ניסיוני את ערוץ אל-פלוג'ה של אנשי הבעת' בעיראק. ערוץ זה שידר בימים האחרונים כמה שירים, תמונות וסרטים הקשורים למלחמת איראן-עיראק ולמבצעים של ארגונים הקרויים 'מוסרי הנפש עבור סדאם'... לפי דיווחים בתקשורת נערכו לאחרונה ישיבות חשאיות בין אמיר קטר, שיח' חמד, לכמה אישים עיראקים, במטרה להרחיב את המהומות ואת ההפגנות בעיראק ... מן הדיווחים עולה, כי קטר משלמת לכל מפגין במחוז אל-אנבאר, משכורת יומית בסך חמישים דולר.

 

עיראק, ש-60% מאוכלוסייתה הם שיעים, ניסתה לאחר נפילת סדאם לעצב מדיניות חוץ חדשה, תוך חיזוק יחסיה המדיניים והביטחוניים עם איראן ועם רוסיה וחבירה לציר ההתנגדות. הדבר הביא לכך שבגדאד לא היתה אדישה לגורלה של [סוריה], ולתמיכה מפורשת של ראשיה בה. זו היתה סיבה מספקת לעוינות מצד הציר המערבי-ערבי כלפי עיראק."

 

המאמר הוסיף: "הציר הזה מנסה כעת להחליש את הממשלה העצמאית של עיראק מתוקף אמונתו שהדבר יקל על כניסת הצבא הקרוי 'צבא סוריה החופשית' לדמשק. בהקשר זה, יש לזכור את היחסים בין גולים עיראקים למשפחת אל-סעוד ואת תמיכת סעודיה בחוגים שונים בעיראק, וכן את תפקידה של תורכיה ביישום התוכנית האמריקאית לפיצול עיראק לשלושה חלקים: אזור שיעי, אזור סוני ואזור כורדי."[7]

 

באזתאב: מלחמת אזרחים בעיראק עלולה לסכן את ביטחונה של איראן

מאמר מה-14 בינואר 2013 באתר באזתאב שכותרתו "איבדנו את סוריה, הצילו את עיראק", קרא למשטר ללמוד מטעותו במשבר בסוריה וללחוץ על מאלכי לשתף את הסונים במוקדי הכוח, לפני שיהא מאוחר מדי ועיראק תהפוך לסוריה השניה. המאמר הסביר שהמהומות עלולות להיגרר למלחמת אזרחים שתסכן את ביטחונה של איראן ואת האינטרסים שלה באזור.  להלן עיקרי המאמר:[8]

 

"לתמורות השנים האחרונות בעיראק [ולמצבה] הנפיץ,  יש פוטנציאל להפוך למהומות חריפות ולמלחמת אזרחים...  בתנאים כאלו, איראן, כאחת השחקניות הראשיות בעיראק וכתומכת של ממשלת מאלכי, יכולה ליטול את היוזמה – [עוד] לפני שהסכסוך הפוליטי יחריף ושחוגים פוליטיים יחברו לקואליציה סמי-צבאית – ויפעילו לחץ על ר"מ [מאלכי], לקדם תוכנית שתפתח את המרחב הפוליטי ותפחית את הלחצים על סיעת "אל-עיראקיה" ואף תביא להשתתפות רבה יותר שלה בשלטון. יש לשים לב לכך שנורי אל-מאלכי עצמו הואשם ע"י קואליציה "אל-עיראקיה" במונופול שלטוני ובדחיקת הסונים לשוליים.

 

אסור להתיר לשסע הפוליטי החריף, שהגיע כעת אל החברה, להפוך את עיראק לסוריה נוספת. הסימנים להפצעתם של האירועים הבאים בעיראק כבר נראים... התעלמות מהמציאות והתכחשות לה, כפי שארע בשלבים הראשונים של המצב בסוריה, לא יפתרו שום בעיה. אם פתיחת המרחב הפוליטי להשתתפות משמעותית של החוגים האחרים [הסונים] בשלטון תתרחש באיחור רב, ערעור הביטחון בערי הגבול של המדינה ידאיג את כולם. הליכתה של עיראק במסלולה של סוריה משמעותה למעשה ירידה משמעותית בהשפעתה האזורית של איראן, איום על האינטרסים שלה ואף על ביטחונה."

 

 

* י. מנשרוף חוקר את זירת איראן במכון ממרי



[1] ו www.icana.ir, 19.1.2013.

[2] תאבנאק (איראן), 11.1.2013 

[3] בהופעה נדירה בראשית ינואר 2013, אמר עזת אלדורי, סגנו לשעבר של סדאם חוסיין: מה שקורה היום בעיראק, במיוחד הפיגועים, וממשלת המשת"פים, הוא תוכנית צפווית פרסית אותה מיישם אל-מאלכי כבר 7 שנים, במטרה להרוס את עיראק ולצרפה לאיראן. אני ואנשיי שוקלים לנקום בכל מי שתומך בתוכנית הזו בעיראקאזרחים או אנשי צבא; תומכים במתקוממים באל-אנבאר ובנינווה; נעמוד בפני כל מתקפה על אחינו הכורדים. www.alarabiya.net , 4.1.2013.    

[4] פארס (איראן), 16.1.2013 

[5] אבתכאר (איראן), 15.1.2013. 

[7] צבח-י צאדק (איראן), 14.1.2013.

[8] באזתאב (איראן), 14.1.2013.