המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מעצרו של ליבראל סעודי שצייץ על הנביא מוחמד והאסלאם
30/12/2012


מעצרו של ליבראל סעודי שצייץ על הנביא מוחמד והאסלאם

 

מאת י. אדמון*

 

הקדמה

ב-22 בדצמבר 2012 פרסם העיתונאי והסופר הסעודי הליבראלי, ד"ר תורכי אל-חמד, הידוע בביקורתו על האסלאם הקיצוני, ציוצים בחשבון הטוויטר שלו על האסלאם והנביא מוחמד, אשר עוררו סערה בסעודיה והביאו למעצרו. בציוציו כתב אל-חמד: "נאציזם חדש הגיע לעולם הערבי ושמו אסלאמיזם [כלומר, האסלאם הרדיקאלי]. אולם, עידן הנאציזם חלף והשמש תזרח מחדש"; "שליחנו הנכבד [כלומר הנביא מוחמד] בא לתקן את אמונתו של אברהם, ועתה אנו זקוקים למישהו שיתקן את אמונתו של מוחמד".[1] ציוצים אלה עוררו ויכוח סוער בטוויטר ובקרב אנשי דת ואינטלקטואלים בסעודיה.[2] אנשי דת קראו להענישו בשל דברי הכפירה שכתב, לטענתם, ואילו אינטלקטואלים סעודיים ליבראליים נחלצו להגנתו. ב-24 בדצמבר 2012, יומיים בלבד לאחר שכתב ציוצים אלה, נעצר אל-חמד בהוראת שר הפנים הסעודי, האמיר מוחמד בן נאיף.[3]

 

ציוצי אל-חמד בטוויטר[4]

 

 

מיהו תורכי אל-חמד?

אל-חמד, יליד 1952, שימש כמרצה למדעי המדינה באוניברסיטת המלך סעוד בשנים 1995-1985 והחל את קריירת הכתיבה שלו ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, בהמשך ביומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט ולאחרונה  ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן. בנוסף, פרסם אל-חמד כמה ספרים השנויים במחלוקת בסעודיה, הכוללים רעיונות ואמירות כגון "אללה והשטן הן שתי פנים של אותו מטבע".[5]  אל-חמד ידוע גם בביקורתו נגד מוסדות החינוך בסעודיה: בראיון לערוץ אל-ערביה התייחס אל-חמד לאירועי ה-11 בספטמבר, ואמר כי מחקר שערך על 15 מהטרוריסטים שהשתתפו בפיגוע, חשף כי הללו גדלו והתחנכו בסעודיה לפי אידיאולוגיה דתית פוליטית המצמיחה טרוריסטים.[6]  יצוין כי גם לפני כשנה עורר אל-חמד סערה בטוויטר, כאשר מתח ביקורת ישירה על האמיר הסעודי, השר עבד אל-עזיז בן פהד.[7]

 

הכותב תורכי אל-חמד[8]

 

 

אין זו הפעם הראשונה שבה ציוצים ואמירות על אללה והנביא מוחמד מעוררים את זעמו של הממסד הדתי בסעודיה וגוררים בעקבותיהם מעצרים וסנקציות נוספות מצד השלטונות. בפברואר 2012 התעוררה בסעודיה סערה ציבורית בעקבות ציוצים של העיתונאי חמזה כשר'רי על הנביא מוחמד, שרבים פירשום כפגיעה בנביא ובאללה. הדבר חולל סערה תקשורתית גדולה וגרר תגובה חריפה מצד המשטר. דבריו של כשר'רי עוררו ויכוח בין מי שדרשו לעוצרו ואף להורגו בשל כפירה באסלאם, לבין מי שביקשו להפסיק את ההתקפה התקשורתית נגדו.[9] תורכי אל-חמד, שהיה בין הכותבים שיצאו להגנת כשר'רי, אמר כי ציוציו נחשבים ל"יצירתיות הנבלמת בצל חברה העוינת לשכל".[10]

 

כמו כן, בשנה האחרונה פרסמו כמה בעלי טורים ליבראליים סעודיים מאמרים על אללה והנביא, שהתפרשו בקרב אנשי הדת בסעודיה כפגיעה בהם ואשר בעקבותיהם פרסמו אנשי דת סעודיים גילוי דעת שהזהיר מפני התפשטות גל של אתיאיזם במדינה.[11]

 

חכמי דת סעודיים: אל-חמד כופר ויש להענישו

מתנגדי אל-חמד, ביניהם תועמלנים ואקדמאים, טענו ברשתות החברתיות כי הדברים שכתב אל-חמד בטוויטר מהווים פגיעה בנביא ובסמלים המקודשים באסלאם. חלקם אף קראו להעמידו לדין. איש הדת הסעודי, השיח' עבד אל-עזיז אל-טריפי, קרא להעניש את אל-חמד; איש הדת הסעודי, השיח' צאלח אל-לחידאן, קרא לכלוא אותו בביתו עד שימות, לצד מתן טיפול נפשי, ולאסור פרסום והפצה של ספריו.[12] איש הדת הסעודי הבכיר, השיח' סעד אל-בריכ, קרא להעמיד את אל-חמד לדין הלכתי.[13]

 

חבר סגל ההוראה באוניברסיטת אום אל-קורא וחבר ב'אגודת חכמי ההלכה המוסלמים', ד"ר מוחמד אל-בראכ, אמר: "אנו מצפים שאגודת חכמי הדת הבכירים [המוסד הדתי הרשמי בסעודיה] תפרסם פתוא נגד הכופר תורכי אל-חמד, שטען כי דתו של נביאנו מוחמד זקוקה לאדם שיתקן אותה".[14]  יו"ר "אגודת הפרקליטים להגנה על הנביא מוחמד", ד"ר מוחמד אל-עולקי, אמר כי האגודה תגיש ב-29.12 תלונה משפטית נגד אל-חמד וכי בהתחשב ברקע של הכותב, ציוציו כוונו במטרה לפגוע באסלאם.[15]  סגן מזכ"ל 'האגודה העולמית להכרת הנביא', ד"ר ח'אלד אל-שאיע, שיבח את החלטתו של שר הפנים הסעודי, האמיר מוחמד בן נאיף, לעצור את אל-חמד, ואמר כי בכך הוא מילא את חובתו להגן על החוק המוסלמי. אל-שאיע הוסיף כי דבריו של אל-חמד מהווים סטייה וראויים לשמצה.[16]

 

הציוץ של השיח' סעד אל-בריכ:[17]

 

 

השיח' הג'יהאדיסטי אבו אל-וליד אל-אנצארי: אל-חמד כופר שפרש מן האסלאם:[18]

 

תמיכה בתורכי אל-חמד בטוויטר

מנגד, נפתחו בטוויטר קבוצות תמיכה באל-חמד תחת השם "כולנו תורכי אל-חמד", ו"מעצר תורכי אל-חמד" שבהן הובעה התנגדות למעצרו של אל-חמד ולניסיונות המשטר הסעודי להשתיק את קולם של הליבראלים במדינה: העורך לשעבר של היומון הסעודי אל-וטן, ג'מאל ח'אשוקג'י כתב בטוויטר: "טקס הדם והשנאה סביב מעצרו של תורכי אל-חמד חושף את הנזק [שגרם] החינוך המידרדר והתרבות הקנאית שהכנסנו למוחות של דור שלם". בהזדמנות אחרת אמר ח'אשוקג'י כי ציוציו של אל-חמד שבגינם הוא נעצר, הם ציוצים של אדם שאוהב את הנביא ואת הדת והוסיף כי יש לקרוא את ציוציו במלואם ולהיווכח שהם הוצאו מהקשרם;[19] העיתונאי הסעודי אחמד עדנאן כתב: "מעצרו של תורכי אל-חמד הוא הוכחה נחרצת וברורה לאמיתות דבריו: האסלאמיזם הוא הנאציזם החדש"; בעל הטור הסעודי נאצר אל-צראמי כתב: "תורכי אל-חמד עצור מזה שלושה ימים ואין שום קול או מידע [עליו]. האם זה ייתכן?". [20]   

 

ח'אשוקג'י בטוויטר:[21]

 

אחמד עדנאן בטוויטר 

 

 

נאצר אל-צראמי בטוויטר

 

תמונה בטוויטר: כך משתיק המשטר את הליבראלים במדינה[22]

 

בעל טור סעודי: אל-חמד לא תקף את הנביא אלא את הקיצוניות הדתית

לצד התמיכה לה זכה אל-חמד בטוויטר, התגייסו גם כמה כותבים סעודיים ליברליים להגנתו וטענו כי ההתקפה נגדו אינה מוצדקת. במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-שרק כתב בעל הטור הסעודי עלי מכי: "

'הכופר תורכי אל-חמד' – זוהי הכותרת המסעירה בטוויטר מזה יומיים והיא עדיין בוערת... הדבר החמור ביותר הוא הקריאה להרוג אותו, ואחדים קראו להגיש נגדו תלונה... אני עצוב מכל ההתקפה הרעה הזו העושה שימוש בנשק לא מוסרי לחלוטין, רק משום שהביע דעה שונה ואמר מה שהוא חושב. [תוקפיו] מתעלמים מהרעיון [עצמו ותוקפים] ישירות את האדם שהציגו...

 

תורכי אל-חמד בסך הכול קרא לנו לזנוח את הקנאות [הדתית] ולדרוש את האמת המוחלטת... הוא לא קילל את הנביא אברהם ולא את אהובנו מוחמד כפי שמאשימים אותו. יתרה מזאת, הוא ביקש שנוציא מהדת מה שאיננו חלק ממנה וייחל לתרבות טולרנטית ופייסנית ולהוקעת האלימות על כל צורותיה. אילו קראו [תוקפיו] את ציוצו בעיון ואת הציוצים שלפניו ואחריו, משום שהם באותו הקשר, הם היו מגלים את כוונתו השלמה והיא שהבורא הביא את אמונת האדם, אולם יש מי שהפך אמונה זו לשנאת האדם..."[23]       

 

יצוין כי גם "הרשת הערבית למידע על זכויות האדם" גינתה את מעצרו של אל-חמד.[24]

 

ליבראל סעודי: עלינו להיפטר מ"פוביית תורכי אל-חמד"

רעיונותיו השנויים במחלוקת של אל-חמד עוררו לא פעם את זעמם של השמרנים בסעודיה, דבר שהוביל את בעל הטור הסעודי, תורכי אל-דח'יל, לפרסם באוגוסט 2012 ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, מאמר תחת הכותרת "פוביית תורכי אל-חמד": "בעשורים האחרונים אישיותו של ד"ר תורכי אל-חמד הותקפה ועוותה פעמים רבות, יותר מכל אישיות אחרת... סופרו סיפורים שהוצאו מהקשרם ואשר נלקחו מפי גיבור [בספריו] והוצגו כאילו היו אמונת תורכי אל-חמד עצמו והדרך שבה הוא נוהג... יש לו אומץ לכתוב בשמו האמיתי את הדעות החזקות, הברורות והמרדניות ביותר שלו... כנותו בטוויטר היא הדוגמה הטובה ביותר לכך...  

 

אל-חמד כתב ספרים חשובים... אין [זה מוצדק] לסכם את אישיותו ואת מסעו הארוך [בכתיבה] במילים המוצאות מהקשרן. אם תשאל אדם מצבאות מגדפיו אם הוא קרא דבר מה [שכתב] תורכי אל-חמד, הוא יענה בשלילה. זו סוגיה סנטימנטאלית, והראיה לכך היא שחבר בפורום [כלשהו] עשה מעשה נועז: הוא העתיק מאמר של תורכי אל-חמד וכתב: 'זהו מאמר גדול של שיח' פלוני'. כשכולם סיימו לשבח [את המאמר], הוא כתב: 'כותב הטקסט הזה הוא תורכי אל-חמד!!'. הם היו המומים... האם נוכל להיות רגשניים פחות ורציונאליים יותר בביקורתנו?"[25]

 
 
* י. אדמון חוקרת את זירת סעודיה במכון ממרי

[2] פרשת ציוציו של אל-חמד והתגובות להם בטוויטר סוקרה בהרחבה ביומון האלקטרוני הסעודי סבק. 

גם היומון הסעודי הממסדי אל-מדינה דיווח על הפרשה, אך באופן מצומצם.  סבק (סעודיה),  23-24.12.2012; אל-מדינה (סעודיה) 23.12.2012

[3] סבק (סעודיה), 24.12.2012       

[5] ראיון עם אל-חמד בנושא: www.anbacom.com, 21.3.2009

[7]ו www.gulfnews.com, 25.12.2012

[8] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 24.12.2012

[9]ו ראה דוח ממרי  

[12]ו www.almoslim.net, 26.12.2012

[14]ו www.almoslim.net, 24.12.2012

[15]ו www.slaati.com, 24.12.2012

[16] סבק (סעודיה), 24.12.2012

 [18]וראה חשבון טוויטר יצוין כי לפי ההלכה המוסלמית, דמו של הכופר מותר. 

[23] אל-שרק (סעודיה), 24.12.2012    

[24]ו www.twitmail.com, 26.12.2012

[25] אל-ריאד (סעודיה), 12.8.2012