המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: אנשי דת נגד אופיים הליברלי של אירועי תרבות במדינה
4/4/2012

 

סעודיה: אנשי דת נגד אופיים הליברלי של אירועי תרבות במדינה

 

כבכל שנה באביב, גם השנה נפתח בריאד (6.3.2012) יריד הספרים הבינלאומי, בחסות משרד התרבות הסעודי. ביריד ניכרה נוכחות מוגברת של כוחות הביטחון, כדי למנוע הפרות סדר מצד משטרת הדת, כפי שקרה ביריד בשנה שעברה וכפי שקרה לפני כחודש ב"ג'נאדריה" -  הפסטיבל השנתי לתרבות, למורשת ולאמנות סעודית המתקיים בחסותו של המשמר הלאומי. שני אירועים אלה הפכו בשנים האחרונות לאחד ממוקדי המאבק הרבים במדינה בין זרמים אסאלמיסטים קיצוניים לבין זרמים ליברלים.

 

ב-11 במרץ 2012 פרסמו שבעים מטיפים סעודים גילוי דעת נגד יריד הספרים, ובו נאמר כי "בשנים האחרונות מטפחת ארצנו [סעודיה] ירידי ספרים שונים, מקומיים ובינלאומיים, המציגים את מיטב הספרים השימושיים במדעי השריעה, הספרות, הכלכלה החברה ועוד. אלא שקבוצת [אנשים] שרצתה להפוך את ירידי הספרים או חלקם לאמצעי להכנסת ספרים סוטים העכירה את האירוע, במטרה לנרמל את האנרכיה הרעיונית בקרב החברה, [אנרכיה] הנקראת ברמאות: הפתיחות כלפי התרבויות [האחרות]".[1]  לדברי המטיפים, מאז הקמתו מתנהל יריד הספרים ללא פיקוח ומוצגים בו ספרים הפוגעים באמיתות האסלאם: לעג לאללה, הטלת ספק בקוראן, פגיעה בנביא ובחבריו, הצגת דתות אליליות וסוטות, ספרי מין ומעשי תועבה ועוד, מה גם שהיריד מתנהל בעירוב מגדרי.

 

מנגד, פרסם בעל הטור ביומון הממסדי הסעודי אל-וטן, הליברל תורכי אל-דח'יל, מספר מאמרים ביומון זה המותחים ביקורת על מתנגדי היריד ופסטיבל הג'נאדריה. במאמרו ב-13 במרץ תקף אל-דח'יל את גילוי הדעת של המטיפים: "...גילוי הדעת, שפורסם שלשום מטעם שבעים מטיפים על יריד הספרים, עוסק בפרטים הקטנים של היריד ומציג אותו כיריד שכל הספרים המוצגים בו עומדים בסתירה לאמונה ולשריעה. הפרטים אינם מעידים על הכלל. היריד כולל  ספרים רבים בתחומי הפיתוח, הספרות, החוק וההיסטוריה.זאת טעות לצמצמו   לאמירה [מסוימת] בבית שיר או בסיפור. היריד הוא הרבה יותר מכל זה".[2]

 

אל-דח'יל התייחס לסכנה שבכפיית דעה מסוימת על החברה, בכותבו: "זכותם של המטיפים להתנגד ואף להחרים [את היריד], אולם אני מתנגד לכך שכל פעילות של החברה תיבדק על פי אמת המידה הרעיונית שלהם. זוהי שגיאה ודבר מסוכן. הדבר שגוי כיוון שישנם סוגים שונים של אנשים והחברה אינה מורכבת ממיליוני מטיפים. יש בה משפטנים, היסטוריונים, מהנדסים ורופאים. לכן מאבק נגד כל סוגי הספרים והשארת סוג אחד פירושם סגירות וחד גוניות. הדבר גם מסוכן כיוון שגילוי הדעת מבקש מהאנשים, מהחברה ומסעודיה כולה ללכת נגד המציאות. לאף אחד אין הזכות לאסור על אנשים לקרוא מה שברצונם. אללה ציווה עלינו להיות שקולים ומציאותיים. חובתנו כלפי עצמנו וכלפי השכל שלנו לקרוא את מה שנרצה בהתאם לערכים ולרמת האדיקות שלנו... גילוי הדעת [של המטיפים] מנוגד [לרוח] הזמן וההיסטוריה ומנוגד לדרישות החיים... האם מה שדרוש הוא להפוך את המדינה שלנו להעתק של הטאלבאן? [עלינו] להתקדם עם העולם בהתאם לערכים ולדת שלנו ...".[3]

 

במאמר אחר עומד אל-דח'יל על חשיבות הפלורליזם להתפתחות החברה וכותב: "העוצמה של החברה הסעודית היא בוויכוח המתנהל בתוכה ... יש אצלנו אירועים שהופכים לנושאי מאבק, מהג'נאדריה ועד יריד הספרים. למרות הצדדים השליליים של אירועים אלה, אני מאמין בערכם החברתי לטווח הארוך. עמים שאינם חיים בלהט של הגות הם [בחזקת] חברות מתות...".[4]

 

אל-דח'יל גם תוקף את אנשי הדת הסעודים המתנגדים לפתיחות החברתית-תרבותית במדינה, טוען נגדם שהם מחשיבים עצמם לפקחים על המוסר הציבורי כשבעצם אין להם שום מושג הלכתי בעניין. לדבריו, הם "קבוצה שעדיין לא נכנסה [לתהליך] ההתקדמות של ההיסטוריה".[5]

 



[1] www.almoslim.net, 11.3.2012

[2] אל-וטן (סעודיה), 13.03.2012

[3] אל-וטן (סעודיה), 13.03.2012

[4] אל-וטן (סעודיה), 10.03.2012

[5] אל-וטן (סעודיה), 11.3.2012