המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שיח' סעודי בכיר קורא לרפורמות במנגנון משטרת הדת בסעודיה
28/9/2011

 

שיח' סעודי בכיר קורא לרפורמות במנגנון משטרת הדת בסעודיה

 

בראיון שהעניק ב-25 באוגוסט 2011 איש הדת הסעודי, יועץ בלשכת המלך, השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, לתחנת הרדיו הסעודית "יו.אף.אם", הוא מתח ביקורת חריפה על תפקודו של מנגנון משטרת הדת בסעודיה, קרא לבטלו ולהקים במקומו משרד ממשלתי שתפקידו יהיה לפקח על המחירים בשווקים ועל גביית המיסים, נוסף על המוסר הציבורי. אל-עביכאן הוסיף כי הוא מעוניין לקחת חלק בקביעת תקנון המשרד לצד משפטנים וחכמי הלכה, וכי ראוי שמשרד זה ייתמך על-ידי פקידים שעברו הכשרה מתאימה.  לדבריו, חלק מעובדי משטרת הדת היו בעבר מכורים לסמים או גנבים, שעם הזמן נעשו אדוקים וניסו למנוע עבירות מוסר על-פי דרכם ולא בדרך ההלכתית שהנביא מוחמד התווה למוסלמים.

 

בראיון מתח אל-עביכאן ביקורת על דרך טיפולם של עובדי משטרת הדת בעבירות מוסר. לדבריו, הם נוהגים לעקוב אחר נהגים בכביש, עוצרים אותם ודורשים מהם להוכיח שהאישה היושבת לצדם היא האישה שלהם. אל-עביכאן אמר כי התנהגות זו "עומדת בסתירה לטקסטים ההלכתיים", וכראיה לדבריו ציטט אחד מצוויו של אללה - "לא תרגלו" – החל על כולם, לדבריו. אל-עביכאן הוסיף כי הפגם הטמון במנגנון משטרת הדת דומה לפגם הטמון בגורמים ממשלתיים אחרים, וכי יש לטפל בפגם זה.

 

לדבריו, על עובדי משטרת הדת לעבור קורסי הכשרה אינטנסיביים טרם יציאתם לשטח, כדי ללמוד באמצעות טקסטים הלכתיים מהי הדרך הנכונה לטיפול בעבירות מוסר. אל-עביכאן הוסיף כי יש להציב בפני עובדי משטרת הדת גבולות ברורים שאין לחרוג מהם בזמן עבודתם בשטח.[1]

 

על אף שדבריו של אל-עביכאן הוקלטו ופורסמו ברשת האינטרנט[2], פרסם אל-עביכאן באתר האינטרנט שלו גילוי דעת שבו הכחיש את הדברים שיוחסו לו בראיון שהעניק ל'יו.אף.אם'. בגילוי מתח אל-עביכאן ביקורת על "המסיתים העוינים" המנסים לפגוע במוניטין שלו בעקבות ההצלחה שלה זוכה תכנית הרדיו שלו. לדבריו, בראיון זה הוא שיבח את מנגנון משטרת הדת על מאמציו הרבים לתפוס את סוחרי הסמים ואת אלו העוסקים בכישופים.[3]  ראוי לציין כי למרות דבריו מעוררי המחלוקת של אל-עביכאן לא נשמעה בתקשורת הסעודית ביקורת עליהם, כנראה בשל מעמדו הרם בממלכה הסעודית.  

 

ליבראלית סעודית: אנשי משטרת הדת חוטאים, בלא עונש

במאמר ביומון הסעודי אל-וטן, כתבה בעלת הטור הליבראלית הסעודית, חלימה מוט'פר: "לא הופתעתי ממה שאמר ברדיו הסעודי 'יו.אף.אם' השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן היועץ בלשכת המלך, כי כמה מעובדי משטרת הדת היו בעבר מכורים לסמים או גנבים... לא הופתעתי וגם רבים אחרים לא הופתעו, מאחר שדבר זה ידוע, ולמרבה הצער, התוצאה הובילה לטעויות חמורות שבגינן מתו אנשים חפים מפשע, בתאונות המרדפים בשווקים וברחובות, כפי שדווח בעיתונינו ואנו זוכרים היטב תאונות אלה.

 

הדבר המצער הוא שלאחר כל תאונה לא שמענו או קראנו על גזר דין מרתיע שהוטל על עובדי משטרת הדת שהיו מעורבים בתאונה... וזה מה שגרם לטעויותיהם להתרבות ולאובדן הכבוד כלפיהם. יתרה מכך, אנשים החלו לברוח ולהתחמק מהם בכל מקום שבו הם נמצאים... מחשש שימצאו עצמם קורבנות לריגול ומרדפים...

 

אני מסכימה עם החלק הראשון של הצעתו לבטל את משטרת הדת, אולם אני חולקת על חלקה השני להפוך מנגנון זה למשרד אל-חסבה. שכן, מדוע להפוך אותו לכזה, בשעה שכבר קיים משרד ההקדשים והעניינים האסלאמיים?

 

יתר על כן, יש לספח את משטרת הדת למשרד ההקדשים והעניינים האסלאמיים תחת השם סוכנות 'אל-חסבה'. צעד אשר לא ייחשב כחדש, מאחר שגם הראשות הכללית לחינוך בנות סופחה [בעבר] למשרד החינוך... התהליך הסתיים בהצלחה, והדבר נעשה בהצלחה בכמה משרדים [נוספים]...

 

[משימתם העיקרית של עובדי משרד אל-חסבה תהיה] לפקח על [המחירים] בשווקים ועל הסוחרים; למנוע רמאויות ולגבות את מס הזכאת. הם יצליחו בכך רבות בשל אדיקותם הדתית הבלתי נדלית... במקום לעקוב אחר אנשים, האנרגיות שלהם יושקעו בפיקוח על סוחרים המנצלים את הציבור ובוזזים את כיסיו... אשר לעבירות המוסר – אני מציעה שיהיו באחריותם של עובדי המשטרה והביטחון, כפי שנהוג ברוב המדינות המוסלמיות והערביות..."[4]            

   


[1]  www.alarabiya.net, 26.8.2011. בראיון התייחס אל-עביכאן גם לשמו של מנגנון משטרת הדת – "אל-ריאסה אל-עאמה להיאת אל-אמר באל-מערוף ואל-נהי ען אל-מונכר" [מילולית: 'הראשות הכללית של המוסד לעשיית הטוב ולאיסור הרע' (הכוונה למצוות 'עשה ואל תעשה'). אל-עביכאן טען כי מדובר בשם ארוך מידיי שיש להמירו בשם משרד 'אל-חסבה' – שהוא גם אחד מכינוייו של מנגנון זה – וכי על אנשיו להיקרא 'מוחתסבון', כלומר אלו המפקחים על המידות והמשקולות בשוק ועל המוסר הציבורי אצל המוסלמים.

[3]  www.al-obeikan.com, 3.9.2011

[4]  אל-וטן (סעודיה), 29.8.2011