מעצרו של ליבראל סעודי שצייץ על הנביא מוחמד והאסלאם
מאת י. אדמון*
הקדמה
ב-22 בדצמבר 2012 פרסם העיתונאי והסופר הסעודי הליבר
ציוצי אל-חמד בטוויטר[4]
מיהו תורכי אל-חמד?
אל-חמד, יליד 1952, שימש כמרצה למדעי המדינה באוניברסיטת המלך סעוד בשנים 1995-1985 והחל את קריירת הכתיבה שלו ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, בהמשך ביומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט ולאחרונה ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן. בנוסף, פרסם אל-חמד כמה ספרים השנויים במחלוקת בסעודיה, הכוללים רעיונות ואמירות כגון "אללה והשטן הן שתי פנים של אותו מטבע".[5] אל-חמד ידוע גם בביקורתו נגד מוסדות החינוך בסעודיה: בראיון לערוץ אל-ערביה התייחס אל-חמד לאירועי ה-11 בספטמבר, ואמר כי מחקר שערך על 15 מהטרוריסטים שהשתתפו בפיגוע, חשף כי הללו גדלו והתחנכו בסעודיה לפי אידיאולוגיה דתית פוליטית המצמיחה טרוריסטים.[6] יצוין כי גם לפני כשנה עורר אל-חמד סערה בטוויטר, כאשר מתח ביקורת ישירה על האמיר הסעודי, השר עבד אל-עזיז בן פהד.[7]
הכותב תורכי אל-חמד[8]
אין זו הפעם הראשונה שבה ציוצים ואמירות על אללה והנביא מוחמד מעוררים את זעמו של הממסד הדתי בסעודיה וגוררים בעקבותיהם מעצרים וסנקציות נוספות מצד השלטונות. בפברואר 2012 התעוררה בסעודיה סערה ציבורית בעקבות ציוצים של העיתונאי חמזה כשר'רי על הנביא מוחמד, שרבים פירשום כפגיעה בנביא ובאללה. הדבר חולל סערה תקשורתית גדולה וגרר תגובה חריפה מצד המשטר. דבריו של כשר'רי עוררו ויכוח בין מי שדרשו לעוצרו ואף להורגו בשל כפירה באסלאם, לבין מי שביקשו להפסיק את ההתקפה התקשורתית נגדו.[9] תורכי אל-חמד, שהיה בין הכותבים שיצאו להגנת כשר'רי, אמר כי ציוציו נחשבים ל"יצירתיות הנבלמת בצל חברה העוינת לשכל".[10]
כמו כן, בשנה האחרונה פרסמו כמה בעלי טורים ליבר
חכמי דת סעודיים: אל-חמד כופר ויש להענישו
מתנגדי אל-חמד, ביניהם תועמלנים ואקדמאים, טענו ברשתות החברתיות כי הדברים שכתב אל-חמד בטוויטר מהווים פגיעה בנביא ובסמלים המקודשים באסלאם. חלקם אף קראו להעמידו לדין. איש הדת הסעודי, השיח' עבד אל-עזיז אל-טריפי, קרא להעניש את אל-חמד; איש הדת הסעודי, השיח' צאלח אל-לחידאן, קרא לכלוא אותו בביתו עד שימות, לצד מתן טיפול נפשי, ולאסור פרסום והפצה של ספריו.[12] איש הדת הסעודי הבכיר, השיח' סעד אל-בריכ, קרא להעמיד את אל-חמד לדין הלכתי.[13]
חבר סגל ההוראה באוניברסיטת אום אל-קורא וחבר ב'אגודת חכמי ההלכה המוסלמים', ד"ר מוחמד אל-בראכ, אמר: "אנו מצפים שאגודת חכמי הדת הבכירים [המוסד הדתי הרשמי בסעודיה] תפרסם פתוא נגד הכופר תורכי אל-חמד, שטען כי דתו של נביאנו מוחמד זקוקה לאדם שיתקן אותה".[14] יו"ר "אגודת הפרקליטים להגנה על הנביא מוחמד", ד"ר מוחמד אל-עולקי, אמר כי האגודה תגיש ב-29.12 תלונה משפטית נגד אל-חמד וכי בהתחשב ברקע של הכותב, ציוציו כוונו במטרה לפגוע באסלאם.[15] סגן מזכ"ל 'האגודה העולמית להכרת הנביא', ד"ר ח'אלד אל-שאיע, שיבח את החלטתו של שר הפנים הסעודי, האמיר מוחמד בן נאיף, לעצור את אל-חמד, ואמר כי בכך הוא מילא את חובתו להגן על החוק המוסלמי. אל-שאיע הוסיף כי דבריו של אל-חמד מהווים סטייה וראויים לשמצה.[16]
הציוץ של השיח' סעד אל-בריכ:[17]
השיח' הג'יהאדיסטי אבו אל-וליד אל-אנצארי: אל-חמד כופר שפרש מן האסלאם:[18]
תמיכה בתורכי אל-חמד בטוויטר
מנגד, נפתחו בטוויטר קבוצות תמיכה באל-חמד תחת השם "כולנו תורכי אל-חמד", ו"מעצר תורכי אל-חמד" שבהן הובעה התנגדות למעצרו של אל-חמד ולניסיונות המשטר הסעודי להשתיק את קולם של הליבר
ח'אשוקג'י בטוויטר:[21]
אחמד עדנאן בטוויטר
נאצר אל-צראמי בטוויטר
תמונה בטוויטר: כך משתיק המשטר את הליבר
בעל טור סעודי: אל-חמד לא תקף את הנביא אלא את הקיצוניות הדתית
לצד התמיכה לה זכה אל-חמד בטוויטר, התגייסו גם כמה כותבים סעודיים ליברליים להגנתו וטענו כי ההתקפה נגדו אינה מוצדקת. במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-שרק כתב בעל הטור הסעודי עלי מכי: "
'הכופר תורכי אל-חמד' – זוהי הכותרת המסעירה בטוויטר מזה יומיים והיא
תורכי אל-חמד בסך הכול קרא לנו לזנוח את הקנאות [הדתית] ולדרוש את האמת המוחלטת... הוא לא קילל את הנביא אברהם ולא את אהובנו מוחמד כפי שמאשימים אותו. יתרה מזאת, הוא ביקש שנוציא מהדת מה שאיננו חלק ממנה וייחל לתרבות טולרנטית ופייסנית ולהוקעת ה
יצוין כי גם "הרשת הערבית למידע על זכויות האדם" גינתה את מעצרו של אל-חמד.[24]
ליבראל סעודי: עלינו להיפטר מ"פוביית תורכי אל-חמד"
רעיונותיו השנויים במחלוקת של אל-חמד עוררו לא פעם את זעמם של השמרנים בסעודיה, דבר שהוביל את בעל הטור הסעודי, תורכי אל-דח'יל, לפרסם באוגוסט 2012 ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, מאמר תחת הכותרת "פוביית תורכי אל-חמד": "בעשורים האחרונים אישיותו של ד"ר תורכי אל-חמד הותקפה ועוותה פעמים רבות, יותר מכל אישיות אחרת... סופרו סיפורים שהוצאו מהקשרם ואשר נלקחו מפי גיבור [בספריו] והוצגו כאילו היו אמונת תורכי אל-חמד עצמו והדרך שבה הוא נוהג... יש לו אומץ לכתוב בשמו האמיתי את הדעות החזקות, הברורות והמרדניות ביותר שלו... כנותו בטוויטר היא הדוגמה הטובה ביותר לכך...
אל-חמד כתב ספרים חשובים... אין [זה מוצדק] לסכם את אישיותו ואת מסעו הארוך [בכתיבה] במילים המוצאות מהקשרן. אם תשאל אדם מצבאות מגדפיו אם הוא קרא דבר מה [שכתב] תורכי אל-חמד, הוא יענה בשלילה. זו סוגיה סנטימנט
[1]ו ראה חשבון טוויטר
[2] פרשת ציוציו של אל-חמד והתגובות להם בטוויטר סוקרה בהרחבה ביומון האלקטרוני הסעודי סבק.
גם היומון הסעודי הממסדי אל-מדינה דיווח על הפרשה, אך באופן מצומצם. סבק (סעודיה), 23-24.12.2012; אל-מדינה (סעודיה) 23.12.2012
[3] סבק (סעודיה), 24.12.2012
[4]ו ראה חשבון טוויטר
[5] ראיון עם אל-חמד בנושא: www.anbacom.com, 21.3.2009
[7]ו www.gulfnews.com, 25.12.2012
[8] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 24.12.2012
[10]ו www.almokhtsar.com, 8.2.2012
[12]ו www.almoslim.net, 26.12.2012
[13]ו ראה דף פייסבוק
[14]ו www.almoslim.net, 24.12.2012
[15]ו www.slaati.com, 24.12.2012
[16] סבק (סעודיה), 24.12.2012
[17] ראה דף פייסבוק
[18]וראה חשבון טוויטר יצוין כי לפי ההלכה המוסלמית, דמו של הכופר מותר.
[19]ו www.akhbaar24.argaam.com, 26.12.2012
[20] ראה חשבון טוויטר
[21] ראה חשבון טוויטר
[22] ראה חשבון טוויטר
[23] אל-שרק (סעודיה), 24.12.2012
[24]ו www.twitmail.com, 26.12.2012
[25] אל-ריאד (סעודיה), 12.8.2012
