מאמר ביומון קטרי: "שואת חומס" גרועה משואת היהודים
במאמר ביומון הקטרי אל-שרק, שהתפרסם ב-13.2.2012 תחת הכותרת "למי שמחפש אתיקה של מלחמה בשואה של חומס וסוריה!", טען בעל הטור ח'אלד אל-הנדאוי, כי "שואת חומס העומדת איתן עולה על מה [שעוללו] הנאצים ליהודים" וכי המשטר הסורי מפר את השריעה, החוק הבין-לאומי וכל כללי המוסר הנהוגים במלחמה. לדבריו, הקהילה הבין-לאומית נושאת באחריות להמשך "מעשי הזוועה" של אנשי המשטר, "הרוצחים, מוצצי הדם ומפרי הדת והחוק הבין-לאומי", נגד העם הסורי הבלתי חמוש. כמו כן תוקף אל-הנדאוי את רוסיה, סין, איראן, חזבאללה וראש ממשלת עיראק העומדים לצד המשטר הסורי.
להלן תרגום קטעים מן המאמר.[1]
"כל משטר פוליטי בעולם, שאינו מסכים לחיות בדו-קיום עם עמו באמצעות קבלת הדעה האחרת או קליטת אנשי האופוזיציה באופן אמיתי ומתקבל על הדעת; [אלא] רק פועל בכל הדרכים לעקרם מהשורש ולרסק סופית את קיומם העצמי – כפי שהיה במקרה של המשטרים הפוליטיים הקומוניסטיים והנאציים – הוא משטר דיכוי כושל. לא משנה כמה יחשוב וידמה לעצמו שהוא ישרוד – הוא יחדל מלהתקיים, כפי שקרה למשטרים העריצים הללו, מכיוון שכוחם ומאבקם של העמים חזקים יותר...
בזירה הסורית האלימה, אנו רואים היום עושק ופשיעה שאין דומה להם בשום ארץ אחרת. כנופייתו של [בשאר] אל-אסד חושבים שהם חזקים מן האימפריות הגדולות, ושהם ימחקו את אירופה מן המפה כפי שהתרברב [שר החוץ הסורי] וליד אל-מועלם... ושכל עוד הרוסים-השביחה[2]... נמצאים לצידם, הם ינצחו וישמידו את מי שהם מכנים טרוריסטים, בעוד הם לבדם [הינם] הטרוריסטים. העם הסבלני ילמד אותם לקח ויזרוק אותם אל תהומות האבדון, על אף כל המעשים הבלתי שרעיים והבלתי חוקיים נגדו. מי שמתבונן במעשי הרוצחים, מוצצי הדם ומפרי הדת והחוק הבין-לאומי האלה, מבין לגמרי כי הם כלל אינם מגזע בני האדם, אלא הם חיות בר ביער, שמנהיגן הוא [בשאר אל-אסד], כמו שאביו [חאפט'] אל-אסד הנהיגן לפניו... האם אל-אסד יישאר אריה ["אסד" בערבית] כשהוא מפנה גבו לציונים, משאיר את הגולן לגנוח [תחת] הכיבוש, ומתקדם עם פניו הזועפים נגד העם הבלתי חמוש הדורש חירות?...
המצב הטרגי שסוריה חווה היום, ובמיוחד חומס הגאה, עירו של ח'אלד בן אל-וליד,[3] ומעשי הטבח הברוטאליים המתבצעים נגדה, [שאפילו הקיסר הרומי] נירון [והשליט המונגולי] הולאגו[4] לא עשו, [על אחת כמה וכמה היום,] בעידן שבו זכויות האדם וכיבוד החוק הבין-לאומי מועלים על נס – שואת חומס העומדת איתן, עולה על מה שעוללו הנאצים ליהודים. ההפגזה האקראית על [שכונת] באבא עמרו ובמיוחד שכונת אל-אנשאא'את שם; נפילת מאות הרוגים ופצועים – ילדים, נשים וזקנים; הרס הרכוש, הפסקת המים והחשמל, השחתת המזון, פגיעה בבתי חולים שדה וקריעה איברים לגזרים; ההתקפה העדתית על משפחות הסונים, כפי שקרה כשטבחו בשלוש משפחות, ממיטב המשפחות של חומס, [והרגו] תשעה עשר [מאנשיהן]; ועוד מעשי זוועה של אל-אסד; בנוסף לרצח ולהפרות שמתבצעים בדרעא, העומדת איתן; ההפרות בחמאה הלוחמת, המתבטאות במעצרים של יותר משלוש מאות משפחות ובהפצצת בתים; ומה שקורה באדלב ובג'בל אל-זאויה הלוחמות; וגם באל-קוריה קוראת התגר ושאר מבצרי סוריה – [כל אלה] והמשך הדיכוי וזרימת מפלי הדם... הם הוכחה חותכת לכך שחרפתה של הקהילה הבין-לאומית נגלתה לכול, מול כנופיה שאותה היא אינה יכולה לעצור, ולכך שהאחריות השרעית והחוקית מוטלת על כולם, גם אם במקום הראשון נמצאות חיות היער של אל-אסד, שלא ידעו מוסר פוליטי מהו...
מהימנותם של [שליטי סוריה], של רוסיה, סין, איראן, חזבאללה, [נורי] אל-מאלכי [ראש ממשלת] עיראק ומי שעומד איתם – היא מאות מעלות מתחת לאפס, כמו הטמפרטורה של קור השלג השוררת בימים אלו בכמה ארצות. באנשיו של אל-אסד נכנסה רוח תזזית והם החלו להרוג ולפצוע את המוחים, ואף לחטוף נשים ולתקוף זקנים. הם טוענים שהם עלווים, אך אל-מוארדי [חכם הלכה בסוף התקופה העבאסית] ציין... שעלי בן אבי טאלב [הח'ליפה הרביעי] נהג לומר אפילו לח'וארג'[5] שפגעו בו: ...לא נמנע מכם את מסגדי אללה ולא נהרוג אתכם. אך המשוואה היום ברורה: השלטון העושק הוא זה שהורג, והוא זה שעושה עוול לעמו העשוק. גם אם נניח שהשלטון הזה מחשיב את מי שיוצאים נגדו לעושי עוול –דבר שהוא בלתי אפשרי – גם אז חכמי ההלכה ציינו... שהכוונה בלחימה בהם היא להשיבם אחור, לא להרוג בהם ולא להתנקם [בהם] ולהזיק להם, ואסור לחסל מי שנפצע מתוכם – אך זה מה שלרוב [אנשי אל-אסד] עושים לפצועים [וגורמים] למותם. הם אף הרגו תשעה עשר רופאים ביחד עם הפצועים בדומא [שליד] דמשק בארבעת החודשים האחרונים...
אנו מכירים את סלחנותו של האסלאם ורחמיו אפילו כלפי האויבים במלחמות – אסור להרוג תושבים שלווים שאינם לוחמים, ואסור להרוג נשים, ילדים, פועלים, חקלאים, סוחרים, נזירים וזקן תשוש. אסור לפגוע ברכושם ולא לעקור את עציהם, לא לשרוף את חוותיהם ולא להרוג את הצאן ובהמות המשא, אלא למזון הכרחי. אם אנשים מסוימים ביצעו טעויות, יש לתבוע מהם דין וחשבון. האם לאחר כל הדם הזה, בשאר והכנופיה שלו תבעו דין וחשבון ממישהו מהם?...
מבחינת החוק: החוק הבין-לאומי האנושי אוסר להרוג, לפצוע, לגזול, לאנוס ולפגוע ברכוש ובמיוחד בבתי התפילה ובבתי החולים. מאז 2001, 189 מדינות [הצטרפו] להסכמי ז'נבה המפורסמים, שהושלמו על-ידי שני הפרוטוקולים הנוספים ואשר כוונתם להפסיק את האלימות ולהגן על אזרחים בעת מאבקים ולמי שמסייע להם. האסלאם קדם לחוק [הבין-לאומי] והוא מחויב יותר לצדק. מתי השריעה והחוק יעצרו את ההפרות בסוריה?"
[1] אל-שרק (קטר), 13.2.2012
[2] "שביחה" – כינוי למליציה ממשלתית סורית בלבוש אזרחי שאנשיה מסייעים למנגנוני הביטחון והצבא בדיכוי ההפגנות בסוריה. כאן מרחיב הכותב את השימוש במושג לרוסים המסייעים למשטר הסורי.
[3] מצביא מוסלמי בראשית האסלאם, תחת הנהגתו כבשו המוסלמים את מרבית סוריה. מת בחומס, ומעל קברו הוקם מסגד על שמו.
[4] כבש במאה ה-13 את רוב דרום-מערב אסיה, כולל את עיראק, והרג, על פי מקורות היסטוריים מוסלמים, רבים מתושביה.
[5] הח'וארג' הם קבוצה שהתפצלה ממחנהו של עלי בקרב ציפין בשנת 657 ונחשבה לקבוצת האופוזיציה המוסלמית הראשונה באסלאם.