המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.8.2011
4/8/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.8.2011

 

בתקציר:  שר הכלכלה ברש"פ: המשבר הכלכלי אמיתי * אל-קדס אל-ערבי: מחלוקת במועצת שתה"פ במפרץ סביב צירוף ירדן * אתר מקורב למשטר הסורי מציג את טיוטת החוקה החדשה * בכירים ברש"פ: ארה"ב פועלת לחידוש המו"מ כדי למנוע פניה לאו"ם * מצרים: האם יקיימו הקופטים דיאלוג עם האח"ס?

 

בכירים ברש"פ: ארה"ב פועלת לחידוש המו"מ כדי למנוע פנייה לאו"ם

ועדת המעקב אחרי יוזמת השלום הערבית דנה (3-4.8.11) בגיוס תמיכה בינ"ל לפנייה לאו"ם כדי להשיג הכרה במדינת פלסטין ובקבלתה כחברה באו"ם והצהירה כי הערבים נחושים לקדם מהלך זה. בכירים ברש"פ אמרו כי ישראל פועלת לטרפוד הפניה לאו"ם, וכי הממשל האמריקני חותר להחזרת הצדדים למו"מ, כדי למנוע את הפניה לאו"ם. לדבריהם, בכירי הרש"פ סאיב עריקאת ונביל אבו רדינה, ייצאו לוושינגטון כדי לדון בהצעות האמריקניות ואולם הדבר לא יבלום את היוזמה לפנות לאו"ם. 

www.alaahd.com, 3.8.11 ; ופא (רש"פ), אל-חיאת (לונדון) 4.8.11

 

אתר המקורב למשטר הסורי מציג את טיוטת ההצעה לחוקה החדשה

אתר שאמפרס, המקורב למשטר הסורי, פרסם טיוטת הצעה לחוקה סורית חדשה, בה נכתב: סוריה היא רפובליקה דמוקרטית, אזרחית ופלורליסטית; העם הוא מקור השלטון והלכות הדתות המונותיאיסטיות, ללא הבחנה, הן מקור ראשי לחקיקה. עוד נאמר: ריבונות החוק היא העיקרון המקודש ביותר וכל האזרחים שווים בפניו; הפרלמנט נבחר בבחירות כלליות לארבע שנים ובוחר בנשיא; הרשות השופטת עצמאית; יובטחו חופש דעה, התאגדות והפגנה; כל אזרח יהיה רשאי להציג מועמדות לכל תפקיד במדינה, בהתאם לכישוריו, ולקחת חלק בחיים הפוליטיים, התרבותיים והכלכליים; הצבא יהיה אחראי להגנת גבולות המולדת בלבד ולא יוכל להתמקם בישובים, אלא במקרי חירום; הערבית היא השפה הרשמית של המדינה, אך המדינה תפעל לעידוד ולהפצת שפות אחרות (כורדית למשל). אין בהצעה כל אזכור למפלגת הבעת'.

www.champress.net, 3.8.11

 

שיחות פת"ח חמאס לא יעסקו בנושא ממשלת המעבר

מקורות פלסטיניים מסרו כי ההסכמה של פת"ח וחמאס לדון בקהיר ב-7 באוגוסט ביישום הסכם הפיוס הושגה בעקבות לחציה של טורקיה. עפ"י הדיווח, נושא ממשלת המעבר לא יידון במפגש, בשל המחלוקת בין יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, התובע למנות את סלאם פיאד לרה"מ הבאה, לבין חמאס המתנגדת לכך.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.8.11


מובארכ – "פרעה מאחורי הסורגים"

אל-איאם (רש"פ), 4.8.11

 

בכיר באל-מסתקבל מזהיר מפני חזרת כוחות הביטחון הסוריים ללבנון

מנהיג הדרוזים בלבנון וליד ג'ונבלאט, קרא לשמור על הזכות להפגין בדרכי שלום ועל חופש הדעה מבלי להעניק חסינות לצד כלשהו. דבריו נאמרו בתגובה למעשי האלימות של תומכי משטרו של אסד כלפי מפגינים שמחו מול שגרירות סוריה בבירות נגד מעשי הדיכוי של שלטונות סוריה (2.8.11) ונגד אדישותם של כוחות הביטחון הלבנוניים למעשה. חבר הפרלמנט מטעם כוחות ה-14 במרץ, דורי שמעון, טען כי שגרירות סוריה וכוחות הביטחון שלה אחראים לאירוע ודרש משגריר סוריה לעזוב את לבנון. בכיר בסיעת אל-מסתקבל, מצטפא עלוש, הזהיר מפני חזרה של שלטון כוחות הביטחון הסורים ללבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 4.8.11

 

מצרים: מחלוקת בקהילה הקופטית בדבר דיאלוג עם האח"ס

תנועת "קופטים ללא גבולות" הביעה התנגדות למגעים שנערכו לאחרונה בין נציגי הקהילה הקופטית לבין מנהיגי מפלגת החירות והצדק של האח"ס.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 4.8.11

 

ח'אמנאי נזכר בחרדה בקריאות: "מובארכ, בן עלי, בא תורו של סייד עלי [ח'אמנאי]"

www.roozonline.com, 4.8.11

 

שגריר סוריה בלבנון: לבנון תושפע מהמתרחש בסוריה

בתום פגישה בבירות עם שה"ח הלבנוני, אמר שגריר סוריה בלבנון, עלי עבד אל-כרים, כי האירועים בסוריה משפיעים על המצב בלבנון ולהיפך בשל הקשרים והאינטרסים המשותפים שלהן, וכי גורמים מסוימים בלבנון שותפים למזימה נגד ארצו. היומון אל-ג'ומהוריה דיווח, כי שה"ח הלבנוני,עדנאן מנצור, נענה להזמנה לבקר בסוריה וכי הוא דחה טענות כי פגישתו עם השגריר הסורי עסקה ביחסם של גורמים פוליטיים בלבנון למשבר בסוריה, [קרי: ביקורתו של רה"מ לשעבר, סעד אל-חרירי על המשטר הסורי]. בתוך כך דווח, כי כוחות סוריים חדרו ללבנון במהלך מרדף חמוש אחר אזרחים סורים שנמלטו אליה.

אל-מסתקבל, אל-ג'ומהוריה (לבנון); 4.8.11 

 

אל-קדס אל-ערבי: מחלוקת במועצת שתה"פ של המפרץ סביב צירופה של ירדן

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי קיימים חילוקי דעות בין מנהיגי מדינות המפרץ סביב ההחלטה לצרף את ירדן למועצת שתה"פ של המפרץ שהתקבלה בחודש מאי האחרון. על פי הדיווח, חילוקי דעות אלה מנעו לאחרונה קיומה של ישיבה שנועדה לדון בנושא בהשתתפותו של  שה"ח הירדני, נאצר ג'ודה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.8.11 

 

שר הכלכלה ברש"פ: המשבר הכלכלי אמיתי

שר הכלכלה ברש"פ, חסן אבו לבדה, אמר כי המשבר הכלכלי ברש"פ הוא אמיתי וכי בקרוב תתכנס הממשלה הפלסטינית כדי לדון בצעדים שיש לנקוט כדי להתגבר על המשבר.

ופא (רש"פ), 4.8.11

 

חבר פרלמנט איראני: נמנע משחקי מים בהם ההשתתפות מעורבת

סיו"ר ועדת המג'לס לענייני משפט, מוחמד תקי רהבר, אמר שהמג'לס יפעל בנחישות למניעת התופעה המבחילה של "מלחמות מים" (29.7.11), בהם ההשתתפות היא מעורבת, לאחר שתמונות מאירוע כזה  בטהראן, פורסמו באינטרנט. האתר בולתן ניוז הזהיר מפני סכנתן של הרשתות החברתיות, בעקבות דיווח לפיו ההזמנה לאירוע פורסמה בפייסבוק. 

www.lenziran.com, 3.8.11;  www.bultannews.com, 4.8.11;  ג'האן (איראן), 2.8.11