סערה בסעודיה עקב התבטאות של שיח' סעודי בעד כיסוי ילדות בחיג'אב
לאחרונה הופץ ברשת ראיון שהעניק בעבר השיח' הסעודי עבדאללה אל-דאוד, לערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-מג'ד, ובו אמר: "כאשר ילדה נחשקת, על ההורים לכסותה ולחייבה לעטות חיג'אב", כדי לשמור על צניעותה וכדי שלא תוטרד מינית.[1]
דבריו של השיח' אל-דאוד עוררו תגובות נרעשות בתקשורת הסעודית וברשתות החברתיות. בטוויטר אף נפתח האשטג בשם "כסו את הילדה הנחשקת". מותחי הביקורת טענו כי דבריו של אל-דאוד הם בבחינת עיוות של האסלאם וחדירה לפרטיות וקראו להעמיד לדין את אל-דאוד.
בתגובה לסערה שעוררו דבריו, אמר אל-דאוד כי מדובר בראיון ששודר לפני למעלה משנה, וכי קבוצה של ליבר
השיח' עבדאללה אל-דאוד[3]
השיח' אל-דאוד: כאשר ילדה נחשקת, על ההורים לכסותה
בראיון לערוץ אל-מג'ד אצר השיח' אל-דאוד: "המנהג הרווח בקרב מוסלמים במזרח אסיה הוא שילדות לובשות חיג'אב מגיל שנתיים. דבר זה מניע אותנו להתחרות עמם ולהתחיל לעטות חיג'אב לבנותינו אף בשלב מוקדם יותר. אל לנו לראות בכך עניין חסר תקדים. במדינות רבות במזרח אסיה, למשל, המוסלמית ובנותיה נבדלות באמצעות החיג'אב שלהן, מאחר שבחלק ממדינות אלה יש יותר מדת אחת. הרשה לי לומר לצופים: גם אנו רוצים בכך. איננו רוצים לראות לבוש חושפני ומביש במיוחד [בגיל שבו] הילדות מתחילות להתפתח ולהראות סימנים של יופי, וכו'. אנו מוצאים שהן במצב של חשיפה ועירום. אני חושב שאנו יודעים שיש פתוות האוסרות זאת, גם אם [הילדות] טרם הגיעו לבגרות מינית. ברגע שהילדה מעוררת תאווה, על הוריה לכסות אותה ולעטות עליה חיג'אב." [4]
ציוצים בטוויטר על דברי השיח' אל-דאוד
הפצת דברי אל-דאוד ברשת עוררו סערה ברשת החברתית ובטוויטר נפתח האשטג בשם "כסו את הילדה הנחשקת" ובו ציוצים רבים בגנות התבטאויותיו של אל-דאוד:
"נכון יותר לומר: סרסו את חושקי הילדים'"[5]
"זו מחלה ששמה פדופיליה. יש לטפל בחולה המין ולא לכסות ילדה רכה בשנים"[6]
"במקום שחלק ממעוררי הרחמים יגידו: 'כסו את הילדה הנחשקת',
מוטב לומר: 'שימו את החיה החושקת בילדים מאחורי סורגים"[7]
שיח' סעודי: זוהי סטייה חולנית
ביקורת על דבריו של אל-דאוד הופיעה גם בתקשורת הסעודית. כך, למשל, השיח' הסעודי, השופט לשעבר בלשכה לפניות הציבור, מוחמד אל-ג'ד'לאני, אמר לאתר www.alarabia.net כי דברי השיח' אל-דאוד הם סטייה ומחלה שיש לטפל בבעליה, וכי הם פוגעים באסלאם, בשריעה ובתדמיתם. אל-ג'ד'לאני קרא לחברה הסעודית לא לשעות לבעלי עמדות אלה, באמרו כי יש מוסד רשמי לפסיקה הלכתית בסעודיה. לדבריו, כיסוי ילדות ע"י הוריהן נחשב לפשע ולדיכוי ויש להניח להן לחיות את ילדותן התמימה.[8]
ליבר
בעיתונות הסעודית התפרסמו מאמרי ביקורת על דבריו של אל-דאוד: במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן, כתבה בעלת הטור הליבר
חשתי בחילה לאחר ששמעתי את הדברים האלה, משום שהם מבטאים את הימצאותם של [אנשים] חולים ושטופי תאוות כלפי ילדים. על מנת להיאבק [בתאוותיהם], אנו מכסים את אותן ילדות ובכך נותנים להם היתר לחשוק בילדות קטנות כל אימת שירצו. [שהרי] הילדות שאינן מכוסות הן פיתוי ולכן הן חייבות בחיג'אב ובכיסוי הפנים, גם אם הן בנות ארבע או חמש. אין זה אלא פשע נגד הילדוּת בכך שכופים עליהן דבר שאללה אינו מחייב, ללא כל התחשבות בתמימותן בשלב [חיים] זה, והתעלמות מצרכיהן לשחק, לשמוח ולהשתעשע...
ראיתי ואני
חלימה מוט'פר[10]
בעל טור סעודי: מטיפים מציגים את האישה כסמל לפיתוי
בעל הטור הסעודי עבד אל-עזיז אל-סמארי כתב ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה: "... בכיסוי פני ילדות יש מחיקה מוקדמת של אישיות האדם והוא שם את הילדה, ולאחר מכן את האישה, בעמדת חולשה שמאלצת אותה לדבר עם אחרים מאחורי מחיצה. בכך פוגע [כיסוי הפנים] באישיותה ומפחית מיכולתה האישית ומסיכוייה להצליח בחברה. יתרה מזאת, בהסתרת הפנים באופן כללי יש מחיקה מוחלטת של זהות [האישה], ההופכת לגוף ולהורמונים נקביים הנעים ללא אישיות... או לישות ללא ביטוי...
מסיבות בלתי מובנות, המין היה ועודנו זה שמניע את השיח הדתי בחברה הסעודית, ורבות מהטפות המוסר וההכוונה. כמעט [כל] הפתוות עוסקות בנשים ובסכנת הפיתוי שלהן, תוך הצגתן כישות חלשה ושברירית אל מול קשיחות הגבר ותוך הכשרת צייתנותן. זאת בעוד שנשים בהיסטוריה האסלאמית... השתתפו במלחמות ואף הנהיגו אותן וחלק מהן הגיע לתפקיד מנהיגותי ברמה הלאומית. למרות זאת, חלק [מהמטיפים] מנסים להציג [את האישה] כאדם שנברא רק כדי לעורר מיניות וכדי להיות סמל להנאה ולפיתוי..."[11]
[2] www.twasul.info, 4.2.2013
[4] ראה קליפ ממרי: http://www.memritv.org/clip/en/3729.htm
[8] www.alarabiya.net, 1.2.2013
[9] אל-וטן (סעודיה), 4.2.2013
[11] אל-ג'זירה (סעודיה), 4.2.2013