המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד: החמאס בוגדת בייעודה האסלאמי
17/8/2011

ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד: תנועת החמאס בוגדת בייעודה האסלאמי

 

ב-16 באפריל 2011, פרסם ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד סרט תעמולה חדש באורך 47 דקות, ושמו "דרך הכבוד ודרך השפלות". בסרט תוקף הארגון את פת"ח, על כריתת ברית עם ישראל, ובעיקר את חמאס, בגין אי-החלת השריעה בתחום שלטונו בעזה. החידוש בסרט הוא השימוש בהקלטות וציטוטים של מנהיגי עבר של חמאס, כמו גם של האב הרוחני של הג'יהאד העולמי, עבדאללה עזאם, שהיה ממוצא פלסטיני ומקורב לחמאס, כאמצעי תעמולתי במאבק נגד שלטון החמאס בעזה. עוד חידוש בסרט הוא בפנייה הישירה לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אל-דין אל-קסאם, במטרה להביך אותם כמי שמסכימים למצב האי-לוחמה בישראל ולאי-החלת השריעה.

 

כרזה של ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד לקראת פרסום הסרט:

 

בחלקו הראשון של הסרט מוצגים קטעי וידאו וצילומים של בכירי אש"ף ופת"ח, כשהם בחברת מנהיגים ישראלים ומצהירים על נכונותם להכיר בישראל ולחיות עמה בשלום, על-מנת להציגם כבני ברית של ישראל והיהודים. קטעים אלו מעומתים עם קטעי וידאו של אוסאמה בן-לאדן ועבדאללה עזאם המדברים בגנות התנועות הפלסטיניות החילוניות ובעד לחימה מתמשכת וחסרת פשרות ביהודים ובישראל.

 

חלקו השני של הסרט מוקדש למתקפה על הנהגת חמאס, ובו מעלה הארגון את הטענות המוכרות של הארגונים הסלפים בעזה בדבר אי-החלת השריעה, הנאמנות של חמאס למשטרים הערבים, הכרתו בחוקי הרש"פ, במשפט הבינלאומי ובעקרונות הדמוקרטיה. חלק זה נפתח בהצגת תמונותיהם של מנהיגי הארגון שנהרגו בידי ישראל, המוצגים כשהידים. הסרט עושה שימוש מתוחכם בתמונותיהם ובהצגתם כשהידים כדי לתקוף את הנהגת חמאס הנוכחית. כך למשל, הסרט מביא הקלטת ארכיון של אבראהים מקאדמה, ממייסדי חמאס, בה הוא מציג את השלטת חוקי האסלאם כחובה דתית שכל מאמין חייב לחתור אליה, ותוקף את המשטרים החילוניים שאינם מחילים את החוקים הללו. הסרט מעמת את מנהיגי חמאס בהווה עם דבריהם של מנהיגי עבר בארגון, שקראו להקמת מדינה אסלאמית ולהחלת השריעה, ודחו את החוקים הארציים. כך ביקשו יוצרי הסרט להציג את מנהיגי חמאס בהווה כבוגדים בעקרונות היסוד של ארגונם וביסודות האסלאם.

 

בחלק השלישי של הסרט מציג הארגון את השקפתו הבסיסית, הדוחה את ההישענות על חוקים מעשה ידי אדם והדורשת החלה טוטאלית של השריעה. בסרט מובאת הקלטה ארכיונית של עבדאללה עזאם המציג את ההסתמכות על חוקים מעשה ידי-אדם ככפירה.

בחלק הרביעי, והמעניין ביותר בסרט, פונים אנשי אל-תוחיד ואל-ג'יהאד לחברי גדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. החלק נפתח בהקרנת תמונות של המפקדים המפורסמים של גדודי אז אל-דין אל-קסאם שנהרגו בידי ישראל, בהם יחיא עיאש, מחמוד אבו הנוד ועוד. כן מוקרנים קטעי וידאו של לוחמי עז אל-דין אל-קסאם כשהם מתפללים או אוחזים ספרי קראן, כדי להציגם כמאמינים מסורים.

 

הקריין בסרט פונה אל אנשי עז אל-דין אל-קסאם וקורא להם לא להסכים לאי-החלת השריעה, לקואליציה עם פת"ח, ולא לנהות אחרי ההשמצות המופצות כנגד הסלפים. כדי להגביר את האהדה לג'יהאד העולמי בקרב האדוקים שבלוחמי חמאס, מובא קטע וידאו מתוך נאום של אחד ממנהיגי חמאס בעבר, עבד אל-עזיז אל-רנתיסי, בו הוא משבח את אוסאמה בן-לאדן.

 

"הו בני [אבראהים] אל-מקאדמה ו[יחיא] עיאש! אתם בצומת דרכים הרה גורל. האומה האסלאמית איבדה את תפארתה, כוחה נחלש ומעמדה ככוח מנהיג בין האומות התפוגג, כאשר שלטונו של אללה על-פני הארץ אבד וכאשר השריעה האסלאמית נדחקה לשוליים...

 

הו בני אל-קסאם, [אחמד] יאסין ו[עבד אל-עזיז] אל-רנתיסי, אנו ואף מוסלמי קנאי לדתו לא נסכים שדם מנהיגיכם ומלחמתכם בשנים האחרונות יגיעו לסוף המצער הזה. אי-החלת השריעה בידי תנועתכם חשובה בעינינו פחות מזה שהחילונים והדמוקרטים יקטפו את פירות הג'יהאד שלכם. איך אתם מסוגלים לקבל שדמכם נשפך בשירות הדמוקרטיה ודחיקתה לשוליים של השריעה ולמען הפיוס הלאומי, במקום שתרוו בדמכם, במאמציכם ובג'יהאד שלכם את עץ התוחיד [אמונת המונותיאיזם], ובמקום שתימנו בין אלה שמחילים את חוקי אללה בארץ..."

 

החלק החמישי בסרט מביא קטעי וידאו של פעולות של ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד, רובן ככולן ירי רקטות על ישראל. פעולות אלה מוצגות כחלק מן החלימה של ארגוני הג'יהאד העולמי, באפגניסטן, עיראק, סומליה, צפון-אפריקה ובקווקז. הסרט מסתיים בהקלטה של אוסמה בן-לאדן הנשבע שלא להכיר לעולם ב"ישות הציונית".