המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתר איראני: כך נהדוף מתקפה קרקעית נגד איראן
26/3/2012

 


אתר איראני: כך נהדוף מתקפה קרקעית נגד איראן

 

הקדמה

מייד לאחר שנשיא ארה"ב אובמה הבהיר כי מתקפה צבאית על איראן אינה עומדת כעת על הפרק ויש להתמקד במאמץ הדיפלומטי מולה, יצא מפקד כוחות אל-קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בטקס הוקרת שהידים ב-13 למרץ 2012, בהצהרה לוחמנית כי "כוחות הצבא של המשטר יפעלו בנחישות מתוך כבוד ועוצמה לאומית, ויציגו לראווה את הלהט שלהם מול כל מתקפה עיוורת של האויב."[1]

 

האתר משרק ניוז, המקורב לחוגים ביטחוניים באיראן, פרסם -15 למרץ, כהמשך להצהרת סולימאני, דיווח המפרט את אופן התמודדות חיילי משמרות המהפכה עם מתקפה יבשתית על איראן, תוך פירוט האמל"ח באמצעותו צפויה איראן להדוף את מתקפת האויב. האתר גם הסביר שהדיווח מתבסס על התמרונים האחרונים שערכו משמרות המהפכה במז' איראן, מתוך הנחה שהאויב יפלוש לאיראן מגבולה המזרחי. בתמרונים השתתפו כוחות ממוכנים יבשתיים, כוחות משוריינים, מסוקים, וכוחות מוסווים.

 

המעניין ביחסה של איראן למתקפה אפשרית, אמריקאית או ישראלית, עליה, היא שבעוד כל ההערכות והתחזיות שפורסמו בתקשורת בחודשים האחרונים (בהם בניו יורק טיימס על תקיפה ישראלית באמצעות 100 מטוסים) מתייחסות למתקפה אווירית ממוקדת על מתקני הגרעין האיראניים – משרק מתייחס לתקיפה קרקעית רחבה במזרח איראן ומצביע על היערכות לקראתה, תוך שימוש במערכות נשק מיושנות ברובן.

 

מאפיין נוסף הוא האופי ההגנתי של התגובה של איראן, בלא אזכור של האיומים האיראניים שפורטו בעבר אודות פגיעה בשדות התעופה האמריקאיים במדינות המפרץ, או פגיעה ביעדים אחרים, אמריקאיים או ישראליים. לדיון בעניין זה ראו מסמכי ממרי שפורסמו לאחרונה.[2]

 

נראה שמטרת הפרסום נועדה להעביר מסר של הרגעה לאזרחי איראן, אולם האמל"ח המיושן המפורט בדו"ח עשוי דווקא להצביע גם על נחיתותה הצבאית-קרקעית של איראן.

 

להלן עיקרי המאמר:

 

כוחות משה"מ ישתמשו בציוד הנשלט ומופעל מרחוק כגון "מוקשים חכמים", וכן מוקשים מנתרים שהותאמו לשימוש נגד כלים המופעלים ע"י האויב, למרות שייעודם המקורי הוא נגד אדם.

 

פיצוץ של מערך האויב                                   טנק T-72 יורה; מימין:  T-72 נוסף מגיח מהקרקע

   

 

כוחות משה"מ ישתמשו בטנקים מסוג T-72 ובחיילים החמושים בנשק סמי-כבד ובמשגרי טילים. הטנקים מוסווים באדמה וביכולתם להגיח בעת הצורך ממקום מחבואם כדי להשמיד את מטרות האויב ולהסיגו, כפי שתורגל בתמרוני משה"מ.

 

לטנק T-72, שהושבח ע"י איראן, יכולת שיגור טיל מונחה לייזר, תונדאר, בעל טווח 4 ק"מ המשמש להשמדת שריון, מתקני בטון, מטרות בעלות מהירות נמוכה בגובה נמוך, ומטרות ימיות. זהו טיל מונחה ולכן יש לו יכולת פגיעה במטרות נעות.

 

לטענת משרק, התותח בקוטר 125 מ"מ [בעל ההטענה האוטומטית] 2A46M וכן "אמל"ח קטלני ביותר"  APFSDS חודר שריון [קינטי] המותקן על הטנק יהיו יעילים מאוד לצורך השמדת הטנקים של האויב או להשבתתם.

 

 

נגמ"ש BMP-2 חמוש בתותח אוטומטי 30 מ"מ, ובמשגר טיל נ"ט [מונחה תיל, דור 2, תוצרת רוסיה] AT-4 ו-AT-5. הנגמ"ש מצויד גם בטיל חדש יותר מתוצרת איראן בשם תוסאן. לנגמ"ש מערכות הגנה ממתקפת אב"כ ומערכת מיסוך להתחמקות מטילים מונחי לייזר של האויב.

 

"פגז איראני ח"ש 125מ"מ בשימוש טנק T-72"       נגמ"ש BMP2  חמוש במשגר טילים תוסאן

     

 

האתר הסביר שלכל הכלים האלו יש יכולת הסתתרות מתקדמת שמקשה על זיהויים באמצעות צמצום אדי החום וחתימת המכ"מ.

 

 בנוסף הציג משה"מ בתמרונים אלו נגמ"שים חדישים. משרק הסביר שנוסף לשריון החזק שלהם, מסייעים הכלים לשמירת קשר קבוע ורציף עם יחידות הפיקוד וכן להעברה מהירה של חיילים וציוד סמי-כבד לנקודות הסמוכות לעמדות האויב.

 

   

נגמ"ש סריר                                              נגמש"י משה"מ (מימין): בראק אמבולנס, סריר ו-שנידאר

      

 

משרק הסביר שבתמרונים הסתייעו כוחות משה"מ גם ביחידות אופנועים קלים החמושים באמל"ח קל וסמי-כבד, כגון טילי כתף וטילי קרקע-אויר. יחידות אלו, המסתתרות בנקודות שונות, יוצאות ממקום מחבואן בזמן הראוי, מפתיעות את האויב, וצפויות, לפי משרק, להנחיל לו מכות קטלניות.

 

החיפוי האווירי לכוחות יסופק באמצעות מסוקי קוברה ומסוקי מיל-17. מסוקי הקרב מדגם קוברה צפויים לתת גיבוי ליחידות היבשה. מסוקים אלו חמושים בתותח 20 מ"מ, ברקטות הידאר- 70 [במקור] ודור חדש של טילי תופאן באמצעותם יתקפו את יחידות האויב ממרחק של כמה ק"מ. מסוקי מיל-17, בעלי יכולת נשיאה של כ-30 חיילים ישמשו להעברה מהירה, והם בעלי יכולת אש משמעותית הודות ליכולתם לשאת שש רקטות לטווח בינוני בכל צד ומקלעים סמי כבדים.

 

חלק חשוב נוסף בתמרון הזה היה ההגנה האווירית של היחידות היבשתיות הלוחמות. הגנה זו סופקה באמצעות טילי כתף קרקע-אויר ומערכת הטילים SAM-6, ובאמצעות ארטילריה המותקנת על הטנקים ועל הנגמ"שים שצפויה להעניק כיסוי אווירי משפיע לטווח של 2.5-3 ק"מ. טילי הכתף המגוונים של איראן המכסים מטרות בטווח של עד 6 ק"מ ובגובה עד 4 ק"מ, הם נשק בטוח מול מסוקי קרב ומול מל"טים, זאת בנוסף לטילי תוסאן ותונדאר שיכולים לפגוע בקלות במסוקי האויב.

 

מסוק קוברה משגר רקטה                                    טיל כתף קרקע-אוויר

   

 

מערכת טילי סאמ-6 שנוסתה בתמרונים האלה צפויה לגבור על מטוסי האויב. לטילים אלו טווח בינוני של עד 25 ק"מ והם יעילה למטרות בגובה של עד 14 ק"מ. מערכות המכ"מ והלוחמה האלקטרונית שבטילי סאמ-6 שבשימוש איראן עברו השבחה והן צוידו במערכות אופטיות. לטענת משרק, הימצאות מערכת זו בשדה הקרב תספק לכוחות היבשה של איראן ביטחון רב והגנה מפני מטוסי התקיפה [הטקטיים של ארה"ב] A-10 ו- AC-130 [מטוס תובלה, תקיפה בינוני]

 

משרק הדגיש כי בתמרונים האחרונים משה"מ לא הציגה את כל עוצמתה, וכך למשל לא השתמשה במערכת הגנה אווירית לטווח בינוני TOR-M-1 שעברה השבחה באיראן וכעת הטווח שלה מגיע ל-12 ק"מ לעומת הדגם המקורי שמגיע ל-4.5 ק"מ, וכן לא השתמשה בטילי תופאן (ובמיוחד בדגם תופאן-5), רקטות 107 מ"מ, RPG ועוד.

 

לטענת משרק גם במצב כזה נראה שכוחותיה של איראן ערוכים לקרב, למדו היטב את האויב וערוכים לפעול באופן מפתיע ומהיר נגד הכוחות הפולשים.[3]