המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.8.2011
15/8/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.8.2011

 

בתקציר: סטודנטים איראנים השליכו ביצים על שגרירות בריטניה בטהראן * אתר אופוזיציה סורי: מנגנוני הביטחון מענים עצורים למוות * חבר סיעת אל-מוסתקבל מזהיר מפני חידוש הפיגועים בבירות *  מלך ירדן: הרפורמות יושלמו השנה * פרלמנטר איראני: חברות איראניות בונות בוונצואלה וכאן חסרות דירות

 

מלך ירדן : נשלים את הרפורמות עד סוף השנה

מלך ירדן, עבדאללה השני, קיבל (14.8.11) את המלצות הוועדה שמינה, לבחינת התיקונים בחוקה והביע תקווה כי הפרלמנט יאשר התיקונים בתוך חודש, ובהמשך יאושרו חוקי המפלגות והבחירות  הנגזרים מתיקונים אלה. לדבריו, הרפורמות הפוליטיות יושלמו עד סוף השנה. בין ההמלצות: פיזור הממשלה תוך שבוע ממועד פיזור הפרלמנט (בעבר קרה שהממשלה פעלה ללא פרלמנט); הימנעות מחקיקת חוקים זמניים, למעט במקרי אסון טבע, מלחמה, או הוצאות כלכליות שאין לדחות; מינוי ועדה עצמאית שתפקח על הבחירות; הורדת גיל המועמדים לבחירות בפרלמנט ל-25. כן הומלץ להקים בי"ד חוקתי שיבחן את מידת התאמתם של החוקים לחוקה, ויהא רשות שופטת עצמאית. תשעת חברי ביה"ד ימונו על ידי המלך.

אל-חיאת (לונדון), 15.8.11

 

סטודנטים איראנים השליכו ביצים על שגרירות בריטניה בטהראן

האתר האיראני השמרני-מתון עסר-י איראן קרא לבכירי המשטר ללמוד לקח מן המהומות בבריטניה ולאפשר למפגינים להתבטא בתקשורת, להתייחס ברצינות לדרישותיהם, ולהימנע משימוש באלימות בעת פיזור הפגנות; בהפגנה מול שגרירות בריטניה בטהראן, בה נכחו צירי מג'לס, השליכו סטודנטים ביצים לעבר השגרירות וקראו למשטר לנתק את היחסים עם בריטניה.

כיהאן (איראן), 15.8.11; מהר, עסר-י איראן (איראן), 14.8.11

 

"אחמדי נז'אד למועבי"ט: אנו מגנים את התנהגות המשטרה הבריטית במאבקה באלימות"

 

אל-ג'זירה (סעודיה), 15.8.11

 

אתר אופוזיציה סורי: מנגנוני הביטחון מענים עצורים למוות

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי מנגנוני המודיעין הסורים אימצו מדיניות של הרג עצורים כאמצעי הפחדה וכי  מראשית החודש עשרה איש מצאו את מותם בחדרי המעצר, כמה ימים לאחר שנעצרו. לטענת האתר, מאז תחילת ההפגנות בסוריה, מתו כ-70 עצורים כתוצאה מעינויים.

http://all4syria.info, 15.8.11 

 

חבר סיעת אל-מוסתקבל מזהיר מפני חידוש הפיגועים בבירות

חבר סיעת אל-מוסתקבל בלבנון, ריאד רחאל, דחה את דברי שר הפנים, מרואן שרבל, שאמר כי פיצוץ המטען בבירות לפני כמה ימים בידי מחזיקיו, אירע בשל סכסוך כספי ביניהם, והביע חשש כי המטען יועד לכתובת פוליטית. הוא קרא לשר הפנים שרבל להיערך למניעת פיגועים בלבנון ברמזו לכך שסוריה, "המשטר צמא הדם והמובס", הורתה לזרוע אנרכיה ופחד בלבנון כפי שעשתה בעבר באמצעות חיסולים.

 אל-מוסתקבל (לבנון), 15.8.11

 

פרלמנטר איראני: חברות איראניות בונות בוונצואלה, כאן חסרות מיליוני דירות

ציר מג'לס באיראן, מהרדאד לאהותי, תקף את החוזה עליו חתמו השלטונות, לבניית 10,000 יחידות דיור בוונצואלה, וטען כי ראוי קודם לפתור את משבר הדיור באיראן בה חסרים מיליוני יחידות דיור.

עסר-י איראן (איראן), 14.8.11