המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: החשש ממחאה דרך הרשתות החברתיות
4/12/2012

 

חשש בסעודיה מפני הרשתות החברתיות כאמצעי לגיוס ההמון למחאה במדינה

 

מאת י. אדמון*

 

הקדמה

השימוש ברשתות החברתיות רווח מאוד בעולם הערבי בכלל ובסעודיה בפרט. מחקרים שנערכו בסעודיה חשפו כי שיעור המשתמשים ברשתות החברתיות במדינה הוא 38%, יותר מבכל מדינה ערבית אחרת, וכי אישים סעודים מובילים ברשימת 100 האנשים הערביים המשפיעים ביותר בטוויטר.[1]

 

עם המשתמשים בטוויטר בסעודיה נמנים הן נסיכים סעודיים כדוגמת האמיר וליד בן טלאל, הן עיתונאים ואינטלקטואלים ליבראלים כדוגמת העיתונאים תורכי אל-דח'יל וג'מאל אל-ח'אשוקג'י, והן אנשי אופוזיציה למשטר כדוגמת השיח'ים סלמאן אל-עודה ומוחמד אל-עפיפי.

 

ביטוי לשימוש נרחב בטוויטר היה בעקבות משבר מזון בסעודיה ועלייה דרסטית במחירי העופות. בעקבות משבר זה, ארגנו אזרחים סעודיים 'קמפיין עופות' מחאתי בטוויטר שזכה להצלחה רבה, עד כי השלטון, שהבין את הסכנות הטמונות בכך, מיהר לבלום את עליית המחירים. נוסף על כך, לאחרונה מתריעים אמצעי התקשורת בסעודיה כי תנועת האחים המוסלמים מסיתה בטוויטר נגד השלטון הסעודי.

 

השימוש ברשתות החברתיות בתוך סעודיה מהווה איום עבור השלטון המפקח במידה מוגברת על המתפרסם בתחומי המדינה. על רקע קמפיין העופות ולנוכח השימוש הגובר ברשתות החברתיות, גובר גם החשש בקרב המשטר כי הרשתות החברתיות ישמשו זרז להתפרצות מחאה חברתית או פוליטית שניצניה כבר נראים. ראוי לציין כי גם הסטודנטים שהפגינו במדינה במרץ 2012 הסתייעו ברשתות החברתיות, בעיקר פייסבוק, כדי לקדם את מחאתם.[2]

 

האיום שמציבות הרשתות החברתיות על שלטון אאל סעוד, חובר לאיומים נוספים עמם הוא מתמודד: מאבקי כוח בתוך משפחת המלוכה על השלטון; אירועי האביב הערבי בכמה ממדינות ערב; האיום האיראני המתבטא, בין השאר, במחאות נשנות מצד המיעוט השיעי במזרח המדינה; התגברות הביקורת על מדיניות המשטר – הן מצד אזרחים והן מצד נסיכים סעודיים – על שחיתות מוסדית, על שיעור גבוה של אבטלה ועוני, על היעדר חופש ביטוי ושקיפות מצד הממשלה, על דיכוי האישה הסעודית ועוד.

 

על רקע זה התנהל בסעודיה דיון ציבורי על השימוש ברשת החברתית. היו שהתמקדו בסכנות הטמונות בשימוש זה ומאידך היו שהבליטו את יתרונותיו.

 

מסמך זה יציג את את דרכי השימוש השונים שנעשו לאחרונה בטוויטר בסעודיה, את חשש השלטונות מפני התגלעות מחאה חברתית או פוליטית עקב שימוש גובר בהן וכן את הדיון הציבורי סביב אמצעי זה.

 

קמפיין בטוויטר נגד מחירי העופות – מחאה חברתית שהצליחה

בעקבות עליית מחירי העופות, פתחו אזרחים סעודיים בטוויטר ב-28 בספטמבר 2012 קמפיין מחאתי בשם "תנו להם להירקב" – הכרזת חרם על משווקי העופות שהעלו את מחיריהם ב-40% בתוך שבועיים.[3] במקביל, נמתחה בעיתונות הסעודית ביקורת על התמודדותה הכושלת של ממשלת סעודיה עם משבר המחירים.[4]

 

בתגובה לקמפיין בטוויטר ומחשש מפני התגלעות מחאה על רקע כלכלי, החלה ממשלת סעודיה לבלום את עליית המחירים וליישם תכנית שתבטיח לאזרחים "תעודת סבסוד" – הממשלה תסבסד מוצרי יסוד בסיסיים של כל משפחה על פי צרכיה.[5]  נוסף על כך, משרד המסחר והתעשייה הסעודי החליט להשהות את ייצוא העופות עד שמחיריהם בשוק המקומי יתייצבו, ודיווח כי הוא יעקוב אחר המחירים באופן יומיומי ויפרסמם באתר האינטרנט שלו בשקיפות מלאה.[6]  שר החקלאות הסעודי, ד"ר פהד באלר'נים, אף אמר כי עליית מחירי המזון תביא לסכנות מדיניות, ביטחוניות וחברתיות וכי ממשלת סעודיה מודעת לסכנות אלה.[7]

קמפיין זה, שזכה לתמיכה רבה בקרב הציבור הסעודי, התגלה כיעיל וייתכן כי הוא מלמד על פוטנציאל להצלחתן של מחאות נוספות בטוויטר וכי השלטון הסעודי מבין זאת.  

 

"תנו [לעופות] להירקב" – קמפיין עממי סעודי נגד יוקר המחייה[8]

 

 

טוויטר – במה תקשורתית חדשה לביקורת על השלטון

בעקבות הצנזורה והפיקוח על המתפרסם בתקשורת בסעודיה, הפכו הרשתות החברתיות לכלי תקשורת חלופי עבור רבים. ב-6 בנובמבר 2012 פרסם אתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה כתבה שבה נטען כי הרשתות החברתיות בסעודיה החלו לתפוס את מקומה של התקשורת, וכי הדבר נובע מכמה סיבות: המשתמשים ברשתות אלה נהנים מחופש ביטוי בלתי מוגבל ומשימוש באמצעי קשר מפותח; הדיווחים בהן מתפרסמים ומתעדכנים במהירות והן מציעות במת דיונים בנושאים בוערים בחברה הסעודית.[9] 

 

לאחרונה גם פורסמו בעיתונות הסעודית הממסדית מאמרים אחדים שהתייחסו למהירות שבה מתפשטות ידיעות בטוויטר, בהתייחסם לפיצוץ משאית הגז בריאד ב-1 בנובמבר 2012, ובמקביל נמתחה בהם ביקורת על היעדר כיסוי האירוע בטלוויזיה הסעודית.[10]

 

בעל הטור פריד איהם הביא במאמר שכותרתו "מי מסוגל לסגור את הפיות בממלכת השתיקה?!", בירחון האופוזיציוני הסעודי המתפרסם בלונדון, אל-חג'אז, דוגמה לשימוש הנעשה בטוויטר בסעודיה במטרה להביע מחאה או לפרסם מאמרים שהעיתונות הממסדית מפעילה עליהם צנזורה: "... 'הפשע שלי לגיטימי' הוא מאמר שפורסם ביומון הסעודי אל-שרק ב-6 בספטמבר 2012, ואשר בגנו נאסר על בעלת הטור רהאם אל-עוליט לכתוב והטור שלה ביומון נסגר. בנוסף, הודח סגן העורך והיומון השמיט את המאמר מהארכיון שלו. בעקבות המקרה, התקבצו כותבים, עיתונאים, פעילים ואזרחים רגילים בטוויטר, כדי להביע את דעתם על כך. הביקורת הופנתה ברובה כלפי הממשלה שמייצג אותה שר התקשורת, עבד אל-עזיז ח'וג'ה, שהודיע בחשבון הטוויטר שלו כי אין לו יד בדבר והטיל את האחריות על בכירי היומון. זאת בעוד שההחלטה, כרגיל, באה ממשרד הפנים המורה [במקרים מעין אלו] להדיח את הכותבים, מחליף את עורכי היומונים ועוצר את העיתונאים לחקירה.."[11]

 

קטע מהמאמר של אל-עוליט בטוויטר: בחלון האדום כתוב "סודי ביותר"[12]

 

חשש שהאחים המוסלמים ינצלו את הרשתות החברתיות לקידום מחאה פוליטית

חשש נוסף של המשטר הסעודי הוא מגיוס המשתמשים ברשתות החברתיות לצורך מחאה פוליטית, במיוחד מצד אנשים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים, על אף שאין כיום בסעודיה תנועה רשמית של האחים המוסלמים. ד"ר מדאוי אל-רשיד, חוקרת סעודית באוניברסיטת לונדון המרבה למתוח ביקורת על השלטון הסעודי, טענה כי בעקבות המהפכות בעולם הערבי הפכו תנועת האחים המוסלמים והזרם הסלפי לאיום משמעותי על המשטר הסעודי. זאת משום שאלה החלו לעסוק בדמוקרטיה ובפלורליזם ולאיים על המונופול שיש למשטר על השיח האסלאמי במדינה מזה למעלה מ-80 שנה.[13]   

 

השימוש ברשתות החברתיות נעשה רווח בקרב אנשי דת רבים. לטענת בעל הטור הסעודי, עבד אל-רחמן אל-חביב, שיעור אנשי הדת המשתמשים בטוויטר הוא הגבוה במדינה.[14] לאחרונה אף דווח כי דרשנים החלו לפרסם את דרשותיהם ברשתות החברתיות, לאחר שהדבר נמצא כאמצעי הפצה יעיל.[15] שימוש נרחב ברשת החברתית נעשה גם מצד אנשי דת שאינם נמנים עם הממסד הדתי בסעודיה, כגון השיח' סלמאן אל-עודה, השיח' עאיד אל-קרני והשיח' מוחמד אל-עריפי. שיח'ים אלו, המרבים להביע את דעותיהם בנושאים פוליטים שונים, 'מתויגים' פעמים רבות כאנשי תנועת האחים המוסלמים ופעילותם המקוונת מדאיגה את השלטונות.

 

פעילות בולטת ביותר ברשת החברתית היא של השיח' הסעודי סלמאן אל-עודה. חשבונותיו בפייסבוק ובטוויטר של אל-עודה משמשים לעתים במה להבעת דעותיו הפוליטיות שאינן עולות בקנה אחד עם עמדות הממסד הסעודי. כך למשל הביע אל-עודה תמיכה במהפכות שונות ברחבי העולם הערבי כדוגמת תוניסיה, מצרים וסוריה וכן קרא לעריכת רפורמות שונות בסעודיה כגון בחירות ישירות למועצת השורא, הפרדת המלוכה מהזרוע המבצעת במדינה וחופש ביטוי.[16] כמו כן, אל-עודה מרבה להתראיין לערוץ הקטרי אל-ג'זירה הנותן במה רחבה לאנשי האחים המוסלמים ואשר שידוריו עודדו את המהפכות הערביות במדינות ערב.

 

שלטונות סעודיה מצדם אסרו לאחרונה על יציאתו של אל-עודה מתחומי סעודיה ומנעו ממנו להשתתף כמפקח על סמיפוזיון בכווית בנושא "החברה האזרחית-האמצעי והמטרה", הסימפוזיון עצמו בוטל בסופו של דבר בהוראת משרד הפנים הכוויתי.[17] יצוין כי לאחרונה פרסם אל-עודה באתר האינטרנט שלו: www.islatoday.net תגובה רשמית שבה הודה כי בילדותו למד רבות מספרי תנועת האחים המוסלמים, אולם הוא הכחיש כי הוא משתייך לתנועה זו.[18]

 

בראיון לרדיו הסעודי UFM אמר אל-עודה כי חסימת מדיות הוא רעיון השייך לעבר ואשר לא ניתן ליישמו, שכן לכל אדם כיום יש מכשיר עם אפליקציות המקשרות אותו עם כל העולם ולא רק עם קבוצה מסוימת של אנשים. לדבריו, אלו הקוראים לחסום את המדינות הללו משתמשים בהם בעצמם ודבר זה מעיד כי הם מודעים ליעילות השימוש בהם. הדרך הטובה ביותר, לדבריו, להנחות את הציבור לשימוש אחראי בהם היא לאפשר את השימוש ולא לאסור אותו. אל-עודה הוסיף כי הרשתות החברתיות מאפשרות למשתמשים בהן להתעדכן בצורה ישירה, ברורה ומהירה. אל-עודה הוסיף כי האמירה כי המהפכות בעולם הערבי הן "מהפכות הפייסבוק והטוויטר" – היא אמירה שגויה, משום שתפקיד הרשתות החברתיות בזמן המהפכות הסתכם רק בחשיפת המציאות במדינות המהפכה.[19]

 

אחד מ'ציוצי' אל-עודה בטוויטר: "איש אינו מתכנן את המהפכה, אך היא פורצת

ברגע אחד כאשר הדרכים לרפורמה נחסמות, תהליכי הצדק נעצרים ונעשה דיכוי"[20]

 

 

תמיכה בהפגנות במצרים בחשבון הטוויטר של אל-עודה[21]

 

מאמרים בעיתונות הסעודית: שימוש האחים בטוויטר – איום על ביטחון המדינה

עקב החשש מניצול הרשתות החברתיות מצד אנשים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים, פורסמו לאחרונה בעיתונות הסעודית מאמרים המזהירים מפני איום זה. במאמרים אלו נטען כי תנועת האחים המוסלמים מתחילה להתגבש גם בסעודיה וכי דבר זה משתקף ברשתות החברתיות וטוויטר בראשן. האחים המוסלמים הואשמו בהסתה בטוויטר נגד המדינה וראשיה[22].

 

במאמר ביומון הסעודי אל-שרק, טען בעל הטור סעוד בן מוחמד אל-ת'ניאן, כי האחים המוסלמים בסעודיה עושים שימוש בטוויטר למטרות הסתה והצתת סכסוכים, כדי לערער את הביטחון והיציבות בסעודיה: "אתרי הרשת החברתית ובראשם טוויטר פרצו את מחסומי הצנזורה... של מוסדות התקשורת והעיתונות, והמצייץ בטוויטר כותב על כל ענייני משרדי [הממשלה] ומותח ביקורת על בכיריהם... טוויטר יוצר זירה עצומה של חירות שנעשה בה שימוש נאות בכמה מישורים חברתיים והומניטאריים, לשם טיפול בבעיות ותיקון טעויות... אולם בתקופה האחרונה הפשעים בטוויטר פרצו גבולות, וההסתה נגד המדינה ובכיריה הפכה לאחד מסימני ההיכר של האתר.

 

טוויטר הוא תופעה הראויה להתייחסות, ללימוד ולצנזורה, משום שמה שנעשה [בו] כעת... הוא תכנית מאורגנת שנועדה לערער את הביטחון והיציבות [במדינה], ובראש [מארגני תכנית זו] עומד ארגון האחים המוסלמים בסעודיה, המפעיל את מטיפיו בצורה ניכרת ע"י שימוש בדרכי הסתה תחת כיסוי הדת, ההטפה והרפורמה... אלו האורבים לנו התרבו בתוך [סעודיה] ומחוצה [לה], וטוויטר הוא אחד האתרים המוצלחים ביותר המשרת בעלי אג'נדות להסתת פשוטי העם נגד המדינה ולהמצאת בעיות, סכסוכים וסיפורים כוזבים.

החמדנים הגדולים ביותר הם האחים המוסלמים בסעודיה.[23]

 

במאמר ביומון הסעודי אל-שרק כתב בעל הטור ג'אסר אל-ג'אסר: "... בסעודיה נשמע קול של שכרון [ניצחון] שאינו חף מפחזות ומילדותיות, שמאפייניהן התגבשו לאחר ש'האחים' רכבו על גב המהפכות הערביות ונכנסו לחוגי השלטון. כמיהתם העמוקה, הגלויה והנסתרת להתפשט ולהשתלט על האומה [האסלאמית], היא זו שהניעה את 'האחים' בסעודיה להסיר מעליהם את מעטה ההסוואה העצמית והשלום..., להפגין את שמחתם ולבשר זה לזה כי יום הגעתם לכס השלטון קרוב, כפי שהגיעו אחיהם לפניהם [במצרים, למשל].

 

עניין זה נחשף בטוויטר, שהפך לאוהל הגדול ביותר של האחים; למקום התכנסותם; לאמצעי קשר ביניהם ולמרכז התעמולה שלהם שבאמצעותו... הם החלו לחשוף את עצמם, להפר את הסודיות המקודשת שלהם..., להכריז בגלוי על זהותם ולהבהיר מה מקור סמכותם בפועל. זהו מהלך פזיז, משום שהתפשטות האחים לא הגיעה למפרץ שכן דרכיה [לשם] נתקלו במכשולים. הדבר הביך אותם מאוד וטרף את חלומותיהם. חלקם בחרו לשתוק ואחרים התחמקו כרגיל בתירוצים שונים. למרות זאת, קולם של צעיריהם טרם נדם והתלהבותם עדיין נמשכת... וכאשר האנרגיה שלהם מתפרצת, קשה לבלום אותה.

 

הבעיה כיום היא שהמפה שלהם נחשפה; האתרים שלהם מוגדרים; מה שהוטל בספק הפך לעובדה; מה שהיה [מצב של] הפסקת לחימה והונאה הפך לעימות מקדים. כיצד יטפלו 'האחים של סעודיה' בשערורייה הזו? כיצד הם ינמקו את התנהגותם הפוחזת, בפרט כשכמה מבכיריהם בחרו בהסלמה ובעימות?..."[24]

 

מאבקו של השלטון ברשתות החברתיות ובשימוש לרעה באמצעים טכנולוגיים

על אף שבין המשתמשים ברשתות החברתיות ובאמצעי הקשר המודרניים בסעודיה יש גם בכירים סעודיים ואנשי דת ממסדיים, שימוש זה נתפס בעיני השלטונות הסעודיים כאיום על המדינה בשל התפקיד ששימש עד כה אמצעי זה בקידום המחאות בעולם הערבי. ב-5 בנובמבר 2012 מינה המלך עבדאללה את האמיר מוחמד בן נאיף לשר הפנים [השייך לדור שני מקרב בניו של עבד אל-עזיז], במקום האמיר אחמד בן עבד אל-עזיז. יש הטוענים כי צעד זה נובע מחשש המשטר מהשימוש הגובר ברשתות החברתיות בסעודיה, וכי מדובר במגמה מכוונת מצד עבדאללה להעביר בהדרגה את ניהול המדינה לידיים צעירות יותר המסוגלות להתמודד עם המחאות בעולם הערבי, במידה שאלו יגיעו גם לסעודיה.[25] 

 

על רקע זה, הזהירו בכירים בסעודיה מפני השימוש ברשתות החברתיות. האמיר סולטאן בן סלמאן, בנו של יורש העצר הסעודי וראש המועצה לתיירות ועתיקות, סירב לכנות את האתרים פייסבוק וטוויטר 'רשתות חברתיות' ואמר כי אתרים אלה נתונים להשפעה פוליטית וכי נעשה בהם שימוש לשם פלישה ביטחונית לממלכה ולחברה הסעודית. לדבריו, אתרים אלה מנצלים את אי בקיאותם של הצעירים בענייני ארצם כדי לעוות את תדמיתה של סעודיה.[26]

 

גם המופתי של סעודיה וראש אגודת חכמי הדת הבכירים – המוסד הדתי הרשמי במדינה – השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', התנגד לשימוש הנעשה ברשתות החברתיות ובשאר אמצעי הטכנולוגיה המודרניים. בפגישה עם דרשני מסגדים בריאד, אמר המופתי כי הטלפונים הניידים, הפייסבוק והטוויטר הם כלי שניתן להשתמש בו לטובה ולרעה, אולם לרוב נעשה בו שימוש לרעה. לדבריו, אמצעי הטכנולוגיה המודרניים הפכו לאמצעי לקריאה לאנרכיה, להפגנות ולמרידה בשליטים, ונעשה בהם שימוש להסתת דעות ולהשחתת המידות.[27] המופתי אמר כי האתר טוויטר מושתת על גידופים, שקרים והפצת שמועות.[28]

 

השר הסעודי לעניינים אסלאמיים, צאלח בן עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', אמר כי לפעילותן של הרשתות החברתיות יש השפעה, אולם השפעה זו היא מוגבלת וניתן לגייס תמיכה של מיליונים באדם כלשהו בקלות ובזמן קצר. לדבריו, מה שקורה ברשתות החברתיות הוא בבחינת "מודה" [אופנה] ותוצר של טמפרמנט שלוח רסן מוסרי. לדבריו, משתמשי הרשתות החברתיות מונחים, שכן בכל תקופה הם נוקטים דרך שונה.[29]

 

יצוין כי קיים בסעודיה חוק הנלחם בפעילויות בלתי חוקיות ברשת האינטרנט. ב-27 במרץ 2007 אישרה ממשלת סעודיה 'תקנון למאבק בפשעי מידע'. התקנון קובע עונש מאסר של עד שנה ו/או קנס כספי של עד 500,000 ריאל על כל אדם שיבצע אחד מהפשעים המופיעים בתקנון: גלישה לא חוקית באתר אלקטרוני או גלישה לשם עריכת שינויים באתר; פגיעה בפרטיות ע"י שימוש לרעה במצלמות של טלפונים ניידים; פגיעה באנשים דרך אמצעי טכנולוגיות המידע השונים. עוד מטיל התקנון עונש של עד עשר שנים ו/או קנס של עד 5 מיליון ריאל על כל אדם שיקים אתר עבור ארגוני טרור.[30]

 

במאמרו ביומון אל-שרק טען בעל הטור סעוד בן מוחמד אל-ת'ניאן בהתייחסו לפעילות האחים בטוויטר: "החלת התקנון לפשעי מידע על המסיתים, מציתי הפתנה [סכסוך פנימי] וממציאי הסיפורים תהיה גורם הרתעתי חזק שיכבה את אש הפתנה המוצתת ע"י תכניות בדוקות ומאורגנות בתיאום אפקטיבי בין קבוצות בעלות... מטרות זהות".[31] עם זאת, נראה כי קשה להחיל תקנון זה על ההצהרות השנויות במחלוקת ברשת החברתית, במיוחד לאור העובדה כי מדובר בהצהרות ולא במעשים.

 

"המלחמה האלקטרונית"[32]

 

בעלי טורים סעודים: לטוויטר יתרונות רבים

בעלי טורים שהתייחסו לשימוש ברשתות החברתיות תמכו בשימוש בהן, הן ע"י אזרחים רגילים והן ע"י בכירים סעודיים, ומתחו ביקורת על היחס העוין של השלטונות כלפי הרשתות החברתיות.

 

במאמר ביומון הסעודי אל-שרק תהה בעל הטור ג'אסר אל-ג'אסר מדוע בכירים סעודיים חוששים מהשימוש בטוויטר או מכחישים שהם משתמשים בו וטען כי שימוש בטוויטר על ידם יתרום רבות לקשר עם האזרח:

".... היחס העוין [מצד בכירים] לטוויטר איננו תופעה בריאה. יתרה מכך, הוא משקף הסתרה, חשאיות וחוסר הקשבה [מצד בכירים] לציבור, המרחיקה אותם ממילוי חובתם ומהבעיות הרבות התלויות ועומדות. ראוי שהבכירים [הסעודיים] ימהרו לפתוח חשבונות בטוויטר, גם אם הם לא ינהלו אותם באופן אישי, כדי להפגין את דאגתם לנהנים משירותם, וכדי ליהנות מיתרון של היכרות ישירה עם בעיות... ועם אזורים שבהם יש תלונות [של אזרחים]. כך הם לא יפלו קורבן לנציגי יחסי ציבור ודוברים רשמיים... הכניסה לטוויטר היא סמל לפתיחות; כלי לשחרור; ראיה לקשר עם הציבור ואמצעי [לקבלת] מידע חופשי...

 

[לפיכך], מדוע בורחים הבכירים מטוויטר כאילו שהוא מחלה מידבקת? מדוע הם מותירים את הדלת פתוחה לפלישות שונות המשתמשות בשמותיהם ובאתריהם כדי לפגוע [בהם] ולזייף [את חשבונותיהם], בעוד להם אין כל תפקיד זולת הכחשה חוזרת ונשנית? ... מה הבעיה [שיהיה להם] קשר רציף עם הציבור [ושהם] יתקרבו אליו? טוויטר אומץ ע"י מנהיגי העולם; הוא התגלמות של מדיניות הדלת הפתוחה והוא ראוי למחשבה, גם אם יש חשש מביטויים [בוטים], שכן אי שימוש [בו] לא יבטל אותם אלא רק ייתן להם יותר כוח ונוכחות".[33]           

 

במאמר ביומון הסעודי אל-יום כתב בעל הטור מוחמד אל-עסימי: "אני רוצה להחזיק את ידו של המופתי ולהיכנס עמו לטוויטר כדי להראות לו את הכוח התקשורתי הגדול שיש לאמצעי החדש הזה... המופתי – בין אם אנו מסכימים עמו לעתים ובין אם – דבריו שקולים והוא חושב ביסודיות טרם אמירתם. לכן, לנוכחותו בטוויטר תהיה השפעה גדולה בבלימת אלה הנסחפים אחר יצריות והתרברבות... כמו כן, הוא יתעדכן באמצעות עוזריו הנאמנים על 'ציוצי' הציבור ישירות...

 

לכן, אם המופתי יישב עמנו בטוויטר, הוא ישמע כמה מהסתייגויותינו... וימצא לעתים שהצדק עמנו. דבר זה משמש סיבה עבורו להצטרף לקבוצת גולשים מכל הזרמים והעדות, הדוגלים בלשון נקייה שתבלום או תגביל את מצב האלימות המילולית והמוסרית... אם נאמר למופתי ברוך הבא לטוויטר – נאמר ברוך הבא לכל אנשי הדת הנעלים... שכן לא כדאי שיותירו את זירת הטוויטר מופקרת לבעלי קפריזות הנלחמים בגלוי על תשומת הלב של התקשורת ומסיתים איש נגד רעהו כדי לזכות בפופולאריות עממית נבובה".[34]

 

במאמרו בירחון אל-חג'אז טען בעל הטור פריד איהם כי למרות מאמציו, המשטר הסעודי לא יוכל לדכא לעד את מתנגדיו מבית: "מדיניות דיכוי החשיבה והדעה עדיין קיימת ב'ממלכת החירות'! סעודיה היא בראש מדינות העולם המטילות צנזורה על [חופש] דעה פוליטי או חברתי ומתנגדת לביקורת מינימאלית ביותר. דבר זה גרם לרשתות החברתיות להיות אקטיביות ובעלות השפעה, ואף לכאלה המזינות את דעת הקהל, הרחק מהעיתונות והתקשורת הרשמית... יתרה מכך, למרבית הכותבים, בעלי הדעה, פעילי זכויות אדם, פעילים פוליטיים ואנשים רגילים יש [חשבונות] ברשתות אלה, שבאמצעותן הם נחשפים לדעת הקהל שבשנים האחרונות קיבלה אופי רדיקאלי שאינו משרת את משפחת המלוכה...

 

מי שאינו יכול לפרסם מאמר בעיתון, מפרסם אותו בטוויטר ובפייסבוק. מי שמפגין או שובת, ניתן לצפות בו ביוטיוב לאחר זמן קצר ואף בשידור ישיר, כפי שאירע בהפגנות באל-קטיף ב-7 בספטמבר 2012, שבהן השתתפו אלפי אזרחים [שיעים] שגינו את משטר אאל סעוד ומדיניותו... זהו העולם החדש, הקהל החדש והחשיבה החדשה שכל אמצעי השלטון לא יצליחו לדכאם, למרות מעצרם של כמה מצייצים... הלחץ על המשטר במגמת עלייה והוא צפוי לגדול יותר ויותר. הרשתות הפכו לאמצעי להבעת דעה, לחשיפת סודות מבישים ולחשיפת המשטר ומדיניותו. הן כלי להתלכדות דעת הקהל נגד [המשטר], באמירות ובשמות ברורים לרוב, הנשענים על תמונות, סרטונים ומסמכים..." [35]

 

* י אדמון חוקרת את זירת סעודיה במכון ממרי



[1]ו www.moheet.com, 2.10.2012

[4] אל-וטן, סעודיה, 9.10.12

[5] www.alarabiya.net, 15.10.2012

[6] אל-וסט (כווית), 5.10.2012

[7] אל-שרק (סעודיה), 6.10.2012

[9] ו www.alarabiya.net, 6.11.2012

[10] אל-ריאד (סעודיה), 5.11.2012; אל-וטן (סעודיה), 7.11.2012. ב-1 בנובמבר 2011 אירע פיצוץ של משאית גז בריאד שגרם למותם של 24 איש ולפציעתם של 135 אחרים. (אל-שרק אל-אוסט, לונדון, 2.11.2012). בעיתונות הסעודית המקומית דווח כי מדובר בתאונה, אולם בכמה פורומים ערביים דווח כי היה זה פיגוע טרור.

[11] אל-חג'אז (לונדון), 10.10.2012. אל-עוליט כתבה מאמר סרקסטי על זכותו של האדם לחיי כבוד וטענה כי "חיים מכובדים בסעודיה הם שקר אנושי שנמשך 81 שנה" – כלומר מאז היווסדה של הממלכה הסעודית. (אל-שרק, סעודיה, 6.9.2012). בין התגובות בטוויטר למאמר נכתב: "מותר לנו לשנות את המצב. מותר לנו למשוך את הכיסאות מתחתיהם. מגיעים לנו חירות וחיים מכובדים!" (אל-חג'אז, סעודיה, 10.10.2012); "מילים כדורבנות"; "אחד המאמרים היפים שקראתי" (http://mobile.twitter.com/abo_torkei/status/243849290471063552) 

[13] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 17.10.2012

[14] אל-ג'זירה (סעודיה), 24.9.2012

[15] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.10.2012

[16]  www.dawlaty.com,5.2.2011

[17]ו www.buraydhnews.com, 20.3.2012; www.akhbaar24.argaam.com, 22.3.2012   

[18]ו www.ismlatoday.net, 11.11.2012

[19]ו www.islamtoday.net, 12.11.2012

[22] טרם החג', דווח על כוונה לערוך בסעודיה במהלך החג' כינוס ראשון מסוגו של מנהיגי האחים המוסלמים מסוריה, מכווית ומעוד מדינות, שיתקיים בדלתיים סגורות בביתו של המפקח הכללי החדש של התנועה בסעודיה, ששמו לא נמסר. מטרת הכינוס היא לאחד עמדות; להפיץ את הדעווה של חסן אל-בנא בעולם; לדון בענייני כל אחת מהמדינות המשתתפות, במצב המהפכות, בסיוע לעם הסורי ובתמיכה בעם הפלסטיני. (ענאוין, סעודיה, 23.10.2012). לפי דיווח באתרwww.middle-east-online.com, כינוס זה אכן נערך במכה, אך נושאיו נידונו באופן חלקי, בשל מצבו הבריאותי של השיח' יוסוף אל-קרדאוי. (www.middle-east-online.com, 3.11.2012).  

[23] אל-שרק (סעודיה), 6.10.2012

[24] אל-שרק (סעודיה), 2.10.2012

[25] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 5.11.2012

[26] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 18.9.2012

[27]ו www.alwatanvoice.com , 5.10.2012

[28] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.10.2012    

[29] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.11.2012

[31] אל-שרק (סעודיה), 6.10.2012

[32] אל-וטן (סעודיה), 14.10.2012

[33] אל-שרק (סעודיה), 16.10.2012

[34] אל-יום (סעודיה), 6.10.2012

[35] אל-חג'אז (לונדון), 10.10.2012