המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מנכ"ל "אל-ערביה": סעודיה ניצחה את איראן במערכה על הנפט
15/7/2012

 

מנכ"ל "אל-ערביה": סעודיה ניצחה את איראן במערכה על הנפט

 

עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל ערוץ אל-ערביה והעורך לשעבר אל היומון הסעודי "אל-שרק אל-אוסט" היוצא לאור בלונדון, טען במאמר שפרסם, כי סעודיה ניצחה את איראן בסיבוב הראשון במערכה על הנפט וכי למרות איומיה של איראן  לסגור את מיצרי הורמוז בתגובה לסנקציות עליה, היא התגלתה כנמר של נייר שאין בכוחו לעשות דבר. אל-ראשד מעריך שזהו רק סבב ראשון בסדרה וכי בתקופה הקרובה צפויים סבבי עימות נוספים בין שתי המדינות. לדבריו, ישנה אפשרות שאיראן תפתח במלחמה נגד שכנותיה.

 

להלן תרגום מאמרו:[1]

 

"ייתכן שלא הבחנו באירוע, שכן היינו למעשה בליבה של מערכה עולמית שלא היה ניתן לנבא מה תהיינה השלכותיה הפוליטיות, הביטחוניות והצבאיות. כל הכוחות הצבאיים במפרץ -  הערבים, האמריקאים והאיראנים - הכריזו על כוננות מקסימאלית והם עדיין במצב זה. הסיבה לכך היא שהמלחמה על ייצוא הנפט האיראני כבר החלה.

 

נראה כי הסיבוב הראשון במערכה זו כבר הוכרע. ייתכן [שזה הסיבוב הראשון] בסדרה של קרבות שיתנהלו בין שתי יצאניות הנפט המשמעותיות- סעודיה ואיראן. סעודיה המשיכה בייצור [הנפט] תוך שהיא מתעלמת מאיומיה של איראן נגדה, לבל תמלא את וואקום הנפט [שייווצר בעקבות האמברגו על הנפט האיראני], בעוד איראן לא העזה לסגור את מיצרי הורמוז ולא לתקוף את מתקני הנפט של [מדינות] המפרץ כפי שרמזה בעבר.

 

לפני שבוע נכנס לתוקפו האמברגו המערבי על הנפט האיראני, אך מחירה של חבית [נפט] לא קפץ למאתיים דולר כפי שההנהגה האיראנית קיוותה, ואז ייאלץ העולם לוותר על השימוש בנשק של [איסור] ייבוא הנפט [האיראני]. קרה בדיוק ההיפך. עוד לפני שהאמברגו [נכנס לתוקפו] חלה ירידה הדרגתית של כעשרה דולרים במחיר חבית נפט, לסביבות תשעים דולר. אח"כ המחיר שב ועלה אולם [נותר] נמוך מכפי שהיה.

 

אין זה סוד שמחיר הנפט לא היה מתייצב אלמלא החליטו גדולי יצואני הנפט למלא את [המחסור] של חביות הנפט האיראני. למרות האיומים החוזרים ונשנים של בכירים איראניים על הגדולה שביצואניות, סעודיה, ואף שהם הפחידו את העולם [ביצירת] אנרכיה בתחום הדלק, נשאר עודף מהנפט המוצע. לרוע מזלו של הנשיא האיראני, נשמרה היציבות בעולם והפקת הנפט לא נפסקה משמעותית, אף לא בשדה נפט אחד. אפילו מה שנאמר על עיראק, שהיא הפסיקה להטעין את הנפט בבצרה, לא השפיע על השוק, ושלשום היא חידשה את היצוא שלה במשלוח של מיליון וחצי חביות נפט.

 

מלחמת הנפט המתנהלת עתה חשפה שני דברים: האחד - את יכולתן של מדינות המפרץ להתנגד לאפוטרופסות האיראנית שאיימה עליהן שלא להגביר את הפקת הנפט, ויצוין כי הגדלת ההפקה נעשתה במסגרת המכסות הרשמיות של אופ"ק. הדבר השני - איראן נתגלתה בפני העולם כנמר של נייר, שהרי לפני למעלה משנה היא איימה שאם ישללו ממנה את יצוא הנפט שלה לעולם, היא תסגור את מיצרי הורמוז כהגנה עצמית ושהיא תחריב את השוק על ראשי כולם.

 

איראן, לא רק שנסוגה מיישום איומהּ, היא אף הודיעה רשמית לעולם כי אין בכוונתה לסגור את מיצרי [הורמוז], ביודעה שאם תעשה כן, היא עלולה להיכתש מבחינה צבאית. במקום זאת, היא נקטה במדיניות בה נקט משטרו של סדאם [חוסיין] במהלך המצור על הנפט שלו - התגרות באמצעות הונאה: היא הודיעה כי קנתה מיכליות נפט רבות והיא תמכור את הנפט שלה בעצמה בשוק. זאת לאחר שמיכליות נפט בינלאומית סירבו להעבירו משום שחברות הביטוח הפסיקו לבטח מיכליות המובילות נפט איראני. ואולם, גם ניסיונה של איראן לחפש מוצא באמצעות מכירה ישירה של הנפט שלה - תיכשל. קניה, למשל, הודיעה שהיא חזרה בה מקניית 80,000 חביות נפט איראני, לאחר שאירופה רמזה לה כי רכישה כזו עלולה לחשוף אותה לסנקציות כלכליות.

 

עוד לפני כן, הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה הודיעו כי החלו לאסור על שימוש בדולרים או באירו בכל קנייה איראנית, מה שיקשה על המשטר האיראני לסחור עם העולם, כולל עם שווקים גדולים, דוגמת סין והודו.     

 

אנו נמצאים בליבה של מערכה מיוחדת במינה שכלי הנשק שלה הם הדולר, האירו, חברות ביטוח וכמובן כוח ההלם הצבאי הימי החונה מול חופי איראן. יכולתה של איראן לייצא יותר ממיליון חביות – כלומר יותר משליש ממה שהייתה מוכרת לפני האמברגו – פחתה, ותפחת עוד יותר בעתיד, וביחד איתה יפחתו הכנסותיה הכספיות והמשטר יהיה נתון לזעזוע פנימי. כל זה עשוי להופכה למדינה מתונה [אם תתרצה], או תוקפנית בכך שהיא תפנה אל הנשק האחרון שלה: פתיחת מלחמה נגד שכנותיה. לכן אמרתי שסיימנו את הסבב הראשון, מכיוון שקשה לנבא מה יעשו הגנרלים של האייתאללה ח'אמנאי, כאשר הם יהיו רעבים."

 



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.7.2012

תגיות