המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.2.2008
12/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.2.2008

 

בתקציר: אל-קאעדה תימן איים על חיי זמרת סורית *  אל-בראדעי: אל-קאעדה מנסה להשיג נשק גרעיני * אלג'יריה מזהירה תיירים מסכנות בדרום המדינה * קריאות באופוזיציה במצרים לפיטורי שר החוץ *  משעל: מדינה פלסטינית מראש הנקרה עד רפיח *  פעולה מצרית לאיתור מנהרות

 

עיראק: פעילות אינטנסיבית נגד ארגון אל-קאעדה בעיראק

צבא עיראק הודיע על הריגתם של 17 טרוריסטים במוצול ועל מעצרם של 94 מבוקשים וחשודים מאנשי ארגון אל-קאעדה ברחבי עיראק ובהם שר החוץ של הגוף המכונה "מדינת עיראק האסלאמית", עלי סלום. נמסר כי כוחות משטרה עיראקיים פשטו על ביתו של מפקד ארגון אל-קאעדה בעיר סאמרא, אבו עומר אל-דורי, המכונה "מחמוד סוסה", וירו בו למוות כאשר ניסה להימלט. הדובר הרשמי של "תכנית אכיפת החוק", קאסם עטא, אמר כי כוחות המשטרה הלאומית טיהרו כמה אזורים בדרום בגדאד מאנשי ארגון אל-קאעדה והשמידו את מטה "מדינת עיראק האסלאמית" שבו נחשפו כמויות גדולות של אמצעי לחימה ואתרים לשמירה וחיסול של בני ערובה. הדובר ציין כי הפעולה נעשתה בתיאום עם "בני עיראק" (שמם החדש של בני השבטים הסונים המסייעים לכוחות הממשלה במלחמתם נגד אל-קאעדה בעיראק).

www.alnajafnews.net , 12.2.08

 

דיווח באיראן: הממשלה מאחורי פסילת מועמדים למג'לס

היומון הרפורמיסיטי רוז דיווח מפי ומקור יודע דבר בטהראן כי חלק מפסילות המועמדים לבחירות למג'לס במרץ 2008 נעשה לפי בקשת ממשלת אחמד-נז'אד.

רוז (איראן), 12.2.08

 

איראן: סטודנט שעסק בהתארגנות פוליטית – יוצא להורג

בית המשפט האיראני פסק על הוצאתו להורג של העיתונאי והסטודנט, יעקוב מהרנהאד, שנעצר בזאהדאן (מזרח איראן) בשלהי אפריל 2007. מהרנהאד עסק בארגון כנסים לצורך הגברת המודעות הפוליטית בקרב צעירים.

ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 11.2.08

 

אל-קאעדה בתימן איים על חיי זמרת סורית

ארגון אל-קאעדה בתימן פירסם כרוז בו איים על חייה של הזמרת הסורית אצאלה נצרי, אם לא תבטל את פסטיבל השירים של חג האהבה, האמור להתקיים ביום חמישי הקרוב בעדן. עוד נאמר בכרוז שהארגון לא יאפשר את קיום הפסטיבל, גם אם ישלם על כך מחיר כבד.

www.alarabiya.net, 11.2.08

 

מאמרים בסוריה תוקפים את וליד ג'ונבלאט

במאמר מערכת ביומון הסורי הממסדי, תשרין, האשים עמר ג'פתלי את "מי שמטיל דופי בהתנגדות לכיבוש" - רמז להתבטאותו האחרונה של המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט - בהפצת מלחמת אחים ובפשיטת רגל פוליטית. במאמר ביומון הסורי, אל-וטן, השווה אבראהים דראג'י בין ג'ונבלאט לדרקולה, הניזון מדם, מפחד מפשרה ופועל להכשלתה.

תשרין (סוריה); אל-וטן (סוריה), 12.2.08  

 

אל-בראדעי: אל-קאעדה מנסה להשיג נשק גרעיני

בראיון ליומון התוניסאי אל-שרוק אמר ראש סבא"א מחמד אל-בראדעי, כי יש מידע המלמד שאל-קאעדה מנסה להשיג נשק גרעיני או חומרים לייצור פצצה מלוכלכת. לדבריו, מתבצעות בשנה כ-150 עסקאות לא-חוקיות בחומרים רדיואקטיביים. אל-בראדעי אמר שהוא מצפה להתקדמות דיפלומטית משמעותית בתיק הגרעין האיראני עוד השנה והביע חשש כי השימוש באופציה צבאית יגרור את האזור לאנרכיה ולמרוץ חימוש גרעיני.

אל-שרוק (תוניסיה), 10.2.08

  

אלג'יריה מזהירה סוכנויות תיירות מסכנות בדרום

משרד התיירות האלג'יראי שיגר מזכר לסוכנויות תיירות הפועלות באזור תמנראסת שבדרום אלג'יריה המזהיר מפני טיולים באזור, בשל סכנות בטחוניות. יצוין כי פרנסיסקו פרנג'יאלי, מזכ"ל ארגון התיירות העולמי, אמר שהארגון מוכן לתמוך בעידוד התיירות לאלג'יריה.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 12.2.08; אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 11.2.08

 

הארכיבישוף של אלג'יר תוקף את המיסיון האוונגליסטי באלג'יריה

הארכיבישוף של אלג'יר, הנרי טיסיי, אמר שהכנסייה הקתולית אינה מפעילה כל מיסיון באלג'יר, ושהאוונגליסטים העושים זאת פוגעים בכנסייה הקתולית, היות והמוסלמים אינם מיטיבים להבחין ביניהם. הוא גם הביע חוסר נחת מהחוק המחייב לא-מוסלמים לקבל אישור מראש לתפילה במקום ציבורי, ומכך שלאחרונה נדון הכומר הקתולי פייר וואלז לשנת מאסר על תנאי בגין עבירה על חוק זה.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 10.2.08

 

בקרוב בפריז: רחוב מטעוב לונס

ראש עיריית פריז ברנרד דלנו החליט לקרוא לרחוב על שם הפעיל והמשורר הקבילי (ברברי אלג'יראי) מטעוב לונס. לונס נרצח לפני עשר שנים לאחר שסבל מסדרת התנכלויות מצד המדינה ומצד האסלאמיסטים על רקע פעילותו הציבורית ודעותיו הליברליות. דלנו הצהיר על כוונתו זו במכתב לארגון ברברי צרפתי, בו הביע תמיכה גם בהקמת מרכז לתרבות ברברית בעיר.

www.kabyle.com, 10.2.08

 

מימין: "האופוזיציה"; משמאל: "הממשלה"; למעלה: "לבנון"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 11.2.08

 

ממשלת סודאן: האו"ם אחרי לשפיכות הדמים בצ'אד

מצטפא עת'מאן אסמאעיל, יועץ מדיני בכיר לנשיא סודאן, אמר שמועצת הביטחון של האו"ם נושאת באחריות לשפיכות הדמים בצ'אד, בגין החלטתה לתמוך במשטר הנשיא אדריס דבי. עבד אל-מחמוד עבד אל-חלים, השגריר הסודאני באו"ם, תקף את מזכ"ל הארגון, באן קי-מון בתגובה להאשמות שהטיח בממשלת סודאן סביב האירועים האחרונים בדארפור, בהם נהרגו למעלה מ-200 בני אדם. עבד אל-חלים אמר שקי-מון נוקט בסטנדרט כפול, והגדיר את דבריו נגד ממשלת סודאן "ראויים לגנאי וללעג". לדבריו, כאשר ממשלת צ'אד תקפה את המורדים נגדה מועצת הביטחון תמכה בה, אולם היא מגנה את ממשלת סודאן הנלחמת במורדים בחבל דארפור.

אל-צחאפה, אל-סודאני (סודאן), 12.02.08

 

שבועון איראני: סעודיה מצרים וירדן משת"פיות של ישראל

השבועון האיראני צבח-י צאדק, טען כי מצרים, ירדן וסעודיה, משתפות פעולה עם ישראל והן אף סייעו לה להטיל את המצור על עזה  ולדכא את החמאס.

צבח-י צאדק (איראן), 11.2.08

 

מספר הקורבנות העיראקיים הגיע למיליון; "מי רוצה להיות מיליונר?"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ראיה (קטר), 11.2.08

 

לבנון: אירועים אלימים בבירות על רקע המתיחות הפוליטית במדינה

על רקע המתיחות הפוליטית השוררת בלבנון מתרחשים זה כמה ימים, בבירות ובאזורים אחרים, אירועים אלימים.היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח על מתח רב השורר בין תומכי מפלגת אל-מוסתקבל של אל-חרירי לבין תומכי אמל וחזבאללה בעקבות קריעת תמונותיהם של רפיק אל-חרירי ושל בנו, סעד אל-חרירי בבסיס של כוחות הביטחון. באירוע אחר התבצע ירי אל עבר ביתו של יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.2.08

 

[הטרור בלבנון מופעל בשלט רחוק]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.2.08

 

מצרים פועלת לאיתור מנהרות

מנגנוני הביטחון של מצרים החלו בסריקות נרחבות כדי לאתר מנהרות המקשרות בין מצרים לרצועת עזה ומשמשות את הפלסטינים להברחת סחורות ונשק, זאת לאחר חידוש ההברחות בעקבות סגירת הפרצה בגדר הגבול.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.2.08

 

קריאות באופוזיציה במצרים לפיטורי שר החוץ

גורמי האופוזיציה במצרים, דוגמת תנועת "כפאיה", מתחו ביקורת חריפה על שר החוץ של מצרים, אחמד אבו אל-ע'יט, בעקבות התבטאותו כי מי שינסה לפרוץ את הגבול המצרי – יישברו רגליו. חלקם אף דרשו לפטרו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.2.08

 

[פעולות צבאיות ישראליות בעזה בחסות ארה"ב והאו"ם]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וקת (בחריין), 10.2.08

 

משעל: מדינה פלסטינית מראש הנקרה עד רפיח

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, אמר כי תנועתו מתנגדת להכיר בישראל ורוצה בהקמת מדינה פלסטינית מראש הנקרה עד רפיח ומהים התיכון עד נהר הירדן. משעל הבהיר כי החמאס מסכימה להקמת מדינה בגבולות ה-5 ביוני 1967 תמורת הודנה בלבד והיא תעניק לדורות הבאים של העם הפלסטיני הזדמנות לשחרר את שאר השטחים הפלסטיניים.

אל-כפאח אל-ערבי (לבנון), 11.2.08  

 

הערכה באיראן: סין ורוסיה יתמכו בסנקציות

שבועון צבח-י צאדק, שופרו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במשמרות המהפכה, טען כי רוסיה וסין יתמכו בהטלת סנקציות נוספות על איראן. לטענת השבועון, רוסיה קיבלה החלטה אסטרטגית לשכנע את איראן להשתמש במרכז להעשרת אוראניום שיוקם בשטחה.

צבח-י צאדק (איראן), 11.2.08

 

חבר אופוזיציה לבנוני: נוכל להכריע את העימות עם הממשלה בתוך שעות

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר מטעם האופוזיציה, ויאם והאב, הזהיר כי האופוזיציה תגיב בכניסה לארמון הממשלה על כל ניסיון להכנס לאוהל המחאה שלה בבירות מצד משתתפי עצרת הזכרון לרפיק אל-חרירי, השבוע. בתגובה לאיומי ג'ונבלט בדבר יכולתו להשתלט על הטילים שבידי  האופוזיציה, אמר והאב כי אם ג'ונבלט חפץ בטילים הוא יקבל אותם אל תוך חדר השינה שלו. לדברי והאב, לאופוזיציה יש קלפים חזקים והיא יכולה להכריע את המאבק תוך שעות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.2.08